حرف‌هایم در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» ناتمام ماند
روح‌ا... حجازی، کارگردان فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» از تجربه همکاری با حاتمی‌کیا و مضمون اثرش می‌گ

حرف‌هایم در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» ناتمام ماند

نویسنده : مریم ضیغمی

کارگردانی است که در نخستین فیلم خود «در میان ابرها» نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد. البته اظهارنظرها درباره فیلمش متفاوت بود، تا این‌که سال گذشته فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را با بازی «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «حمید فرخ نژاد»، «مهتاب کرامتی» مقابل دوربین برد، اما سخنان «روح‌ا... حجازی» در برنامه صدا و سیما و انتقاد از معاونت سینمایی باعث شد که پروانه ساخت این فیلم را به مدت یک سال نگیرد، اما بالاخره به همت «محمدرضا شفیعی» این امر محقق و فیلم ساخته شد و بالاخره با کش و قوس‌های فراوان فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» به روی پرده سینماها رفت. با او که تماس گرفتم، گفت فیلم جدیدش «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را به جشنواره ارائه داده است و منتظر نظر هیئت انتخاب جشنواره است، اما چند روز بعد اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه اعلام و نام فیلم او جزو رزروی‌های جشنواره گنجانده شده بود.

 

 هنگام ساخت فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دغدغه اصلی‌تان چه بود؟ 

 هیچ وقت بدون دغدغه ذهنی فیلمی نمی‌سازم، همیشه در آثار تلویزیونی و سینمایی دغدغه‌ای داشته‌ام. در ساخت فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» دغدغه‌ام وضعیت حاکم بر مناسبات و روابط خانوادگی بود و به همین دلیل ایده‌ای در ذهنم شکل گرفت که با نویسنده مطرح کردم و آقای «شفیعی» هم به جمع ما اضافه شدند و صحبت‌های اولیه انجام شد و با تلاش «محمد رضا شفیعی» فیلم ساخته شد.

 چه شد به موضوع سوء تفاهم، تردید و تقابل بین سنت و مدرنیسم پرداختید؟ 

 این صحبت‌ها برداشت‌هایی است که هر فردی به زعم و دید خود فیلم را بررسی کرده است؛ یکی می‌گوید روابط زن و شوهر یا سنت و مدرنیته، دیگری می‌گوید سوء ظن، یعنی همه این موضوعات در فیلم هست چون روی زندگی زوجی دست گذاشتم که انسان هستند و همه این موضوعات به انسان مرتبط می‌شود. انسان موجود پیچیده‌ای است. به همین دلیل همه دوستان تحلیل‌های درست و برداشت خود را از فیلم دارند.

 البته موضوع سوءتفاهم در همه طبقات جامعه وجود دارد، اما مسئله این است که «آوا» که شخصی سنتی است چه طور متحول شد؟ 

 «آوا» آن قدر زن سنتی نیست، من «آوا» را به معنای سنتی مطلق به تصویر درنیاوردم. او به تغییری که شوهرش می‌خواهد تن می‌دهد و با «محسن» همراه شده و در واکنش‌های شوهرش دچار تناقض می‌شود گرچه بیشتر از «آوا»، «محسن» دچار تناقض شده است.

 قبول دارید شخصیت‌هایی مانند «آوا» به راحتی امروزی می‌شوند و دوست دارند با مد روز حرکت کنند؟

 خیر، این تعریفی نیست که ما می‌خواستیم ارائه بدهیم. من نمی‌خواهم بگویم که آیا او می‌خواهد متحول شود یا خیر؟ چون موضوع پیچیده‌تر است، اما اتفاقات موجود در فیلم بیانگر این است که در واقع زن‌ها تکلیف‌شان مشخص‌تر از مردهاست، وضعیت حاکم در مناسبات اجتماعی سبب شده مرد دچار تناقض شود و نمی‌داند چه سبکی از زندگی را انتخاب کند ولی زن در این ماجرا به خواسته شوهرش تن می‌دهد و بعد دچار مشکل می‌شود؛ البته مرد است که این مسئله را خلق می‌کند و خودش دچار تناقض می‌شود.

 درباره شخصیت «گوهریان» با بازی «ابراهیم حاتمی‌کیا» این سؤال مطرح است که چگونه توانستید او را راضی کنید تا در فیلم تان بازی کند؟

 گزینه‌های دیگری هم برای شخصیت «گوهریان» داشتیم. دوست داشتم فردی را انتخاب کنم که بازیگر نباشد و در آن ایهام و جذابیت وجود داشته باشد و نسبت به «فرخ نژاد» به عنوان رئیس شرکت بپذیریم و باورش کنیم. از میان گزینه‌های مختلف به «ابراهیم حاتمی‌کیا» رسیدیم و او هم به ما لطف داشت و فیلم‌نامه را مطالعه کرد و مجاب شد که در فیلم حضور داشته باشد.

 دلیل پذیرفتن بازی در فیلم از سوی او چه بود؟

 ابراهیم حاتمی‌کیا مرا به عنوان کارگردان قبول داشت و هم‌چنین دغدغه‌ای را که در فیلم‌نامه بود دوست داشت. چه بسا اگر فیلم‌نامه دیگری به ایشان می‌دادیم قبول نمی‌کرد. حضور ایشان در فیلم سبب شد تا در بیان دغدغه فیلم موفق باشیم.

 تجربه همکاری با حاتمی‌کیای بازیگر چگونه بود؟

 خیلی خوب بود، ایشان کارگردان فن‌محوری است و حسی کار می‌کند و به نوعی مبناهای‌مان در کارگردانی مختلف است، ولی فیلم‌نامه ما و اعتماد به نقش باعث شد با او به راحتی کار کنم و نتیجه هم امیدوارم رضایت بخش باشد.

 «حاتمی‌کیا»ی کارگردان مقابل دوربین‌تان نظری می‌داد؟

 در خصوص بازی و فیلم‌نامه نظر می‌داد اما درباره دکوپاژ و میزانسن دخالتی نداشت.

 دستمزدتان به طور حتم وسوسه کننده بوده که ایشان پذیرفته در فیلم‌تان بازی کند؟

 خیر، اصلاً ایشان قرارداد نبست و به پروژه ما آمد، البته تهیه‌کننده با ایشان به توافق درباره دستمزد و بستن قرارداد رسید اما در ابتدا بحث دستمزد مطرح نبود. «حاتمی‌کیا» آن قدر به ما لطف داشت که در فیلمم حضور پیدا کرد و باعث دلگرمی ما شد و مسبب حضور او تهیه‌کننده کار بود.

 وضعیت حاکم بر سینمای ما بر کسی پوشیده نیست. همان‌گونه که می‌دانید کش و قوس‌ها و دعواهای سیاسی به نفع سینما نیست. با این شرایط فروش فیلم‌تان راضی کننده است؟

 فروش فیلم بد نیست و در مجموع قابل قبول است، چون حاشیه‌ای برای فیلم به وجود نیامد ولی وضعیت حاکم بر سینما خوب نیست.

 با توجه به این‌که فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» کم بازیگر است دغدغه گیشه را نداشتید؟

 هیچ زمان به گیشه فکر نمی‌کنم، خود قصه است که ابزارش را می‌طلبد و براساس آن بازیگران را انتخاب می‌کنم. دغدغه‌ای در فیلم مطرح کردم و آن قدر جذاب بود که مخاطب را به سینما بکشاند.

 فیلم جدیدتان «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را با نامی مشابه فیلم قبلی‌تان ساختید شنیده‌ام قرار است سه گانه‌ای بسازید، صحت دارد؟

 بله، ادامه فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است، البته معلوم نیست سه‌گانه‌اش را بسازم و منتظر بازخوردها هستم. حرف‌هایی در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» بود که ناتمام ماند در فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» مطرح کردم.

نظرات کاربران
کد امنیتی