اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر
سي جيم نما

اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر

نویسنده : دست قيچي

از زماني که والت ديزني مجموعه فيلم‌هاي کوتاه «آليس در سرزمين عجايب» را با تلفيق بازيگر و نقاشي مي‌ساخت تا تجربه عجيب و غريب «رابرت زمه‌کيس» با فيلم «چه کسي براي راجر خرگوشه پاپوش دوخت» که در آن سعي شده بود با طراحي دستي يک فضاي 3 بعدي با شخصيت‌هاي انساني تعريف بشود، بر و بچه‌هاي سينما سعي داشته‌اند دنياي واقعي را با دنياي فانتزي به باورپذيرترين وجه ممکن پيوند بزنند.

تا سال 2001 و ساخت «ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه» از دستگاه موشن کپچر براي شبيه‌سازي حرکات کلي بازيگر در درون صحنه واقعي استفاده مي‌شد که بعداً با يک شخصيت کاملا رايانه‌اي جايگزين شود. در اين حالت شخصيت‌هاي پرداخت شده با رايانه به اندازه کافي باورپذير از کار در نمي‌آمدند. «پيتر جکسون» ابتدا به خاطر صداي «اندي سرکيس» از او براي بازي در نقش گالوم دعوت کرد ولي وقتي حرکات و بازي او را در هنگام اداي ديالوگ‌هاي اين شخصيت ديد به اين نتيجه رسيد که بايد يک جوري اين بازي فوق‌العاده را حفظ و به بيننده منتقل کرد. به اين ترتيب لباس‌هايي با سنسورهاي بيشتر طراحي شد که حتي حرکت عضلات صورت سرکيس را هم ثبت مي‌کردند و به اين ترتيب گالوم اولين شخصيتي بود که تماما توسط يک بازيگر خلق شد و نتايج چنان خيره‌کننده بود که پيتر جکسون تصميم گرفت شمايل کينک کونگ را بار ديگر با اين تکنيک بر پرده سينما زنده کند.

«گور وربينسکي» براي خلق شمايل «کاپيتان ديوي جونز» از همين تکنيک استفاده کرد. «جيمز کامرون» هم يک قطعه ديگر به اين فناوري اضافه کرد که تمام حرکات صورت بازيگر را به شخصيت پويانمايي اضافه مي‌کرد و به اين ترتيب دنياي «آواتار» را به وجود آورد. و حالا اندي سرکيس در نقش سزار در فيلم «خيزش سياره ميمون‌ها» و کاپيتان هادوک در «ماجراهاي تن تن: راز اسب تک‌شاخ» ديگر توانسته شخصيت‌هاي پويانمايي را به بازيگران خيلي توانايي تبديل کند. خودش درباره نقش سزار گفته: «خيلي‌ها مي‌پرسند چرا مثل قديم از حيوانات تربيت شده براي ايفاي اين نقش‌ها استفاده نمي‌کنيد يا کلا اين موجودات را رايانه‌اي نمي‌سازيد؟ اما آن‌ها متوجه نيستند که ما در واقع داريم روح و نگاه يک بازيگر را به اين شخصيت مي‌بخشيم و باعث مي‌شويم مردم با او همذات‌پنداري کنند».

واقعيت اين است که اندي سرکيس کار را به جايي رسانده که بيشتر از اين‌که شاهد هنرنمايي خودش در فيلم‌ها باشيم او را در نقش مخلوقات رايانه‌اي مي‌بينيم که همه‌ آن‌ها شايسته دريافت اسکار بهترين بازيگر سال هستند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
پایان نامه

پذیرایی به سبک دولتی

٩٧/٠٦/٢٢
خواندنی‌هایی جالب درباره مسابقات والیبال قهرمانی جهان که امید زیادی به درخشش تیم‌ملی کشورمان داریم

در آرزوی رتبه‌ای بهتر از ششمی

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

برای چه گریه می‌کنیم؟

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

این برهه حساس کنونی

٩٧/٠٦/٢٢
جارچی

جارچی 549

٩٧/٠٦/٢٢
جارچی

منطقی‌ترین استدلال حال، گذشته و آینده

٩٧/٠٦/٢١
فتوچاپ

فتوچاپ 549

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

بعضی خواب‌ها معطرند

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

داریم با حسین حسین پیر می‌شویم

٩٧/٠٦/٢٢
یادداشت

اصیل و مهربان همچون قشم

٩٧/٠٦/٢٢
به بهانه 21 شهریور روز ملی سینما درباره دردسرهایی که سینمای ایران دارد

این سینمای پرچالش

٩٧/٠٦/٢٢
ساختنیجات

پاک‌کردن رد پای نوشیدنی‌ از روی میز!

٩٧/٠٦/٢٢
درباره آلبوم «ابراهیم» و موجی که بــــه راه اندخت

پیچیده مثل محسن چاوشی

٩٧/٠٦/٢٢
دات کام

باکیفیت گوش کنید

٩٧/٠٦/٢٢
تلگجیم

تلگجیم طلایی 549

٩٧/٠٦/٢٢
یک چهارم تیم‌های لیگ برتری از سرمربیان خارجی روی نیمکت خود بهره می‌برند

واردات به درد بخور

٩٧/٠٦/٢٢
جدی ترین رقیب بازی فیفا با گرافیکی بی نظیر به بازار آمد

#PES2019

٩٧/٠٦/٢٢
شروع محرم یعنی شروع دو ماه با معجونی از حال خوب، شور، شعور، خاطرات، نوستالژی‌ها، نقدها و...

روضه‌های ناتمام

٩٧/٠٦/٢٢
جانونی

ایرانیزه کردن چای چینی در استکان کمر باریک

٩٧/٠٦/٢٢