شکوفايي‌به رنگ‌خود
درباره نيازي به اسم خودشکوفايي

شکوفايي‌به رنگ‌خود

نویسنده :

به همه چيزمان فکر مي کنيم خوراک، پوشاک، مسکن، محبت، دوستي و... خب طبيعي است نيازهاي اصلي ما آدم‌ها معمولا از همين چيزها شروع مي‌شود اما يکي از نيازهايي که توي همه ما وجود دارد نياز به خودشکوفايي است همه آدم‌ها دوست دارند بهترين شوند و دائم يا در حال کشف استعدادهاي خودشان هستند يا در حال کسب مهارت‌هاي مختلف. خودشکوفايي از آن نيازهاي رده بالايي است که اهميت فوق العاده‌اي در کيفيت زندگي ما خواهد داشت، پس بد نيست در همين ابتداي سال خودتان را شکوفا کنيد.
راس هرم چه خبر است؟

مازلو يکي از روان‌شناسان مطرح دنيا است که آمد و نيازهاي مهم زندگي آدم‌ها را به صورت يک هرم در آورد و آن‌ها را طبقه‌بندي کرد. که در پايين هرم نيازهاي ابتدايي انسان قرار دارد و هرچه بالاتر مي‌رود نيازها پيچيده‌تر مي‌شود. در نظريه مازلو نياز به خودشکوفايي در راس هرم قرار دارد، نيازهاي ديگر ما آدم‌ها مثل نيازهاي فيزيولوژيکي و نياز به احساس امنيت و نياز به احترام اجتماعي به ترتيب از پايين هرم شروع مي‌شوند. يعني خودشکوفايي از نيازهاي مهم و حياتي انسان است که بايد برآورده شود. مازلو مي‌گويد اين نيازها به هم وابسته هستند، يعني اگر نيازهاي سطح پايين برآورده نشود انسان نمي‌تواند نيازهاي بعدي‌اش را برآورده کند. خلاصه نياز به خودشکوفايي که در راس قرار دارد در واقع تلاش براي تبديل شدن به هر آن‌چه که مي‌توانيم باشيم، است. يعني تلاش مي‌کنيم تا به انرژي‌ها و استعدادهاي دروني خود واقعيت ببخشيم و به آن چيزي که لياقتش را داريم برسيم. براي رسيدن به خودشکوفايي به طرح و برنامه نياز داريم که امکان رشد را فراهم مي‌کند.

شکوفا شويد لطفا!

براي اين‌که بتوانيد نيازخودشکوفايي خودتان را پاسخ بدهيد اول بايد ميزان خودشکوفايي را در بياوريد و بعد براي افزايش خودشکوفايي يک برنامه درست و درمان بريزيد به هر حال ما چند گام را پيشنهاد مي‌کنيم تا به خودشکوفايي برسيد. با هم گام برداريم:
گام اول

اول از همه ببينيد ميزان خودشکوفايي شما چه‌قدر است. براي اين کشف بزرگ بايد به چند سؤال جواب دهيد: اول از همه ببينيد رابطه شما با واقعيت چه جوري است يعني از واقعيت شناخت دقيقي داريد يا نه؟ و اصلا آدم واقع‌گرايي هستيد؟ خوب و بد زندگي را پذيرفته‌ايد و پستي‌ها و بلندي‌هاي آن را درک کرده‌ايد يا هنوز توي رويا زندگي مي‌کنيد؟ از خودتان سؤال کنيد و ببينيد آيا ضعف‌هاي خود ديگران و يا جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کنيد را قبول کرده‌ايد يا همه‌اش خودتان را گول مي‌زنيد؟! يا آيا واقعيت را همان طوري که هست مي‌پذيريد يا سعي مي‌کنيد ماست مالي‌اش کنيد!

گام دوم

در مورد اعتقادات خود کنجکاوي کنيد يعني ببينيد چه جور آدمي هستيد از آن آدم‌هايي هستيد که دائم دنبال برآورده کردن خواسته‌هاي ديگران هستند يا به چيزهايي که خوب است و با شما جورتر است، تن مي‌دهيد. مثلا ببينيد عقايد و آرمان‌هايتان چه قدر متعارف و منطقي است و براي ديگران آسيبي دارد يا نه؟ يا خودتان به چيزهايي که معتقديد احترام مي‌گذاريد يا فقط حرفش را مي‌زنيد.

گام سوم

در مورد جامعه‌تان دقيق شويد. آدم‌هاي خود شکوفا در مقابله با مسائل مختلف اجتماعي به دنبال راه حل هستند و نسبت به آن بي‌توجه نيستند و نسبت به آدم‌ها احساس همدلي و همدردي مي‌کنند. ببينيد شما چه‌قدر از مشکلاتي که در جامعه و روابط بين افراد پيش مي‌آيد آگاه هستيد و به آن توجه مي‌کنيد و اصلا به حل مشکلات توجه مي‌کنيد يا نه؟ و رابطه شما با ديگران چه قدر عميق يا سطحي است؟ اصلا مي‌‌توانيد روابط خوبي با آدم‌‌هاي اطراف‌تان داشته باشيد يا نه؟ اين‌که شما نسبت به جامعه و آدم‌هايش بي‌تفاوت نباشيد يعني رسالتي در زندگي خود احساس مي‌کنيد که براي آن تلاش خواهيد کرد و نشان مي‌دهد که نسبت به کار و برنامه و آرمان‌هايي که انجام مي‌دهيد تعهد داريد. اين‌که شما آدم‌ها را در زندگي اجتماعي به حساب بياوريد و به آن‌ها علاقه‌مند باشيد نشان مي‌دهد که شما مهارت ايجاد روابط بين فردي داريد.

گام چهارم

در مورد ويژگي‌هاي خود فکر کنيد. فکر کنيد توانايي تنها بودن را داريد و مي‌توانيد با توجه به علاقه‌اي که به ديگران داريد با خودتان خلوت کنيد و همان اندازه که از با ديگران بودن لذت مي‌بريد، از اين‌که با خودتان خلوت کنيد و تنها باشيد هم لذت مي‌بريد؟ جواب اين سؤال ها به شما مي‌گويد که شما چه‌قدر در زندگي استقلال فردي داريد و آن را حفظ مي‌کنيد و يا چه‌قدر به ديگران و با آن‌ها بودن وابسته هستيد. استقلال فردي به شما کمک مي‌کند تصميم‌هايي که مي‌گيريد بر مبناي خواسته خودتان باشد نه ديگران و اين شما هستيد که در زندگي خود دست به انتخاب مي‌زنيد.

گام پنجم

همين‌طور که هي خودتان را کشف مي‌کنيد بهتر است يک فايل هم براي نقطه ضعف‌هاي خود باز کنيد، کاستي‌ها، نقص‌ها و ضعف‌هاي خود را هم دسته‌بندي کنيد و ببينيد آن‌ها را مي‌پذيريد يا نه؟ يا شايد هم خودتان را آدم کاملي مي‌دانيد و فکر مي‌کنيد هيچ نقص و ايرادي نداريد! در اين صورت در رشد و خودشکوفايي را به روي خود بسته‌ايد، چون آدم‌هايي که احساس کمال مي‌کنند نيازي به رشد و کامل شدن نمي‌بينند و تلاشي هم نمي‌کنند.

گام ششم

فکر کنم الان ديگر تمام توانايي‌ها استعدادها افکار اعتقادات و آرمان‌هاي خود را مرور کرده‌ايد و دست‌تان آمده است که چه جور آدمي هستيد براي اطمينان خاطر جدول زير را پر کنيد و به 16 عاملي که مشخص شده از يک تا 10 به خودتان نمره دهيد.

بالاترين نمره 160 است و پايين‌ترين 16 و نمره ميانه 80 است، اين نمره‌ها نشان مي‌دهند که ويژگي‌هاي برتر چه‌قدر در شما رشد پيدا کرده است و چه قدر شکوفا شده و البته نشان مي‌دهد در کدام يک از ويژگي‌ها قوي‌تر و کدام يک از آن‌ها ضعيف‌تر هستيد. وقتي اين جدول را پرکرديد جست‌وجويي هم در علت اين نمره داشته باشيد، يعني با خودتان فکر کنيد چه چيزي باعث شده در بعضي ويژگي‌ها، نمره بالا و در برخي نمره پايين بگيريد. وقتي عوامل آن را پيدا کرديد بهتر مي‌توانيد نقاط ضعف خود را برطرف کنيد و توانايي‌هاي‌تان را تقويت کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی