هيجانات شديد ممنوع!
چگونه هيجانات خود را کنترل کنيم؟

هيجانات شديد ممنوع!

نویسنده :

جيغ مي‌کشد، داد مي‌زند، از اين طرف اتاق مي‌پرد آن طرف اتاق، يکهو از بالاي پله‌ها خودش را پرت مي‌کند پايين، وقتي فيلم مي‌بيند صداي خنده‌هايش تا 4 تا خانه آن‌طرف‌تر مي‌رود، دعوا هم مي‌کند صدايش آن‌قدر بلند است و حرکاتش غيرقابل پيش‌بيني که همه از ترس شوکه مي‌شوند و... همه مي‌گويند هيجاناتش زيادي است! وقتي هيجاني مي‌شود نمي‌تواند خودش را کنترل کند! احتمالا شما هم يا با اين‌جور آدم‌ها سر و کار داريد يا خودتان همين‌طوري هستيد! يعني زيادي پرهيجان و شلوغ و پلوغ که ممکن است کار دست‌تان بدهد! اما مي‌شود اين هيجانات شديد را کنترل کرد.

وقتي جوگير مي‌شويم!
درست است که آدم بايد هيجانات خودش را بيان کند و ابراز کردن احساسات و هيجانات يک مهارت است. اما هيجانات شديد مي‌تواند هم به خودتان آسيب برساند هم به ديگران. چون شدت هيجانات روي رفتار و برخوردهاي شما تأثير خواهد گذاشت و باعث رنجش و ناراحتي خود و اطرافيان‌تان مي‌شود. مثلا ممکن است وقتي خوشحال هستيد سر و صداي بيش از اندازه شما براي ديگران آزار دهنده باشد يا وقتي خيلي ناراحت هستيد از خودتان رفتاري نشان دهيد که باعث توهين به ديگران و ناراحتي آن‌‌ها شود. آدم‌هايي که زيادي هيجاني هستند، عکس‌العمل‌هاي سريعي هم دارند، يعني تا يک اتفاق ناراحت کننده مي‌افتد، سريع و بدون آن‌که کمي صبر و تأمل کنند به آن اتفاق پاسخ مي‌دهند. براي همين احتمال اشتباه و خطا در بيان هيجانات زياد مي‌شود و ممکن است بر زندگي افراد، تأثيرات منفي داشته باشد. مثلا وقتي سريع خشمگين مي‌شويم ممکن است هر چيزي دم دستمان است را پرت کنيم و يا کار به جاهاي باريک‌تري مثل کتک‌کاري برسد يا وقتي سر جلسه امتحان اولين سؤال به نظرمان سخت بيايد سريع دچار استرس و اضطراب شويم که حتما بقيه سؤالات هم سخت است و امتحان را خراب مي‌کنيم! همين احساس اضطراب مي‌تواند بر کيفيت امتحان ما تأثير بگذارد. خلاصه خيلي از آدم‌هايي که هيجانات شديد دارند معمولا بعد از ابراز هيجان، از رفتار و برخورد خود پشيمان مي‌شوند، چون به جاي فکر کردن، از شدت هيجان عمل مي‌کنند و...

روانشناسان مي‌گويند هيجانات، احساسات ذهني هستند که باعث مي‌شوند به صورت خشم، شادي، غم، ترس و اندوه و... احساس شوند و بعد به صورت يک عکس‌العمل ابراز مي‌شوند. هيجان مي‌تواند به معني يک حرکت، تحريک و يا حالتي از تهييج باشد. وقتي ما هيجاني مي‌شويم يعني عنصري باعث مي‌شود که ما علائمي از خودمان نشان دهيم که اطرافيان‌مان از ميزان هيجاني شدن ما آگاه مي‌شوند مثلا نوع تغيير در چهره، کلام و حتي ژستي که مي‌گيريم به ديگران نشان مي‌دهد که ما چقدر هيجاني شده‌ايم. درست است که هيجانات شديد مي‌تواند آثار منفي در زندگي ما داشته باشد اما وجود هيجانات به صورت متعادل در زندگي لازم است چون هيجانات، احساسات ما را به ديگران منتقل مي‌کند و بر نحوه تعامل ما با ديگران در حفظ و ادامه پيدا کردن روابط بين فردي تأثير مي‌گذارند.

هيجان در دستان شما
براي اين‌که بتوانيد هيجانات شديد خود را مديريت کنيد و آن‌ها کاملا در اختيار و تحت فرمان شما باشند و يکهو مثل فنر بيرون نپرند براي‌تان چند پيشنهاد داريم. پيشنهادهايي که اگر به کار بگيريد حداقل مي‌توانيد کمتر به زندگي خود با اين هيجانات شديد ضربه بزنيد:

اين‌ها چي هستند؟!
اول از هر کاري خوب است اطلاعاتي درباره هيجانات خود به دست بياوريد، يعني آن‌ها را بشناسيد، وقتي هيجانات را بشناسيد مي‌دانيد در چه موقعيت‌هايي سراغ‌تان خواهد آمد و کي شما جوگير هيجانات مي‌شويد. همين شناخت باعث پيشگيري مي‌شود. مثلا مي‌دانيد که آدم‌ها وقتي حرف زور مي‌شنوند يا وقتي کسي به آن‌ها توهين مي‌کند خشمگين مي‌شوند با شناخت اين موقعيت‌ها مي‌توانيد در هنگام وقوع آن جلوي خودتان را بگيريد.

آتش هيجان را خاموش کنيد
هر وقت دچار هيجان شديد، اول کمي فکر کنيد و بعد هيجان‌تان را بروز بدهيد؛ به خودتان يک ايست بدهيد، يعني وقتي زيادي خوشحال مي‌شويد از خوشحالي خودتان را از طبقه هفتم پرت نکنيد پايين يا وقتي خيلي خشمگين هستيد با گلدان نزنيد توي سر دوست‌تان. ابتداي هر هيجاني کمي صبر کنيد تا آتش هيجان‌تان کمي سرد شود و بعد عکس‌العمل نشان دهيد اين تأمل باعث مي‌شود هم کارهاي احمقانه انجام ندهيد، هم ديگران را آزار ندهيد.

نفس عميق فراموش نشود
شايد با خودتان بگوييد اين کارها سوسول بازي است اما واقعيت اين است که تنفس آرام و عميق مي‌تواند ضربان قلب و فعاليت ذهن شما را آرام کند و هر انقباضي در بدن‌تان مثل عضلات شانه‌ها و... را تعديل کند. پس هر وقت هيجانات شديد يقه شما را گرفت، اول چشم‌تان را ببنديد و بعد نفس عميق بکشيد تا انرژي‌ها نهفته در وجودتان کمي تعديل شود.

موضوعات را کنترل کنيد

اگر موضوعاتي هستند که باعث آشفتگي شما مي‌شوند سعي کنيد به آن‌ها فکر نکنيد و بگذاريد براي زماني که آرام هستيد، چون افکار آشفته قدرت تصميم‌گيري را از شما مي‌گيرند و باعث مي‌شوند اولين فکري که به ذهن‌تان مي‌رسد را عملي کنيد. اما وقتي آرام هستيد مي‌توانيد راه حل خوبي براي بروز هيجان يا عکس العمل خوبي در برابر اتفاقات بد و خوب داشته باشيد.

ابراز نظر کنيد
اگر موضوعي براي‌تان مهم است يا اتفاقاتي است که مي‌تواند شما را زيادي خوشحال يا ناراحت کند آن را بدون خجالت با اطرافيان تان در ميان بگذاريد تا هنگام وقوع آن اتفاق مجبور نشويد عکس‌العمل‌هاي نادرستي بروز دهيد. وقتي اظهار نظر مي‌کنيد و درباره آن صحبت مي‌کنيد بسياري از هيجانات شديدتان در کلام تخليه مي‌شود و درون‌تان جمع نمي‌شود که يکهو فوران کنيد و بزنيد همه چيز را خراب کنيد.

خودتان را دوست داشته باشيد
آدم‌هايي که خودشان را دوست دارند هي احساسات منفي و هيجانات منفي را در خودشان بزرگ نمي‌کنند، چون اصلا به آن‌ها فکر نمي‌کنند. معمولا افکار منفي باعث ايجاد هيجانات منفي در انسان مي‌شود. وقتي دائم احساس ناتواني، ضعف و ناکامي داشته باشيد تلاش مي‌کنيد با ابراز هيجانات شديد خودتان را آرام کنيد. پس اول نسبت به خودتان تجديد نظر کنيد و خودتان را دوست داشته باشيد و درباره خودتان خوب فکر کنيد، چون اين احساس خوب هيجانات منفي و شديد را کم مي‌کند و شما آرام و آرام مي‌شويد.

نظرات کاربران
کد امنیتی