کلاه قرمزي پولدارمي‌شود

کلاه قرمزي پولدارمي‌شود

نویسنده :

ساخت فيلم از روي مجموعه‌هاي تلويزيوني موفق کار بسيار مرسومي است که ربط چنداني هم به کيفيت پرداخت سينمايي اثر ندارد و مهم‌ترين چيز در آن پيدا کردن يک ايده خوب سينمايي براي همراه کردن کساني است که عادت داشته‌اند در عرض 20 دقيقه به نتيجه نهايي برسند. «باب اسفنجي»، «خانواده سيمپسون‌ها»، «مرد خانواده» و... همگي کارتون‌هايي هستند که نسخه‌هاي سينمايي‌شان هم فروش قابل قبولي داشتند. «ترانسفورمرها» هم که اصلا به فيلم زنده تبديل شد و امسال قسمت سومش هم اکران مي‌شود. اما سخت‌ترين قسمت کار، خلق چنين شمايل‌هايي است که هم در عرصه تلويزيون و هم در قلمرو سينما بتوانند حرفي براي گفتن داشته باشند و مخاطبان هر دو قشر را راضي نگه دارند. در مرحله بعد هم بايد ترتيبي را اتخاذ کرد که فيلم‌هاي سينمايي حرف‌هايي را بزنند که حتي الامکان با برنامه تلويزيوني اصلي اصطکاک نداشته باشد و اصولي را که در آن برنامه‌ها پي‌ريزي شده به هم نريزد. حالا اگر بتواند در راستاي تکميل گفته‌هاي قبلي راجع به شخصيت‌ها عمل کند هم که چه بهتر. سال 1373 که اولين فيلم از اين مجموعه به نام «کلاه قرمزي و پسرخاله» ساخته شد، اين مجموعه در اوج محبوبيت تلويزيوني خودش بود و خيلي‌ها اداهاي کلاه قرمزي و پسرخاله را تقليد مي‌کردند و به جاي سلام، سلي مي‌گفتند! اما هيچ‌کس نمي‌دانست شخصيت کلاه‌قرمزي از کجا سر و کله‌اش پيدا شده است؟ برنامه «صندوق پست» آن اوايل فقط يک آقاي مجري داشت که دو عروسک «جغجغه» و «فرفره» همراهي‌اش مي‌کردند تا اين‌که يک روز کلاه قرمزي به عنوان شاگرد کفاش وارد برنامه شد و مثل خيلي مهمان‌هاي ناخوانده ديگر (از جمله پسرعمه‌زا و فاميل دور) همان‌جا لنگر انداخت. اما از پس زمينه اين شخصيت اطلاعي در دست نبود. بنابراين کارگردان در اولين فيلم اين مجموعه به پس‌زمينه اين شخصيت و چگونگي راهيابي او به برنامه صندوق پست پرداخت و سفر کلاه قرمزي از روستا به شهر و روابط خارج از برنامه آقاي مجري را سوژه خود قرار داد که با يک فروش خيره‌کننده در گيشه‌ها همراه شد و با ثبت رکورد 3 ميليون و 440 هزار بليت تا کنون از لحاظ تعداد بليت فروخته شده در سينما، مقام اول را در سينماي پس از انقلاب دارد. دست اندرکاران فيلم کلاه قرمزي به اين نتيجه رسيدند که براي فيلم بعدي اين مجموعه علاوه بر ذائقه مخاطب خردسال، بايد به نوعي دل نوجوانان را هم که با کلاه قرمزي بزرگ شده‌اند به دست آورد و به علايق آن‌ها هم توجه داشت. علايقي نظير ماجراجويي و اعمال قهرمانانه و الگو گرفتن از شخصيت‌ها. اين‌ها همه و همه باعث شد در فيلم «کلاه قرمزي و سروناز» که به نسبت فيلم اول از تحرک بسيار بالايي برخوردار بود، گرايش به ماجراجويي افزايش پيدا کند. ولي اين يکي به پرفروشي فيلم قبلي نشد. علتش ممکن است فاصله زياد از فيلم قبلي باشد که موفقيت اولي را کم‌رنگ کرد. به هرحال 8 سال، فاصله کمي نيست. نسل بچه‌هاي جديد هم به کلي با کلاه قرمزي بيگانه بودند. اما با وجود مجموعه‌هاي «کلاه قرمزي 88» و «کلاه قرمزي 90» و اضافه شدن شخصيت‌ها و ظرفيت‌هاي جديد به اين برنامه، احتمال موفقيت سومين فيلم سينمايي اين مجموعه به نام «کلاه قرمزي پولدار مي‌شود» بسيار زياد است. به اميد رکورددار شدن مجدد اين نوستالژي نسل ما.

طرح جلد: سيد مصطفي حسيني عکس: مهدي عسگري

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عقب‌گردات قشنگه!

٩٦/٠٣/٢٥

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیده سایت

لُبّ مطلب را زود رو نکنید

٩٦/٠٣/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 490

٩٦/٠٣/٢٥
مینی

مینی 490

٩٦/٠٣/٢٥
آنتن

جان مدیر اجرایی در خطر است!

٩٦/٠٣/٢٥
شاخ هفته

این آینه دل نشکن

٩٦/٠٣/٢٥
حکایت هفته

اندر باب مریدان و احوال استادنا مایلی کهن

٩٦/٠٣/٢٥

لوگان، ابرقهرمانی بدون شنل و ناامید

٩٦/٠٣/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 490

٩٦/٠٣/٢٥
جارچی

جارچی 490

٩٦/٠٣/٢٥
درباره 4 صعود دشوار و سخت تیم ملی ایران به جام جهانی

معجزه تخصص ماست!

٩٦/٠٣/٢٥
گفت وگوی «جیم» با مریم نوابی‌نژاد، ایده‌پرداز سابق «ماه عسل» که حالا برنامه «هزارداستان» را برای شبکه ن

جامعه ما عشق و امید کم دارد

٩٦/٠٣/٢٥
کافه جهان نما

یاسوج، دیاری که بوی گل یاس می‌دهد

٩٦/٠٣/٢٥
جانونی

به احترام نان! مادر غذاها...

٩٦/٠٣/٢٥
پایان‌نامه

یک یادآوری سخت

٩٦/٠٣/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 490

٩٦/٠٣/٢٥
درباره صعود مقتدرانه تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2018 روسیه

رفتیم جام جهانی!

٩٦/٠٣/٢٥
گروه‌های تروریستی چگونه شکل می‌گیرند، هدفشان چیست و چه سرانجامی دارند؟

چرخه تروریسم

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات