چرا نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم  آثار پلیسی شاخص بسازیم؟
صدای سیما

چرا نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم آثار پلیسی شاخص بسازیم؟

نویسنده : سید مصطفی صابری

پخش سری دوم سریال «هوش سیاه» هم تا روز نگارش این مطلب بین مخاطبان با موفقیت همراه بود، هر چند این موفقیت چندان چشمگیر نبود اما برای یک سریال پلیسی داخلی حرکتی رو به جلو محسوب میشد، چرا که به نظر میرسد بنا به دلایل بسیاری تولید چنین مجموعههایی در کشور ما با محدودیتهای بهجا و نابهجای زیادی همراه است که امکان ساخت سریالی با موفقیت مجموعههای خارجی را از عوامل داخلی میگیرد؛ به طور مثال همانطور که در گونه وحشت فیلم و سریالسازی محدودیتهای بسیاری داریم تا با فرهنگ و باورهای مذهبی ما منافات نداشته باشد، برای ساخت آثار پلیسی هم نکاتی وجود دارد:

خلافکارهای خوب

در کشور ما نباید تبهکاران مثبت معرفی شوند، در حالی که می‌بینیم در سری فیلم‌هایی مثل «یاران اوشن» یا «سریع و آتشین» دزدها گاهی از پلیس‌ها هم با مرام‌تر هستند. 

تحول شخصیت‌ها

اگر احیاناً در آثار داخلی خلافکاری مثبت جلوه داده شود باید در پایان فیلم یا سریال کاملاً متحول و پشیمان بشود، حتی قرار نیست خلافکارها بر پلیس‌ها پیروز شوند. 

اشکال دزدی

فیلمنامه‌نویس و کارگردان در کشور ما همیشه دغدغه دارد که سرقت‌های احتمالی پس از نمایش سریال منتسب به اثر نشود، خب همیشه سرقت از بانک بوده اما درست پس از پخش سریال «خواب و بیدار» رسانه‌ها مدعی شدند که چند سرقت به روش «ناتاشا» شخصیت منفی این سریال در کشور انجام شده و در حقیقت سریال کار آموزشی منفی انجام داده است. به خاطر همین عوامل سعی می‌کنند به نوعی تبهکاری‌ها را به تصویر بکشند که امکان تقلید نداشته باشد. 

اَشکال محدود

همان‌طور که در گونه وحشت با محدودیت‌های فراوانی مواجه هستیم بنا به ملاحظاتی در آثار پلیسی داخلی هم با شيوه‌هاي ثابتی مواجهیم که نخ‌نما هستند، به طور مثال قاچاق مواد مخدر و قرص‌های روانگردان... در حالی که می‌دانیم متاسفانه دامنه ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها در کشور چندان محدود نیست و تولید آثار پلیسی نه به معنای به رسمیت شناختن فراگیری بزه در کشور که به نوعی ابزاری برای اطلاع‌رسانی، پیشگیری و آموزش به خانواده‌هاست. 

پرونده‌هایی که خاک می‌خورند

پرونده‌های واقعی در تمام دنیا به‌خصوص در سریال‌سازی منبع خوبی هستند، حتی در سینما هم آثار شاخصی چون «زودیاک» بر اساس واقعیت ساخته شده اما در کشور ما این اتفاق هم به دلایل بسیاری نمی‌افتد و لذا داستان‌ها به ورطه تکرار می‌افتند.

و چند دلیل دیگر...

اما همه دلایل به محدودیت‌های معمول و نانوشته برنمی‌گردد، گاهی سریال‌های ما در حد به تصویرکشیدن کلانتری هستند تا آگاهی، وکلا از چرخه داستان حذف می‌شوند در حالی که نقش پررنگی در پرونده‌های واقعی دارند، هیچ‌وقت اثری درباره خاطرات یک خبرنگار جنایی‌نویس نداشتیم، آثاری که موفق‌تر بوده‌اند ساختار اپیزودیک نداشته‌اند تا مخاطب را حفظ کنند، پخش روزانه هم به تعلیق چنین آثاری لطمه می‌زند، انتخاب سوژه‌ها هم معمولاً به روز نیست، شاید موفقیت پررنگ فصل اول قلب یخی به رعایت چنین نکاتی برگردد.    

نظرات کاربران
کد امنیتی
cocoa
cocoa
٩٢/٠٤/٠٤
٠
١
good
@@@***@@@
@@@***@@@
٩٢/٠٥/٠٦
١
٠
این جوری که داستان در حد کلر گازی خنک می شه
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
مروری بر عجیب‌ترین و جالب‌ترین پنالتی‌های تاریخ

مِتافوتبال!

٩٥/١٢/٠٤
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
درباره تاثیر چرخ گردون بر عاشقانه نویسی‌های ما

از صدای سخن عشق...

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات