اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر
سي جيم نما

اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر

نویسنده : دست قيچي

از زماني که والت ديزني مجموعه فيلم‌هاي کوتاه «آليس در سرزمين عجايب» را با تلفيق بازيگر و نقاشي مي‌ساخت تا تجربه عجيب و غريب «رابرت زمه‌کيس» با فيلم «چه کسي براي راجر خرگوشه پاپوش دوخت» که در آن سعي شده بود با طراحي دستي يک فضاي 3 بعدي با شخصيت‌هاي انساني تعريف بشود، بر و بچه‌هاي سينما سعي داشته‌اند دنياي واقعي را با دنياي فانتزي به باورپذيرترين وجه ممکن پيوند بزنند.

تا سال 2001 و ساخت «ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه» از دستگاه موشن کپچر براي شبيه‌سازي حرکات کلي بازيگر در درون صحنه واقعي استفاده مي‌شد که بعداً با يک شخصيت کاملا رايانه‌اي جايگزين شود. در اين حالت شخصيت‌هاي پرداخت شده با رايانه به اندازه کافي باورپذير از کار در نمي‌آمدند. «پيتر جکسون» ابتدا به خاطر صداي «اندي سرکيس» از او براي بازي در نقش گالوم دعوت کرد ولي وقتي حرکات و بازي او را در هنگام اداي ديالوگ‌هاي اين شخصيت ديد به اين نتيجه رسيد که بايد يک جوري اين بازي فوق‌العاده را حفظ و به بيننده منتقل کرد. به اين ترتيب لباس‌هايي با سنسورهاي بيشتر طراحي شد که حتي حرکت عضلات صورت سرکيس را هم ثبت مي‌کردند و به اين ترتيب گالوم اولين شخصيتي بود که تماما توسط يک بازيگر خلق شد و نتايج چنان خيره‌کننده بود که پيتر جکسون تصميم گرفت شمايل کينک کونگ را بار ديگر با اين تکنيک بر پرده سينما زنده کند.

«گور وربينسکي» براي خلق شمايل «کاپيتان ديوي جونز» از همين تکنيک استفاده کرد. «جيمز کامرون» هم يک قطعه ديگر به اين فناوري اضافه کرد که تمام حرکات صورت بازيگر را به شخصيت پويانمايي اضافه مي‌کرد و به اين ترتيب دنياي «آواتار» را به وجود آورد. و حالا اندي سرکيس در نقش سزار در فيلم «خيزش سياره ميمون‌ها» و کاپيتان هادوک در «ماجراهاي تن تن: راز اسب تک‌شاخ» ديگر توانسته شخصيت‌هاي پويانمايي را به بازيگران خيلي توانايي تبديل کند. خودش درباره نقش سزار گفته: «خيلي‌ها مي‌پرسند چرا مثل قديم از حيوانات تربيت شده براي ايفاي اين نقش‌ها استفاده نمي‌کنيد يا کلا اين موجودات را رايانه‌اي نمي‌سازيد؟ اما آن‌ها متوجه نيستند که ما در واقع داريم روح و نگاه يک بازيگر را به اين شخصيت مي‌بخشيم و باعث مي‌شويم مردم با او همذات‌پنداري کنند».

واقعيت اين است که اندي سرکيس کار را به جايي رسانده که بيشتر از اين‌که شاهد هنرنمايي خودش در فيلم‌ها باشيم او را در نقش مخلوقات رايانه‌اي مي‌بينيم که همه‌ آن‌ها شايسته دريافت اسکار بهترين بازيگر سال هستند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
گفت‌وگوی خواندنی با یاسر عرب که با ساخت مستند یک پیشنهاد ساده نشان داد دغدغه‌های جدی در زمینه رشد جنسی د

آموزش جنسی برای پیشگیری از کودک‌آزاری کافی نیست

٩٦/٠٤/٢٨

سوژه کودک‌ آزاری بر پرده نقره‌ای

٩٦/٠٤/٢٨

چرخه‌ شکل‌گیری بیماری «پدوفیلی»

٩٦/٠٤/٢٨
قتل تلخ آتنا اصلانی، سکوت دردآور درباره آزار جنسی کودکان و آموزش‌های فراموش‌شده را شکست

هیس! آتنا فریاد می‌زند

٩٦/٠٤/٢٨
دسته‌بنـدی واکنش معمول چهره‌های معروف ایرانی پس از اتفاقات شیرین و ناگوار

#واکنش سلبریتی‌ها

٩٦/٠٤/٢٨
روایت‌هایی درباره پدیده رانندگی خانم ها و مسائل و مصائب آن

دنیا علیه رانندگی خانم ها!

٩٦/٠٤/٢٨
کافه جهان نما

سریلانکا سرزمینی که فتوشاپی نیست

٩٦/٠٤/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 495

٩٦/٠٤/٢٨
جارچی

جارچی 495

٩٦/٠٤/٢٨
چهره هفته

مرز اوشکولی چاک برداشت!

٩٦/٠٤/٢٨
پایان‌نامه

امان از نرده اضافی!

٩٦/٠٤/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 495

٩٦/٠٤/٢٨
در باب اندرونی جلدهای جیم13

فتوشاپ به جای گریم

٩٦/٠٤/٢٨
دات کام

ارادتمندان به بازی سونیک!

٩٦/٠٤/٢٨
درباره مدیربرنامه‌های مطرح فوتبال اروپا که این روزها حسابی روی بورس هستند

کارگزار یا خون‌آشام؟!

٩٦/٠٤/٢٨
مینی

مینی 495

٩٦/٠٤/٢٨
آنتن

ماجرای جیم‌نویس دبه به دست!

٩٦/٠٤/٢٨
بررسی روند خرید یک بازیکن فوتبال در باشگاه های بزرگ اروپایی

بازیکن سیخی چند؟!

٩٦/٠٤/٢٨
مینیمال

خلاقیت در زیرنویس

٩٦/٠٤/٢٨
پیرامون دو اینجنت معروف ایرانی فعال در اروپا

صادرات ایرانی!

٩٦/٠٤/٢٨
تبلیغات