صبحی دیگر و موفقیتی بیشتر
صدای سیما

صبحی دیگر و موفقیتی بیشتر

نویسنده : سید مصطفی صابری

«خورشید آمد و صبحی دیگر آغاز شد، علی نیکزاد هم درگیر وزارتخونه‌هاش شده و امروز هومن حاج عبدالهی جاش اومده!» این عبارت‌ها تقریباً بخشی از جملاتی بود که نیما کرمی برنامه 5شنبه هفته قبل را با آن شروع کرد، ساده، شیرین و صمیمی، موفقیت این‌روزهای «صبحی دیگر» نکات بسیاری برای دیگر برنامه سازان عرصه سیما دارد. هرچند «صبحی دیگر» به خاطر غالب بودن جنبه آموزشی، پخش از شبکه آموزش که چندان فراگیر نیست و ساعت پخش که مناسب مخاطب اداری و محصل نیست آن‌طور که باید حقش را نگرفته، اما در بین مخاطبان فعلی‌اش جایگاهی ثابت و درخشان دارد که در عمر سیما کم سابقه بوده است. نوع ارتباط مخاطب با این برنامه بسیار مستمر و آموزشی است و جالب آن‌که کمتر برنامه این چنینی بوده که بتواند با اتکا به 2 مجری، چند گذر دیداری کوتاه (پلاتو) و بخش‌هایی مثل ایرانگردی (صبحی دیگر؛ جایی دیگر) و به رغم حجم بالای پیام‌های آموزشی این چنین مخاطب ثابتی را جمع کند. بیشتر برنامه‌های این چنینی یا مخاطب خاص دارند، یا برای حفظ مخاطب به سمت لودگی، دعوت از هنرپیشه‌ها و ورزشکاران و بیان حرف‌های مثلاً آموزشی از زبان آن‌ها می‌روند تا هم عمیق باشند هم پر مخاطب! اما صبحی دیگر با چند فرمول ساده چند اشکال بزرگ را برطرف کرده است، که برخی از آن‌ها که از دید ما مغفول نمانده است را بررسی می‌کنیم: 

1‌. تعامل ویژه با مخاطب/ شاید مخاطب صبحی دیگر نداند که نظرسنجی هر روزه برنامه یک نوع افکار سنجی دقیق برای طراحی چشم‌اندازهای بلند مدت برنامه بر اساس نیازهای مخاطب است. اگر مخاطب صبحی دیگر پای برنامه می‌نشیند یک نکته اصلی در این ماجرا این است که احساس می‌کند برنامه به خواسته‌ها و نیازهایش توجه ویژه دارد و پس از تماشای آن به اندوخته‌اش اضافه می‌شود. 

2‌. اتاق فکر ویژه/ به وضوح مشخص است که برنامه با راهبردی دقیق تهیه و پخش می‌شود و بخش‌های مختلف کارشناسی شده هستند، از همه مهم‌تر مجریان برنامه هم جزو اتاق فکر آن هستند و تسلط‌شان به موضوعات مختلف در برنامه عینیت دارد، برخلاف برنامه‌های دیگر که مجری صرفاً متن‌هایی که برایش نوشته شده را می‌خواند و چند حرف شعاری می‌زند و در نهایت هم اجازه عرض اندام به کارشناس را نمی‌دهد!

3‌. تنوع خاص برنامه/ برنامه‌های دیگر را مرور کنید، یا مدام در دشت و بیابان تولید شده بود یا فقط در استودیو و محدود به صحبت‌های مجری با کارشناس و فوقش پاسخ به چند تماس تلفنی، اما در «صبحی دیگر» ترکیب و تنوع بخش‌ها بسیار دلچسب از کار درآمده، گذر دیداری، جایی دیگر، خواندن پیامک‌ها، شوخی مجریان با هم، خاطره‌بازی، موسیقی، صحبت با کارشناس، حضور مجری کارشناس سوم و...

4. مجری کارشناس/ اتاق فکر برنامه برای بهتر شدن مباحث آموزشی به توانمندی مجریان اصلی بسنده نکرده و هر روز یک مجری کارشناس متناسب با موضوع برنامه در آن حضور پیدا می‌کند که خودش تحصیلات و تخصص بالایی در آن زمینه دارد.

5‌. خط قرمزها/ در طول تاریخ رسانه ملی مباحثی که روزهای شنبه با حضور دکتر عطوفی طرح می‌شود بی سابقه بوده، اما عوامل صبحی دیگر با ظرافت خاصی ضمن خط شکنی از انتحاری عمل کردن پرهیز می‌کنند و خط قرمزها را نه برای جنجالی شدن برنامه و جذب مخاطب، بلکه برای بالا بردن سطح آموزشی می‌شکنند، لذا این برنامه با این همه تابوشکنی به خاطر رعایت این نکات و از همه مهم‌تر پرهیز از مجری محوری کاذب دور از حاشیه‌ها به کارش ادامه می‌دهد. 

6‌. رابطه مجریان برنامه/ برخی مجریان در برنامه‌های دیگر از کله کچل و بینی بزرگ یکدیگر هم برای حفظ مخاطب استفاده می‌کنند، اما در صبحی دیگر رابطه صمیمی و تا اندازه‌ای طنز مجری‌های توام با احترام است.

نظرات کاربران
کد امنیتی