مقاومت به مدد طنز تلخ
به مناسبت سالروز شهادت ناجي علي کاريکاتوريست فلسطيني

مقاومت به مدد طنز تلخ

نویسنده : علي نيك فرجام

 

برخي معتقدند هنر کاريکاتور خيلي پيش از پيدايش روزنامه‌نگاري و حتي اختراع صنعت چاپ در دنيا رواج داشته است و در واقع عمري به ازاي تاريخ مکتوب انسان دارد؛ قرن‌ها پيش از اين‌که واژه‌هاي کاريکاتور يا کارتون ابداع شود، اين هنر در عصر باستان شناخته شده و رواج داشته است. با اين حال آن‌چه بيشتر مدنظر هنرمندان و فعالان اين عرصه است، کارتون يا کاريکاتور روزنامه‌اي است که برخي آن را از پديده‌هاي هنري دوران رنسانس مي‌دانند که در گذر ساليان هنوز هم با کارکردهاي وسيع اجتماعي و سياسي در ميان جوامع بشري به وجود دارد. در طول دهه‌هاي گذشته يکي از مصاديق بارز نقش تاثيرگذار کاريکاتور در حرکت‌هاي مردم و آزادي‌خواهانه آثار کاريکاتور «ناجي علي» بوده که در طول اشغال فلسطين، ابتدا در نشريات عرب زبان، سپس در تمام دنيا منتشر و به نمادي از مقاومت مردم فلسطين تبديل شد. ناجي علي سال 1938 در فلسطين متولد شد و از 10 سالگي (هنگام تشکيل رژيم منحوس صهيونيستي) تا آخر عمرش يک آواره ماند. مردم دنيا او را با شخصيت کارتوني‌اش «حنظله» مي‌شناسند؛ کودکي که در اردوگاه‌هاي آوارگان فلسطيني زندگي مي‌کند و 10 ساله است و در تمامي اين سال‌ها 10 ساله باقي مانده است. ناجي علي يک بار در اين باره گفت: حنظله هميشه يک جوجه تيغي بي‌کفش خواهد ماند. تنها وقتي که او به فلسطين بازگردد مي‌تواند بزرگ‌تر شود و 10 سالگي را پشت سر بگذارد. ناجي علي در 29 آگوست 1987، يک ماه بعد از ترور، درگذشت و هيچ‌گاه معلوم نشد چه کسي مسئول ترور او بود. بعدها سخنگوي روزنامه القبس چاپ کويت گفت که ناجي علي در طول فعاليتش در اين روزنامه بيش از 100 نامه تهديد به مرگ دريافت کرده بود. مردم ايران او را بيشتر با فيلمي از زندگي او که بارها از سيما پخش شده است؛ مي‌شناسند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات