به سلامتی خودمان
روز سلامتی بهانه‌ای است برای این که یادی از سلامتی‌مان بكنیم

به سلامتی خودمان

نویسنده : ملیحه مقدم

سلامت همان چیزی است که ما خیلی جدی‌اش نمی‌گیریم خیلی کم پیش می‌آید توی زندگی ما جوانان برنامه‌ای به نام سلامت جای داشته باشد که خودمان را مقید کرده باشیم كه حواس‌مان به جسم و روح‌مان باشد تا خدای نکرده بیمار نشویم. مدل برخورد ما با سلامتی‌مان دقیقا مدل برخورد کردن‌مان با کتاب‌های درسی است، تا زمانی که به دقیقه 90 امتحانات نرسیم یادی از کتاب و درس نمی‌کنیم! در مورد سلامتی هم تا زمانی که بیمار نشویم و از کار و زندگی نیفتیم یادمان نمی‌آید، نعمتی به بزرگی سلامتی داریم که باید حواس‌مان بهش باشد. به قول امام صادق(ع) سلامتی نعمت پنهانی است که هر گاه باشد فراموش شود و هر گاه از دست رود به یاد آید. در اولین هفته‌های سال جدید روزی به نام سلامتی به ما چشمک می‌زند، همین روز بهانه‌ای شد تا به خودمان یادآوری کنیم که حواس‌مان به همه چیزهایی که به سلامتی‌مان کمک می‌کند یا آن را تهدید می‌کند باشد.

تغذیه

نمی‌شود پای صحبت کارشناسی بنشینید و از مدل تغذیه نسل جدید ایراد نگیرد، نمی‌شود بزرگتری را ببینیم و هی به ما تذکر این را نخورید خوب نیست، ندهد. خب تا نباشد چیزکی بزرگترها نگویند چیزها! چیزهایی که می‌خوریم یا مدل خوردن ما، دقیقا همان چیزی است که نقطه اصلی سلامتی ما را هدف گرفته است. هله هوله و البته از همه مهمتر فست فودها به راحتی سلامتی‌مان را به خطر می‌اندازند و بی توجهی به خوردنی‌ها کار دست‌مان می‌دهد. یکی از عوامل مهم سلامتی که کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند، خوردن غذاهای پاکیزه است و البته جویدن غذا و قبل از سیر شدن دست از غذا کشیدن است. این که نسل ما نسل عجله است اجازه انتخاب غذای پاکیزه و بعد زمان برای جویدن نمی‌دهد و تازه معمولا تا جایی که جا داریم می‌خوریم که می‌خوریم. امام علی (ع) به امام حسن (ع) چند خصلت را یادآور می‌شوند تا گرفتار بیماری نشوند. امام علی(ع) به فرزندشان فرموده‌اند: «بر سر سفره منشین مگر این که گرسنه باشی، از کنار سفره برنخیز مگر وقتی که هنوز اشتها داری، جویدن غذا را به نیکی انجام بده و پیش از خوابیدن به دستشویی برو. هر گاه این‌ها را رعایت کنی از درمان بی نیاز می‌شوی.» علاوه بر درست خوردن و چه چیزی خوردن، کم خوردن غذا هم از دیگر مواردی است که با سلامتی ما ارتباط تنگاتنگی دارد، که هم کارشناسان هی به ما تذکر می‌دهند و هم امام علی(ع) فرموده‌اند: کم‌خوری مانع بسیاری از بیماری‌ها است. همچنین در روایات نقل شده است که هر کس غذا کم بخورد، بدنش سالم می‌ماند و قلبش صفا می‌یابد.

استراحت

سلامتی فقط به خوردنی‌ها نیست به استراحت و آرامش بدنی ما هم بستگی دارد. آدم‌های سالم آدم‌هایی هستند که از اعضای بدن‌شان درست کار می‌کشند و اعتدال به خرج می‌دهند. دقیقا همان چیزی که نسل جدید بی خیالش شده است. یعنی تمام 24 ساعت یک شبانه روز را در حال فعالیت هستیم، بدون این که استراحتی به جسم و روح‌مان بدهیم. حالا این فعالیت یا کار است یا تفریح، به هر حال فرقی نمی‌کند، وقتی خواب را به چشم‌مان حرام کنیم و اجازه ندهیم اعضای بدن‌مان استراحت کنند، در واقع سلامتی خودمان را فنا کرده‌ایم. در این مواقع خیلی به خودمان افتخار می‌کنیم که به به چه توانایی داریم ما! اما نمی‌دانیم تمام توان و انرژی مان بر اثر خستگی بدنی و فرسودگی روحی به مرور از بین می‌رود و آثارش را می‌شود به راحتی در ثانیه به ثانیه بیمار شدن‌مان ببینیم. خواب یکی از مهمترین عوامل سلامتی است، عاملی که به جای روز باید در همان شب اتفاق بیفتد، خوابی که در شب نباشد و روز بخوابیم نه تنها نیاز بدن‌مان را در مورد استراحت جبران نمی‌کند، بلکه بیشتر خسته، کسل و بیمارمان خواهد کرد. کم‌خوابی و نخوابیدن هم از آن مرض‌هایی است که نسل ما خیلی گرفتارش است. امام رضا(ع) درباره همین خوابی که ما تحویلش نمی‌گیریم فرموده اند: «خواب به موقع و به اندازه به تن، قدرت و نیرو می‌بخشد.» حالا هی ما بگوییم هی شما پشت گوش بیندازید. 

آرامش روحی 

روحی که خسته، افسرده و از همه مهمتر ناآرام باشد، خیلی زود جسم را هم از پا در می‌آورد و سلامتی را کلا فِرت می‌کند. آدم‌هایی که روان آرامی ندارند، معمولا نحیف و لاغر هستند و توانایی جسمی پایینی دارند. طبق نظر متخصصان، استرس یکی از مهمترین عوامل بیماری‌های جسمی است تا حدی که ریشه بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج هم همین استرس و اضطراب معرفی شده‌اند. استرسی كه بدجور به زندگی ما گره خورده است! برای رسیدن به آرامش و کاهش استرس، نماز خواندن، دعا کردن و توکل بر خدا بهترین درمان است که روح و روان شما را آسوده و مطمئن می‌کند و نشاط روحی به شما می‌دهد. این که سعی کنیم زندگی شاد و پر نشاطی داشته باشیم، به سالم بودن‌مان کمک فراوانی می‌کند. امام صادق (ع) هم پیاده‌روی، سوارکاری، فرو رفتن در آب، نگاه به سبزه، خوردن، آشامیدن، نگاه به همسر، مسواک کردن، شستن سر با گل خطمی و گفتگو با دوستان را از عوامل شادابی و شکوفایی نام برده‌اند. چیزهایی که روح‌مان را شاداب می‌کند و به سلامت بودن‌مان کمک می‌کند. افکار و رفتارهایی مثل حسادت، خساست، بدخلقی هم مواردی است که سلامت ما را به خطر می‌اندازند و نمی‌گذارند روح و جسم سالمی داشته باشیم. یکی از مواردی که معمولا آرامش را از زندگی ما می‌گیرد انجام گناهان مختلف است. گناه علاوه بر تاثیرات روحی، می‌تواند نعمت سلامتی ما را هم نشانه بگیرد و ما را از آن محروم کند. 

بی توجهی به سلامتی 

بارها این جمله تکراری را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. گاهی بی توجهی ما به داشتن نعمت سلامتی باعث می‌شود آن را به راحتی از دست بدهیم. همیشه با خودمان فکر می‌کنیم که برای ما اتفاقی نمی‌افتد. این که خودمان را نمی‌پوشیم و در هوای سرد قدم می‌زنیم، این که از هر اتفاع و مکانی خودمان را پرت می‌کنیم، این که هر غذای آلوده یا مانده‌ای را می‌خوریم، این که چشم بسته از خیابان رد می‌شویم و این که وجود علائم بیماری را در خودمان جدی نمی‌گیریم و یا از توجه به خیلی از مواردی که می‌دانیم به بدن ما آسیب می‌رساند بی خیال می‌شویم، باعث می‌شود خیلی راحت با سلامتی‌مان بازی کنیم. مراقبت از سلامتی آن قدر مهم بوده است که امام صادق (ع) زیان رساندن به بدن را یکی از مصادیق اسراف بیان کرده‌اند. علاوه بر مراقبت‌هایی که ما باید از خودمان داشته باشیم تا سلامتی‌مان را حفظ کنیم در روایات بسیاری، عواملی که در حفظ سلامتی ما موثر است و یا بیماری‌ها را از ما دور می‌کند بیان شده است. مثلا پیامبر (ص) صدقه دادن را برای دوری از بیماری و درد توصیه می‌کنند. همه این تاکیدات نشان می‌دهد که نعمت سلامتی نعمتی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت، نعمتی است که گاهی تمام زندگی ما را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و می‌تواند تمام نعمت‌های دیگرمان را تحت الشعاع قرار دهد، اگر مراقب نباشیم و قدرش را ندانیم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
Niva
Niva
٩٢/٠١/١٨
٠
٠
خداییش وقتی دور و برم مریض میبینم تنم میلرزه. همش دعا میکنم شفا پیدا کنن.
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨