علت کسادي سينما؛ بليت گران يا فيلم‌هاي ضعيف؟
سي‌جيم‌نما

علت کسادي سينما؛ بليت گران يا فيلم‌هاي ضعيف؟

نویسنده : سهراب نيك پسند

فيلم سينمايي «خوابم مي‌آد» در 9 روز اول اکران رقمي در حدود 550 ميليون تومان در تهران و شهرستان‌ها (42 سالن سينما) فروخته است و درحال حاضر، اين رقم براي گيشه بي‌رونق بهاري (که از آن انتظار ديگري مي‌رفت) رقم اميدوارکننده‌اي است، هرچند فروش کل آن در روزهاي اخير از مرز يک ميليارد و 500 ميليون تومان هم گذشته است. توجه به ارقام فروش فيلم‌هاي اکران بهاري براي رسيدن به اين نتيجه که سينماي ايران با رکود بي‌سابقه‌اي روبه‌رو مي‌باشد کافي است و اين رکود زماني پررنگ‌تر مي‌شود که بدانيم مجموع فروش سه فيلم دور سوم اکران بهار يعني «روزهاي زندگي»، «چک» و «آخرين سرقت»، در 10 روز اول نمايش، تنها به رقمي معادل 169ميليون تومان رسيده است، درحالي که مجموع هزينه اين سه فيلم معادل يک ميليارد و 740 ميليون تومان مي‌باشد.

 

بنابراين به غير از فيلم ديگر اکران بهار «نارنجي پوش»، که مجموع فروش آن در تهران و شهرستان‌ها پس از 37 روز نمايش به عدد 912 ميليون تومان رسيده است، فيلم‌هاي ديگر، اقبالي در جلب مخاطب نداشته‌اند. در همين حال و روز برخي از منتقدان و رسانه‌ها، فرياد دادخواهي از مديران سينمايي را بلند مي‌کنند که يکي از مهم‌ترين دلايل اقبال نداشتن مخاطب از سينما، گران شدن بليت است. اين دوستان، رقمي معادل 4هزار تومان در تهران را رقم گزافي براي بهاي تماشاي فيلم‌ها مي‌دانند بدون اين‌که اين تبصره را به سخنان خود اضافه کنند که 4هزار تومان، بهاي گزافي براي ديدن «برخي فيلم‌ها» است. به اعتقاد نگارنده اين سطور در روزگاري که هزينه تنقلاتي که مخاطبان با خود به درون سينما مي‌برند، گاهي اوقات بيش از دو برابر هزينه بليت مي‌شود، روزگاري که بليت کنسرت‌هاي موسيقي بين 30 تا 100هزار تومان است و روزگاري که مديران صنعت خودروي کشور اعتقاد دارند براي پيشرفت اين صنعت بايد قيمت خودروهاي توليد داخل را بالاتر برد (که البته اين افزايش به يقين 2هزار تومان نيست) چگونه است که يکي از مهم‌ترين دلايل کاهش اقبال عمومي از سينماها، افزايش قيمت بليت عنوان مي‌شود.

 

با نوعي از نگاه مي‌توان فيلم‌هايي مانند «نارنجي پوش» و «خوابم مي‌آد» را مثال نغزي براي اين مدعا دانست، فيلم‌هايي که ممکن است لزوما عالي و درجه يک نباشند اما سليقه مخاطب را مي‌شناسند و به شعور وي احترام مي‌گذارند و حتي در روزگار کسادي بازار سينما، باز هم جدي گرفته مي‌شوند. بنابراين بهتر است در مقام مقايسه با گزينه ديگر براي توجيه کسادي سالن‌هاي سينما يعني «کاهش سطح کيفي فيلم‌ها و ناسازگاري سوژه‌ها با سليقه مخاطب» از گزينه «گراني بليت» صرف نظر کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١
گپ وگفتی با «پیمان خاکسار»، مترجمی که در بازار کساد نشر کارهایش با استقبال مواجه می‌شود

از تدوین «شیار ۱۴۳» تا ترجمه «جزء از کل»

٩٦/٠٤/٠١
کافه جهان نما

سوئد، اینجا همه چیز سرجای خودش است

٩٦/٠٤/٠١
شگرد خفن

Adsl ندارید؟ هات‌اسپات کنید

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات