یک روز  ورزش با روزه!
جیم دشوارترین کار ممکن در ماه مبارک رمضان را بررسی می‌کند

یک روز ورزش با روزه!

نویسنده : اکرم انتصاری

«بسم‌ا... رحمان رحيم! بنده «اينجانب» هستم که با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان ورزش کردن را بوسيده‌ام و گذاشته‌ام کنار! راستش را بخواهيد قبل از ماه مبارک رمضان هم ورزشي به تن نمي‌زدم و از تنبلي معروف بودم به «تنبل حاجي عباس» که البته بچه‌ها مسخره‌ام مي‌کردند و مي‌گفتند: «ديد مي‌زنه چپ و راست»! به هر تقدير از شما جيمي‌هاي جان مي‌خواهم مرا ياري رسانيد و به اين سوال شرعي، عرفي، مغزي، قلبي و البته عروقي پاسخ دهيد: «با اين گرماي چله تابستاني، روز بلند 16 ساعته و هزار بدبختي ديگر چه‌طور در ماه مبارکي هم روضه بگيرم و هم «ورزش» کنم؟» لطفا يا به اين سوال پاسخ دهيد يا در آن سرويس ورزش و تفريح خراب شده را با دبيرش تخته کنيد. از حسن توجه شما به اين پيامک سپاسگزارم. دوستدار شما جيمي‌هاي عزيز؛ اينجانب!»

 

خواننده جان و گرمابخش صفحات جیم از این‌که مجبور شدیم مطلب محوری این هفته سرویس ورزش و تفریح را با پیامک رسیده از سوی آقا یا خانوم «اینجانب» به شماره همراه 2222...0915 آغاز کنیم، سخت از شما عذرخواهیم و امیدواریم گیج نشده باشید. حقیقت آن است که بعد از آن‌که دبیر سرویس ورزش وتفریح امر نمودند که این هفته سوژه مطلب بدهیم و نگارش برباییم بر آن شدیم سوژه بدهیم که یکهو و همچین ناگهانی طراحی این پیامک خودساخته به ذهن‌مان خطور کرد تا مغز جناب دبیر را روی فرغون احساسات بریزیم و مطلب را از ایشان بگیریم. آن‌چه در ادامه از نظر خواهید گذراند پاسخی است به سوال پیامک ساختگی‌مان که در طول یک گپ و گفت یک ساعته در دفتر رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی، سیدرضا گلدوزیان حاصل شده است. پس لطفا چشم‌هایتان را به ما بدوزید...

در ماه مبارک چه ورزشی کنیم؟

اگر فکر می‌کنید چون ماه مبارک رمضان است و شما روزه‌دار، پس باید در زیر خنکای کولر نشست و قدم از قدم بر نداشت سخت در اشتباهید! جیم برای شما برنامه ویژه‌ای دارد. شاید بدانید شاید هم نه، اما کاهش ذخایر آبی بدن به دنبال روزه‌داری در ماه رمضان امری کاملا طبیعی است، پس با جبران کمبود آب در طی ساعات بعد افطار می‌توانید با یک فراخوان عمومی خانواده یا حتی دوستان‌تان را به یک والیبال سبک و مفرّح دعوت کنید. اگر هم به تازگی فیل‌تان یاد هندوستان کرده و یک خانواده دو نفره تشکیل داده‌اید، دست عیال محترم را بگیرید و از پیاده‌روی در سطوح نه چندان صاف اکثر خیابان‌ها لذت ببرید. شنا هم یکی از بهترین بسته‌هاي پیشنهادی جیم است، می‌توانید اکیپی از دوستان و خانواده را جمع کنید و در ساعات بعد از افطار به جای میخکوب شدن پای جعبه جادو و سریال‌های همیشگی‌اش، کمی آرامش را به بدن خسته و تشنه خود برگردانید. خلاصه زمینه مناسب برای هر ورزشی در ماه مبارک فراهم است. البته خودمانیم هر ورزشی هم نه! به هر حال اگر می‌خواهید در طول این ماه هیچ افتی بدن‌تان را تهدید نکند به گوش باشید؛ قهرمان‌بازی هم نمی‌خواهد، می‌توانید بیشتر بر روی جنبه‌های مهارتی حرفه خود تمرکز کنید. بدن شما همیشه باید از نظر آمادگی جسمانی مهیا باشد، پس با خود مهربان باشيد. حتی‌الامکان ورزش‌های سنگین نکنید (بدن‌سازی)، شدّت ورزش‌های شما در ماه مبارک رمضان باید 20 تا 30 درصد کمتر از برنامه‌های معمول باشد. 

در ماه مبارک چگونه ورزش کنیم؟

ااز آن‌جا که جیم همیشه بیشتر از خودش به مخاطبان جان خود می‌اندیشد، تمام راه‌های چگونه بانشاط بودن و ورزش کردن را در یک پکیج به شما اهدا می‌کند. باشد تا رستگار شود! ما نمی‌گوییم در ماه مبارک رمضان خود را به آب و آتش بزنید، فقط اگر کمی ورزش کنید راه دوری نمی‌رود. عارضیم خدمتتان که فرقی نمی‌کند شما آماتور، نیمه حرفه‌ای و یا حرفه‌ای باشید. ما برای حفظ سلامتی جیمی‌ها به هر کاری دست می‌زنیم. فقط جان جیم به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید در این ماه بر مهارت خود بیفزائید. حتما صبح‌ها گروه‌های ورزش را در پارک ملت که با صدای یک دو سه از خواب ناز بیدارتان می‌کنند شنیده‌اید. این گروه‌ها برای حفظ سلامتی خود برنامه‌ای مشخص دارند، می‌‌توانید از ساعات ورزش روزانه‌تان کم کنید. اما اگر در نیمه راه حرفه‌ای شدن هستید و ماهیچه‌های خوش فرم و عضله‌تان را دوست دارید؛ باید بیش از پیش مراقب تمرین‌هایتان باشید. دست آخر اگر هم ورزش را خیلی حرفه‌ای دنبال می‌کنید و ورزش برایتان از نان شب واجب‌تر است، کمی از شدت ورزش‌های سنگین‌تان بکاهید، تا بتوانید افتخارآفرینی کنید. خلاصه کلام این‌که در شیوه ورزش کردن‌تان در ماه مبارک رمضان مراعات کنید والا ممکن است فشار زیادی مغزتان را از هم بپاشاند! منظورمان این است که از ورزش پشیمان‌تان کند. 

  در ماه مبارک چه ساعتی ورزش کنیم؟

طبیعی‌ست که با روزه‌داری زمان ورزش کردن تغییر می‌کند. به دلیل کاهش آب بدن، باید عقربه‌های ساعت را برای ورزش‌های مفرح کمی جابه جا کرد. مثلا نمی‌توانید درست هنگامی که آفتاب مغز سرتان را می‌سوزاند در کوچه لی‌لی بازی کنید یا یک دسته گل کوچک دوستان‌تان را مهمان کنید. زمان مناسب برای تمرین و ورزش‌های سبک ظهر است، امّا شدت و نوع تمرین با توجه به جنسیت و قوای بدنی هر فرد می‌تواند متغیر باشد. افطار کرده‌اید و کارهایتان رو به اتمام است از قاب جادویی دل بکنید و در ساعات طلایی (3 تا 4 ساعت بعد افطار) ورزش و بازی را شروع کنید. طولانی بودن روزهای تابستان و گرمای هوا نباید بهانه تنبلی باشد، یک اصل جیمی می‌گوید که مخاطبان جیم هیچ وقت مغلوب نمی‌شوند فقط از حالت غالب به حالت غالب دیگر تغییر می‌کنند! اگر به زمان افطار نزدیک شدید و حوصله‌تان از مدار خارج شد، به تنها موضوعی که نباید فکر کنید ورزش یا حتی بازی سبک است. چشمتان‌تان را ببندید و گوسفند بشمارید تا صدای اذان شما را به افطار دعوت کند. همچنین برای یک پیاده‌روی اصولی (پیاده‌روی که با گام‌های آهسته و یکنواخت برمی‌دارید) خیلی شیک از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. سایه‌ها مهم‌ترین عامل پیشگیری از گرمازدگی هستند، پس این‌بار استثنائا تنبل برو تو سایه، سایه هیچ وقت نمی‌آید!

افطار چه بخوریم؟

نوع تغذیه زمینه‌ساز ورزش صحیح در ماه مبارک رمضان است. فرض کنید پس از یک روزه‌داری، زمان افطار سریع خود را به خانه می‌رسانید و سفره افطار را پهن کرده‌اند، اوّلین چیزی که انتخاب می‌کنید، چیست؟ افطار خود را با یک غذای سبک مثل سوپ و نوشیدنی گرم نه داغ شروع کنید، هیچ وقت افطارتان را با آب سرد حتی امتحان نکنید. مواد قندی و آب را مکررا به بدن برسانید، فقط خود را با خرما، زولبیا، بامیه و مسقطی خفه نکنید.

سحر چه بخوریم؟

به لطف پیشرفت فناوري گوشی‌ها، جای ساعت‌های کوکی را گرفته‌اند، زنگ گوشی‌تان را برای یک ساعت و نیم قبل از سحر کوک کنید، تا فرصت کافی برای هضم خوردنی‌ها داشته باشید. بسته پیشنهادی خوردنی جیم: برنج کته، حبوبات و آب میوه است. اما بسته پیشنهادی نخوردنی جیم: غذاهای خشک مثل کوکو و کالباس است. اما در این‌جا می‌خواهیم برای‌تان یک اکسیر جیمی معرفی کنیم که روح‌تان را شاد کند و یک جورایی دوپینگ محسوب می‌شود؛ شربت لیمو و عسل (یک برش لیمو+یک قاشق عسل+آب)!

فاصله افطار تا سحر چه بخوریم؟

خب افطار کرده‌اید، تا سحر خودتان را به تلویزیون نچسبانید! از ۳ ساعت بعد از افطار فعالیت بدنی خود را آرام شروع کنید، در این ساعت معده تخلیه شده، خون‌رسانی به عضلات سریع می‌شود و همه چیز مهیّای یک ورزش سالم است، پس معطّل نکنید.

نوشابه مخصوص برای دوپینگ رمضانی!

به توانایی‌های یک جیمی شک نکنید. اگر قصد فعالیت ورزشی بعد از افطار را دارید ما از دستور ساخت یک نوشابه پرده‌برداری می‌کنیم! مواد لازم: یک لیتر آب، آب میوه (پرتقال یا انگور)، شکر یک قاشق غذاخوری و نمک برای کسانی که بیشتر از دو ساعت فعالیت بدنی دارند. حدود یک چهارم قاشق چای خوری سر صاف.

وضعیت قرمز؛ هشدارها را جدی بگیرید

خطرها همگی را تهدید می‌کنند اما خطرات جدی به ورزشکاران حرفه‌ای بر می‌گردد. کم آبی، تغذیه و مکان نامناسب، خطر تمرین زدگی که باعث افت عملکرد و کارآیی فرد می‌شود را نشانه می‌گیرد. اگر می‌خواهید فرداها برچسب معتاد بودن و عاشق شدن و دپرس شدن را نخورید، در ماه مبارک رمضان درست ورزش کنید. اگر هم می‌خواهید به دیار حق بشتابید، فعالیت زیاد باعث کاهش شدید فشار خون و سنکوب قلبی می‌شود. این گوی و این میدان‌، انتخاب با شماست. برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون و اینترنت و... نباید باعث بی‌خوابی شما شود، بی‌خوابی به‌طور نامحسوس کنترل اوضاع را در دست می‌گیرد و فرد مستعد افت ورزشی می‌شود. فرد باید بعد از سحر 7 ساعت و 48 دقیقه خواب پیوسته داشته باشد، لیکن دل خوش سیری چند؟ با شرایط امروز جامعه 7 ساعت و48 دقیقه خواب پیوسته جزو آمال دست‌نیافتنی هر فردی است. بی‌خوابی باعث پیری زودرس و هویدا شدن چین و چروک هم می‌شود. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨