درياها در دست يک چشم‌ها
دزدان دريايي در قرن 21 هم دست از سر درياها و دريانوردان برنداشته‌اند

درياها در دست يک چشم‌ها

نویسنده :

اگر شما هم مثل من، چند سالي را در دوران کودکي به سر‌ برده باشيد! حتما با آن بازي آشنا هستيد که در آن هر کس خود را در شغل يا تيپ خاصي تصور مي‌کند و بر اساس آن، يک نقشي را بازي مي‌کند. نمي‌دانم بچه‌هاي اين دوره و زمانه اسم اين بازي را چه گذاشته‌اند اما تا آن‌جا که من يادم مي‌آيد، زمان ما که اسم خاصي نداشت! شايد هم من يادم نمي‌آيد؛ چون بيشتر از اسمش، نقش‌هايش يادم مانده است. يادم مي‌آيد براي پسرها دو يا سه نقش بود که خيلي آرزويش را داشتند؛ خلبان، پليس و دزد! گاهي هم که بعد از پخش کارتون سرنتيپيتي (همان موجود بنفش گنده که چشم‌هاي درشتي داشت و ما از آخر هم نفهميديم اين چه موجودي بود!) بازي مي‌کرديم، نقش دزد با کمي تغيير در ظاهر و نه باطن، جايش را به دزد دريايي مي‌داد؛ دزدان دريايي که در ذهن خيلي از ما، پاي مصنوعي چوبي، يک چشم‌بند سياه روي يک چشم و کبوتري، عقابي، طوطي چيزي روي شانه راستش، جزو شخصيت و ذات دزد بود! به هر حال اين تصويري بود که در ذهن ما وجود داشت تا اين‌که سال‌ها گذشت و گذشت و مجموعه «دزدان دريائي کارائيب» را ديديم و حقايق جديدي از خبيثي اين جماعت برايمان آشکار شد و از خواب خرگوشي بيدار شديم. (ضمنا دوستان به من گفتند سري چهارمش هم اکران شده و CDاش هم موجود است!) به هر حال دزدان دريايي کارائيب به ما يادآوري کرد که «جک گنجيشکه» را فراموش نکنيم. او انگار با دزديدن مرد هلندي پرنده، عمر جاودان پيدا کرده و حالاحالاها قصد مردن ندارد. چند سالي است دزدان دريايي از دل افسانه‌ها و داستان‌ها بيرون آمده‌اند و در همين بيخ گوش ما، در درياهاي جنوب‌مان، در حال غارت و گروگان‌گيري و خلاصه گيس‌و‌گيس‌کشي با دوستان دريانورد هستند! آخرين ابتکار آن‌ها هم دزديدن يک کشتي پر از مواد شيميايي بود؛ مثل اين‌که کلي هم قيمتش بوده و لقمه چرب و نرمي به حساب مي‌آمده. آن‌ها آمده‌اند تا به ما يادآوري کنند هنوز صنف دزد دريايي جماعت، نفس مي‌کشد!!

اگر دور و برتان يک کره جغرافيايي زمين پيدا مي‌شود، آن را با انگشت بچرخانيد و شاخ آفريقا را در آن پيداکنيد. حالا اگر يک کم دور و بر اين شاخ را جست‌وجو کنيد، حتما خليج عدن را خواهيد ديد. اين خليج را همين‌طوري دست کم نگيريد، خليج عدن در شاخ آفريقا، خليج بسيار مهم و استراتژيکي محسوب مي‌شود. اين خليج در جنوب يمن قرار دارد و از سمت جنوب با کشور سومالي و از غرب با کشور کوچکي به نام جيبوتي همسايه است. غرب اين خليج که اين روزها حسابي خبرساز است، به وسيله تنگه‌اي به نام «تنگه مندب»، به درياي سرخ وصل مي‌شود و از سمت شرق، کشتي‌هاي نفتکش و حمل کالا و بار از اقيانوس هند وارد آن مي‌شوند. خليج عدن در واقع بخشي از اقيانوس هند به شمار مي‌رود. جالب است بدانيد که خليج عدن و کانال سوئز، از محورهاي راهبردي تجارت جهاني و منبع مهم درآمد کشور مصر به شمار مي‌روند. نگراني‌ها از بابت به تاراج رفتن کشتي‌هاي تجاري جهان از 3 سال پيش تا به حال، تا جايي بالا گرفته است که برخي از کارشناسان احتمال بسته شدن کانال سوئز را مي‌دهند. اين مسير، يکي از به‌صرفه‌ترين مسيرهاي رفت‌و‌آمد براي کشتي‌هاي تجاري است که بين آسيا و اروپا و حتي آمريکا در حرکت هستند.

وقتي نفت‌کش‌ها ناپديد مي‌شوند
فعاليت دزدان دريايي قرن بيست و يکم دارد روز‌به‌روز رونق بيشتري پيدا مي‌کند؛ انگار باج‌هايي که از کشورهاي مختلف براي آزاد کردن کشتي‌هاي ربوده شده دريافت کرده‌اند، حسابي زير دندانشان مزه کرده است. به هر حال پول از اين مفت‌تر و باد آورده‌تر هم مگر مي‌شود؟! حرف از يک قران، دو زار هم که نيست!! ماشاءا... کلي پول است. مثلا همين چند وقت پيش، دزدان دريايي خليج عدن در يک حرکت محيرالعقول توانستند يک نفت‌کش متعلق به عربستان به نام سيروس استار، که 2ميليون تن نفت حمل مي‌کرد را بدزدند! بله، درست خوانديد، 2 ميليون تن نفت. که اگر مظنه بازار را داشته باشيد، مي‌شود به عبارتي 100 ميليون دلار. حالا به نظر شما، شيخ‌نشين‌ها حاضر نيستند چند ميليون دلار ناقابل بدهند و کشتي‌ و نفتش را پس بگيرند؟! واقعا که تجارت پرسودي است اين پول زور گرفتن. با اين اوصاف ديگر نفت‌کش‌ها هم تمايلي براي عبور از اين خليج ندارند. اما جالب است بدانيد ايران، عربستان (مال‌باخته بزرگ) و کويت اعلام کرده‌اند برنامه‌اي براي تغيير مسير نفت‌کش‌هاي خود ندارند. البته همان‌طور که مي‌دانيد، نيروي دريايي ارتش تا به حال چندين عمليات اسکورت نفت‌کش‌هاي ايراني در آن‌جا را انجام داده است.

باج‌گيري در روز روشن
شايد بپرسيد يک کشتي چند تني که روي دست دزدان دريايي مانده، به چه درد آن‌ها مي‌خورد؟! آن را مي‌دهند به مرکز اسقاط خودروهاي فرسوده و مثلا جايش ده هزارتا پرايد مي‌خرند؟!! نه‌خير، دزدان دريايي از شما خيلي زرنگ‌تر هستند. البته بايد هم باشند، اگر نه که نمي‌شدند دزدان به اين ماهري. آن‌ها خيلي شيک و تميز کار مي‌کنند؛ به اين صورت که پس از ربودن کشتي مورد نظر (ترجيحا نفت‌کش‌هاي تپل مپل) با رئيس شرکت کشتي‌راني مورد نظر، تماس مي‌گيرند و خيلي محترمانه مي‌گويند ما کشتي شما را در فلان جا در حالي که گم شده بود، پيدا کرده‌ايم!! شما هم به عنوان شيريني و براي قدرداني از حرکت انسان‌دوستانه ما، 2-3 ميليون دلار ناقابل مرحمت کنيد تا ما نشاني‌اش را بدهيم تا برويد و برش داريد!! البته دزدان دريايي سومالي خيلي هم خوش اشتها تشريف دارند و براساس نوع کشتي، قيمت کارشناسي شده آن توسط متخصصانشان! و ارزش کالاهاي درون آن، باج‌هاي تا 10 ميليون دلاري طلب مي‌کنند. تاکنون حداقل مبلغ درخواستي از جانب دزدان دريايي 10 هزار دلار و حداکثر 10 ميليون دلار بوده است.

کار و بار جديد سوماليايي‌ها
وقتي پاي دزدي و غارت به ميان مي‌آيد، آن هم در کشوري مثل سومالي که مردمش در فقر شديد به سر مي‌برند، خيلي آسان مي‌شود به يک دزد تمام عيار تبديل شد و پول زور زيادي به جيب زد! چيزي که کار را خراب‌تر مي‌کند اين است که چون در سومالي دولت مرکزي عملا وجود خارجي ندارد، هر روز تعداد بيشتري از مردم سومالي، به شغل شريف و پردرآمد دزدي دريايي روي مي‌آورند.

تنها اميدمان تويي «اميد نيک»
اگر شما هم باشيد و بدانيد خليج عدن شده سر گردنه و هر لحظه امکان دارد تمام آمال و آرزو و اميدتان (همان اموالتان) در ايکي ثانيه! دود شود و برود هوا، شما هم مطمئنا راهتان را کج مي‌کنيد و از راه دورتر اما مطمئن‌تري به سمت مقصدتان مي‌رويد. فکر نکنيد که شما خيلي نابغه هستيد، چون اين فکر به ذهن رؤساي بيشتر خطوط کشتي‌راني دنيا هم رسيده است و بر همين اساس تصميم گرفته‌اند تا اطلاع ثانوي دور عبور و مرور از اين خليج را خط بکشند و مسير حرکت کشتي‌هاي خودشان را از مکان‌هاي ديگري قرار دهند. اين روزها بيشتر شرکت‌هاي کشتي‌راني از ترس دزدان سومالي، مسير خود را از خليج عدن و کانال سوئز به سمت آفريقاي جنوبي و دماغه «اميد نيک»، تغيير داده‌اند. البته قبل از ظهور دزدان دريايي، خطوط کشتي‌راني دنيا يک بار ديگر هم در قديم مجبور شده بودند از عبور از کانال سوئز صرف نظر کنند و آن هم در زمان جنگ اعراب و اسرائيل در سال 1967 بود که کانال سوئز براي مدتي مسدود شد. البته در آن زمان، شرايط جنگي دليل قانع کننده‌اي براي تغيير مسير کشتي‌ها بود ولي شايد در قرن 21 خيلي خنده‌دار باشد که کشتي‌هاي به اين غول‌پيکري از ترس دزدان دريايي قايق‌سوار، راهشان را در دريا دور کنند.

تنگه مالاکا 
اين تنگه منطقه مورد علاقه دزدان دريايي قرن ماست. اين تنگه بين 3 کشور اندونزي، مالزي و سنگاپور قرار دارد. در اين تنگه، جزيره‌هاي قد و نيم‌قد زيادي شناورند. اين منطقه با توجه به وضعيت جغرافيايي خاصي که دارد و کشورهايي که در اطراف آن وجود دارد، يکي از نقاط مورد علاقه دزدان دريايي است که انگار در آن کنگر خورده‌اند و لنگر انداخته‌اند. بيشتر کشتي‌هاي تجاري دنيا جرأت عبور از اين منطقه را ندارند. اين منطقه جزو خطوط قرمز کشتي‌راني دنيا به شمار مي‌رفته است از قديم.

2 مالزي

مناطق اطراف اين کشور در جنوب شرقي آسيا هم جان مي‌دهد براي زورگيري دريايي. براي دزدان دريايي، اين منطقه جايگاه شماره 2 را دارد. گرچه مالزي يکي از جاذبه‌هاي توريستي شرق آسياست اما سفر کردن به اين کشور از راه دريا، کار زياد منطقي به نظر نمي‌رسد!
3 نيجريه

رتبه سوم در دزدي‌هاي دريايي به طور مشترک متعلق به آب‌هاي نيجريه در آفريقا، مناطق مرکزي در آمريکاي جنوبي و حوزه درياي کارائيب است. به افتخارشان...!
4 خليج عدن

هلو! يا همان بهشت دزدان دريايي قرن بيستم در مکان چهارم قرار دارد. واقعا که ناداوري از فوتبال به اين عرصه هم کشيده شده است؛ آخر خودتان قضاوت کنيد، دزدان دريايي منطقه خليج عدن، با اين همه از خودگذشتگي و رشادت، بايد اين باشد جايگاهشان؟! درست است که راه‌زني دريايي تازه در اين منطقه رواج پيدا کرده اما به نظرم دوستانمان در اداره آمارگيري مناطق جرم‌خيز دريايي!!! بايد يک تجديد نظر اساسي بکنند و زحمات دزدان سوماليايي را قدر بدانند!
و اما يک خبر داغ داغ

دزدان‌دريايي چند باري هم به کشتي‌ها و خصوصا نفتکش‌هاي ايراني التفات داشته‌اند. در آخرين مورد آن که 8 خرداد اتفاق افتاد، آن‌ها سعي داشتند نفتکش 320 هزار تني «دماوند» را بدزدند که اين بار تير‌شان به سنگ خورد. البته در سال‌هاي گذشته، کشتي‌هاي «ايران ديانت» و «ديلات» هم مورد هجوم دزدان دريايي خليج عدن قرار گرفته بودند.

نظرات کاربران
کد امنیتی