تعهد و پيام در سايه زيباشناسي و زيبا آفريني
30جيم‌نما

تعهد و پيام در سايه زيباشناسي و زيبا آفريني

نویسنده :

يک مناسبت مهم در تقويم جلوي شنبه اين هفته نوشته شده بود. روز هنر انقلاب اسلامي! روزي که بسيار مغفول مانده و کمتر به ابعاد آن توجه شده است. روزي که مقارن است با شهادت يک هنرمند بزرگ به نام سيد‌مرتضي‌آويني، که نمادي از هنر انقلاب اسلامي بود. براي درک بهتر اين روز بايد اول هنر را خوب شناخت بعد هم اهداف انقلاب اسلامي را بررسي کرد تا کارکرد ترکيب اين دو واژه با هم را بهتر درک کنيم. هنر مقوله‌اي فطري و متعالي است که بر خلاف مهارت الزاما آموختني نيست. هنرمند بايد زيبا شناس و زيبا آفرين باشد تا ذائقه مخاطبش با زيبايي انس بگيرد. هنر در مرحله درک و شناخت و خلق و ارائه با همين مقوله زيبايي فطري سر و کار دارد. حال اگر اين زيبايي را از منظر انقلابي نگاه کنيم که آرمانش تجديد حيات باطني انسان بود و بخشي از رويکردش توجه به اقشاري که در ابعاد فرهنگي، اقتصادي و... ضعيف شمرده شده‌اند (ولو آن‌که از تمکن مالي نيز برخوردار باشند) هنر بايد چون فرمايش امام راحل صيقل دهنده روح، صيقل دهنده اسلام ناب محمدي، به نفع پابرهنگان و کوخ نشينان و کوبنده سرمايه‌داري باشد و از دو ابزار تعهد و پيام در عين جذابيت به خوبي بهره‌مند باشد. انقلابي که با اهداف متعالي دنيا را تکان داد و چه زباني بهتر از زبان هنر براي معرفي انقلاب به دنيا؛ چنان که رهبري نيز مي‌فرمايند: هنر زبان رسايي دارد که هيچ زباني به رسايي آن نيست؛ نه زبان علم، نه زبان معمولي، نه زبان موعظه... (کتاب هنر بايد متعالي باشد-ص 22) و در اين ميان ابزار مهمي مثل هنر براي معرفي اين انقلاب و آرمان‌هايش به فراموشي سپرده شد؛ هر چند استثناهايي مثل شهيد آويني وجود داشتند که با آثارشان اداي ديني به انقلاب کردند. روزي که مي‌شد در جبهه‌ها بود و از قاب دوربين با فطرت مردم درباره حماسه دريادلان صف شکن سخن ‌گفت، پس از جنگ هم با مستندهايي چون «بشاگرد ديار فراموش شدگان» بر آرمان‌هاي انقلاب تاکيد کرد و حتي متهم به غرض ورزي و سياه‌نمايي هم شد. آويني روشنفکران را که به دور از دردهاي مردم براي خودشان و سليقه‌شان فيلم ساخته و همه را نادان فرض مي‌کردند تخطئه مي‌کرد، حتي پيش‌بيني‌هاي منحصر به فردي درباره امثال مخملباف داشت که سال‌ها بعد محقق شد و از طرفي سينماي آن زمان حاتمي‌کيا را عصاره هنر انقلاب مي‌دانست. چون اثر از درون فيلم‌ساز بر مي‌خاست و بر دل مخاطب مي‌نشست بي آن که پز‌هاي روشنفکري يا فلسفي داشته باشد يا آن‌قدر سخيف باشد که نتواند پيامي را به مخاطب منتقل کند و اين همان راز هنر انقلابي بود. تعهد و پيام در سايه زيباشناسي و زيبا آفريني.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به خزترین تبلیغات تلویزیونی که سوژه شوخی‌های بسیاری شده‌اند

تمشک طلایی تقدیم می‌شود به...

٩٦/٠٧/٢٠
تیزر تبلیغاتی چیپ و پر سر و صدای بهنوش بختیاری، چشم همگان را بر فاز جدیدی از خزبازی باز کرد

تبلیغات قبل از تو انصافاسوء تفاهم بود!

٩٦/٠٧/١٩
یادداشت

هوا هوای تازه، وقت راز و نیازه!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره انواع کلاهبرداری های اینترنتی و راه مقابله با آن ها

#کلاهبرداری_اینترنتی

٩٦/٠٧/٢٠
این همه چیپ شدگی و زرد بازی از کجا می‌آید؟

ما را زرد نکنید!

٩٦/٠٧/٢٠
جارچی

جارچی 507

٩٦/٠٧/٢٠
آنتن

امان از جیم‌نویسان پاییزی!

٩٦/٠٧/٢٠
به بهانه اکران 4 فیلم توقیفی که بالاخره به پرده سینما رسیدند

بیگانه ها!

٩٦/٠٧/٢٠

نظر شما محترم نیست!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره «IT»، که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای وحشت شد

گرمای ترسناک تابستان سینمای جهان

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

نگاه های معنادار

٩٦/٠٧/٢٠
پایان‌نامه

وقتی شورش در می‌آید، وقتی در نمی‌آید!

٩٦/٠٧/٢٠
تلگجبم

تلگجیم 507

٩٦/٠٧/٢٠
فتوچاپ

فتوچاپ 507

٩٦/٠٧/١٩
مینیمال

نتایج ارشد اومد سربازی قبول شدم

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

زندگی دیگران

٩٦/٠٧/٢٠
دات کام

2 سایت خوب برای هنری های مشهد

٩٦/٠٧/٢٠
حکایت هفته

اندر حکایت ابوجارچی و گاو

٩٦/٠٧/٢٠
پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا استقلالی‌ها بعد از اخراج مربی، توانستند روند نتیجه‌گیری خود را تغییر دهند؟!

پسا اخراج!

٩٦/٠٧/٢٠
نگاهی به موفقیت مربیان سن و سال داری که نشان دادند، سن همه چیز نیست!

دسته +60 سال

٩٦/٠٧/٢٠
تبلیغات