در جامعه مصرفی، مصرف مبتنی بر «خواست» افراد است نه «نیاز»
7 دلیل جامعه شناختی بریز و بپاش بچه پولدارها در گفتگو با کارشناس

در جامعه مصرفی، مصرف مبتنی بر «خواست» افراد است نه «نیاز»

نویسنده : نیره حسینی

«حسن رضایی» دانشجوی مقطع دکترا در رشته جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه است که مطالعات زیادی در زمینه سبک زندگی انجام داده است. گفت‌وگویی با این استاد دانشگاه درباره دلایل بریز و بپاش بچه پولدارها انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رضایی:‌ ما چهار منبع کمیاب اجتماعی داریم که شامل قدرت، ثروت، منزلت و معرفت یا اطلاعات می‌شود. هر چه ارزش‌های مورد قبول جامعه به سمت ارزش‌های مادی پیش برود، جامعه به کسانی که از این منابع کمیاب ثروت بیشتری دارند منزلت بیشتری می‌دهد، بدون آن که میزان اطلاعات او را در نظر بگیرد. در این شرایط میل افراد به مصرف نیز بیشتر می‌شود و نقش منبع کمیابی مثل اطلاعات و معرفت کمتر از آن چیزی می‌شود که باید باشد. «وودریاک» فیلسوف و جامعه‌شناس اروپایی می‌گوید در جامعه مصرفی، مصرف افراد مبتنی بر «خواست» آن‌ها صورت می‌گیرد نه «نیاز» آن‌ها. یعنی افراد کالا را تهیه می‌کنند تا تمایزشان را نشان بدهند نه به خاطر این‌که به آن کالا نیاز دارند. دلایل گرایش افراد به مصرف کالاها به صورت تظاهری به چند دسته تقسیم می‌شود:

1.کسب منزلت/ در جوامع جدید مخصوصا جوامع شهری بر خلاف جوامع سنتی افراد دیگر با انتساب خانوادگی، قومی یا محلی شناخته نمی‌شوند و در گمنامی به سر می‌برند. در این مواقع فرد با تظاهر به استفاده از کالاهای لوکس خود را به طبقات بالای اجتماع منتسب می‌کند. چون افراد او را نمی‌شناسند. 

2. ‌کسب هویت/ در جوامع سنتی هویت انتسابی بود ولی در جوامع جدید هویت اکتسابی است و فرد می‌تواند عضو خرده فرهنگ یا طبقه پایین جامعه باشد ولی با تظاهر به مصرف، خودش را متعلق به خرده فرهنگ طبقه بالا نشان بدهد و هویت دیگری برای خود کسب کند که دیگران هم آن را از او بپذیرند.

3. ‌احساس لذت و رضایت شخصی/ مصرف برای عده‌ای از افراد احساس لذت و نوعی ارضای نفس در پی دارد و جای خالی روابط انسانی مبتنی بر شاخص‌های غیرمادی را گرفته است.

4. ‌تأثیرگذاری بر دیگران/ افراد برای جلب توجه دیگران در پی مصرف تظاهری هستند. این ویژگی جامعه مصرفی است که فرد با مصرف بیشتر در نظر دیگران جدی‌تر گرفته می‌شود. 

5. اقتصادی/ در این مورد الزاما نگاه مصرف‌گرایانه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری و حتی کسب شغل در آن نهفته است. مثل شرایط کسانی که به خاطر وجه شغلی خود ناچارند ظاهر متناسب با طبقه بالا داشته باشند.

6-‌انتظارات دیگران:گاهی افراد متعلق به طبقه بالا مجبور هستند به خاطر تأمین انتظارات دیگران مثل همسر، خانواده خود و همسر یا دوستان‌شان به مصرف روی بیاورد.

7. ‌رقابت/ در فضایی که ثروت می‌تواند تبدیل به منزلت شود و برای افراد هویت کسب کند و توجه به همراه بیاورد، رقابت هم ایجاد می‌شود.

«وبلن» معتقد است مصرف تظاهری همراه با اتلاف وقت، انرژی و پول است دیگر پیامدهای مصرف تظاهری و متن کامل این گفت و گو را در سایت جیم بخوانید...

نظرات کاربران
کد امنیتی
Em Ad
Em Ad
٩١/١١/١٣
٠
٠
موافقم ...
پربازدیدتریـــن ها
درباره فردوسی و ادبیات حماسی به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر نامی

حکیم زبان فارسی

٩٦/٠٢/٢٨
برگزیده سایت

اضافی‌ها را قیچی کنید!

٩٦/٠٢/٢٨
کافه جهان نما

چین، سرزمین دیوار بلند اعتماد

٩٦/٠٢/٢٨
گزیده‌هایی درباره بهداشت فردی در فصل گرم

خرده جنایت‌های شهروندی!

٩٦/٠٢/٢٨
دات کام

روباتی برای نجات حجم اینترنت‌شما

٩٦/٠٢/٢٨
شاخ هفته

روزی روزگاری وبلاگ نویسی

٩٦/٠٢/٢٨
جارچی 486

اندر حکایت فردای انتخابات

٩٦/٠٢/٢٨
یادداشت شفاهی

مردم هنوز هم به ادبیات‌حماسی نیازمندند

٩٦/٠٢/٢٨
شگرد خفن

نکات طلایی مرورگر که تا به حال نمی‌دانستید

٩٦/٠٢/٢٨
درباره الکساندر نوری که به یکی از شگفتی‌های امسال بوندس لیگای آلمان تبدیل شده است

نور علی نور!

٩٦/٠٢/٢٨
مینی‌ها

مینی 486

٩٦/٠٢/٢٨
کوتاه و خودمانی درباره این‌که چرا شرکت در انتخابات خیلی خیلی خیلی مهم است

می‌سازمت به رای

٩٦/٠٢/٢٨

ایران، یک کیس خاص

٩٦/٠٢/٢٨
جالباسی

دمپایی‌های الماس نشان!

٩٦/٠٢/٢٨
مینیمال

شورای خوشگل‌ها

٩٦/٠٢/٢٨
گفت‌وگوی جیم با «رضا علیپور» قهرمان سنگ نوردی جهان

خوشحالم توانستم رکوردی را به نام ایران ثبت کنم

٩٦/٠٢/٢٨
خیلی کوتاه و مختصر درباره دلایلی که رای دادن را لازم می‌کند

يك رد گزينه جمع و جور!

٩٦/٠٢/٢٨
وقتی «کافه بازار» جای نفس کشیدن به رقبایش را نمی‌دهد حتی اگر بهتر باشند

#فروشگاه_اندرویدی

٩٦/٠٢/٢٨
پایان‌نامه

پنج‌شنبه چه بنویسم

٩٦/٠٢/٢٨

«رای دادن» لازم است ولی کافی نیست

٩٦/٠٢/٢٨
تبلیغات
تبلیغات