گام به گام ترک سيگار

گام به گام ترک سيگار

نویسنده : محمد مهدي اعتمادي

آمارها مي‌گويند 85 درصد از افرادي که فقط يک بار سيگار را گوشه لبشان مي‌گذارند، ديگر نمي‌توانند هرگز زير دست و پا لهش کنند و يک جورايي وابسته و معتادش مي‌شوند. اما بسياري از سيگاري‌ها به ويژه سيگاري‌هاي جوان به هيچ عنوان نمي‌خواهند جزيي از اين 85 درصد باشند. در اين ستون مي‌خواهيم شما را با روش‌هاي گام به گام ترک سيگار آشنا کنيم. اصولا براي ترک سيگار روش‌هاي زيادي وجود دارد. روش ترک سيگار در هر فردي متفاوت است. مردي که از همسرش جدا شده، کارگري که در شرف اخراج از کارخانه است، دختر خانم جواني که پشت کنکور مانده، جواني که دوستان ناخلفي دارد و... اگر هر کدام از اين افراد به هر دليلي به کشيدن سيگار روي بياورند، قطعا با يک انگيزه مشترک اين کار را نکرده اند، پس روش ترک دادن آن‌ها نيز بايستي تفاوت هايي با هم داشته باشد. حتي جالب است بدانيد که طبق تازه‌ترين تحقيقات محققان دانشگاه ميشيگان که چندي پيش توسط باشگاه خبرنگاران مورد توجه و ترجمه قرار گرفته، زمينه ارثي هم در سيگاري شدن افراد مي‌تواند بسيار موثر باشد. اين محققان مي‌گويند نوع خاصي از ژن به نام CHRNA5 مسئول اعتياد و لذت بردن افراد از دخانيات و سيگار است. اگر اين ژن در فردي وجود نداشته نباشد، آن شخص پس از امتحان کردن سيگار لذت خاصي از آن نمي‌برند.

 

بدون شک هيچ آدم عاقلي نمي‌پرسد چرا بايد سيگار را ترک کنيم؟ چون همه مي‌دانند که کشيدن اين استوانه کاغذي و کمر باريک که معمولا ۱۲ سانتي متر طول‌ و ۱۰ ميلي‌متر قطر دارد، از بوي بد دهان گرفته تا افزايش فشار خون، افزايش گلوکز خون، کـاهـش دماي پـوسـت، تحريک سيستم عصبي مرکزي، افزايش ترشح دپامين (حس الکي خوش بودن) انسداد عروق خوني (سکته قلبي و مغزي)، زخم معده، کاهش حواس بويايي و چشايي، چين و چروک پوست، ناباروري در مردان، تخريب فوليکول‌هاي مو در مردان، سرطان دهان، گلو، حنجره، ريه و... را در پي دارد.

 

اما با اين وجود هر وقت که خودتان خواستيد سيگار را ترک کنيد، ادامه مطلب را بخوانيد:

 

تاريخي که تصميم گرفتيد سيگار را از آن روز ترک کنيد را در دفترچه يادداشت‌تان ثبت کنيد. با خودتان يک قرارداد رسمي ببنديد تا کار کاملا قانوني باشد.

 

همان طور که شب امتحان از دوست مان مي‌خواهيم که بيايد تا با هم درس بخوانيم، در ترک سيگار هم مي‌توان از کسي که قبلا اين کار را کرده کمک گرفت.

 

هر چيزي که در منزل شما وجود دارد و به نحوي با سيگار در ارتباط است را بيرون بيندازيد. چون ديگر نيازي به زيرسيگاري، فندک و... نخواهيد داشت.

 

از شرکت در محافلي که سيگاري‌ها در آن جا هستند پرهيز کنيد. تريا دانشگاه، کافه سنتي ها، برخي کافي شاپ‌ها و... هيچ وقت هم نترسيد که شما را «پاستوريزه» صدا کنند.

 

خيلي از سيگاري‌ها براي ترک سيگار به سراغ آدامس‌هاي نيکوتين دار مي‌روند، براي مصرف اين آدامس‌ها (که در بازار به آدامس‌هاي مخصوص ترک سيگار مشهورند) پيشنهاد مي‌کنيم اولا با دستور پزشک باشد و ثانيا يکي دو ساعت قبل و بعد از مصرف اين آدامس‌ها مواد اسيدي که خاصيت آن را خنثي مي‌کند را مصرف نکنيد. موادي مثل: نوشابه، قهوه، ماءالشعير، گوشت قرمز، بادام زميني و حبوبات.

 

از غذاهايي استفاده کنيد که وابستگي شما را به دود سيگار کاهش دهد:

 

1. جو دو سر: اين ماده غذايي ويتامين ب 1 زيادي دارد و باعث آرامش اعصاب و روان مي‌شود.

 

2. اسفناج: در اسفناج و برگ چغندر مقداري اسيد فوليک، ويتامينC، بتاکاروتن و قند وجود دارد که مي‌توانند محيط بدن را قليايي کنند و در ترک سيگار موثر باشند. ضمن اين که اين مواد، ميزان نيکوتين در بدن را تا مدتي در سطح بالايي نگه مي‌دارند، در نتيجه نياز شخص به مصرف نيکوتين کاهش پيدا مي‌يابد.

 

3. سير: چون داراي ماده ضد باکتري، گوگرد، سيليس و يد مي‌باشد خاصيت ضد عفوني کننده دارد.

 

4. مواد گوشتي ادرار را اسيدي مي‌کنند و باعث مي‌شوند نيکوتين سريع تر از بدن خارج شود و فرد مجددا سيگار بکشد. پس براي ترک سيگار از مصرف زياد موادي مانند گوشت قرمز، سوسيس و کالباس، غذاهاي پخته شده در ماکروويو، جگر، دل و قلوه و سيرابي خود داري کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

جوگیری ورزشی در جیم!

٩٦/٠٢/٢٩
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
روایت‌هایی درباره زیستن روزه داران در کنار روزه نداران

آداب عشق‌ورزی با معبود در ماه مبارک رمضان

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات