انتخاب آرگو و اعتبار اسکار!
محرمانه مستقیم

انتخاب آرگو و اعتبار اسکار!

نویسنده : سید مصطفی صابری

مراسم اسکار امسال هم برگزار شد، مراسمی که پیش بینی می‌شود هر سال فقط در پخش زنده حدود یک میلیارد نفر بیننده دارد و در اشکال مختلف توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کند، به طور مثال بعضی‌ها اسکار را فقط برای این نگاه می‌کنند تا آخرین مدل لباس‌ها را رصد کنند، اسکار از جنبه‌های دیگری هم اثرگذار است، مثل سال قبل که با انتخاب‌هایش توجه مخاطبان میلیاردی سینمای جهان را به سینمای کلاسیک و قدیمی جلب کرد. هر کس با هر نیتی که دنبال کننده اسکار باشد هرچه قدر هم دنبال تامین اهداف خود از ماجرا باشد از آشی که آکادمی برای او تدارک دیده بی‌نصیب نخواهد بود. سال‌ها است عادت کردیم اگر فرصت تماشای تمام آثار تولید شده در یک سال را نداریم لااقل به سلیقه اعضای آکادمی احترام بگذاریم و دنبال آن باشیم تا آثاری که برنده یا نامزد اسکار بودند را ببینیم. اما امسال اسکار با یک انتخاب عجیب بر اعتبار خود بین مخاطبانش در تمامی جهان خدشه جدی وارد کرد و این ماجرا چیزی نیست جز اسکار گرفتن فیلم ضد ایرانی «آرگو» آن هم در 3 رشته که 2 تای آن یعنی فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین فیلم جوایز مهمی هم هستند، آن هم در شرایطی که امسال آثار قابل توجهی در کورس رقابت بودند. روند جوایزی که آرگو تا قبل از اسکار می‌گرفت گویای آن بود که ماجرای تولید این فیلم چیزی فراتر از سلیقه یک کارگردان برای گزینش یک داستان و تولید یک فیلم است؛ اما از آن‌جا که آکادمی اسکار حتی وقتی از سیاست خاصی پیروی می‌کند اندک سلیقه‌ای در ارائه نظرش اِعمال می‌کند تا انتخابش اثر بدی روی ذهن مخاطب نگذارد. پیش بینی می‌شد اگر قرار باشد آرگو با اسکار گرفتن در مسیر دید مخاطب جهانی قرار گیرد لااقل این‌چنین اتفاقی نیفتد، اما در کمال تعجب در اتفاقی منحصربه فرد میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور این کشور در حالی که در سالن حضور نداشت از طریق ویدئو کنفرانس آرگو را برنده اعلام کرد تا نشان دهد اهمیت این اثر چیزی فراتر از یک فیلم بی‌طرفانه است. شاید بتوان مدعی شد همین حلوا حلوا کردن‌های آرگو حتی به ضرر خود فیلم و حتی آکادمی هم باشد، چرا که تا به‌حال سابقه نداشته این‌چنین بی‌پروا و رو از یک فیلم حمایت علنی شود. آرگو مقطع خاصی را انتخاب کرده و اگر بیننده فیلم کمی هوشیار باشد، از خودش می‌پرسد چرا عوامل قبل و بعد ماجرا را برای ارایه یک روایت تاریخی انتخاب نکردند؟ برای هالیوودی که به جذابیت داستان و حادثه محوری تعلق خاطر دارد ماجرای توفان شن طبس جذاب‌تر نبود؟ اصلاً هالیوودی که شیفته داستان‌های جاسوسی است چرا از کنار نقش عوامل آمریکایی در ماجراهای مختلفی که خشم ملت ایران را در برداشته و ریشه بسیاری از حوادث بعد بوده، گذشته است؟ خود آرگو و محتوایش جای بحث مبسوطی دارد؛ اما اگر انتخاب مکرر این فیلم در جشنواره‌های مختلف که به اسکار ختم شد، اقدامی هدفمند نبود؛ چرا با اعتراض عوامل آثار قوی‌تر که جوایز را حق خود می‌دانستند مواجه نشده است؟ جز این است که آن‌ها هم مثل ما آرگو را برنده اصلی و از پیش تعیین شده می‌دانستند؟ اصلاً چرا آرگو باید حالا ساخته شود؟ گویی می‌خواهند بعد از سی و اندی سال، غرور شکست خورده یک کشور را پس از آن‌که هیمنه‌اش شکست، ترمیم کنند و با ساخت یک فیلم و القایش به دنیا تلخ کامی آن ماجرا را جبران کنند، غافل از این‌که خوشبختانه با بی‌سلیقگی محض، هم محتوای آرگو را زیر سئوال بردند، هم اعتبار آکادمی اسکار را. فقط افسوس که سینمای ما در برابر تلاش آن‌ها، برای اتفاق مهمی که امام (ره) تعبیر انقلاب دوم را برای آن داشتند فقط فیلم «توفان شن» شمقدری را در چنته دارد که ای کاش آن هم ساخته نمی‌شد؛ فیلمی که با چند هواپیمای پلاستیکی می‌خواست یک امداد الهی را به تصویر بکشد. در حقیقت آرگو ضرورت توجه مسئولان و هنرمندان را به ارائه تصویری واقعی از آن‌چه اتفاق افتاد برای نسل‌های بعد و مردم جهان نمایان کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
t.m
t.m
٩١/١٢/١٠
٠
٠
:( واقعا....