تبلیغات کاذب در شبکه نمایش خانگی!

تبلیغات کاذب در شبکه نمایش خانگی!

نویسنده : سید مصطفی صابری

اگر شما هم مشتری شبکه نمایش خانگی باشید احتمالاً با چنین بسته‌بندی‌هایی در محصولات این رسانه مواجه شده‌اید: تصویر چند جوان با فیگورهایی مشابه آن‌چه این روزها آتلیه‌ها به عروس و دامادها پیشنهاد می‌کنند یا تصویر چند بازیگر طنزهای تلویزیونی که همه به اتفاق دهان مبارک را اندازه دهانه غار باز کردند و می‌خندند و... این‌روزها که شبکه نمایش خانگی دارد از سینما جلو می‌زند و بدون دردسرهای خاص ممیزی و اکران، بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند. حتی با خیل آثاری مواجه هستیم که ویژه این رسانه تولید می‌شود و بدون اکران در سینما فقط در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، به این موارد اضافه کنید فیلم‌هایی که مدت کمی بعد از اکران سر از فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی درمی‌آورند و در مرحله بعد فیلم‌هایی که سابق بر این سال‌ها قبل اکران شده‌اند و در روزهای کرایه‌ای بودن فیلم‌ها به شبکه نمایش خانگی آمدند و حالا که ماجرا رنگ فروش نسخه‌های اثر را به خود گرفته دوباره در شکلی جدید عرضه می‌شوند. فارغ از اسم‌های عجیب و غریب فیلم‌ها که همین طور راحت با آدم حرف می‌زنند؛ آن‌چه محصولات شبکه نمایش خانگی را با مخاطب وارد چالش بیشتری می‌کند طراحی بسته‌بندی فیلم است. در سینما طراحی پوستر و دیگر ابزارهای تبلیغ با نظر عوامل فیلم انجام می‌شود اما همین که تهیه کننده امتیاز اثر به یکی از عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی واگذار کرد؛ پخش کننده گرامی هر بلایی که دلش بخواهد سر آن می‌آورد و نتیجه‌اش می‌شود این‌که شما از روی بسته بندی (یا به اصطلاح کاور) فیلم تشخیص نخواهید داد در حال خرید چه نوع اثری هستید. به خصوص اگر اهل مطالعه ستون‌هایی مثل «شبکیه» هم نباشید و فیلم را بدون تحقیق قبلی از روی تصاویر روی جلدش بخرید. تصاویری که به طور معمول مربوط به آن فیلم نیستند یا اگر باشند گویای محتوای آن نیستند؛ طوری که مخاطب با مرور این طراحی‌ها در یک فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی دچار این ظن می‌شود که داستان همه فیلم‌های ایرانی یا عاشقانه و دختر‌پسری هستند یا طنز یا ترکیبی از هردو! هفته قبل در ستون شبکیه ضمن معرفی فیلم «جعبه موسیقی» فرزاد موتمن گفتیم که تصاویر روی کاور فیلم اصلاً گویای محتوای خاص آن نیست، وقتی شما چهره خندان رامبد جوان را می‌بینید که کله‌اش با هنرپیشه‌هایی چون نیکی کریمی و نگار جواهریان محاصره شده از کجا باید حدس بزنید که به جای فیلمی طنز با اثری فانتزی و تا حدود فلسفی مواجهید؟ توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی و نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروزی که فرصت مناسبی برای تماشای فیلم است بهانه‌ای شد برای آن‌که مروری بر دیگر آثار مشابه شبکه نمایش خانگی داشته باشیم که ظاهری گول زننده دارند؛ تا شما با اطلاعات بیشتری بتوانید فیلم‌هایی که با ذائقه‌تان جورتر است را تهیه کنید.

حالا اصل ماجرا چیه؟

شاید بپرسید این‌همه افشاگری کردید که چه؟ نکته این‌جاست که حق مخاطب است در ازای وقت و هزینه‌ای که می‌کند نسبت به آن‌چه تهیه می‌کند شناخت ضمنی داشته باشد، فرض کنید رفته‌اید شامپویی برای موهایی چرب تهیه کنید و بر اساس نوع تبلیغات و تصاویر روی شامپو محصولی را انتخاب می‌کنید و حین استفاده متوجه می‌شوید که ای دل غافل این شامپو مخصوص موهای خشک است! چه حسی دارید؟ حالا که مسئولان و خود عوامل سینما مدام درخواست می‌کنند مخاطبان نسخه اصلی را تهیه کنند، وقت آن نیست که از آن طرف صداقت را اصل جلب مشتری بدانند و جلوی این رفتارهای سودجویانه را بگیرند؟ بدون شک اصلاح چنین مشکلاتی در فرهنگ و هنر ما در کنار محبت مردم، عزم عوامل و نظارت مسئولان را می‌طلبد. 


بریم آتلیه عکس بندازیم!

در حالی‌که تصور عمومی این است که خواننده شدن سرنوشت محتوم نیمی از جوانان ایرانی است، حالا باید تهیه‌کننده و کارگردان بودن را هم به آن اضافه کنیم، «سه خط موازی» اثری است به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن افشانی بازیگر جوان سینما و تلویزیون که مخصوص شبکه نمایش خانگی تولید شده است. در این فیلم که اثر آبرومندی هم هست نیماشاهرخ شاهی نقش جوان پایین شهری را بازی می‌کند. محسن افشانی هم در فیلم برادر شاهرخ شاهی است که معلولیت جسمی و ذهنی دارد. جالب این جاست که تصاویر بازیگران روی بسته بندی این اثر نه تنها ربطی به فیلم و گریم‌شان که عموماً پایین شهری است ندارد بلکه محسن افشانی که در فیلم معلول و فقیر است در کاور فیلم با کت و شلوار گران‌قیمت پلوخوری ایستاده است و دیگر بازیگران هم مثل او ژست‌هایی آتلیه‌ای گرفتند.


هیچی که هیچ ربطی ندارد!

شاید معروف‌ترین مثال برای این اتفاق کاور فیلم «هیچ» اثر عبدالرضا کاهانی باشد، کاوری که طرحش صدای خود کاهانی را هم درآورد و او گفت دوست ندارد تا فیلمش با این ظاهر در بازار است خودش در انظار عمومی ظاهر شود. ماجرا از این قرار بود که برای ارائه فیلم تلخ و خاص کاهانی در شبکه نمایش طرحی آماده شده بود که به سبک کمدی آبگوشتی، مهدی هاشمی را روی یک هندوانه و زیر باران پول نشان می‌داد.


کارناوال سوءاستفاده

بهرام رادان در کارناوال مرگ حضوری کوتاه دارد، شاکردوست هم نقش فرعی را ایفا می‌کند و فیلم مضمونی جنایی دارد؛ اما در کاور فیلم چهره این دو را می‌بینیم و این عبارت درشت: روایتی از عشق و نفرت!! اسم بازیگر اصلی فیلم که پیشکسوت‌تر هم هست یعنی فرامرز قریبیان خیلی کوچک زیر نام رادان و شاکردوست قید شده! خب چه می‌شود کرد، حرف از بازگشت سرمایه است دیگر!


پرده‌ای دیگر از موتمن

قبل از جعبه موسیقی یک اثر توقیفی از موتمن به شبکه نمایش خانگی راه یافت، «هفت پرده» اثری عجیب که به شدت مخاطب خاص دارد اما ماهایا پطروسیان با حدود 3 دقیقه بازی در فیلم در کنار عرب نیا چهره‌های اصلی کاور این فیلم را تشکیل می‌دهند، از قرار شرکت پخش کننده اثر نمی‌داند اثر خاص طراحی خاص هم می‌خواهد، درست مثل «پرسه در مه» بهرام توکلی و... 


باز هم بهرام رادان

صحبت از رادان شد، این بازیگر سیمرغی در فیلم «خون بازی» رخشان بنی اعتماد در حد 15 ثانیه بدون دیالوگ ظاهر می‌شود و عکسش می‌رود کنار باران کوثری روی پوشش محصولی که در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود. 


سلام بر کدام عشق؟

وقتی تصویر امین حیایی بین تصویر نیکی کریمی و الناز شاکردوست باشد و اسم فیلم هم سلام بر عشق باشد حتماً انتظار یک داستان عاشقانه را دارید نه فیلمی درباره سرقت! اما در سلام بر عشق تنها چیزی که پیدا نمی‌کنید عشق است! 


خواب لیلا کینه شد!

حتماً پوستر فیلم ژاپنی «کینه» را دیده‌اید؛ همان چشم‌های قرمز وحشتناک، «خواب لیلا» اثر مهرداد میرفلاح را بگیرید تا روی بسته‌بندی فیلم درست یک چشم قرمز مثل پوستر کینه ببینید و بترسید!


دخترانِ مازیار فلاحی

یکی از تلخ‌ترین و گزنده‌ترین آثار سینمای کشور در چند سال اخیر «دختران» اثر قاسم جعفری است، اثری که در آن یکی از 3 شخصیت اصلی خودکشی می‌کند، یکی دیوانه می‌شود و آن‌یکی هم تبهکاری بدبخت! اما در کاور فیلم شما 3 دختر خوشحال می‌بینید که کنار تصویر آن‌ها بزرگ نوشته: با حضور مازیار فلاحی! البته منظور از حضور چند ثانیه حضور این خواننده محبوب در یک کافی‌شاپی است، تصویر مازیار فلاحی در یکی از کنسرت‌هایش هم که روی کاور فیلم خودنمایی می‌کند. 


کیمیای حامد بهداد خاک شد

آن‌چه از تصویر حامد بهداد در بسته‌بندی فیلم «کیمیا و خاک» می‌بینیم مخاطب به یاد فیلم مارمولک می‌اندازد، حتی برای آن‌که مخاطبانی که چنین برداشتی نداشتند متوجه این موضوع شوند روی بسته بندی خیلی درست درج شده: «وقتی مجبور می‌شوی لباست را عوض کنی!» البته کیمیا و خاک همان‌طور که قبلاً هم گفتیم اثر با ارزشی است منتهی مخاطب نه تنها با دیدن این طرح، بلکه با خواندن خلاصه فیلم پشت بسته‌بندی هم متوجه نخواهد شد که این فیلم درباره روزهای پایانی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب است. 


مرسدس بنز آقای رئیس

مسعود کیمیایی «مرسدس» را سال 1375 ساخته است، یعنی وقتی که ستاره‌هایی مثل فروتن، پیروزفر و ... قمر مصنوعی هم نبودند، چه رسد به ستاره! اما اگر چیزی از سال تولید فیلم ندانید با دیدن تصاویری از این چهره‌ها که بسیار جدید و به روز است و همین‌طور یک مرسدس آخرین مدل فکر می‌کنید فیلم اگر محصول 1391 نباشد لابد در سال 1390 ساخته شده! نکته جالب ماجرا این است که عزیزان در طراحی کاور این محصول به استفاده از تصاویر نامربوط بازیگران بسنده نکرده و حتی به جای مرسدس قدیمی فیلم، تصویر یکی از آخرین محصولات بنز را به‌کار برده‌اند! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨