اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر
سي جيم نما

اسطوره کار با‌ موشن‌ کپچر

نویسنده : دست قيچي

از زماني که والت ديزني مجموعه فيلم‌هاي کوتاه «آليس در سرزمين عجايب» را با تلفيق بازيگر و نقاشي مي‌ساخت تا تجربه عجيب و غريب «رابرت زمه‌کيس» با فيلم «چه کسي براي راجر خرگوشه پاپوش دوخت» که در آن سعي شده بود با طراحي دستي يک فضاي 3 بعدي با شخصيت‌هاي انساني تعريف بشود، بر و بچه‌هاي سينما سعي داشته‌اند دنياي واقعي را با دنياي فانتزي به باورپذيرترين وجه ممکن پيوند بزنند.

تا سال 2001 و ساخت «ارباب حلقه‌ها: ياران حلقه» از دستگاه موشن کپچر براي شبيه‌سازي حرکات کلي بازيگر در درون صحنه واقعي استفاده مي‌شد که بعداً با يک شخصيت کاملا رايانه‌اي جايگزين شود. در اين حالت شخصيت‌هاي پرداخت شده با رايانه به اندازه کافي باورپذير از کار در نمي‌آمدند. «پيتر جکسون» ابتدا به خاطر صداي «اندي سرکيس» از او براي بازي در نقش گالوم دعوت کرد ولي وقتي حرکات و بازي او را در هنگام اداي ديالوگ‌هاي اين شخصيت ديد به اين نتيجه رسيد که بايد يک جوري اين بازي فوق‌العاده را حفظ و به بيننده منتقل کرد. به اين ترتيب لباس‌هايي با سنسورهاي بيشتر طراحي شد که حتي حرکت عضلات صورت سرکيس را هم ثبت مي‌کردند و به اين ترتيب گالوم اولين شخصيتي بود که تماما توسط يک بازيگر خلق شد و نتايج چنان خيره‌کننده بود که پيتر جکسون تصميم گرفت شمايل کينک کونگ را بار ديگر با اين تکنيک بر پرده سينما زنده کند.

«گور وربينسکي» براي خلق شمايل «کاپيتان ديوي جونز» از همين تکنيک استفاده کرد. «جيمز کامرون» هم يک قطعه ديگر به اين فناوري اضافه کرد که تمام حرکات صورت بازيگر را به شخصيت پويانمايي اضافه مي‌کرد و به اين ترتيب دنياي «آواتار» را به وجود آورد. و حالا اندي سرکيس در نقش سزار در فيلم «خيزش سياره ميمون‌ها» و کاپيتان هادوک در «ماجراهاي تن تن: راز اسب تک‌شاخ» ديگر توانسته شخصيت‌هاي پويانمايي را به بازيگران خيلي توانايي تبديل کند. خودش درباره نقش سزار گفته: «خيلي‌ها مي‌پرسند چرا مثل قديم از حيوانات تربيت شده براي ايفاي اين نقش‌ها استفاده نمي‌کنيد يا کلا اين موجودات را رايانه‌اي نمي‌سازيد؟ اما آن‌ها متوجه نيستند که ما در واقع داريم روح و نگاه يک بازيگر را به اين شخصيت مي‌بخشيم و باعث مي‌شويم مردم با او همذات‌پنداري کنند».

واقعيت اين است که اندي سرکيس کار را به جايي رسانده که بيشتر از اين‌که شاهد هنرنمايي خودش در فيلم‌ها باشيم او را در نقش مخلوقات رايانه‌اي مي‌بينيم که همه‌ آن‌ها شايسته دريافت اسکار بهترين بازيگر سال هستند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها

برندگان سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط

٩٦/٠٢/٠٧
ذهن زیبا

ذهن زیبا 483

٩٦/٠٢/٠٧

جای خالی یک عادل در مناظره‌ها!

٩٦/٠٢/٠٧
کافه جهان نما

پرو، سرزمین تمدن و رنگ

٩٦/٠٢/٠٧
گزارش کامل از سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط همراه با آثار برگزیده

نقطه به ته خــط رســید!

٩٦/٠٢/٠٧
فتوچاپ

فتوچاپ 483

٩٦/٠٢/٠٧
شگرد خفن

چند ترفند ساده برای کار با ویندوز

٩٦/٠٢/٠٧
تلگجیم

تلگجیم 483

٩٦/٠٢/٠٧
بررسی محبوب‌ترین کانال‌های تلگرامی ایرانی و سلیقه مردم در انتخاب آن‌ها

#کانال_تلگرامی

٩٦/٠٢/٠٧
روایت خبرنگار «جیم» از جشن قهرمانی پرسپولیس

گزارش یک جشن!

٩٦/٠٢/٠٧
مینی‌ها

مینی 483

٩٦/٠٢/٠٧
پایان‌نامه

زباله‌هایتان را به سوئد صادر کنید!

٩٦/٠٢/٠٧
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و پادشاه سوازیلند

٩٦/٠٢/٠٧
وداع با ترین‌های لیگ برتر در پایان لیگ شانزدهم

نوستالژیک‌ها رفتنی شدند!

٩٦/٠٢/٠٧
همه رکوردهایی که سرخ‌پوشان پایتخت در این فصل شکسته‌اند یا به احتمال زیاد خواهند شکست

پرسپولیس فراموش نشدنی!

٩٦/٠٢/٠٧
«نجمه جودکی» در گفت‌و‌‎گو با جیم از اقبال مردم به «ترانه باران» می گوید

اگر با مهمانم راحت نباشم مخاطب با من راحت نیست

٩٦/٠٢/٠٧
چند روایت درباره ما و مسائل محیط کارمان

آداب زیستن در میان همکاران

٩٦/٠٢/٠٧
مینیمال

صبح بخیر ایرانی

٩٦/٠٢/٠٧
نگاهی‌دقیق تر به مناظرات زنده تلویزیونی که بدون شک مهم ترین و اثر‌گذار‌ترین فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های

خان مناظرات

٩٦/٠٢/٠٧
جارچی

جارچی 483

٩٦/٠٢/٠٧
تبلیغات
تبلیغات