رمضانمان را چگونه بگذرانيم؟!
برنامه‌ريزي در ماه رمضان

رمضانمان را چگونه بگذرانيم؟!

نویسنده :

همه برنامه‌هاي زندگي‌مان به هم مي‌ريزد. خواب و خوراکمان تغيير مي‌کند نمي‌فهميم کي بخوابيم؟ کي کار کنيم؟ کي کتاب بخوانيم؟ چه زماني درس بخوانيم؟ تفريحمان چه‌طوري باشد و... لابد براي شما هم پيش آمده که وقتي ماه رمضان شروع مي‌شود، هي با خودتان فکر کنيد که حالا با دهان روزه با برنامه‌هاي زندگي‌مان چه‌کار کنيم! لازم است يادآوري کنيم که هيچ اتفاق خاصي نيفتاده و شما خيلي راحت مي‌توانيد با يک برنامه درست به تمام کارهايتان برسيد و تازه از آن لذت هم ببريد. فقط کافي است در ماه رمضان وقت شناس باشيد!

چند گام تا برنامه‌ريزي
هميشه وقتي يک‌سري تغيير توي زندگي ما به وجود مي‌آيد اولش نگران مي‌شويم بعد کمي مي‌ترسيم که نکند نتوانيم با اين تغييرات کنار بياييم و زندگي‌مان برود روي هوا و... اين نوع واکنش نسبت به تغييرات در زندگي طبيعي است! تنها راه اين است ‌که بتوانيد از زندگي با تغييرات جديد لذت ببريد و زندگي‌تان را سر و سامان دهيد و برنامه‌هاي زندگي‌تان را با تغييرات ايجاد شده تنظيم و هماهنگ کنيد. مثلا حالا که ماه رمضان شده است و زندگي شما يعني ساعات برنامه‌هاي شما به واسطه اين ماه تغيير مي‌کند، نبايد احساس سردرگمي کنيد چون خيلي راحت مي‌توانيد با برنامه‌ريزي صحيح از لحظه لحظه اين ماه پر برکت بهره ببريد. در اين زمينه اول اين چند گام را برداريد:

گام اول

برنامه زندگي‌تان را فهرست بندي کنيد
اول بياييد يک نماي کلي از برنامه‌هاي زندگي‌تان تصور کنيد يا همه برنامه‌ها و کارهاي خود را در اين ماه فهرست‌بندي کنيد. مثلا شما در حال درس خواندن براي کنکور سال بعد هستيد يا در اين ماه يک پروژه کاري را قبول کرده‌ايد و مي‌خواهيد آن ‌را انجام دهيد يا نه کلا تابستان است و براي غني کردن اوقات فراغت چند کلاس مختلف ثبت‌نام کرده‌ايد و يا اصلا بيکار بيکار هستيد حالا تکليف خود و زندگي‌تان را براي يک ماه هم که شده است، مشخص کنيد.

گام دوم

برنامه ماه رمضان را روي برگه پياده کنيد
حالا مدل زندگي کردن در ماه رمضان را براي خودتان بنويسيد، اين که زمان خوابيدن و زمان غذا خوردن‌تان تغيير مي‌کند، اين که ساعت کاري‌تان بايد جا به جا شود و... زمان ثابت و مشخص شده در ماه رمضان را که به دست بياوريد کلي در برنامه‌ريزي شما تاثير گذار است. مثلا ساعت اذان مغرب و عشا را که در بياوريد مي‌توانيد دقيقا مشخص کنيد که افطاري کي مي‌خوريد و سحر از چه ساعتي تا چه ساعتي بايد بيدار شويد. اين امر کمک مي‌کند که برنامه‌تان را واقعي ببنديد.

گام سوم

زمان‌هاي طلايي را مشخص کنيد
زمان‌هاي طلايي همان زمان‌هايي است که شما بيشترين انرژي و نيرو را براي انجام کارها و برنامه‌هاي زندگي‌تان داريد. مثلا براي عده‌اي بعد از افطار بهترين زمان کار و فعاليت است، براي عده‌اي ديگر بعد از سحر و براي بعضي‌ها هم ظهرها. با توجه به شناختي که از توانايي‌هاي خود در ماه رمضان داريد مي‌توانيد خيلي زود اين ساعات طلايي را مشخص کنيد.

گام چهارم

برنامه‌ريزي کنيد
حالا که دقيقا اوضاع و احوال خودتان را فهميديد، يعني وقتي يک نقشه کامل زندگي از برنامه‌ها و کارهاي‌تان جلوي‌تان بود، بعد مدل زندگي در ماه رمضان را هم با ساعت‌هاي طلايي‌اش مشخص کرديد، مي‌توانيد برنامه‌هاي خيلي مهم و حياتي را که نياز به فکر کردن و داشتن انرژي زياد دارد را در ساعات طلايي شبانه‌روز قرار دهيد و بعد کارها و برنامه‌هاي ديگرتان که از شما انرژي جسمي يا فکري نمي‌گيرد، بگذاريد براي ساعت‌هاي ديگر.

گام پنجم

کارها و برنامه‌ها را کوچک کنيد
منظور ما از کوچک کردن کارها و برنامه‌ها، لقمه لقمه کردن آن‌هاست. يعني وقتي شما نمي‌توانيد در طول روز يک کار پنج‌ساعته را پشت سر هم انجام دهيد آن کار را تکه تکه کنيد و بين ساعت‌هاي مختلف تقسيم کنيد تا اذيت نشويد. مثلا اگر در حال درس خواندن هستيد يا قرار است تکاليف کلاس زبان‌تان را انجام دهيد و قبلا به طور معمول هر يک ساعت يک بار استراحت مي‌کرديد حالا هر نيم ساعت يک‌بار به خودتان استراحت دهيد تا زود خسته نشويد. يا مقداري از يک کار را صبح انجام دهيد بعد چند ساعتي استراحت کنيد و بقيه‌اش را عصر انجام دهيد. اين کمک مي‌کند هم کارهاي‌تان را به سرانجام برسانيد هم کسل و بي‌حال نشويد.

يک روز ماه رمضاني
با خودمان تصور مي‌کنيم همه‌تان اهل مشهد يا همين طرف‌ها هستيد يا حداقل به خوبي مي‌توانيد اين الگوي يک روزه را جايگزين زمان و شرايط خودتان بکنيد، بنابراين براي يک روز ماه رمضان شما، يک برنامه پيشنهادي داريم. پيشنهاد است ديگر...

1 سعي کنيد از شب اول ماه رمضان سحر بلند شويد و سحري بخوريد. بنابراين امشب را مي‌شود زودتر خوابيد يعني به جاي يک نيمه شب 11 بخوابيد تا بشود ساعت 3 يعني يک ساعت قبل از اذان بيدار شويد و چيزي بخوريد و عبادتي بکنيد. از آن‌جايي که فاصله بين اذان مغرب که حدود ساعت 20 تا سحر 6 تا 7 ساعت بيشتر نيست اگر معمولا دير خواب هستيد خواب را بي‌خيال شويد و از اين زمان که هم مي‌توانيد بخوريد و هم بياشاميد و براي کارها و برنامه‌هايتان استفاده کنيد. چون ممکن است بد خواب شويد يا در سحر سرحال نباشيد. در غير اين صورت حتما زود بخوابيد ساعت 11 اگر بخوابيد فرصت خواب پيدا مي‌کنيد تا يک چرت بزنيد!

2 اگر شب قبل نخوابيده‌ايد، با اين تصور که شما يک دانش‌آموز يا دانشجوي بيکار هستيد، مي‌توانيد تا ساعت 10 صبح بخوابيد تا 6 ساعتي خوابيده باشيد. بعدش لطفا از خواب بيدار شويد و به بهانه روزه بودن خودتان را به تنبلي نزنيد. چون هنوز زمان زيادي از روزه‌داري‌تان نگذشته است مي‌توانيد کارهايي را که در خارج از خانه بايد انجام دهيد بين ساعت10 تا 2 ظهر انجام دهيد بدون اين که خيلي اذيت شويد. بعدش مي‌توانيد برگرديد خانه و مقداري استراحت کنيد. چون اذان مغرب حدود ساعت20 است مي‌توانيد 3 ساعتي استراحتي کنيد و بعد دوباره بقيه کارها و برنامه‌هاي‌تان را انجام دهيد. اما اگر اهل تا سحر بيدار ماندن نيستيد و اتفاقا کار و زندگي داريد، شب‌ها حتما زود بخوابيد تا در وقت اداري کارهاي‌تان را انجام بدهيد و بعدش را به استراحت بپردازيد. از آن جايي که بين ساعت 16 تا 20 اوج زمان گرسنگي و تشنگي است اين ساعات را به کارهاي فکري اختصاص ندهيد و مثلا خانه را مرتب کنيد و...

3 احتمالا افطاري خوردن شما يک ساعتي طول مي‌کشد و اگر نخواهيد همه سريال‌هاي تلويزيون را شرمنده کنيد حتما تا ساعت 11 که مي‌خواهيد بخوابيد، 2 ساعت مفيد براي انجام کارهاي فکري که نياز به تمرکز و استفاده از عقل دارد را مي‌توانيد داشته باشيد و بعد خواب را نوش‌جان کنيد. بعضي‌ها هم عادت دارند که کلا خيلي زود يعني يک ساعت بعد از افطار مي‌خوابند و در عوض ساعات بين سحر تا 8-7 صبح را بيدارند که هم فضاي معنوي دارد و هم مي‌توانند اين کارهاي فکري را در اين ساعت انجام دهند و بعدش بخوابند تا لنگ ظهر. اگر هم تا سحر بيدار باشيد، مي‌توانيد 6-5 ساعتي را براي درس خواندن، نوشتن پروژه يا حتي تفريح کردن در همين ساعت‌ها داشته باشيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی