صدا، دوربین، خطر

صدا، دوربین، خطر

نویسنده : مریم ضیغمی


«علی‌رضا فتحی» رئیس انجمن بدل‌كاران:

تا زمانی كه آثار سینمایی از آپارتمان خارج نشوند وضعیت بدل‌كاری بد خواهد بود

 فعالیت در حرفه بدل‌کاری را از سریال «سربداران» آغاز کردم. معتقدم فردی که می‌خواهد به عنوان طراح بدل‌کاری فعالیت کند به طور حتم ابتدا باید بدل‌کار باشد؛ یعنی باید تخصص این حرفه را کسب کند و سپس تجربه‌های خود را به شاگردان منتقل کند. تاکنون در بیش از 50 اثر به عنوان طراح بدل‌کاری فعالیت کردم. طراحی بدل کاری را هم از مجموعه «مختارنامه» آغاز کردم. این نکته را بگویم که از دوران کودکی علاقه خاصی به این حرفه داشتم. به طور اتفاقی از طریق یکی از دوستانم وارد حرفه بدل کاری شدم. او به من گفت در صحنه‌ای می‌خواهم با «چنگیز وثوقی» کشتی بگیری و کارگردان فیلم آقای «نجفی» خیلی خوشش آمد و گفت برای کار بعدی‌ام «سربداران» در کاشان چند ماه با تو کار دارم و به همین راحتی وارد حرفه بدل‌کاری شدم.

 از جایی حمایتی نشده‌ایم، خودمان از خودمان حمایت می‌کنیم و این مسئله به علاقه‌مان به این حرفه باز می‌گردد؛ یعنی اگر کسی علاقه‌ای به این حرفه نداشته باشد دوام نمی‌آورد، ما هم از جیب خود هزینه و تجهیزات و وسایل مورد نیاز را تهیه می‌کنیم. امنیت شغلی هم نداریم و سال‌های سال است که در پی این هستیم که افراد غیر حرفه‌ای وارد حرفه بدل کاری نشوند ولی محقق نشده است. متأسفانه ورود این افراد زحمت‌های بدل‌کاران حرفه‌ای را به هدر می‌دهد. آن‌ها آزادانه کار و قیمت‌شکنی و کارها را هم خراب می‌کنند. متأسفم برای آن کارگردان‌هایی که این نکات را متوجه نمی‌شوند و فرق میان یک بدل‌کار حرفه‌ای و آماتور را نمی‌دانند و می‌گویند آن‌ها کار راه‌انداز هستند و کیفیت کار برای‌شان مهم نیست، بلکه آن چه را که در فیلم‌نامه هست انجام شود. حتی آبدارچی آن پروژه هم کار بدل‌کاری انجام دهد برای كارگردان قابل قبول است. درباره وضعیت بیمه هم بگویم که اعضای تأیید شده انجمن بدل‌کاران را بیمه کرده‌ام، ضمن این‌که گروه‌های حرفه‌ای مورد تأیید را به غیر از بیمه خانه سینما، بیمه خصوصی کرده‌ام که اگر برای‌شان اتفاقی بیفتد خیالم راحت باشد.

 فکر می‌کنم در مجموعه «بوعلی سینا» اثر کیوان رهگذر بود که من روی برجی بودم باید عقب عقب می‌آمدم و با پشت روی پشت بام قلعه می‌افتادم و چون با پشت باید پایین می‌آمدم امکان قطع نخاع داشتم، خیلی‌ها اصرار می‌کردند که این کار را انجام ندهم ولی گفتم چون قرارداد بسته‌ام انجام می‌دهم و این کار را انجام دادم و خیلی جالب‌تر این‌که 5‌4 نفر را آورده بودند تا در این کار بدل‌کاری کنند و از دیوار قلعه بالا بروند ولی توانایی نداشتند و من تک‌تک لباس‌های آن‌ها را پوشیدم و جای همه آن‌ها بدل شدم و آن‌جا به من می‌گفتند بدل بدل‌کاران شده‌ام.

 یک ارتباط خیلی دوستانه و خوب داریم و از ما کمک می‌گیرند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم و برعکس. وقتی قرار است شما به جای بازیگری کاری را انجام بدهی هر دو طرف باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا کار به بهترین شكل انجام شود، یعنی همان حرکاتی که قرار است بازیگر انجام بدهد باید بدل‌کار انجام دهد و آن‌ها هم به ما اعتماد دارند. 

 من بدل هیچ بازیگری نبودم. چون بازیگری هم می‌کنم، بدل خودم بودم، یعنی اگر در اثری قرار بود کار بدل‌کاری انجام شود خودم بازی می‌کردم. البته با توجه به گرفتاری‌های موجود علاقه‌ای به بازی ندارم.

 تا زمانی که کارهای ما از آپارتمان خارج نشود، تا زمانی که تهیه کننده‌ها برای کار بدل‌کاری هزینه نکنند، تا زمانی که فیلم‌نامه‌نویس‌های کشور ننویسند، وضعیت همین است! 95 درصد بدل‌کاران بیکار هستند. اکنون تولیدات کارهای اکشن در کشور خیلی پایین آمده است. چندی پیش گروه بدل‌کاری «سیروس مقدم» در مجموعه «دیوار» بودیم كه خیلی مورد توجه اش قرار گرفت و نخستین کار اکشن او بود و رضایت کارگردان باعث می‌شود که به سراغ کار بعدی اکشن خود برود، ما هم باید حداکثر تلاش خود را داشته باشیم تا رضایت کارگردان را جلب کنیم تا با دل خوش، به سراغ اكشن بعدی برود. اگر نخستین کار اکشن مقدم خوب در نمی‌آمد و راضی نبود مطمئن هستم دل زده می‌شد و سراغ این کار نمی‌آمد.

 صد درصد موثر هستند مردم از کارهای آپارتمانی شبیه تئاتر خسته شده‌اند، آن‌ها حرکت را دوست دارند و علاقمند هستند در یک فضای باز کارهای حرکتی و اکشن را ببینند. امکان ندارد یک کار اکشن ساخته شود و مردم استقبال نکنند. ساکن بودن، راه رفتن و دیالوگ گفتن مردم را خسته کرده است و هر چه حرکت‌های بدل‌کاری در آثار بیشتر باشد مطمئن باشید استقبال مردم هم بیشتر خواهد بود. ما توقع داریم، تهیه‌کننده و کارگردان‌ها دست به دست هم بدهند تا تولید این گونه آثار بیشتر و رضایت مردم جلب شود. 

مهسا احمدی:

در كنار 110 بدل‌كار آمریكایی

و انگلیسی كار كردیم

«مهسا احمدی» درباره بازیگران این فیلم می‌گوید: «دنیل کریک نقش جیمزباند و نوامی هریس نقش مقابل او را بازی می‌کرد، کریک با وجود این‌که سن بالایی دارد اما سوپراستار و تواناست و در دنیا مانند او وجود ندارد. او در کار عالی بود و خیلی از سکانس‌های سخت را خودش بازی می‌کرد، به طور مثال سکانسی بود که جیمزباند از روی سقف قطار در حال حرکت باید پایین می‌افتاد و خود را لبه قطار نگه می‌داشت و سپس خود را بالا می‌کشید و سکانس‌هایی نظیر این را خودش بازی کرد. تنها سکانس‌های بسیار سخت را بدل‌کار بازی می‌کرد. او آمادگی جسمانی عالی داشت.» احمدی ویژگی‌های كار را این‌گونه بیان می‌كند: «من به زبان انگلیسی تسلط دارم و نیازی به مترجم نداشتم. در برنامه‌های روزانه که در اختیارمان قرار می‌دادند زمان‌بندی مشخص و همه چیز با برنامه ریزی بود. ما برنامه روزانه‌ای داشتیم و آخر هر روز که کارمان به پایان می‌رسید، برگه‌ای در اختیارمان قرار می‌دادند که کدام یک از بدل‌کاران فردا سر صحنه حضور داشته باشد و ساعت آفیش، نهار، عصرانه و حتی سرعت باد فردا و زمان اکران فیلم در آن مشخص شده بود. کارگردان این فیلم هم «سام مندس» بود که در آن 110 بدل‌کار آمریکایی، انگلیسی و 3 بدل کار ایرانی حضور داشتند. کارگردان قسمت بدل‌کاران «گری پاور» بود. کار از همه لحاظ عالی بود، یعنی از لحاظ حرفه‌ای بودن، تغذیه، برنامه‌ریزی، سرویس و امکانات. 75 روز در خدمت این پروژه بودیم و ما در سکانس‌های اکشن حضور داشتیم، به طور مثال در سکانسی که یک خودرو داخل بازار قصد داشت از فاصله یک متری واژگون شود ما بدل‌کاران نقش تمام افرادی را که در بازار حضور داشتند، بازی کردیم.» درباره بحث دستمزد و سطح كار و مقایسه آن با كشور خودمان هم می‌گوید: «در پروژه جیمزباند به هیچ عنوان به دستمزد فکر نمی‌کردیم. در تاریخ مقرر دستمزدمان را پرداخت می‌کردند و هیچ دغدغه‌ای برای دریافت دستمزد نداشتیم و همه چیز روی حساب و کتاب بود. در پروژه «007» همه گونه امکاناتی وجود داشت. ما از نظر توانایی هیچ چیزی از بدل‌کاران آن‌جا کم نداشتیم و شاید از آن‌ها بالاتر هم بودیم فقط ابزار آن‌ها، به روز بود و آن‌چه می‌خواستیم همان لحظه و روز برای‌مان فراهم می‌شد.»

ارشا اقدسی:

دنیل کریک همیشه با محافظان خود سرلوکیشن می‌آمد

«ارشا اقدسی» درباره حضور در پروژه معتبر جیمزباند می‌گوید: «من به همراه گروه بدل‌کاری‌ام درفیلم سینمایی اکشن ترکی «دره گرگ‌ها» همکاری داشتیم و دراین فیلم خودرو چپ کرده بودیم. کارگردان عکس‌های فیلم را در صفحه شبکه اجتماعی من تَگ کرد. آن‌جا بود که طراح صحنه‌های اکشن فیلم «اسکای فال» عکس آن فیلم را دید و از کار ما خوشش آمده بود، بنابراین دعوت به کار شدیم. ابتدا باورمان نمی‌شد و تصور می‌کردیم سر کاری است اما بعد از یک ماه ایمیلی برایم آمد که با اعضای گروهم به ترکیه بروم. سر لوکیشن رفتیم و آن‌ها از ما آزمون گرفتند و از میان بدل‌کاران کشورهای مختلف 110 بدل‌کار انتخاب شدیم. آن‌ها از کشورهایی هم چون استرالیا، انگلستان، فرانسه، نیوزیلند، چک، روسیه، آلمان و یونان بودند و کار بدل‌کاری فیلم را آغاز کردیم و حدود 75 روز با این پروژه همکاری داشتیم. فیلم‌برداری اسکای فال در ترکیه و آدانا انجام شد. ابتدا 5 بدل‌کار ایرانی در این پروژه حضور داشتیم و در نهایت 3 نفر یعنی من به همراه مهسا احمدی و امیررضا بدری در پروژه ماندگار شدیم و در سکانس پایانی فیلم حضور داشتیم، یعنی 3 روز پایانی فیلم‌برداری از گروه 110 نفره بدل‌کاران تنها ما 3 نفر به همراه 5 بدل‌کار انگلیسی باقی ماندیم و آفیش شدیم و در سکانس پایانی که جیمز باند تیر می‌خورد و از ارتفاع 70 متری پل به پایین پرت می‌شد به ما اعتماد کردند و اجازه داشتیم در این صحنه مهم کمک‌شان کنیم.» اقدسی درباره تجربه حضور در كنار دنیل كریك و دیگر عوامل حرفه‌ای این فیلم می‌گوید: «دنیل کریک بازیگر نقش جیمزباند هم خیلی حرفه‌ای بود و همیشه با محافظان خود سرلوکیشن می‌آمد. همکاری در این فیلم سراسر خاطره است و روزهای استثنایی و فوق العاده‌ای را برایم رقم زد. سر صحنه از ما بدل‌کاران ایرانی یعنی ما 3 نفر تعریف می‌کردند. خیلی افتخار می‌کنم که در گروه فیلم‌سازی 2 هزار نفره و بین‌المللی جیمزباند نام ما هم برسر زبان‌ها بود. روزهای آخر فیلم‌برداری هر فردی کادویی به رسم یاد بود از ابزار و وسایل بدل‌کاری به ما می‌داد. ما را خیلی دوست داشتند و کارمان بازتاب خوبی داشت و همه دوستانم در این فیلم قول دادند که در فیلم بعدی‌شان از ما استفاده کنند و اکنون با یکدیگر در ارتباط هستیم. 

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨