پرده دوم
30جيم‌نما

پرده دوم

نویسنده :

بعد از معرفي شخصيت‌ها و مطرح کردن مسئله اصلي فيلم که باعث مي‌شود داستان پايدار زندگي آدم‌هاي درون فيلم به هم بخورد، نوبت مي‌رسد به پرده دوم فيلم‌نامه که بيشترين زمان فيلم را به خود اختصاص مي‌دهد. براساس تقسيم‌بندي سيد فيلد (نظريه‌پرداز روايت سه پرده‌اي نمايش) چنانچه مي‌خواهيم فيلمي 120 دقيقه‌اي بسازيم، چيزي حدود 60 دقيقه از زمان فيلم به پرده دوم اختصاص پيدا مي‌کند. در حالي که سهم پرده اول و سوم هرکدام 30 دقيقه است. بهترين منبع براي درک ساختار سه پرده‌اي که قريب به 90 درصد فيلم‌هاي جهان بر پايه آن، داستان خود را به پيش مي‌برند، فيلم‌هاي موسوم به جريان بدنه هاليوودي هستند. اما پرده دوم شامل چه بخش‌هايي است.

کشمکش/ در پايان پرده اول يک نقطه اوج داريم که زندگي قهرمان قصه را به ورطه جديدي از حوادث سوق مي‌دهد. در مورد آژانس شيشه‌اي مثال آورديم که يعني فصل شروع به گروگان‌گيري. از اين لحظه فيلم وارد عرصه جديدي مي‌شود که در آن حاج کاظم با آن الگوهاي رفتاري و خاستگاه‌هايي که در 30 دقيقه نخستين فيلم ديديم بايد از يک سو نگران حال عباس باشد، از سوي ديگر مي‌خواهد حقوق اوليه امثال عباس را اعاده کند و از طرف ديگر مواظب باشد که از رفتارش برداشت سياسي نشود و برخي سودجويان که بيشتر از اين‌که سوز داشته باشند، دود دارند خودشان را قاطي ماجرا نکنند. از طرف ديگر نارضايتي مردم را در شب عيد داريم، سعي حاج کاظم در توجيه علت کارهايش براي کساني که آن فضاها را درک نکرده‌اند و تقاضاي صبري که بي جواب مي‌ماند. همه اين‌ها به اضافه حضور 2 مأمور نيروي انتظامي به نام‌هاي احمد کوهي و سلحشور، کشمکش‌هاي دراماتيک فيلم‌نامه آژانس را شکل مي‌دهند. وقتي پليس نمي‌تواند با مذاکره موضوع را فيصله بدهد و سلحشور پرچم ايران را به دست احمد کوهي مي‌دهد و مي‌گويد: «اين شما، اينم مربيتون» به جايي مي‌رسيم که اصطلاحا به آن مي‌گويند:

نقطه بي بازگشت/ اينجا ديگر جايي است که هر دوطرف شمشيرها را از رو بسته‌اند و هرکدام حتي اگر بخواهند هم نمي‌توانند از مسير آمده برگردند و مجبورند با جريان پيش بروند. اگر چنين فضايي در فيلم‌نامه وجود نداشته باشد، به مخاطب فرصت داده مي‌شود که بگويد خب چرا کلا بي‌خيال قضيه نشد؟ يا چرا فلان کار را نکرد؟ و اين يعني به فنا رفتن فيلم‌نامه. يعني منطق فيلم‌نامه دليل کافي براي اتفاق‌هايي که از اين لحظه به بعد در داستان مي‌افتد به مخاطب ارائه نکرده است و کل وقايع بعدي به دليل نداشتن سابقه منطقي مناسب زير سؤال مي‌روند. در آژانس شيشه‌اي وقتي به اين نقطه مي‌رسيم که حاج کاظم براي سلحشور شماره معکوس يک اعدامي را اجرا مي کند و سلحشور مذاکره را تمام شده مي‌بيند.

تحول شخصيت/ از اين لحظه به بعد، ديگر حاج کاظم مجبور است ماسک شهروند دل‌سوخته‌اي که مي‌خواهد حرفش شنيده شود را کنار بگذارد و سيماي يک گروگان‌گير واقعي را به خود بگيرد، شرايط تعيين کند و احمد کوهي را تهديد کند به اين‌که: «ازت خواهش مي‌کنم احمد. نذار ساعت 6 بشه»

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات