نمی‌خواهد دردها فراموش شوند
نگاهی به اثر جدید پوران درخشنده و نقاط قوت و ضعفش

نمی‌خواهد دردها فراموش شوند

نویسنده : ملیحه جهانبخش

نام پوران درخشنده در سینمای ایران همواره یادآور موضوعاتی ا‌ست که با دردهای اجتماعی گره خورده‌اند! درخشنده فیلم‌ساز، تهیه کننده، مستندساز، محقق و نویسنده فعالی ا‌ست که نمی‌تواند در کارهایش به دنبال سرگرم‌کردن مخاطب باشد. فارغ‌التحصیل رشته سینماست و سینما را فرصتی برای پرداختن به موضوعات و دردهایی می‌داند که از واقعیت‌های انکار ناپذیر جامعه هستند اما هر کدام به دلایل خاص خود مهجور مانده‌اند. درخشنده، دغدغه آسیب‌های کودکان و نوجوانان را تا سنین بزرگسالی دنبال می‌کند و به اقشار ضعیفی در جامعه می‌پردازد که به باور خودش فراموش شده‌اند. نمی‌خواهد بگذارد که در خود بپوسند و هیچ کس آن‌ها را به خاطر نیاورد... آسیب‌های اجتماعی را از خانواده ریشه‌یابی می‌کند و با پی گرفتن آن در جامعه و روابط انسانی دامنه وسیعی از معضلات اجتماعی را به تصویر می‌کشد. به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که برای پرداختن به آن‌ها برای فیلم‌ساز مثل راه رفتن روی لبه تیغ است و شاید هم برای مخاطب آزار دهنده! حتی بسیاری از اوقات تماشاچی را به گریه می‌اندازد. اما دوست دارد ناگفته‌هایی را به زبان بیاورد که در درمان دردهای جامعه بی‌اثر نخواهند بود. با خانواده‌ها از زبان کودکان و نوجوانان آن‌ها صحبت می‌کند و با ظریف‌ترین روش‌ها، دردناک‌ترین آسیب‌ها را هشدار می‌دهد. هر چند گاهی، احساسات به قدری در کارهایش زیاد می‌شود که حس ترحم به سوژه و بازی‌ها فرصت نقد و ارزیابی را از مخاطب می‌گیرد. نخستین اثر خود «رابطه» (1365) را با موضوع نوجوانی ناشنوا و لال ساخت. مشکلات او را در خانواده و اجتماع به تصویر ‌کشید و به نقش عاطفی معلمی پرداخت که زندگی این معلول را دگرگون می‌کند. پس از آن «پرنده کوچک خوشبختی» (1366) را با موضوع مشابه اثر قبلی ساخت. بعد از دو اثر نه چندان موفق، فیلم‌سازی در خارج از کشور را با فیلم «عشق بدون مرز» تجربه کرد. در اثر دیگر خود «شمعی در باد» (1382)  به موضوع اعتیاد به قرص‌های روان‌گردان در نسل جوان پرداخت و در «رویای خیس» (1384) به سراغ نوجوانی رفت که به دلیل فاصله عاطفی با خانواده درگیر عشق زود هنگام می‌شود... پس از آن باز هم به دغدغه اصلی خود یعنی موضوع معلولیت در «بچه‌های ابدی» (1385) بازگشت و در «ستاره‌های دنباله‌دار» (1388) باز هم با بازی بچه‌های معلول، مسائل آن‌ها را تکرار می‌کند. حالا پوران درخشنده در تازه‌ترین اثر خود به سراغ سوژه‌ای رفته که بسیار جسورانه است. سوژه‌ای که به گفته خودش از سال 1368 سال‌ها او را رها نمی‌کرده و آن را آن قدر در جامعه عمیق می‌بیند که دیگر نمی‌تواند سکوت کند. اثری که سال‌ها برای آن تحقیق و پژوهش انجام داده است. ماه‌ها برای کسب مجوز تلاش می‌کند و در نهایت پس از 3 اصلاحیه بر فیلم، این اثر، اکران عمومی می‌شود: «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند!» در این فیلم درخشنده به سراغ یکی از دردناک‌ترین و وحشتناک‌ترینِ جنایت‌ها در جامعه می‌رود. سوژه‌ای که نام آن حتی ممکن است ممیزی و خط قرمزی برای سخن گفتن باشد یا قصد تماشایش هر خانواده و مخاطبی را دچار دلهره کند. و در پایان جالب است بدانید درخشنده با این همه حس مادرانه در آثارش هیچ وقت ازدواج نکرده و فرزندی هم ندارد. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

سر‌پل‌ذهاب با «ذال» نوشته می‌شود، نه با «ز» زلزله

٩٦/٠٨/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 512

٩٦/٠٨/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 512

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

خدمت خالصانه

٩٦/٠٨/٢٥
درباره حضور پرتعداد بازیگران در جایگاه اجرا، به بهانه عبدی‌شو

پا تو کفش من نکن!

٩٦/٠٨/٢٥
پایان نامه

مثلا ما همه مقصریم ...

٩٦/٠٨/٢٥
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای ما در مقایسه با سبک زندگی پیامبر (ص) و امامان‌ معصوم‌مان(ع)

پدران ما و ما

٩٦/٠٨/٢٥
آنتن

جیم بدون نمک!

٩٦/٠٨/٢٥
جارچی

جارچی 512

٩٦/٠٨/٢٥
چهره هفته

سوشا در جستجوي پاتريك

٩٦/٠٨/٢٥
درباره جایزه‌های ادبی و کتاب سال ایران به بهانه برگزاری اولین دوره جایزه احمد محمود

قلم های مطلا

٩٦/٠٨/٢٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و دقت کردن

٩٦/٠٨/٢٥
شگرد

قبل از فروش گوشی آیفون‌ چه کنیم؟

٩٦/٠٨/٢٥
کافه جهان نما

اراک، دیاری در مسیر جاده ابریشم...

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

اندر حکمت قیمه و ماست!

٩٦/٠٨/٢٥
مهدی برادران رئیس هیئت فوتبال استان خراسان در گفت و گو با جیم خبر داد

به دنبال حذف ورزشگاه ثامن نیستیم

٩٦/٠٨/٢٥
گفت‌و‌گو با حجت الاسلام واعظ موسوی درباره سحر و جادو

سحر و جادو دکان است

٩٦/٠٨/٢٥
درباره تکنولوژی های پیشرفته و بستر فضای مجازی که می تواند در حوادث غیرمترقبه به کمک مردم بیاید

#تکنولوژی_غیرمترقبه

٩٦/٠٨/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 512

٩٦/٠٨/٢٤
یادداشت

بازار رمالی در فوتبال دودوتا چارتای ساده

٩٦/٠٨/٢٥
تبلیغات