سریال‌ها زیر ذره‌بین ناظر کیفی؟!

سریال‌ها زیر ذره‌بین ناظر کیفی؟!

نویسنده : علی نیک فرجام

با شروع ماه مبارک و پخش سریال‌های مناسبتی این ایام باز هم اسم ناظر کیفی در تیتراژ آثار جلوی چشم مخاطب رژه خواهد رفت. هر زمان که عنوان پروژه به میان می‌آید، عنوان مهم دیگری که پس از مدیر می‌آید، «ناظر پروژه» است. کسی که مسئولیتش نظارت بر حسن انجام کار است، حالا می‌خواهد این کار، ساخت یک آسمان‌خراش باشد یا ضبط یک آلبوم موسیقی. برای روشن‌تر شدن به موضوع که نقش و جایگاه ناظر کیفی در سینما و تلویزیون است در ابتدا به سراغ مسئولیت «ناظر ضبط» در تولید یک آلبوم موسیقی می‌رویم. وظیفه ناظر ضبط این است که در حین ضبط آهنگ در استودیو، حواسش به صحیح اجرا شدن نُت‌ها توسط خواننده و نوازندگان باشد. این فرد که آهنگساز است، از خارج از تیم انتخاب می‌شود تا به‌این دلیل که او با اثر مورد نظر آشنا نیست، کار ضبط موسیقی دقیق‌تر انجام شود. به این ترتیب است که وقتی یک آلبوم موسیقی بیرون می‌آید به‌سختی می‌توان در آن، نُتی را پیدا کرد که خارج از ملودی اثر و ریتم نوشته شده توسط آهنگساز باشد اما با این که بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی نیز از مشاوره کارشناسی با عنوان «ناظر کیفی» بهره می‌برند، داستان و صحنه ها پُر است از نُت‌های خارج و گاف‌های فنی و محتوایی؛ درحالی که انتظار می‌رود در هماهنگی میان دست اندرکاران ساخت سریال و ناظر کیفی که عموما از درون سازمان‌های ذی‌ربط معین می‌شود، بسیاری از گاف‌ها، قبل از پخش رفع شده باشد؛ که در موارد بسیاری این چنین نیست و نمونه‌های محدودی از آن را در مطلب «گاف هایی که ناظران کیفی را به چالش کشاند!» درهمین صفحه می‌خوانید؛ در ادامه با یادآوری سریال «در مسیر زاینده رود» باید گفت که اگر توجهی به امور کیفی در این مجموعه وجود داشت باید فکری به حال لهجه اصفهانی این سریال می‌شد که توسط بازیگران تهرانی به غم‌انگیزترین شکل ممکن ادا می‌شد تا جایی که صدای مردم اصفهان را هم درآورد. درتوجیه همین کمبودها، برخی از کارشناسان این‌طور بیان می‌کنند که انتظار بینندگان از ناظر کیفی بسیار بیش از حد اختیارات این عنوان است و در واقعیت، بهای چندانی به این کارشناس داده نمی‌شود و هنوز تعریف دقیقی از این وظایف و حوزه اختیارات پُست سازمانی مذکور وجود ندارد. در همین حال اعتقاد بر این است که یک ناظر کیفی نه‌تنها نباید از یک کارگردان کم‌تر بدانند بلکه باید اشراف قابل قبولی روی بسیاری از حوزه‌های هنر داشته باشند. از سوی دیگر، یک ناظر کیفی باید یک روانشناس قدرتمند نیز باشد تا بتواند نظراتش را در تعامل با عوامل ساخت و بازیگران مجموعه درمیان بگذارد و مشکلات فنی و محتوایی را به چالش بکشد که اگر غیر از این باشد، فضای کار دچار اختلاف شده و همه در مقابل کارشناس مربوطه جبهه می‌گیرند. درمجموع بدون نهادهای نظارتی نمی‌توان انتظار بیرون آمدن یک اثر کم عیب و نقص را داشت اما این نهادهای نظارتی فقط به ناظر کیفی محدود نمی‌شود، اگر منتقدان هنری مطبوعات نتوانند با قدرت تمام به نقد یک اثر هنری بپردازند، فیلمسازی که از محدوده نظارت ناظر کیفی باخیال راحت گذر کرده است، بازهم در خود هیچ محدودیتی برای ساخت یک اثر بهتر و رفع ایرادات اثر قبلی در خود نمی‌بیند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
شبکیه

غافلگیری عالیجناب به خاطر وارونگی من و شارمین

٩٦/١٠/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

در مذمت تحصیل و در ستایش بی‌سوادی

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

عصر پسافیلتر تلگرام

٩٦/١٠/٢٨
پایان نامه

درآمدزایی با سوسمار کچاپ

٩٦/١٠/٢٨
بازیگری سروش

دیالوگی گوید و از صحنه رود

٩٦/١٠/٢٨
چرا لیسانسه‌ها2 بهترین سریال روی آنتن تلویزیون است؟

لبخند کشدار، قهقهه عمیق

٩٦/١٠/٢٨
آنتن

قدرت چانه‌زنی جیمیان!

٩٦/١٠/٢٨
چهره هفته

هزینه‌ها با کی بود؟

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

خیریت یک سفر

٩٦/١٠/٢٨
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و مهاجرت معکوس

٩٦/١٠/٢٨
شاخ هفته

و چه زیباست عالم دلم

٩٦/١٠/٢٨
جارچی

جارچی 521

٩٦/١٠/٢٨
ساختنیجات

تابلو بسازید در حد بوندس لیگا‌!

٩٦/١٠/٢٨
مینی

مینی 521

٩٦/١٠/٢٨
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

تو همان ناب‌ترین جاذبه دنیایی

٩٦/١٠/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 521

٩٦/١٠/٢٨
روزنامه نگاری صحت

یک ستون کاملا تکراری

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

سانچی به یک ماموریت طولانی مدت رفته است

٩٦/١٠/٢٨

سروش کتاب باز

٩٦/١٠/٢٨