جان تازه شبکه نمایش خانگی
شبکیه

جان تازه شبکه نمایش خانگی

نویسنده : سید مصطفی صابری

این روزها شبکه نمایش خانگی مثل گیشه سینماها جان تازه‌ای گرفته چون به مناسبت عید فطر در هر دو آثار جدیدی ارائه شده است. عید فطر بعد از عید نوروز بهترین فرصت برای اکران یا عرضه فیلم‌هایی است که شانس بالایی برای پرفروش شدن در سینما و شبکه نمایش خانگی دارند. «حوض نقاشی» مازیار میری، «رسوایی» مسعود ده‌نمکی و همین‌طور «تهران 1500 » پویانمایی بهرام عظیمی، هر 3 به مناسبت عید فطر وارد شبکه نمایش خانگی شدند؛ نکته جالب این‌جاست که هر 3 فیلم در اکران نوروزی هم با هم اکران شدند. در کنار این 3 فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه سی‌امین جشنواره فیلم فجر یعنی فیلم «ضد گلوله» اثر مصطفی کیایی هم در همین روزها توزیع شده است. فیلمی که در اکران به حقش نرسید و به رغم استفاده از فرمولی موفق، پرداختی شیرین و بازی‌های فوق‌العاده مهدی هاشمی و خانم صامتی فروش پائینی داشت تا نقش لوده بازی در آثار طنز بیشتر از پیش مشخص شود. اما پیش از همه این‌ها 3 اثر موفق و متفاوت وارد شبکه نمایش خانگی شده بودند، «بوسیدن روی ماه» فیلمی لطیف و خوش ساخت اثر خالق «طلا و مس» یعنی همایون اسعدیان، «مرگ کسب و کار من است» و «استشهادی برای خدا» اثر علیرضا امینی. در این بین وضعیت فیلم امینی متفاوت است چون حدود 4 سال از زمان اکران محدودش در سینما می‌گذرد؛ فیلمی که در سال 88 اکران محدودی داشت و کارگردانش هم در آن زمان چندان شناخته شده نبود؛ حتی این نکته درباره فیلمنامه‌نویس اثر یعنی تنابنده هم صدق می‌کند؛ اما همان موقع هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و حالا در انتظار جبران گیشه با فروش بالا در شبکه نمایش خانگی است؛ لذا ما هم در بین آثاری که از آخرین مطلب شبکه وارد شبکه نمایش خانگی شده‌اند در این مطلب به این فیلم می‌پردازیم:


استشهادی برای خدا 

عوامل فیلم
کارگردان علیرضا امینی
فیلمنامه‌نویس محسن تنابنده
بازیگران جمشید هاشم‌پور، محسن تنابنده، احمد مهرانفر و سروناز مستوفی... 
خلاصه داستان
مردی (جمشید هاشم‌پور) که سال‌ها قبل به خاطر حرف مردم همسرش را رها کرده بوده و محصولات زراعی مردم را هم به آتش کشیده وارد روستایش می‌شود، اما مردم روستا از آمدنش خوشحال نیستند چرا که قدم او را نحس می‌دانند، اما مرد به کمک روحانی روستا (با بازی محسن تنابنده) و مسئول مخابرات (احمد مهرانفر) به دنبال آن است تا از 40 مومن امضاء بگیرد تا آماده مرگ شود، اما بیشتر اهالی امضاء کردن کفن را منوط به رضایت همسر مرد که در کوهستان آواره شده است می‌دانند و ... 
نگاهی به فیلم
مضمون «استشهادی برای خدا» در سینما کمتر پرداخته شده است، وقتی می‌شود در لوکیشني آپارتمانی با هزینه بسیار کم، در تهران یک فیلم اجتماعی ساخت و انواع ژست‌ها را گرفت، چرا کارگردانی که از هیچ جا حمایت نمی‌شود باید این‌چنین ریسکی را بپذیرد؟ البته «استشهادی برای خدا» به عنوان یک اثر در حوزه سینمای دینی در معرض آسیب‌های چنین فیلم‌هایی است، چرا که متداول است هر فیلمی که مضمونی دینی یا معنا گرا دارد اولاً باید در جایی دور افتاده ساخته شود مثل قدمگاه، وقتی همه خوابیم، یک تکه نان و... ثانیاً حتماً کشدار و پر از باد و بوران و برف باشد، ثالثاً در کارگردانی و فیلمنامه انواع ترفندهای آوانگارد و ساختار شکن پیاده شود و استشهادی برای خدا حداقل دو آیتم اول یعنی لوکیشن غیر شهری و داستانی با ریتم کند را دارد. داستان فیلم ساده است و برای همین ماجرا کند پیش می‌رود و از ظرفیت داستان‌های فرعی مثل دلدادگی حجت (مسئول مخابرات روستا) به بهیار خانه بهداشت به درستی استفاده نشده است. اما بازی‌های فیلم زیبا هستند و نمی‌توان از بازی حسی و درون‌گرای هاشم‌پور و شخصیت شیرین تنابنده به عنوان یک روحانی مشهدی به راحتی گذشت. پایان‌بندی فیلم هم با ترفندی ساده، دلنشین و غیر شعاری از کار در آمده است و در این برهوت فیلم خوب همه این‌ها دلایل زیادی است برای تماشای این فیلم و حمایت از سینمای فاخر کشور.  
نظرات کاربران
کد امنیتی