قصه پریای معتاد
شبکیه

قصه پریای معتاد

نویسنده : علی نیک فرجام

دست خودمان نیست اما وقتی نام «فریدون جیرانی» روی یک فیلم باشد انتظاری که از آن داریم، بهطور یقین بیش از حسی است که پس از دیدن درام اجتماعی «قصه پریا» به ما دست میدهد. لااقل انتظار داریم که پس از گذشت سالهای طولانی از ساخت فیلم موفقی مانند «قرمز»، خروجی فیلمسازی جیرانی، چیزی بالاتر از «پارک وی» یا «قصه پریا» باشد که متاسفانه این قرار نیست به این زودیها رخ دهد. قصه پریا با همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر ساخته شده است و قرار است روایتگر معضل اعتیاد در بستر یک درام عاشقانه باشد، معضل کهنهای که متاسفانه هنوز تازه است ولی داستانهایی که براساس آن نوشته میشود، دیگر رنگ و بوی کهنگی گرفته است و حرف تازهای برای گفتن ندارد و استثنایی مثل «مرهم» هم برای برآیند چند سال اخیر سینمای عریض و طویل و پر مدعای کشورمان کافی نیست.

درهمین باره بد نیست اشارهای داشته باشیم به اولین فیلم تاریخ سینما درباره اعتیاد که توسط «بیلی وایلدر» در سال 1945 میلادی به نام «تعطیلات از دست رفته» ساخته شده است؛ به یقین در مقام مقایسه متوجه خواهیم شد که پس از گذشت نزدیک به 7 دهه از ساخت این اثر پیشتاز سینمای جهان، فیلم کارگردان کهنهکار ایرانی حتی موفق به پرداختن به جنبههای مهم این معضل اجتماعی نمیشود و توجه و تمرکز بیننده را از مسئله اعتیاد به قصه ناتوان و سردرگم فیلم معطوف میکند. قصهای که به خاطر شخصیتپردازی ضعیف، بیش از اندازه آبکی شده است و حتی جذابیتهای عادی یک داستان جوانانه را هم ندارد.

معلوم نیست کجای کار ایراد دارد که شخصیتهای «قصه پریا» تا این اندازه غیرواقعی از آب درآمدهاند؟ طبیعتا ساز و کاری که براساس آن بتوان شخصیتهای یک داستان را به واقعیت نزدیک کرد، کار سختی نیست اما انگار برخی داستان نویسان ایرانی علاقه دارند که در سرزمین رویاها فیلم بسازند و همین میشود که بیننده «قصه پریا» در میانه فیلم از خود میپرسد که این آقای نویسنده و روزنامهنگار فیلم چند درصد هوش دارد که به این راحتی به هر مسیری که دیگران میخواهند، هدایت میشود؟ شخصیت این آقای نویسنده با چه سرعتی دچار تغییر میشود که یک روزه و با تصمیم خودش، از یک انسان به انگل اجتماع تبدیل میشود؟ یا برای دختر عکاسی که مشغول فعالیت اجتماعی و اقتصادی است چه اتفاقی میافتد که در یک برش کوتاه از فیلم، تبدیل به معتادی میشود که حتی توانایی جمع کردن خودش را هم ندارد؟ روشن است که تصویری که در نیمه دوم فیلم از شخصیتها نمایش داده میشود، هیچ تناسبی با تصویر آنها در نیمه اول فیلم ندارد و بیش از دو احتمال برای این تناقض وجود ندارد؛ یا بخشهای مهم و تعیین کنندهای از فیلم دچار سانسور شدهاند یا این که به سبب غیرواقعی بودن شخصیتها با قصهای مثل شاه پریان مواجه هستیم، البته داستان پریان معتاد!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
«خودافشاگری» چه ربطی به فرهنگ دینی و ملی ما دارد؟

جای خالی «الحمد لله» در زندگی ما

٩٦/٠٤/٠١
فصل دوم سریال «شهرزاد» در برهوت سریال پخش شد

موتور «شهرزاد2» روشن نشد!

٩٦/٠٤/٠١
آنتن

جیم نویسی آسان شد!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
درباره فصلِ نقل و انتقالات لیگ برتر و اشکالاتی که به آن وارد است

ما بلد نیستیم!

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات