چند قدم مانده به خشم
با خشم‌هاي زندگي خراب کن چه کنيم؟

چند قدم مانده به خشم

نویسنده :

يکي سرخ مي‌شود و داد و فرياد مي‌کند. يکي بدنش شروع مي‌کند به لرزيدن و قلبش تند‌تند مي‌زند. يکي هر چيزي دم دستش است را به طرف مقابلش پرتاب مي‌کند. يکي حمله مي‌کند و طرف مقابل را مورد لطف خودش قرار مي‌دهد و سياه و کبودش مي‌کند و يکي آرام نگاه مي‌کند و چيزي نمي‌گويد! همه آدم‌ها وقتي خشم جلوي چشم‌شان را مي‌گيرد عکس‌العملي از خودشان نشان مي‌دهند، فقط نوع و ميزان آن فرق مي‌کند. يکي با خشمش به ديگران آسيب مي‌زند و يک نفر ديگر به خودش! براي همين، همه آدم‌ها دوست دارند به هر طريقي خشم خود را کنترل کنند. مهارت کنترل خشم به دليل تأثير زيادي که در کيفيت زندگي ما آدم‌ها مي‌گذارد، اهميت زيادي هم دارد.

از کوره در رفتن يا نرفتن؟!
نمي‌شود بگوييم کسي توي زندگي‌اش هيچ وقت خشمگين نمي‌شود چون بالاخره همه آدم‌ها در طول عمرشان با يکسري موقعيت‌هايي رو‌به‌رو مي‌شوند که آن‌ها را ناراحت و خشمگين مي‌کند فقط اين موقعيت‌ها در مورد آدم‌هاي مختلف متفاوت است يعني ممکن است شما از اين‌که يکهو يک نفر شما را از پشت بترساند، خيلي ناراحت نشويد و آن را بگذاريد روي شوخي‌هاي بي‌مزه طرف و شايد هم چنان عصباني شويد که برگرديد و يک سيلي بخوابانيد توي گوشش و... وقتي خشم قسمتي از واکنش‌هاي ما به موقعيت‌هاي مختلف توي زندگي است، ما را از رسيدن به هدف باز مي‌دارد و آن وقت است که مي‌شود مشکل آفرين! تصور کنيد شما تازه مدير يک شرکت شده‌ايد، اگر نتوانيد در برابر مشکلات مختلف کاري‌تان خشم خود را کنترل کنيد و درست و عاقلانه برخورد کنيد به دليل پرخاشگري و بي‌ظرفيتي چند ماه بعد مطمئن باشيد موقعيت شغلي‌تان را از دست مي‌دهيد. خشم و عصبانيت احساسي است که مقدار آن مي‌تواند يک رنجش و ناراحتي ساده باشد تا يک خشم شديد و جنون آفرين! احساسي که در واقع واکنش طبيعي ما در برابر ناکامي، بدرفتاري و يا تهديد است و يک هيجان مهم است که باعث مي‌شود ما خودمان را تخليه رواني کنيم اما اين‌که ما در هنگام خشم چه واکنشي نشان مي‌دهيم مي‌تواند تأثير منفي در زندگي‌مان داشته باشد. خيلي آدم‌ها هنگام ابراز خشم به صورت شديد احساس رضايت مي‌کنند اما بعد پشيمان مي‌شوند. معمولا ما وقتي دچار تهديدهاي عاطفي، جسمي و رواني مي‌شويم خشم را احساس مي‌کنيم مثلا وقتي افراد مورد علاقه‌مان نسبت به علايق و خواسته‌هاي ما بي‌تفاوت باشند يا وقتي به هدفي دست پيدا نمي‌کنيم خشم جلوي چشم‌مان مي‌آيد. تحقيقات نشان داده که اين احساس خشم همان‌قدر که در تخليه هيجانات مفيد است مي‌تواند بر سلامت جسمي ما تأثير منفي داشته باشد. مثلا ارتباط نزديکي بين خشم و ميزان کلسترول خون ما وجود دارد يعني وقتي خشگين مي‌شويم ميزان اين کلسترول در خون‌مان بالا مي‌رود و آن وقت سلامت جسمي‌مان به‌خطر مي‌افتد. يعني هم مي‌توانيم بيماري‌هاي قلبي عروقي بگيريم و هم دور از جان شما سکته قلبي کنيم.

خونت را کثيف نکن
اگر شما از آن آدم‌هايي هستيد که به جاي اين‌که به درز ديوار بخنديد از دست درز ديوار خشمگين مي‌شويد و زود از کوره در مي‌رويد و همين الان دل‌تان مي‌خواهد اين صفحه را تکه‌تکه کنيد، مي‌گوييم اي بابا چند لحظه صبر کنيد و خون خودتان را کثيف نکنيد تا ما بگوييم با اين خشم‌تان چه کنيد.

يک هفته‌اي خودتان را کنترل کنيد و بگذاريد زير ذره‌بين! و ببينيد بيشتر در چه موقعيت‌هايي دچار خشم مي‌شويد بعد از شناسايي آن موقعيت‌ها، حالا از خودتان بپرسيد چرا؟ يعني چه دليلي باعث شده شما در فلان موقعيت خشمگين شويد. حالا لطفا اين مورد را هم بررسي کنيد که وقتي شما خشمگين مي‌شويد چه رفتارها و واکنش‌هايي از خودتان نشان مي‌دهيد مثلا سرخ مي‌شويد، بدن‌تان داغ مي‌شود، قلبتان تند‌تند مي‌زند و يا به صورت فحش و ناسزا خشم‌تان را نشان مي‌دهيد و يا حتي کتک کاري راه مي‌اندازيد. حالا شما يک نقشه از خود خشمگين‌تان داريد که به دردتان مي‌خورد.

حالا که دقيقا مي‌دانيد موقع خشم چه اتفاقي براي‌تان مي‌افتد، وقتي اولين نشانه‌هاي خشم در شما به وجود آمد کمي تأمل کنيد و همان اول جلويش را بگيريد براي اين کار نفس عميق بکشيد بعد سعي کنيد خودتان را به صورت کلامي کنترل کنيد چون اين طوري يک خشم معمولي به پرخاشگري تبديل نمي‌شود و با افراد مقابل‌تان بد برخورد نمي‌کنيد. در اين موقع لطفا نگوييد تو من را عصباني کردي! بگوييد من عصباني شدم يا به جاي متهم کردن آدم‌ها آن موقعيت را متهم کنيد، مثلا نگوييد تو آدم شلخته‌اي هستي، بگوييد اين اتاق به هم ريخته من را خشمگين کرده است. بعد از کنترل کلامي کنترل بدني هم داشته باشيد، سريع وسيله پرت نکنيد يا زود دست‌تان را براي زدن بالا نبريد. آرام شدن براي کنترل بدني بسيار مهم است مثلا تا 20 بشماريد. توي هوا آزاد قدم بزنيد و يک ليوان آب سرد بخوريد.

احساس خشم را توي خودتان نگه نداريد و سعي کنيد خودتان را آرام کنيد و به چيزهاي ديگري توجه کنيد، استثنائا حواس‌تان را به چيزهاي ديگر پرت کنيد يعني براي کنترل تفکر بايد به چيز ديگري فکر و توجه کنيد. چون معمولا موقع خشم همه افکار و احساسات و رفتار ما درگير مي‌شوند. وقتي از يک نفر عصباني مي‌شويد سعي نکنيد از صبح تا شب با خشم خود راه برويد مکان خود را عوض کنيد در يک جمع دوستانه قرار بگيريد و...

يکي از مهم‌ترين راه‌هاي کنترل خشم ابراز آن است. براي اين‌که خشم‌تان را بيان کنيد بايد قاطعيت داشته باشيد قاطعيت به معناي دعوا و زد و خورد و کلمات نا‌جور نيست قاطعيت بيان احساس خود به همراه احترام به ديگران است يعني به وسيله تماس چشمي کنترل صدا روان بودن کلام آن را بيان کنيد. سعي کنيد هنگام بيان به اطرافيان خود توهين نکنيد، نگوييد تو آدم بي‌تربيت و بدي هستي، بگوييد من از شنيدن اين حرف عصباني مي‌شوم، خيلي رودربايستي نکنيد و بگوييد من احساس خوبي ندارم من ناراحتم و... وقتي مي‌خواهيد خشم خود را بيان کنيد از تحقير کردن خود دست برداريد يعني نگوييد من چون آدم حساسي هستم يا آدم بدقلقي هستم و... علاوه بر آن از تفسير رفتارهاي طرف مقابل‌تان هم جدا خودداري کنيد، نگوييد من مي‌دانم به چه چيزي فکر مي‌کنيد و... اگر هم خشمگين هستيد به ديگران برچسب نزنيد که تو بدي تو هميشه نمي‌فهمي! و به جاي انتقاد از شخصيت افراد از رفتارشان انتقاد کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
مینیمال

مگه خرسیم آخه؟

٩٥/١٠/٢٣
مسئولان و سیاستمدارانی که حالا پایشان در یکی از شبکه‌های‌اجتماعی‌ فیلتر دیگر هم باز شده

#سیاستمداران_توییتری

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

حسام علیه شبکه های تلویزیونی

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات