ورزش سلام...
یک استارت پر انرژی به سبک دخترانه برای آشتی با ورزش؛

ورزش سلام...

نویسنده : مژده رنگیان

این مطلب کاملا مخصوص دخترهای گل و گلاب است و به همین دلیل به آقایان توصیه می‌شود این هفته را بی‌خیال فوتبال، مستطیل سبز، مسی و رونالدو شوند. خدا را شکر این غول کنکور هم بعد از یک سال رژه رفتن بر اعصاب و روان ما، بالاخره آمد و خود را نشان داد و رفت تا یک سال دیگر. حالا دیگر بهانه‌ای باقی نمانده است برای ورزش نکردن و این‌که آی وقت نداریم، آی درس داریم، آی امکانات نداریم و نمی‌دانم از این حرف‌ها... دخمل‌های ناز و مامانی آماده باشید برای یک استارت پر انرژی به سوی آشتی با ورزش، دیگر وقت آن است که به ورزش سلام کنیم. لطفا با ما همراه باشید...

چرا ورزش کنیم؟!

بعد از این سوال اساسی که در بدو آفرینش، اول مرغ بوده است یا تخم مرغ، بزرگترین سوالی که با آن برخورد می‌کنیم این است که چرا ما دخترها باید ورزش کنیم؟! جواب این است: چرا ورزش نکنیم؟! مطمئنا خودتان بهتر از هر کارشناس و دکتر عزیزی به فواید فعالیت جسمانی واقف هستید فقط براي یادآوری باید عرض کنیم که فعالیت و ورزش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از مقاصد سلامتی بگیرید تا مقاصد و انگیزه‌های خاص! که البته مهمترین، بارزترین وحیاتی‌ترین دلیل ورزش کردن در این روزگار «سلامتی و متناسب بودن» است.

یک اشتباه بزرگ

لابد برای شما هم پیش آمده که رفته‌اید باشگاه یا همان جیم (در زبان خارجکی‌ها جیم همان باشگاه ورزشی است) ثبت‌نام کرده‌اید، کلی هم تریپ ورزشکاری گرفته‌اید و کفش و ساک و لباستان را با قمقمه آب و مارک‌های معروف ست کرده‌اید ولی بعد از یک ماه، زمانی که به نتیجه نرسیده‌اید، دل زده شده و بی‌خیال ورزش و باشگاه می‌شوید. در چنین مواقعی چند اشتباه کوچک رخ داده، اول این‌که شاید بدون برنامه و هدف شروع به ورزش می‌کنید، بدون تمرکز و در یک کلام بدون دل دادن به ورزش به باشگاه نروید. این یک قانون کلی است، این‌که برای کسب نتیجه باید هدف داشته باشید، برای این کار نیز کافی است به مربی باشگاه مراجعه و با توجه به نیازتان برنامه دریافت کنید.

من سیب و تو گلابی!

شاید بتوان گفت در حال حاضر ورزش را به خاطر دو هدف انجام می‌دهیم: 1) از دست دادن وزن اضافه و متناسب شدن و 2) کسب آمادگی جسمانی و دنبال کردن یک ورزش حرفه‌ای. اگر گزینه یک هدف شماست باید برویم سراغ این‌که تیپ بدنی شما به چه شکل است و چه ورزش‌هایی باید انجام بدهید. خب اگر بروید و مقابل آیینه قرار بگیرید وخودتان را با اطرافیان‌تان مقایسه کنید متوجه یک سری تفاوت‌هایی می‌شوید. در حقیقت شکل ذخیره شدن چربی در آدم‌ها متفاوت است. بر همین اساس دانشمندان خوش ذوق ما این افراد را دسته‌بندی کرده‌اند. با خودمان تعارف نداریم، یا سیب هستیم یا گلابی یا موز! موز به کسانی می‌گویند که از سر تا نوک انگشت پایشان یک اندازه و لاغر باشد، سیب به افرادی گفته می شود که بیشترین میزان چربی بدن در قسمت میانی و شکم جمع شده که اکثرا آقایان محترم در این گروه قرار می‌گیرند و اما گلابی، نه این‌که خدایی نکرده به آن معنی گلابی باشند، خیر. بلکه از نظر شکل ظاهری شبیه این میوه خوشمزه هستند. یعنی چربی‌های اضافی بدن در قسمت پایین تنه ذخیره می‌شود.حالا این‌که کدام میوه بهتر است باید خدمتتان عرض کنیم بهترین حالت گلابی است که بدن متناسب بوده ولی در اندام سیبی شکل بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و ... در کمین افراد است و در مدل موزی نیز فرد باید بیشتر غذا بخورد و بیشتر ورزش کند تا متناسب شود.

آمار توده بدنتان را بگیرید

 حالا یک روش جهانی برای پی بردن به این‌که تا چه حد میزان و سروزن هستید: مقیاسBMI یا شاخص توده بدنی یکی از معتبرترین روش‌هاست. می‌دانم تازه امتحانات تمام شده و تا چند ماه نمی‌خواهید قیافه قلم و کاغذ را ببینید اما خیلی سخت نیست. باید وزنتان به کیلوگرم را تقسیم بر قدتان (به متر) به توان دو کنید. لطفا چپ چپ نگاه نکنید، ناسزا هم نگویید الان خدمتتان مثال می‌زنم: اگر قد شما 160 سانتی‎متر است، باید بگویید یک متر و 60 سانتی متر، پس 1/60 را در خودش ضرب کنید و وزنتان که 50 کیلوگرم است را بر عدد به دست آمده تقسیم کنید جواب می‌شود:

شاخص توده بدنی (BMI)=وزن (بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر قد به توان دو (بر حسب متر)

_50____ =19/53 

   160 160


 اگر عدد به دست آمده کمتر از 19 باشد مشکوک به کمبود وزن هستید و باید مراقب باشید به جای جالباسی اشتباهی گرفته نشوید و لطفا کمی بیشتر غذا تناول بفرمایید. اگر بین 19 تا 25 به دست آمد شما کاملا نرمال و فیت هستید پس به همین مسیر ادامه دهید و البته ورزش را فراموش نکنید، اگر بین 25 تا 30 قرار گرفتید، اضافه وزن دارید و باید بیشتر مراقب غذا خوردن و فعالیتتان باشید. 30 تا 35 نیز چاقی درجه دوم است و 35 به بالا چاقی با خطر بسیار بالا است. اگر سنتان بین 17 تا 19 سال است عدد 21 بهترین حالت است و اگر بین 19 تا 24 سال هستید عدد 22 و به همین شکل این عدد بالا می‌رود. از دیگر معیارها نیز این است که دور شکم خانم‌ها نباید از 88 سانتی‌متر بیشتر باشد البته آقایان در این مورد به خاطر شکمو بودن و شکل ظاهری بدنشان تا 102 سانتی‌متر هم جا دارند.

حالا چه ورزشی انجام دهیم؟!

 خب اصلی‌ترین قسمت، این‌که حالا چه ورزشی انجام دهیم! اگر نیت مبارک‌تان کاهش وزن است باید بروید سمت ورزش‌های هوازی مثل ایروبیک، شنا، دوی سریع و دوهای آرام و طولانی، پیاده روی سریع، اسکیت و دوچرخه‌سواری که این ورزش‌ها علاوه بر چربی‌سوزی باعث قوی شدن قلب و شش‌ها نیز می‌شود. اگر وزن‌تان متعادل است و می‌خواهید خوش فرم و متناسب شوید و یک ورزش حرفه‌ای را دنبال کنید، باید شروع کنید به انجام ورزش‌های قدرتی و استقامتی، ورزش‌هایی مثل یوگا، صخره نوردی، پیلاتس، بدنسازی و در کنار آن ورزش‌هایی مثل بسکتبال، والیبال و هندبال. این ورزش‌ها برای قدرتمند کردن عضلات و استخوان‌ها و شکل دادن به بدنتان استفاده می‌شود. خواهشا دخمل‌های گل فکر نکنند که با انجام این ورزش‌ها بدنشان شبیه آرنولد با توده عضلانی بسیار می‌شود زیرا هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. عامل عضلات قلمبه در آقایان هورمون تستسترون است که در خانم‌ها بسیار کم است پس اصلا فکرش را هم نکنید. یادمان باشد که تفاوت افراد فعال با افراد غیر فعال فقط 30 دقیقه ورزش در روز است. تنها کافی است ورزش‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید و حال می‌کنید را پیدا و مانند مسواک زدن به آن‌ها عادت کنید.

نظرات کاربران
کد امنیتی
shiezadeh
shiezadeh
٩٢/٠٤/١٤
٠
٠
تا اونجایی ک من اطلاع دارم برای بالا رفتن وزن تموم ورزش هایی رو ک یک ادم با اضافه وزن انجام میده رو میشه انجام داد . فقط ادم چاق بعد ورزش نباید چیزی بخوره و کسی ک می خواد وزن اضافه کنه برعکسه .
rangian
rangian
٩٢/٠٤/١٤
٠
٠
درسته عزیزم. میشه همه ورزشها رو انجام داد ولی قضیه به این سادگی ها نیست، برای نتیجه گرفتن باید حرفه ای تر و علمی تر عمل کرد!