اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر
سي جيم نما

اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر

نویسنده : دست قيچي

از زماني که والت ديزني مجموعه فيلم‌هاي کوتاه «آليس در سرزمين عجايب» را با تلفيق بازيگر و نقاشي مي‌ساخت تا تجربه عجيب و غريب «رابرت زمه‌کيس» با فيلم «چه کسي براي راجر خرگوشه پاپوش دوخت» که در آن سعي شده بود با طراحي دستي يک فضاي 3 بعدي با شخصيت‌هاي انساني تعريف بشود، بر و بچه‌هاي سينما سعي داشته‌اند دنياي واقعي را با دنياي فانتزي به باورپذيرترين وجه ممکن پيوند بزنند.

تا سال 2001 و ساخت «ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه» از دستگاه موشن کپچر براي شبيه‌سازي حرکات کلي بازيگر در درون صحنه واقعي استفاده مي‌شد که بعداً با يک شخصيت کاملا رايانه‌اي جايگزين شود. در اين حالت شخصيت‌هاي پرداخت شده با رايانه به اندازه کافي باورپذير از کار در نمي‌آمدند. «پيتر جکسون» ابتدا به خاطر صداي «اندي سرکيس» از او براي بازي در نقش گالوم دعوت کرد ولي وقتي حرکات و بازي او را در هنگام اداي ديالوگ‌هاي اين شخصيت ديد به اين نتيجه رسيد که بايد يک جوري اين بازي فوق‌العاده را حفظ و به بيننده منتقل کرد. به اين ترتيب لباس‌هايي با سنسورهاي بيشتر طراحي شد که حتي حرکت عضلات صورت سرکيس را هم ثبت مي‌کردند و به اين ترتيب گالوم اولين شخصيتي بود که تماما توسط يک بازيگر خلق شد و نتايج چنان خيره‌کننده بود که پيتر جکسون تصميم گرفت شمايل کينک کونگ را بار ديگر با اين تکنيک بر پرده سينما زنده کند.

«گور وربينسکي» براي خلق شمايل «کاپيتان ديوي جونز» از همين تکنيک استفاده کرد. «جيمز کامرون» هم يک قطعه ديگر به اين فناوري اضافه کرد که تمام حرکات صورت بازيگر را به شخصيت پويانمايي اضافه مي‌کرد و به اين ترتيب دنياي «آواتار» را به وجود آورد. و حالا اندي سرکيس در نقش سزار در فيلم «خيزش سياره ميمون‌ها» و کاپيتان هادوک در «ماجراهاي تن تن: راز اسب تک‌شاخ» ديگر توانسته شخصيت‌هاي پويانمايي را به بازيگران خيلي توانايي تبديل کند. خودش درباره نقش سزار گفته: «خيلي‌ها مي‌پرسند چرا مثل قديم از حيوانات تربيت شده براي ايفاي اين نقش‌ها استفاده نمي‌کنيد يا کلا اين موجودات را رايانه‌اي نمي‌سازيد؟ اما آن‌ها متوجه نيستند که ما در واقع داريم روح و نگاه يک بازيگر را به اين شخصيت مي‌بخشيم و باعث مي‌شويم مردم با او همذات‌پنداري کنند».

واقعيت اين است که اندي سرکيس کار را به جايي رسانده که بيشتر از اين‌که شاهد هنرنمايي خودش در فيلم‌ها باشيم او را در نقش مخلوقات رايانه‌اي مي‌بينيم که همه‌ آن‌ها شايسته دريافت اسکار بهترين بازيگر سال هستند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اندر باب مریدان و کارهای خانگی

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات