یک فصل داغ با ابرقهرمانان
مروری بر 2 فیلم پر فروش سینمای جهان در تابستان امسال

یک فصل داغ با ابرقهرمانان

نویسنده : علي نيك فرجام

در آخرین ماه تابستان، داغ‌ترین گیشه‌های امسال سینماهای جهان به فیلم‌های ابرقهرمانی اختصاص داشت، به‌گونه‌ای که 2 فیلم «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «انتقام‌جویان» به‌تنهایی بیش از 2 میلیارد دلار از درآمدهای سینماهای جهان را از آن خود کردند و این موضوع تایید می‌کند که خودرو پولسازی ابرقهرمانان هنوز جوابگوی عطش بی‌حد و حصر سرگرمی‌سازان خواهد بود. گفتنی است که در طول 6 هفته‌ای که از آغاز نمایش «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» می‌گذرد، فروش جهانی این فیلم که با بودجه 250 میلیون دلاری ساخته شده است به بیش از 600 میلیون دلار و فروش جهانی «انتقام‌جویان» که در ابتدای تابستان سال جاری و با بودجه‌ای معادل 220 میلیون دلار راهی پرده سینماها شده بود به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. طبیعی است تا روزی که کارگردانان و نویسندگان خلاق با ایده‌های جدید وجود داشته باشند، ابرقهرمانان کماکان روی پرده سینماهای جهان به حیاتشان ادامه خواهند داد.

 

 

دسته ابرقهرمان‌ها

اوایل تابستان امسال بود که خبر رسید تعداد قابل توجهی از ابرقهرمانان سینمای جهان از «مرد آهنی» گرفته تا «هالک» و «ثور»، قرار است در فیلم سینمایی «انتقام‌جویان» دورهم جمع بشوند و زمین را از نابودی نجات بدهند. به طور طبیعی این خبر برای هریک از علاقه‌مندان به سینما که در عین حال به حضور پرانرژی و سراسر جنب و جوش ابرقهرمانان بر پرده سینما نیز علاقه‌مند بودند می‌توانست خبر خوبی باشد، البته خبر خوبی که با سئوالات بسیاری همراه بود و مهم‌ترین سئوال این بود که آیا فیلم‌نامه و تصویر «انتقام‌جویان» قابلیت پذیرش این همه ابرقهرمان را درون خود دارد؟ این سوالی بود که در هفته‌های پس از نمایش فیلم و در گیر و دار فروش خیره‌کننده آن به دست فراموشی سپرده شد و همه بینندگان مبهوت زرق و برق خیره‌کننده آن شدند. اما حالا که تابستان رو به اتمام است و تب و تاب فیلم‌های سرگرم کننده تابستانی فروکش کرده می‌توان این فیلم را اثری دانست که موفق شد با تکیه بر علاقه‌مندی مخاطبان نوجوان، جوان و میانسال به ابرقهرمانانی که از کتاب‌های مصور قدم به سینما گذاشته بودند یک موج قدرتمند تبلیغاتی ایجاد کرده و بینندگان را به سینماها کشاند. چنان‌که این موج قدرتمند (بخوانید جَو گرفتگی) پایش به اینترنت هم رسید و با تقدیم 5/8 ستاره (از 10) به فیلم انتقام‌جویان، فیلمی سرگرم کننده که از حداقل منطق داستانی بهره می‌برد را بالاتر از آثار بزرگانی مانند «رومن پولانسکی»، «جوزپه تورناتوره»، «سرجیو لئونه»، «استنلی کوبریک»، «جورج لوکاس»، «بیلی وایلدر»، «مارتین اسکورسیزی» و بسیاری دیگر قرار داده است و بدون زیاده‌گویی روشن است که این ارتقاء ناگهانی از یک «جو گرفتگی آنی» ناشی می‌شود.

 


خیزش شوالیه سیاه

درمیانه تابستان یک فیلم ابرقهرمانی دیگر هم پا به عرصه سینما گذاشت که این یکی 2 تفاوت اساسی با «انتقام‌جویان» داشت، اول این که کارگردانش به‌جای «جاس ویدون»، «کریستوفر نولان» بود و دوم این‌که به جای دعوت کردن از چندین ابرقهرمان سرخوش مانند «مرد آهنی»، پایانی بود بر 3گانه کریستوفر نولان از ماجراهای «بتمن». آغاز فعالیت «کریستوفر نولان» درباره «شوالیه تاریکی» به سال 2005 برمی‌گردد، زمانی که فیلم «بتمن آغاز می‌کند» را راهی پرده سینماها کرد و با وجود این که پیش از آن نیز فیلم‌هایی از کاراکتر بتمن توسط کارگردانان بزرگی چون «جوئل شوماخر» و «تیم برتون» تولید شده بود اما اثر کریستوفر نولان متفاوت و بنا بر نظر بسیاری از منتقدان، بهتر بود و 3 سال بعد که نولان فیلم دومش از سری بتمن (شوالیه تاریکی) را به سینماها آورد موفقیتی چندبرابر نمونه قبل درانتظارش بود. 3گانه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان که در ماه گذشته سومین نسخه‌اش (شوالیه تاریکی برمی‌خیزد) هم به پرده سینماها رسید کماکان موفقیت‌های 2 فیلم قبلی‌اش را تکرار می‌کند و از همه مهم‌تر این‌که، کریستوفر نولان با انتشار نامه‌ای اعلام کرده است که این فیلم را پایانی بر 3گانه خودش از ماجراهای بتمن می‌داند و دیگر قصد ساختن ادامه دیگری برای آن را ندارد. امروز در مقام مقایسه می‌بینیم که سروصدا و فروش تک‌تک فیلم‌های نولان از ماجراهای بتمن، آن‌چنان بیشتر از فروش و اخبار حاشیه فیلم «انتقام‌جویان» نیست اما قصه‌های منسجم و سرتاسر ماجرایی که نولان شخصیت «بتمن» را درون آن قرار داده است قابل مقایسه با داستان سردرگم «انتقام‌جویان» نیست.

 

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
h.naderi
h.naderi
٩١/٠٦/١٩
٠
٠
به نظرم خیلی مطالب این صفحات زرد شده است!
پربازدیدتریـــن ها
محبوب ترین کاراکترهای تاریخ بازی های ویدئویی را بشناسید

#سوپراستار_بازی ها

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

خودکشی سازنده نهنگ آبی!

٩٦/٠٦/٢٣
مینیمال

نهنگ‌آبی یا نیسان آبی؟

٩٦/٠٦/٢٣
نگاهی به پراکندگی تیم‌های فوتبال چند لیگ معتبر اروپایی و مقایسه آن با لیگ ایران

خاک های فوتبال خیز

٩٦/٠٦/٢٣
نگاهی به فیلم نگار که ورای سینمای محافظه کارانه ماست

خلسه های دختری انتقام جو

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

با بروبچه‌های رامبد آشنا شوید

٩٦/٠٦/٢٣
درباره همه رفتارهای شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده‌ای که از رامبد جوان دیدیم

رامبد چقدر سوپرایزمون می کنه؟ خیلی!

٩٦/٠٦/٢٣
کافه جهان نما

اتریش، سرزمین مدرنِ محترم

٩٦/٠٦/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 503

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

رامبد و انواع حاشیه های شخصی و کاری

٩٦/٠٦/٢٣
چهره هفته

ماجامون خیلی هم خوبه

٩٦/٠٦/٢٣
شاخ هفته

قبول دارم مقصرم

٩٦/٠٦/٢٢
پایان‌نامه

موسسات کشککی، اعتراضات اُملتی

٩٦/٠٦/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 503

٩٦/٠٦/٢٣
به بهانه اکران فیلم «نگار» و روزهای پایانی «خندوانه» همه چیز درباره شخصیت و کارنامه رامبد جوان

رامبدانه

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

لطفا خودمان را دوست داشته باشیم

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

سینما رفتیم و افتاد مشکل‌ها...

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

خوب و بد خندوانه در 4 فصلی که گذشت

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

رامبد به روایت رفقا

٩٦/٠٦/٢٣
شگرد

طرز تهیه یک اسکرین شات بالا بلند!

٩٦/٠٦/٢٣
تبلیغات