نفوذ شمقدری در اسکار!
یادداشت

نفوذ شمقدری در اسکار!

نویسنده : سید مصطفی صابری

برندگان اسکار امسال هم مشخص شدند، یادش به خیر سال گذشته همین روزها کشور در شور و حال شکار اولین اسکار تاریخ سینمای ایران توسط فرهادی بود. اما برای ورود به بهانه این نوشتار باید به خیلی وقت قبل‌تر برگردیم یعنی شهریور 90، زمانی که جواد شمقدری معاون وقت سینمایی وزیر ارشاد جایزه اسکار را بی‌اهمیت قلمداد کرد و آن‌را در حد برگزاری جشنواره فیلم گچساران معرفی کرد همان وقت این سئوال پیش آمد که چرا ساختار تحت مدیریت ایشان هر سال برای معرفی فیلم به چنین جشنواره‌ای یک کارگروه متشکل از چهره‌های شاخص سینمایی تشکیل می‌دهد و اگر اسکار در این حد بی‌اهمیت است چرا حضور فیلم‌سازان در جشنواره‌هایی به مراتب بی‌اهمیت‌تر از اسکار عواقب بدی برای تهیه کننده و... دارد، این ماجرا گذشت تا این‌که هفته قبل ایشان طی گفت‌وگویی ادعایی داشت با این مضمون که به دنبال نظر رئیس‌جمهور برای جهانی شدن سینمای کشور، لابی‌هایی انجام شده و فیلم اصغر فرهادی موفق به دریافت اسکار شده است. این صحبت ایشان مثل دیگر ادعاهای این چنینی سئوالات بسیاری را در ذهن امثال بنده که به ماجرا اشراف نداریم متبادر می‌کند، یکی این‌که لابی ایشان چه بوده و با چه کسانی بوده و....؟ دیگر این‌که فقط با اسکار لابی شد یا با آن70-60 جشنواره دیگری که «جدایی...» جوایزش را درو کرد هم توسط ایشان لابی شده بوده؟ چرا این ماجرا حالا باید مطرح شود؟ یعنی باید قائل باشیم خود فرهادی و توانایی‌هایش در ماجرا دخیل نبودند؟ اصلاً جشنواره‌ای در حد جشنواره سینمای گچساران قابل لابی کردن هست؟ چرا افرادی که اسکار گرفتن فرهادی را به صِرف آن‌که از طرف آمریکایی‌هاست و پشت پرده دارد، قابل تقدیر و تشکر و احترام نمی‌دانستند، امروز که ارشدترین مقام سینمایی کشور مدعی است لابی آن‌ها در ماجرا دخیل بوده سکوت کرده‌اند؟ اگر این اتفاق آن‌قدر برای عزیزان مسئول مهم بوده است چرا بعد از تحقق تلاش‌ها و لابی‌های شان این‌قدر واکنش سردی در قبال افتخارآفرینی فرهادی داشتند؟ حالا که لابی‌شان این قدر خوب جواب می‌دهد چرا جلوی اسکار گرفتن فیلم‌های آمریکایی که مضامین مناسبی ندارد را نمی‌گیرند؟ نکته مهم‌تر ماجرا این جاست که روزگاری که فرهادی نیاز به حمایت مسئولان داخلی داشت او را به آغوش گرم بیگانه‌ها هُل دادیم، طوری که گاهی او و تیم همراهش در جشنواره‌های مختلف فراموش می‌کردند رفتارشان باید نماینده ایران و ایرانی باشد، شاید فرهادی به کمپانی بین‌المللی پخش فیلمش بیشتر احساس دِین می‌کرد و همین چیزها باعث شد او خودش را در بهترین حالت نماینده خودش بداند نه بیشتر و این احساس در برخی اقدامات او مشخص بود، واقعاً اگر سیاست جذب و حمایت در وزارت ارشاد و معاونت سینمایی‌اش وجود داشت فرهادی سعی نمی‌کرد به جای آن‌که چیزی باشد که بیگانه از او می‌خواهد، کسی باشد که مردم و مسئولان کشورش از او انتظار دارند؟ 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
مینی ها

مینی 476

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات