سعدي، سال‌ها بعد

سعدي، سال‌ها بعد

نویسنده :

سعدي روزي گفته بود به مقتضاي زمان اقتصار کن سعدي و بعد امروز «عباس کيارستمي» آن مقتضاي زمان و هم آن اقتصار را شايد آن‌گونه که سعدي خواسته بود در ديوان او اعمال کرده و حالا اين شده « سعدي از دست خويشتن فرياد»؛ شعرهاي سعدي را انگار که از نو و با ترتيب و چينش و تقطيع جديد سروده‌اند هم براي به مقتضاي زمان شدن و هم اقتصار کردن.

عباس کيارستمي در طرحي، شروع به بازنويسي آثار شاعران نامي کرد. يک بازنويسي به روايت شخصي. بدون هيچ ادعاي ديگري. طرحي که با حافظ شروع شد و با سعدي ادامه پيدا کرد و با نيما يوشيج فعلا به پايان رسيده است. کيارستمي با نگاه خودش اشعاري را انتخاب مي‌کند و بعد با ترتيبي نو آن‌ها را باز مي‌چيند. براي رسيدن به معنايي جديد. براي خلق تصويري تازه. البته واقعا پيشنهاد خريد حافظ کيارستمي را به شما نمي‌دهيم چون باعث مي‌شود هم از جيب ضرر کنيد و هم از خود حافظ!

کيارستمي هنرمند تصوير است، تخصص اصلي او در سينما و عکاسي است. او با همان نگاه به تصوير، دست به اين کار زده است. او در پي درآوردن موقعيت‌هاي تصويري از اشعار سعدي بوده است. موقعيت‌هايي که جنبه تصويرپردازي خوبي دارند و براي اين کار، هم اشعار سعدي مناسب بوده‌اند و هم خود او؛ شعر سعدي طراوت و سرزندگي خاصي دارد و از حالت انتزاعي صرف به دور است و کيارستمي هم به عنوان آدمي که سال‌ها با تصوير کار کرده است براي اين کار توانايي لازم را دارد. امري که منجر به کتابي غريب شده است. کتابي با ايده‌اي سخت و اجرايي قوي که در هر صورت باعث مي‌شود اين کتاب عادي نباشد.

کيارستمي براي رسيدن به هدفش تمام راه‌هاي ممکن را رفته است و تمام احتمالات را تجربه کرده است. اولين کار او به هم ريختن نظمي بوده که سعدي در اشعارش لحاظ کرده بوده. او اشعار را از حالت منظوم‌شان خارج کرده است تا آن‌ها را باز بچيند. بر اساس سليقه خود و البته براي استخراج معنا و تصويري تازه. او به اقتضاي هر مورد، مصرع‌ها را جابه‌جا کرده است، کلمات را جابه‌جا کرده است، کلمات را حذف کرده است و حتي در مواردي بخشي از شعر را وارونه نوشته است. او در پي کاري نو بوده است و در اين راه از هيچ تجربه‌اي ابا نداشته است.

مخاطب بايد کتاب را تا آخر بخواند تا بتواند بگويد کيارستمي موفق بوده است يا نه و آيا چيز تازه‌اي خلق شده است يا نه. در ساخت اثري هنري، از اثر هنري ديگري، با اعمال تغييراتي در آن. موفق بوده است يا نه؟ نمي‌شود به راحتي قضاوت کرد. که اين‌گونه آثار، بايد به دل مخاطب بنشينند و البته که دل هيچ آمار و کنتوري ندارد...

«زمستان است و

بي برگي

بيا اي باد نوروزم

بيابان است و

تاريکي

بيا اي قرص مهتابم»...

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
مینی ها

مینی 476

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات