پرداخت شخصیت فرهاد از دست کارگردان خارج شد
گفت و گو با «فرشید نوابی» همسر الهام چرخنده و بازیگر سریال «پروانه»

پرداخت شخصیت فرهاد از دست کارگردان خارج شد

نویسنده : مریم ضیغمی

نقطه مثبت سریال «پروانه» را فیلم‌‌‌نامه خوبش می‌‌‌داند اما اشکالاتی هم به روابط شخصیت‌‌‌ها می‌‌‌گیرد و از مجهول ماندن شخصیت فرهاد که نقش او را در سریال ایفا کرد گله دارد. «فرشید نوابی» همسر «الهام چرخنده» است که این روزها سریال «پروانه» با بازی‌شان پخش شد. او موفقیت و استقبال بینندگان در سریال «پروانه» را در تعریف درست قصه می‌‌‌داند و معتقد است یک مجموعه موفق را یک مجموعه عوامل خوب می‌‌‌سازد. سخنان این هنرمند، متین، آرام و خوش‌‌‌خلق پیش روی تان است.


 آقای «نوابی» این روزها چه می‌‌‌کنید؟ 

 مدتی ایران نبودیم و یک سال و نیم است که برگشته‌‌‌ایم. با همسرم به طور مشترک در فیلم «دامنه‌‌‌های سفید» به کارگردانی «محمدابراهیم معیری» بازی کردیم. سال گذشته نیز سریال «ششمین نفر» از من پخش شد. مسابقه‌‌‌ای را برای شبکه قرآن کارگردانی کردم و اکنون با سریال «پروانه» در خدمت شما هستم.

 موضوع و فیلم‌‌‌نامه بحث اصلی تولید یک اثر نمایشی و تلویزیونی است. اگر موافقید در مورد فیلم نامه سریال پروانه بحث کنیم؟

 نویسنده به طرز هوشمندانه‌‌‌ای در بستر یک درام عشقی، بحث سیاسی و عملکرد گروهک منافقان را قبل از انقلاب بررسی می‌‌‌کند و در واقع تلفات ایدئولوژیک این گروهک را قبل از انقلاب نقد می‌‌‌کند. سریال بدون این‌‌‌که بخواهد شعار دهد این مسائل را طرح می‌کند. من سریال «پروانه» را متمایز می‌‌‌کنم از کارهای دیگری که ساخته می‌‌‌شود. «جلیل سامان» در سریال «ارمغان تاریکی» نیز چنین عملی را انجام داد. نقطه مثبت سریال، فیلم‌‌‌نامه است چون سامان نویسنده و کارگردان کار است. اما به لحاظ دراماتیک برخلاف نکات مثبت، اشکالاتی در فیلم‌‌‌نامه در روابط شخصیت‌‌‌ها و در درام حسی وجود دارد که فکر می‌‌‌کنم خوبی و نکات مثبت سریال آن قدر هست که بتوان به دیده اغماض به آن نگاه کرد ولی می‌توانست بهتر به آن پرداخته شود. معتقدم یکی از شخصیت‌هایی که در قصه مجهول ماند و کم به آن پرداخته شد؛ همین شخصیت «فرهاد» فرمانده گروه است که من نقش او را بازی کردم؛ متأسفانه برخلاف صحبت‌‌‌هایی که با کارگردان داشتم که در توصیف شخصیت بیشتر به آن پرداخته شود، اتفاقی نیفتاد و در حد حرف باقی ماند اما من تلاش خود را کردم که با همه بضاعت کمی که این شخصیت در اختیارم گذاشته بود بتوانم کار را در حد قابل باور ارائه دهم.

  اشاره به شخصيت «فرهاد» كرديد. شخصيتي كه بايد به آن پرداخت بيش‌تري مي‌شد. چرا از کارگردان نخواستید این شخصیت در قصه حضور پررنگ‌‌‌تری داشته باشد؟

  شرط قراردادم با آقای «سامان» این بود، چون وقتی فیلم‌‌‌نامه را مطالعه کردم به ایشان گفتم این شخصیت به لحاظ دراماتیک اشکال‌‌‌های زیادی دارد و او به من قول داد در طول فیلم‌‌‌برداری به شخصیت فرهاد بیشتر پرداخته شود اما برخلاف توافق‌‌‌مان، تذکرها و بارها یادآوری از دستش خارج شد؛ البته «جلیل سامان» من را توجیه کرد و گفت در سریال «ارمغان تاریکی» شخصیت بشرگاه را که مشابه این شخصیت بود داشتیم که به آن پرداخته شده بود، نخواستیم پرداخت بیشتری در سریال «پروانه» شود. اما به نظرم توجیه منطقی نیست، درست است که هر دو سریال به لحاظ مضمون یکی هستند اما به لحاظ محتوا و گروه به طور کامل متفاوت هستند. چند سکانسی هم که می‌‌‌بینید اضافه شد پیشنهادی بود که به کارگردان دادم ولی به هر حال حیف شد این شخصیت می‌‌‌توانست خیلی مؤثرتر باشد. من در واقع در دهه سوم فعالیت هنری ام قرار دارم و اکنون کیفیت برایم خیلی اهمیت دارد. من در سریال «ششمین نفر» شاید حضورم پررنگ نبود اما مؤثر بود، شخصیتی بود که در درام قصه به طور کامل گره و پیچش ایجاد می‌‌‌کرد و یکی از بارهای اصلی درام را به دوش می‌‌‌کشید ولی فرهاد تنها در حد یک فرمانده که دستور می‌‌‌دهد و به زیر دستان خودش امر و نهی می‌‌‌کند باقی ماند.

 سریال «پروانه» در شرایط بی پولی و یا کمبود بودجه سازمان تولید شد. شما چه طور دستمزد خود را دریافت کرده اید؟

 قضیه دستمزد یک درد قدیمی است و محدود به سریال «پروانه» نمی‌‌‌شود. در واقع شما زمانی این سؤال را از من پرسیدید که در کنار چند تهیه‌کننده و کارگردان مشغول پیش تولید برنامه‌‌‌ای به نام «سینما اکران» هستیم و نمی‌‌‌توانم درست صحبت کنم (خنده). واقعیت این است که تهیه‌کننده‌‌‌ها، دستمزدها را به درستی پرداخت نمی‌‌‌کنند. سریال «پروانه» دو ماه و نیم تولید اضافه داشت و به لحاظ خاص بودن سریال شرایط آن هم خیلی استثنایی بود و هزینه‌‌‌های زیادی صرف تولید شد ولی از تهیه‌کننده تشکر می‌کنم که جانانه پای کار ایستاد. 

 در سریال برخی صحنه‌‌‌ها را به طور مشترک با همسرتان بازی کردید، هم بازی شدن با خانم چرخنده چگونه است؟

 سریال «پروانه» بعد از سریال «من یک مستأجرم» و فیلم‌‌‌های «دایره تردید» و «دامنه‌‌‌های سفید» چهارمین همکاری من با همسرم است. ما سر صحنه مانند 2 بازیگر حرفه‌‌‌ای نقش‌‌‌ها را تحلیل می‌‌‌کنیم و  با یکدیگر تعامل داریم و مشورت می‌‌‌کنیم و هر زمان هم فیلم‌‌‌برداری آغاز می‌‌‌شود از یکدیگر فاصله شخصیتی می‌گیریم.

 در خبرها خواندم قصه سریال در حین فیلم‌برداری لو رفت و جلیل سامان تغییراتی در قصه داد. آیا روی نقش شما هم تأثیر داشت؟

 به خاطر کمبود زمان سکانس‌‌‌ها جابه‌‌‌جا شد. به طور مثال قسمت اول سریال با خانه پروانه آغاز می‌‌‌شد که امیر از منزل او دزدی می‌‌‌کرد ولی در بازنویسی و جابه‌‌‌جایی سکانس‌‌‌ها این اتفاق نیفتاد و قصه از جایی آغاز شد که پروانه، امیر را به پلیس معرفی می کند و... 

 به نظر شما چرا مردم از سریال «پروانه» استقبال کردند؟

 چون قصه را به درستی تعریف می‌‌‌کرد. ببینید یک مجموعه موفق را یک مجموعه عوامل خوب می‌سازند. در سریال «پروانه» موسیقی، تصویر و نور و حتی صداگذاری خوب، کمک کرد که مخاطب ارتباط بهتری با مجموعه برقرار کند. من هم خوشحالم که سهمی در موفقیت این مجموعه داشتم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
shahrzad_z
shahrzad_z
٩٢/٠٢/٣١
٠
٠
موافقم