کَـن یُـو اِسـپـیـک اِنـگـِلـیـش عـمـرا؟!
نگاهی به سواد انگلیسی خودمان و آنچه در مدرسه آموخته‌ایم

کَـن یُـو اِسـپـیـک اِنـگـِلـیـش عـمـرا؟!

نویسنده : سعید برند-فاطمه آسانی

 

واقعا پس از عمری درس خواندن و ایضا دود چراغ خوردن و پس از گرفتن مدرک فخیمه کارشناسی و بالاتر و پایین‌تر چقدر بلدیم «کَن یُو اِسپیک اینگیلیش» داشته باشیم؟!

 1. در حد بلبل؟  2. در حد I am hello ؟!  3. در حد چیز یعنی پنیر؟!  4. در حد علی‌آبادی؟!

اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید، اگر کارشناسی زبان دارید، اگر دیپلمه قدیم هستید و حتی اگر معلم زبان انگلیسی هستید قبل از این‌که یکی از گزینه‌های بالا را انتخاب و به 2000999 پیامک کنید تا در قرعه کشی یک دستگاه موتورگازی ما شرکت کنید، لطفا ابتدا کلاه خودتان را قاضی کنید و ببینید واقعا تمام آن‌چه که در مدرسه و حتی در دانشگاه آموخته‌ایم و اتفاقا نمره قبولی هم گرفته‌ایم چقدر سواد انگلیسی ما را افزایش داده است. آیا همه آن درس خواندن‌ها و گرامر حفظ کردن‌ها توانسته به ما کمک کند که اگر روزی گذرمان به یک مملکت غریب افتاد و دست بر قضا کاری فوری برایمان پیش آمد می‌توانیم با استفاده از زبان بین‌المللی از پس پرسیدن و فهمیدن یک نشانی برآییم یا باید انتظار یک عدد سنگ کلیه شاخ گوزنی را در آینده‌ای نزدیک داشته باشیم؟! آیا تغییر نظام آموزشی و حرکت به سوی کاربردی کردن مطالب و کتاب‌های زبان انگلیسی در مدرسه و دانشگاه راحت‌تر از دفع سنگ کلیه نیست؟! ما که سنگ کلیه را گرفتیم، بیایید به فکر نسل‌های بعد باشیم!

یک کارشناس: 

وقتی معلم متکلم‌وحده است دانش‌آموز زبان باز نمی‌کند  

25سال است كه گچ تخته كلاس‌هايي را مي‌خورد كه دانش‌آموزانش مشتاق آموختن زباني غير از آنچه هستند كه مادرشان به آن‌ها آموخته. «حسين تفكري‌منش» كارشناس‌ارشد آموزش زبان انگليسي و مدير گروه مترجمي دانشگاه غيرانتفاعي بينالود، در بيان نقايص نظام آموزش زبان انگليسي در مدارس مي‌گويد: نه معلماني كه زبان را در مدارس تدريس مي‌كنند، سواد كافي براي اين كار را دارند، نه كتاب‌ها مي‌توانند كمكي باشند، به برطرف کردن حداقل بخشي از اين مشكل.

به گفته او كفه آموزش زبان در مدارس، بر بحث «گرامر» سنگيني مي‌كند و همين باعث شده تا دانش‌آموز محفوظاتي را به ذهن بسپارد كه عملا نحوه استفاده از آن‌ها را نمي‌داند.

تفكري‌منش توضيح مي‌دهد: محتوای درس‌هایی هم که در کلاس ارائه می‌شوند، طی این سال‌ها تغییر نکرده‌اند و عملا چیزی را بیان می‌کنند که در خارج از فضای مدرسه، دانش‌آموز از آن‌ها نمی‌تواند بهره‌ای ببرد. مثلا اگر گذر او به خارج از کشور بیفتد، عملا برای ارتباط با اولین بیگانه‌ای که می‌بیند، جمله مناسبی در ذخایر ذهنی خود ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه، الفبای آموزش زبان انگلیسی این است که؛«حرف بزنید تا یاد بگیرید» اما در کلاس‌هایی که متکلم وحده، همیشه معلم است؛ دانش‌آموز ریسک نمی‌کند تا زبان بازکند و حتی مرتکب اشتباه شود تا درنهایت ضعف‌هایش را بشناسد.

وی به مشکلات موجود کمبود کتاب کار، لوح فشرده و نرم‌افزارهای آموزشی مناسب برای کمک به فرآیند آموختن زبان انگلیسی را هم اضافه می‌کند و می‌گوید: یکی از مزیت‌های مهم موسسات آموزش زبان انگلیسی به کلاس‌های درس مدارس؛ ممنوعیت مکالمه فارسی در محیط کلاس است. یعنی معلم سفت و سخت بر ایجاد محیطی که در آن فقط و فقط انگلیسی تدریس شود، پافشاری دارد.

 

معاون مدیر کل آموزش و پرورش:

نظام آموزش عالی هم می‌لنگد چه رسد به آموزش و پرورش 

احمد ذوقی معاون متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌رضوی که از سال آینده، در حوزه کاری او کتاب‌های جدید زبان انگلیسی تدریس می‌شود، با این پاسخ به استقبال موضوع گزارش ما می‌رود که: «در حال حاضر دانشجویانی که قصد ورود به مقطع دکترا را دارند، گاه از حداقل دانش زبانی دارند و این یعنی نظام آموزش عالی ما هم در این حوزه می‌لنگد چه برسد به نظام آموزش متوسطه.»

او تاکید دارد که آموزش‌هایی از این دست باید در افراد نهادینه شوند، یعنی خود دانش‌آموز در مسیر آموزش، دست به تحلیل بزند.

وی با اشاره به «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» می‌افزاید: اگرچه هنوز پی‌دی‌اف کتاب‌های جدید درس زبان عربی و انگلیسی پایه اول متوسطه را ندیده‌ام اما آن‌طور که در این سند برنامه‌‌ریزی شده، قرار است شاهد تحولی اساسی در محتوای کتاب‌های درسی باشیم و این یعنی تعاملی شدن آموزش‌ها در کلاس.

به‌گفته ذوقی کتاب‌ها و محتوای آن‌ها این‌طور اقتضا می‌کنند که معلم، دانش‌آموز را در حل مسائل شریک کند و حتی گاهی فقط نقش یک ناظر را داشته باشد و اجازه دهد تا دانش‌آموزان باهم وارد بحث و گفت‌وگو شوند.

اما این نوید آقای معاون این سوال را ایجاد می‌کند که آیا معلمان هم مهارت کافی دارند که هم‌پای این نظام جدید حرکت کنند؟ پاسخ ذوقی به این سوال نه تایید است و نه رد. او به تاکیدی بسنده می‌کند و بیان می‌دارد: از یک کارشناس این انتظار می‌رود که مهارت کافی آموزشی را داشته باشد اما هماهنگ شدن با کتاب‌های جدید و نظامی که آن‌ها به کلاس تحمیل می‌کنند، نیازمند آموزش‌هایی است که حتما در دوره‌های بازآموزی سازمانی مدنظر قرار می‌گیرند. دانشکده فرهنگیان هم حتما این تلاش را خواهد کرد تا نیروهایی را تربیت کند که به تبیین اهداف سند تحول بنیادین آموزش کمک کنند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌رضوی تاکید دارد که نباید یکی از ضعف‌های اساسی نظام را از قلم انداخت و آن این است که گاهی برای خود دانش‌آموز و والدین او، کسب یک نمره 10 هم کفایت می‌کند و در چنین شرایطی دانش‌آموز تلاشی را به فراگیری مهارتی معطوف نمی‌کند، در صورتی که انگیزه حرف اول آموختن را می‌زند. 

|||||||||||||||||||||||||||||||||

در کلاس‌هایی که متکلم وحده، همیشه معلم است؛ دانش‌آموز ریسک نمی‌کند تا زبان بازکند و حتی مرتکب اشتباه شود تا درنهایت ضعف‌هایش را بشناسد 

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

کتاب‌هایی که محتوای آن‌ها به‌روز نیست، معلمانی که منبع تدریس‌شان ضعیف است و دانش‌آموزی که انگیزه آموختن ندارد، وجه کاربردی آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نتیجه تنها در اهمیت نمره گفتن اهمیت می‌یابد


معاون وزیر:

معلمان جدید در راهند، 4 سال صبر کنید 

هر چند حسین هژبری معاون فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همان اول مصاحبه می‌گوید که مدرک کارشناسی ارشد الهیاتش، او را از اظهارنظر تخصصی در این حوزه معاف می‌کند اما به عنوان یک مقام مسئول بر این بحث تاکید می‌کند که آسمان همه‌جا یک‌رنگ است، یعنی«متاسفانه زبان انگلیسی که در دانشگاه‌ها و مراکز عالی ما به دانشجویان غیرمرتبط با این رشته ارائه می‌شود کاربردی نیست.»

او بر سه موضوع «متون درسی، عملکرد معلمان و انگیزه‌ها» انگشت می‌گذارد و در این باره توضیح می‌دهد: آموزش زمانی کاربردی خواهد بود که زبان‌آموز بتواند مطلب را خوب درک کرده و در مکالمه یا در متن مورد استفاده قرار دهد اما کتاب‌هایی که محتوای آن‌ها به‌روز نیست، معلمانی که منبع تدریس‌شان ضعیف است و دانش‌آموزی که انگیزه آموختن ندارد چون از زبان انگلیسی در جامعه خود استفاده نمی‌کنند؛ وجه کاربردی آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نتیجه تنها در اهمیت نمره گفتن اهمیت می‌یابد.

هژبری یک نکته دیگر را هم یادآور می‌شود و آن این‌که «موسساتی که در خارج از محیط آموزش رسمی به آموزش اقدام می‌کنند با تبلیغات قوی برای خود مشتری جمع می‌کنند و دانش‌آموز هم شرطی شده که اگر می‌خواهد زبان را به‌عنوان یک مهارت کامل و جامع بیاموزد، حتما باید سری به این دست موسسات بزند.»

او تاکید می‌کند که البته کارکرد این مراکز به واسطه تخصصی‌بودن‌شان خوب است و همین مسئله باعث شده تا وزیر آموزش و پرورش بر رونق فعالیت «کانون‌های زبان ایران» که زیرمجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است تاکید ورزد.

او البته تاکید دارد که باید برنامه‌ای تدارک دیده شود تا آموزش‌هایی از این دست یک‌کاسه شود.

وی در دفاع از عملکرد آموزش و پرورش، به «سند تحول بنیادین» اشاره‌ای دارد و بیان می‌کند: این سند با خودش تحولات مثبتی را به‌همراه خواهد آورد که از جمله آن ها تحول در متون کتاب‌های درسی است و حتما این اتفاق به‌نفع درس زبان انگلیسی است که سال‌هاست محتوای آن تغییر نکرده.

با هژبری از معلمانی می‌گوییم که در تلفظ‌هایشان مشکل دارند و کلاس زبان که باید یک کلاس مهارتی باشد را کاربردی اداره نمی‌کنند. او این مسئله را قبول ندارد و از سطح علمی معلمان این سازمان دفاع می‌کند. وی می‌گوید: ما دوره‌های آموزشی ضمن خدمت متعددی را در طول سال برای به‌روزرسانی آگاهی‌های معلمانمان برگزار می‌کنیم اما طبیعتا برای نیروهایی که مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت شده‌اند، باید 4 سال صبر کنیم.

او توضیح می‌دهد: از بهمن امسال 25هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می‌شوند و تعداد آن‌ها در آینده افزایش خواهد یافت. در این دانشگاه دقیقا مبتنی بر نیازهای نظام آموزشی کشورمان، نیرو تربیت می‌کنیم و این یک اتفاق فرخنده خواهد بود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨