مارک‌بازان حرفه‌اي
گزارشي از فروشگاه‌هاي لباس‌هاي مارک‌دار

مارک‌بازان حرفه‌اي

نویسنده :

شايد شما هم با اين وضعيت روبه‌رو شده‌ايد که سوار تاکسي يا ماشين کرايه‌اي شده‌ايد و هنگامي که نزديک به مقصد شديد و مي‌خواهيد کرايه را حساب کنيد تازه متوجه مي‌شويد هيچ پولي همراه نداريد. با آن‌که مي‌دانيد جيبتان را چند بار وارسي کرده‌ايد، اما بازهم آن را زيرورو مي‌کنيد. گونه‌هايتان کمي سرخ مي‌شود. نگاهي به بغل دستي‌تان مي‌اندازيد که هرچند لباس مارک‌دار شما را نپوشيده است، اما يک 500 توماني نو را مچاله کرده بين انگشتانش که موقع پياده شدن بپردازد. زمين و زمان را فحش مي‌دهيد که چرا امروز لباس مارک‌دار نويي را پوشيده‌اي که روز گذشته خريده‌اي و امروز فراموش کرده‌اي حداقل پولي را درون جيب‌هايش براي کرايه يک ماشين بگذاري. خجالت‌زده مي‌شويد يا بهت‌زده فرقي نمي‌کند، چون بايد تا لحظاتي بعد به راننده‌اي که نمي‌شناسيدش حق‌العمل بدهيد، اما شما هيچ پولي همراه نداريد و همه پول‌ها در لباسي جامانده است که چند سالي نفس‌به‌نفس با آن همراه بوده‌ايد و شما صبح زود آن را به گوشه‌اي پرت کرده‌ايد تا لباس نو به تن کنيد. هنوز کمي به مقصد مانده است.

نگاهي به لباس‌هاي مارک‌دارتان مي‌اندازيد که تازه با قيمتي چند برابر از فلان فروشگاه معتبر خريده‌اي. يادتان مي‌آيد که حتي براي خريد آن لباس چانه هم نزديد، چرا که به قول خودتان لباس‌هاي مارک‌دار براي آدم‌هاي مارک‌دار دوخته مي‌شود و آدم‌هاي مارک‌دار حتي براي اندکي قيمت کمتر چانه هم نمي‌زنند. اما اکنون نياز به لباسي داريد که بتواند آبروي شما شود.
لباس مارک‌دار يک عادت عمومي است!

حالا ديگر معيار خوش تيپي و شيک پوشي، مخصوصا در ميان جوان‌ترها فقط پوشيدن لباس‌هاي شيک و زيبا نيست، بايد کمي، فقط کمي، بيشتر دقت کنيد و ببينيد که معيارهاي ديگري هم مثل مارک لباس اهميت زيادي پيدا کرده است.

اين‌ها اولين جملات عليرضا 28 ساله است که حوزه مطالعاتي و دانشگاهي‌اش جامعه شناسي است. او معتقد است، استفاده از لباس مارک‌دار يکي از شناسه‌هاي بارز رشد طبقه متوسط است که براي خروج از گستره اکثريت همسان و هم طبقه خودش و براي نشان دادن ميزان باکلاسي و رفاه زندگي‌اش، که شايد وجود خارجي نداشته باشد، شيک پوش‌تر به حساب مي‌آيد!

عليرضا که خودش هم از اين قضيه مستثني نيست ادامه مي‌دهد: شايد تا چندي پيش استفاده از لباس‌هاي مارک‌دار در ميان عموم مردم اهميت چنداني نداشت، اما چند سال است که هم حضور تبليغاتي برندها يا نمايندگان‌شان در مشهد بيشتر شده و هم ميل عقب نماندن از قافله مد.

سارا که همسر عليرضاست و ظاهرا علاقه‌اش به لباس مارک‌دار بيشتر از عليرضاست مدعي است: حرف زدن و دوست داشتن و خريدن و به تن کردن لباس‌هاي برندهاي معروف لباس دنيا تبديل به يک عادت عمومي شده است و تمام اين‌ها در شرايطي اتفاق مي‌افتد که نگاه سياست‌گذاران کلان کشور تکيه بر استفاده از لباس ملي و تقبيح پوشيدن لباس‌هاي خارجي و تبعيت نکردن از مدهاي بيگانه است!
مارک‌ ميليون توماني

تشخيص همه‌‌گير‌ شدن مارک بازي ميان خريداران لباس کار خيلي سختي نيست، کافي است وقتي براي خريد به مراکز خريد مراجعه مي‌کنيد، نگاهي هم به سر در فروشگاه‌ها و برندهايي که در آن عرضه مي‌شوند بيندازيد، خصوصا وقتي به فروشگاه‌هاي به اصطلاح بالاي شهر مشهد سر مي‌زنيد. نفس چنين حضور سنگيني در بحث تبليغات و اصولا سر بر آوردن پياپي مجتمع‌هاي خريد مدرن و پر از فروشگاه‌هاي لباس که به نام برندهاي مختلف افتتاح مي‌شود، خود استقبال و تقاضايي که چنين بازاري را به وجود مي‌آورد را نشان مي‌دهد.

رضا فروشنده يکي از فروشگاه‌هاي مارک‌دار مي‌گويد: قيمت لباس‌هاي مارک‌دار در اين فروشگاه بسيار بالاست، طوري‌که اغلب از چند صد هزارتومان شروع مي‌شود و تا ميليون تومان‌ها هم ادامه مي‌يابد!

رضا که پوشش فرمش،‌ لباس و کفش ورزشي مارک‌دار خود فروشگاه‌ است مي‌گويد: ‌مشتريان اين فروشگاه، خاص هستند و خريد‌هاي آنان اغلب از مرز ميليون تومان نيز مي‌گذرد.

به گفته وي، مديران اصلي فروشگاه‌هاي مارک‌دار، اغلب نياز مالي ندارند و از وضعيت مالي خوبي برخوردارند و فقط به دليل علاقه به لباس‌هاي مارک‌دار، اين فروشگاه‌ها را راه اندازي و لباس‌ها را به فروش مي‌رسانند.

ديانا خانم جواني که از مشتريان يکي از فروشگاه‌هاي مارک‌دار است هم مي‌گويد:‌ من در تهران به مزون لباسي رفتم که آن‌جا قيمت‌ها نجومي بود، مثلا يک جفت کفش ساده به قيمت 7 ميليون تومان براي فروش گذاشته شده بود و دختر بچه‌اي همراه مادرش اصرار براي خريد اين کفش را داشت. يک کيف ساده مارک‌دار را سه و نيم ميليون تومان قيمت‌گذاري کرده بودند و من متعجب، قدرت هيچ پرسشي را از فروشندگان آن مزون لباس نداشتم.

ديانا که به گفته خودش به‌خاطر تحصيل در حال رفت و آمد به خارج از کشور است ادامه مي‌دهد: من مشکل مالي چنداني ندارم،‌ اما ظرفيت شنيدن هر قيمتي را هم ندارم. ‌براي خريد ساعتي اقدام کردم که ظاهر زيبايي داشت اما وقتي قيمت آن را شنيدم از هوش رفتم‌؛ قيمت ساعت، 35 ميليون تومان بود که بايد به صورت محضري و با انجام مراحل قانوني سند ساعت به اسم خريدار مي‌شد.
مهم مارک است نه اصل بودنش!

اما آيا بنابر تصور عمومي اين برندها اصولا با کيفيت‌ترند و علاوه بر کلاس، مي‌توانند خيال مشتري را از بابت دوام و زيبايي هم راحت کنند؟ پاسخ به چنين سؤالي را بايد با طبقه‌بندي برندها شروع کنيم. برندهاي ارزان‌تر و به اصطلاح چيپ‌تر و برندهاي گران قيمت‌تر که هر کدام در رده خاص خود طبقه‌بندي مي‌شوند و طبيعتا چه از لحاظ کيفيت به اصطلاح کلاس خاص خود را دارند. اما آشفتگي بازار برندها در ايران اين طور است که حتي يک لباس با برندي درجه سه، به هر حال مارک‌دار محسوب مي‌شود، باعث شده بعضي خريدها اصلا به اندازه قيمتي که براي‌شان پرداخت شده ارزش نداشته باشند؛ تازه جالب اين‌جاست که اين‌طوري کار مسافران و توريست‌هاي خارج از کشور هم راحت شده و آن‌ها از وجود اين وضعيت در ايران خوشحال مي‌شوند و تا مي‌توانند از اين مدل‌ها با قيمت‌هاي پايين‌تر خريداري مي‌کنند و هنگام بازگشت به ميان دوستان‌شان کلي هم پز مي‌دهند! تازه حرف زدن از يک لباس مارک‌دار تقلبي هم کمي سخت است، کم بودن هزينه‌هاي توليد لباس، مثل همه چيزهاي ديگر، در چين باعث شده بخشي از شرکت‌ها بخشي از توليدات خود را در چين و ويتنام توليد کنند و به اين ترتيب راه براي کارگاه‌هاي بي‌نام و نشان لباس در خارج يا داخل کشور باز مي‌شود تا با خيال راحت روي محصولات خودشان مارک گران‌ترين برندهاي دنيا را نصب کنند.

سعيد از واردکنندگان لباس چيني و تايلندي است و کسب و کار، پردرآمدي براي خودش راه انداخته است. او مي‌گويد: در کشور چين، اين قابليت وجود دارد که خريدار با هر مارکي که مورد نظر اوست لباس را مارک‌دار کند. در عين حال بايد گفت، مارک گرايي در خارج از ايران خصوصا در کشورهاي اروپايي بحث داغ‌تري دارد. وقتي در فروشگاه‌هاي مختلف براي خود پرسه مي‌زنيد، زياد اتفاق نمي‌افتد فروشگاه‌هايي پيدا کنيد که اجناس با برندهاي مختلف عرضه کنند، در آن‌جا اغلب هر کدام از برندها براي خود فروشگاه جداگانه‌اي دارند و اجناس مخصوص خود را ارائه مي‌کنند. تا حدودي هم مي‌توان گفت تکليف خريدار مشخص است. تازه آن‌ها مشکل اجناس تقلبي هم ندارند و مي‌توانند مطمئن باشند وقتي مارک فلان روي شلوارشان خورده حتما محصول شرکت فلان است و وقتي هم که آن را از فروشگاه همان برند تهيه مي‌کنند، جاي هيچ شکي باقي نمي‌ماند. اين فروشنده با صراحت مي‌گويد: ‌خريداران، اغلب قيمت لباس‌هاي مارک‌دار را بابت لباس‌هاي با مارک تقلبي مي‌پردازند. او که مطمئن است با گفتن اين حرف‌ها مشکلي در کسب و کارش به وجود نمي‌آيد تأکيد مي‌کند: لباس‌ها با قيمتي چندبرابر نرخ واقعي به فروش مي‌رسند و باز هم مشتريان خود را دارند.

در مقابل صحبت‌هاي سعيد،‌ اميرحسين که به گفته خودش فروشنده تنها يک مارک معتبر درمشهد است، مي‌گويد: در ايران بسياري از فروشگاه‌هايي که به اصطلاح به عنوان نمايندگي فروش هر برندي شناخته مي‌شوند، جز موارد نادري، در واقع نماينده اصلي آن برندها نيستند و به گونه‌اي نقش واسطه را بازي مي‌کنند و به همين دليل هم نه قواعد فروش درنمايندگي‌هاي آن برند در ساير کشورهاي جهان در آن‌ها رعايت مي‌شود و نه به اصطلاح آرشيو کاملي از اجناس آن برند در فروشگاه‌شان به چشم مي‌خورد. او تأکيد مي‌کند: حتي در بسياري مواقع نيز براي ارزان تمام شدن و فروش بيشتر، مدل‌هايي را مي‌آورند که از بازار ديگر کشورهاي مبدا خارج شده‌اند. اين مسئله باعث مي‌شود در برخي موارد خريدار حتي نتواند اعتماد کامل به اصل بودن اجناس آن فروشگاه کند، اما باز هم با تمام وجود، خريد از اين فروشگاه‌ها، ريسک کمتري درخريد اجناس تقلبي به همراه دارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨