ساختار شکنی با رعایت هنجارها
نیما کرمی و علی نیکزاد از دلایل موفقیت و محبوبیت «صبحی دیگر» می‌گویند

ساختار شکنی با رعایت هنجارها

نویسنده : مریم ضیغمی

«صبحی دیگر» آغاز شد، صبحی متفاوت، پر انرژی، پر نشاط، آه خدای من چه صبح خوبی است! شما هم اگر برنامه پرنشاط، گرم، پرمحتوا و شاد «صبحی دیگر» را تماشا کرده باشید با چنین دیالوگ‌هایی آشنا هستید. متن‌هایی که توسط مجریان توانمند برنامه هر روز با ادبیاتی متفاوت گفته شده و حس خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند. برنامه «صبحی دیگر» 2 سالی است که در شبکه آموزش سیما جا خوش کرده و هر روز به جز جمعه‌ها ساعت 9 و 15 دقیقه تا 10 و 45 دقیقه میهمان خانه‌های ایرانی‌ها می‌شود. برنامه‌ای که با موسیقی شاد و مفرح شروع می‌شود با صدای بهنام صفوی و براساس سروده‌ای از فرزاد حسنی شروع می‌شود و با اجرای متنوع مجریان که مکمل هم هستند ادامه می‌یابد و به بحث‌های آموزشی و مباحثی از قبیل آموزش خانواده و... با حضور کارشناسان می‌پردازد. «صبحی دیگر» برنامه پرمخاطبی است متفاوت از نمونه‌های مشابهش در سیما و همین‌ها انگیزه‌ای شد تا با مجریان برنامه درباره چند و چون شکل‌گیری آن و اجرای متفاوت‌شان همکلام شویم.

 

صبحی دیگر آغاز شد

 ‌برنامه صبحی دیگر چگونه متولد شد؟

کرمی: 2 سال پیش بود که طرح اولیه برنامه از سوی تهیه‌کننده و مدیر وقت شبکه دکتر «پورحسین» ارائه شد و در اتاق طرح و ایده، مطرح و به نتیجه رسید تا برنامه «صبحی دیگر» با شکل و شمایل نو، جدید و با حضور 2 مجری ثابت و مجریان چرخشی برای بحث‌های مختلف کارشناسی شکل گیرد.

 این برنامه به چه نیازهایی از مخاطب توجه می‌کند؟

نیکزاد: معتقدم زندگی کنونی ما آدم‌ها اسیر سرعتی بی‌خود و بی‌جهت شده است، همین‌طور در مسیر زندگی جلو می‌رویم و حواس‌مان به اطراف خود نیست، در گذشته با خودروی ژیان مسافرت کرده و آرام می‌رفتیم تا کوه، دشت، گیاهان و درختان را ببینیم اما اکنون سوار سانتافه می‌شویم و با سرعت 150 کیلومتر حرکت می‌کنیم و هیچ‌چیز نمی‌بینیم، برای همین ما در برنامه‌مان گاهی اوقات به گذشته برمی‌گردیم و شاید سعی می‌کنیم اندکی ریتم زندگی را آهسته کنیم و به مسایل خیلی بدیعی که در زندگی از یادمان رفته توجه کرده تا نظر بیننده را جلب کنیم. 

پشت پرده صبحی دیگر

 صداقت، راستی و شفاف سخن گفتن جزو ویژگی‌های برنامه و تیم برنامه سازتان است. چگونه سوژه‌یابی می‌کنید؟

کرمی: راز ماندگاری رسانه در صداقت اوست، اگر نتوانیم با مردم صادق باشیم کسی برنامه‌مان را نگاه نمی‌کند، بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنیم که حرفی بزنیم تا مردم را در مسیر درست قرار دهیم. سوژه‌یابی روزانه توسط کارشناسان ثابت انجام می‌شود؛ یعنی کارشناسان در اتاق فکر سؤالات را طراحی می‌کنند.

 دقیقاً کار این اتاق فکر چیست؟

نیکزاد: برنامه‌مان اتاق فکری دارد و ایده‌ها و این‌که به کدام سمت برویم در اتاق فکر تصمیم‌‌گیری می‌شود و همه درباره آن نظر می‌دهند و خیلی فضای مثبت و خوبی است. من، نیما و رامین متقی هم در کنار دوستان خوش فکر دیگری در این اتاق فکر نظر می‌دهیم.

مجریانی که کارشناسی نمی‌کنند

‌ مجریان چه قدر دست‌شان باز است که در حد یک کارشناس به مسایل ورود پیدا کرده و اظهار نظر کنند؟

کرمی: دست مجریان به راحتی باز است و می‌توانند با کارشناسان درباره موضوعات صحبت کنند و مشکلی در این رابطه نداریم. البته تا حدی که ممیزی‌های سازمان اجازه دهد مجریان می‌توانند وارد بحث شوند و بحث را به شکلی کامل و ملموس برای مخاطب ارائه دهند.

 اما در صبحی دیگر شاهدیم که مجری برخلاف دیگر برنامه‌ها زیاد اظهار فضل نمی‌کند! 

نیکزاد: به‌هیچ عنوان دست مجریان باز نیست! معتقدم یک مجری حق ندارد وارد حیطه‌های کارشناسی شود و درباره یک موضوع نظر شخصی بدهد. ما تلاش کرده‌ایم این کار را در برنامه انجام ندهیم و اجازه بدهیم کارشناسی که دانا و مشرف به کار است راجع به آن موضوع نظر بدهد.

عبور از خط قرمز در صبحی دیگر

 «صبحی دیگر» در چند مورد از موضوعات ساختارشکنی عجیب و غریب کرده است، می خواستم بدانم تا چه حد دست‌تان برای پرداخت به موضوعات از سوی شبکه باز است؟

کرمی: می‌خواهم یک نکته‌ای را بگویم. خیلی اوقات ما برنامه‌سازان خود سانسوری می‌کنیم و این نکته خیلی مهم است؛ یعنی سیاست‌های کلی سازمان صدا وسیما و معاونت سیما سیاست‌های بازی است و همان‌طور که شاهد بودید در برنامه‌مان درباره روابط جنسی زن و شوهر صحبت کردیم و به صورت گسترده آن‌ها را آموزش دادیم تا مشکلات مردم حل شود، تمام شبکه‌ها می‌توانند این کار را انجام بدهند. اما بعضی اوقات برنامه‌سازان، مجری یا تهیه کننده می‌ترسد از این‌که وارد چنین مبحثی شود. در واقع ورود به این مباحث خطرناک است اما با درایت می‌توان در رسانه مطرح و به آن پرداخته شود، چون جامعه به پرداخت چنین موضوعاتی احتیاج دارد، ما باید در همه زمینه‌ها آموزش داشته باشیم و آموزش روابط زناشویی هم بسیار مهم است، البته باید به گونه‌ای مطرح شود که اگر چه ساختارشکن است اما هنجارشکن نباشد. معتقدم اگر طرح موضوعی ناهنجاری در جامعه ایجاد نکند خیلی مهم است. ضمن این که باید یاد داشته باشیم که چگونه موضوعاتی که در جامعه تابو است را بیان کنیم تا به مشکل بر نخوریم. به‌طور مثال بحث چند روز پیش برنامه‌مان خیانت بود، خیانت هم جزو تابوهاست اما می‌شود در رسانه بیان کرد و مردم را به سمت حقایق این گونه اتفاقات در جامعه سوق داد. معاونت سیما هیچ مشکلی برای پرداخت این موضوعات ندارد. معتقدم مدیران شبکه باید از برنامه سازان حمایت کنند که خدا را شکر ما مدیر شبکه خوبی داریم.

 نقش مدیریت شبکه در عبور از خط قرمزهای مصنوعی چه بود؟

نیکزاد: حال‌که این سوال را مطرح کردید اجازه بدهید یک تشکر خیلی خیلی ویژه از آقای دکتر «قاسمی» مدیر شبکه آموزش داشته باشم، نه به‌عنوان این‌که مدیر شبکه است و بعضی‌ها واجب می‌دانند که از مدیران تشکر کنند؛ بلکه به دلیل این که خیلی انسان فهمیده‌ای است و به شدت از ایده‌های نو استقبال می‌کند و اگر پیشنهادی در راستای سازندگی زندگی مردم باشد با توجه به رسالت شبکه آموزش به شدت حمایت و پشتیبانی می‌کند و این حمایت مدیران شبکه و تهیه‌کننده خیلی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم وارد حوزه‌ها و مباحثی شویم که شاید کمتر در رسانه به آن پرداخته شده باشد و یا شاید اساسی پرداخته نشده باشد. ما سعی می‌کنیم به‌طور درست و اساسی به موضوعات بپردازیم و حمایت‌های این دوستان هم سبب دلگرمی ما شده است تا به‌درستی پیش برویم. 

 

نیماکرمی:

همان‌طور که شاهد بودید در برنامه‌مان درباره روابط جنسی زن و شوهر صحبت کردیم و به صورت گسترده آن‌ها را آموزش دادیم تا مشکلات مردم حل شود

 

مجریانی که رفیق هستند!

 رابطه مجریان خیلی خوب و محترمانه از کار در آمده و هر دو مکمل هم هستید چه کردید که این رابطه خوب و جذاب در آمد؟

نیکزاد: ما در رابطه با موضوعات با یکدیگر صحبت نمی‌کنیم و موقعیت‌ها فی البداهه اتفاق می‌افتد، اما عامل اصلی ارتباطی که به دل مخاطب نشسته است خود «نیما کرمی» است چون او و پدر محترمش «شهریار کرمی» انسان‌های محترم و به معنای کامل کلمه انسان هستند و همین سبب شده که «نیما کرمی» به من مجری تازه وارد و نوپا میدان و اجازه بدهد که حضور داشته باشم. وجود او خیلی به وجود آمدن فضای صمیمی و محترمانه کمک کرده است، ضمن این‌که ما بیرون از برنامه هم رابطه‌مان این گونه صمیمی است و اکنون حدود 6 سال است که هر روز با یکدیگر در رادیو و سپس تلویزیون برنامه اجرا می‌کنیم.

 چه شد که با علی نیکزاد که تجربه قبلی نداشت این‌قدر هماهنگ شدید؟

کرمی: «علی نیکزاد» را من به برنامه معرفی کردم چون ایشان را از رادیو می‌شناختم. وقتی او اجرای برنامه را برعهده گرفت به عنوان یک مجری مکمل با آرامش کار را پیش برد و بسیار محبوب و دوست داشتنی است. وقتی ارتباط دو انسان و نگاه‌شان به رسانه مشترک باشد به این مسئله فکر نمی‌کنند که اگر الان آنتن را از دیگری بدزدند موفق می‌شوند و این نتیجه‌ای است که اکنون شما درباره آن صحبت می‌کنید، یعنی بیننده احساس می‌کند که رابطه ما، رابطه خوبی است. آن‌چه میان من و علی نیکزاد اتفاق افتاد این بود که من به عنوان مجری اصلی به علی نیکزاد حال دادم و او هم احترامم را به درستی در برنامه نگه داشت و همین شد که این رابطه دوستانه پیش آمد.

 

رازهای یک برنامه 

 راز موفقیت برنامه‌تان را در چه عواملی می‌دانید؟

کرمی: صداقتی که در کلام مجریان است و به روز بودن بخش‌های میان برنامه دلیل موفقیت «صبحی دیگر» است. موسیقی هم خیلی به این مسئله کمک می‌کند. این نکته را هم بگوییم که از تمامی استان‌ها روزانه پیامک داریم. ما تعداد پیام‌های مان در زمانی که روی آنتن هستیم تا مرز 40-‌30 هزار تا پیام هم رسیده است. در واقع نسبت به مخاطبی که در این زمان سرکار هستند، خیلی آمار خوبی است؛ ضمن این که شبکه آموزش هنوز نسبت به دیگر شبکه‌های کشور دیده نشده است.

‌ خیلی جالب است که مردم از شهرهای مختلف و با ذائقه‌های متفاوت این قدر «صبحی دیگر» را دوست دارند. 

نیکزاد: خدا را شکر می‌کنم که برنامه «صبحی دیگر» موفق است و شما و مردم به برنامه مان لطف دارید. اما چند دلیل در موفقیت برنامه مؤثر است یکی این که مدیران شبکه از برنامه حمایت می‌کنند، مورد بعدی این است که تهیه‌کننده برنامه به شدت با ما مجریان ارتباط دوطرفه و خوبی دارد، او فردی فهیم است و به نظر ما بها می‌دهد و از آن استفاده می‌کند و مورد سوم هم این است که اتفاق تصنعی و تمرین شده که به دل مخاطب نشیند اصلاً در اجرای‌مان وجود ندارد.

تعامل با مخاطب

 پیامک‌های مخاطبان چه تاثیری در برنامه دارد؟

نیکزاد: قبل از هر چیز باید بگویم از این که نمی‌توانیم همه پیامک‌های مردم را در برنامه‌مان بخوانیم واقعاً دلگیرم و از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم، ولی مطمئن باشند که تک‌تک پیام‌های شان بدون استثنا خوانده و بررسی می‌شود و ما همه تلاش خود را می‌کنیم به موضوعاتی بپردازیم که به استحکام خانواده کمک کند. به طور مثال وقتی یک خانم یا آقایی از یکدیگر خسته می‌شود و فکر می‌کند این خستگی حاصل زندگی کردن با این همسر است بنابراین ما کمک می‌کنیم این رابطه دوباره ترمیم و زنده شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد و خانواده ایرانی، خانواده‌ای مستحکم‌تر شود. 

علی نیکزاد را بیشتر بشناسید

‌ راستی آقای نیکزاد، چه شد که از تلویزیون سر درآوردید؟

نیکزاد: من مجری نوپایی هستم و زمان زیادی نیست که وارد این حیطه شده‌ام. من برای ورود به این حرفه دوره آموزشی را در مؤسسه سروش سال 1376 گذراندم که خیلی مؤثر بود و چندین مرحله آزمون را سپری کردم و اساتید برجسته و صاحب‌نامی در کلاس‌ها بودند از جمله استاد «حمید سمندریان» و هنوز هم بعد از گذشت آن‌همه سال، تمام آن تجربه‌ها به دردم می‌خورد. بعد از سپری کردن این دوره وقفه‌ای در کارم افتاد و در سال 1386 کارم را با رادیو تهران آغاز کردم و سپس در رادیو اقتصاد آن مقطع و رادیو جوان مشغول شدم. همکاری خوب و به یادماندنی در شبکه رادیویی جوان داشتم و سپس پیشنهاد برنامه «صبحی دیگر» از سوی تهیه کننده برنامه داده شد و به همراه «نیما کرمی» مجری این برنامه شدم. 

 

علی نیکزاد:

به‌هیچ عنوان دست مجریان باز نیست! معتقدم یک مجری حق ندارد وارد حیطه‌های کارشناسی شود و درباره یک موضوع نظر شخصی بدهد. ما تلاش کرده‌ایم این کار را در برنامه انجام ندهیم و اجازه بدهیم کارشناسی که دانا و مشرف به کار است راجع به آن موضوع نظر بدهد

نظرات کاربران
کد امنیتی