بسته امنيت موتورسواري

بسته امنيت موتورسواري

نویسنده :

راندن يک موتور سيکلت در نگاه اول کار خيلي ساده‌اي به نظر مي‌رسد. اما اگر بخواهيم منصفانه به قضيه موتور و موتورسواري نگاه کنيم، بايد اعتراف کنيم که راندن اين وسيله چندان کار ساده‌اي نيست و با توجه به اين‌که بيشتر در معرض خطر تصادف است، اتفاقا کار سختي‌ است. با توجه به افزايش کاربرد اين وسيله‌ نقليه که واقعا گاهي آدم آرزو مي‌کند به جاي اتومبيل، يکي از اين موتورهاي خوشگل داشته باشد (خصوصا وقتي عجله داري، اما تا جايي که چشمت کار مي‌کند ترافيک است و ترافيک و يا وقتي مي‌بيني کل سهميه داخل کارت سوختت در يک باک تمام مي‌شود) آن وقت نمي‌توان به راحتي از بعضي حسن‌هاي موتور‌سيکلت گذشت. حالا براي اينکه به قول معروف «نه سيخ بسوزد و نه کباب!!» بياييد اين چند نکته ساده را رعايت کنيد تا بتوانيد با امنيت بيشتري موتورسواري کنيد و اين‌قدر مادرتان را جوش ندهيد که از قديم گفته‌اند: «بهشت زير پاي مادران است!»
 

نمي‌دانم که شما براي خريد موتورسيکلت‌تان چه‌قدر هزينه کرده‌ايد اما مطمئنا هزينه‌اي که رعايت تمام نکات زير براي‌تان به وجود مي‌آورد، اصلا قابل مقايسه با هزينه خريد موتورتان و حفظ سلامتي و جانتان نيست. اين نکته را به خاطر داشته باشيد که طبق آمار ارائه شده توسط معاونت راهنماي و رانندگ نيرو انتظام، در سال 1390، 56 درصد کشته‌ها و مجروحان تصادفات را موتورسواران تشکيل داده‌اند.

 
سرخودتان کلاه «ايمني» بگذاريد

مهمترين ابزار ايمني براي يک موتورسوار، وسيله ساده‌ايست به نام کلاه کاسکت. طبق آمار، 75درصد از مصدومان سوانح رانندگي بر اثر ضربه به سر و گردن، جان خود را از دست مي‌دهند.

در کل، 3 تيپ کلاه وجود دارد: کلاه ايمني با پوشش کامل، پوشش سه چهارم و پوشش يک دوم.
 

براي انتخاب يک کلاه ايمن

به اين نکات توجه کنيد:

در برابر برخورد با اشيا مقاوم باشد؛

توانايي جذب ضربات را داشته باشد

و آنها را به سر فرد انتقال ندهد؛

ضد آب باشد؛

کاملا استاندارد و گارد فک داشته

و بند کلاه هم سالم باشد؛

داراي بندها و تسمه‌هايي در داخل کلاه باشد که فاصله اين بندها از جدار داخلي کلاه از 5/2 تا 18/3 سانتي‌متر باشد؛

همچنين کلاه ايمني بايد داراي کاتالوگي باشد که در آن نام کارخانه سازنده و دسته‌اي (Class) که کلاه در آن قرار مي‌گيرد و استاندارد تأييد‌کننده آن آمده باشد.

در ضمن، کلاه‌هاي چيني وارداتي که با قيمت ارزان به فروش مي‌روند را نخريد چون بود و نبودشان فرقي ندارد و استفاده از کلاه «کپ» به جاي آن‌ها مفيدتر است.

گواهينامه موتورسيکلت
حتما مي‌دانيد که چند سالي است اخذ گواهي‌نامه براي راندن موتور، اجباري شده است. حالا به اينکه بچه محل‌هاي‌تان معتقدند اين کارها سوسول‌ بازي‌ است کاري نداريم، اما اين خيلي عاقلانه است که براي موتورسواري، ابتدا مهارت آن را کسب کنيد. مراحل دريافت گواهينامه موتورسيکلت مثل خودرو است و شما بايد در آزمون آئين‌نامه و توشهري (از نوع موتورسيکلتي!) قبول شويد، که به آن راحتي که فکر مي‌کنيد هم نيست. در ضمن داشتن حداقل 18 سال سن و تأييد سلامتي جسمي و خصوصا رواني!!، از شروط دريافت گواهينامه موتور است.

کل هزينه (البته بدون دوره آموزشي): 6 هزار تومان

لباس ويژه موتورسواري
اين لباس بيشتر به درد عاشقان سرعت و موتورسواري مي‌خورد تا مردم عادي. اين لباس‌ها در دو نوع ژاکت و شلوار جدا و سرهم وجود دارند، در برابر ضربه و ساييدگي مقاوم است و با ضربه‌گيرهايي که در آن تعبيه شده است، از تمام بدن و مخصوصا ستون فقرات، به خوبي محافظت مي‌کند.

بيمه و نصب پلاک ملي
اين مورد هم از ضروريات است. اگر مي‌خواهيد سر چهارراه، افسر راهنمايي موتورتان را به بالاي اين وانت آبي‌ها منتقل نکند، حتما يک فکري براي بيمه موتورتان بکنيد. شرکت‌هاي خيلي زيادي هستند که براي دوره‌هاي 15 روزه به بالا، موتورتان را بيمه مي‌کنند. اگر هم خوب رانندگي کنيد و تصادف نداشته باشيد، کلي تخفيف براي‌تان در نظر مي‌گيرند. شرکت‌هاي بيمه‌گذار تا سقف 60 ميليون تومان براي صدمات جاني و تا سقف 5/1 ميليون تومان براي خسارت وسيله نقليه‌تان به شما پرداخت مي‌کنند.

چند سالي هست که طرح پلاک ملي به اجرا درآمده و هر مالک موتورسيکلت، بايد يک پلاک اختصاصي داشته باشد.

هزينه بيمه‌نامه: به‌طور متوسط سالانه 70000 تومان.

هزينه نصب پلاک: 7هزار تومان

کفش ويژه موتورسواري
اين کفش داراي استانداردهاي مخصوص موتورسواري است و با گارد و ضربه‌گير خود، از تمامي قسمت‌هاي پا، مخصوصا قوزک و انگشتان محافظت مي‌کند. هزينه: 75 تا 150 هزار تومان

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات