نگاهي به پول‌ها و عوارضي که پشت سرخاب و سفيداب مخفي مانده است

نگاهي به پول‌ها و عوارضي که پشت سرخاب و سفيداب مخفي مانده است

نویسنده : امیر سعید صبا

استفاده از لوازم آرايشي چه مضراتي دارد؟ چه کشورهايي در صدر جدول مصرف کنندگان مواد آرايشي هستند؟ کشورهاي پيشرو در صادرات لوازم آرايشي کدامند؟ سهم ايران در بازار جهاني لوازم آرايشي چقدر است؟ دختران ايراني سالانه چقدر براي آرايش خود هزينه مي‌کنند؟ براي يافتن پاسخ اين سوالات با گزارش ما همراه باشيد.

بزرگ‌ترين توليد کنندگان لوازم آرايش

به گزارش «جهان» به نقل از «مشرق» ايالات متحده بزرگ‌ترين صادرکننده محصولات آرايشي در جهان است.

بر اساس تحقيقاتي که مرکز گلوبال استادي در سال 2008 انجام داده است،‌ سهم ايالات متحده در بازار توليد جهاني محصولات آرايشي حدود 38.2 ميليارد يورو بوده است.

نتايج به دست آمده از اين تحقيقات حاکي است سهم ژاپن و چين از بازار محصولات آرايشي به ترتيب 23.7 و 8.2 ميليارد يورو است. در بين کشورهاي اروپايي، کشور آلمان با سهم 11.7 ميليارد يورويي بيشترين سهم را دارد و کشورهاي فرانسه (10.4 ميليارد يورو)، انگليس (10 ميليارد يورو)، ايتاليا (8.8 ميليارد يورو) و اسپانيا (7.4 ميليارد يورو) در رتبه‌هاي بعدي هستند.

 

هزينه آرايش‌ دختران‌ايراني چقدراست؟

هر چند به گواه آمار، ايران از نظر ميزان مصرف لوازم آرايشي در بين کشورهاي جهان رتبه هفتم را دارد اما در خاورميانه بعد از عربستان، بيشترين ميزان مصرف لوازم آرايشي از آن ايراني‌هاست! کل مصرف لوازم آرايشي در خاورميانه در سال 2008 در حدود 7/2 ميليارد دلار گزارش شده و 14 ميليون زن ايراني حدود يک سوم اين مبلغ يعني 2/1 ميليارد دلار را پرداخت کرده‌اند.

اين ارقام نشان دهنده آن است که به طور ميانگين هر زن ايراني در سال 150 دلار و هر زن خاورميانه‌اي تقريبا 36 دلار لوازم آرايشي مصرف مي‌کند. ضمن آن که زنان ايراني اغلب از اجناس چيني استفاده مي‌کنند و سهم کالاهاي معتبر اروپايي و آمريکايي که داراي کيفيت و ترکيبات قابل اعتمادتري هستند، به دليل قيمت‌هاي بالايي که دارند، کمتر از يک درصد بازار تخمين زده مي‌شود. سهم توليدکننده‌هاي ايراني نيز بسيار ناچيز بوده و حداکثر در حدود پنج درصد محصولات موجود در بازار است. همچنين براساس تحقيقي که در موسسه تحقيقاتي TMBA انجام شده، حدود 14 ميليون دختر و زن ايراني بين 15 تا 45 سال به طور متوسط ماهانه 7/5 يورو براي خريد لوازم آرايشي هزينه مي‌کنند و اين درحالي است که متوسط حقوق در ايران بين 490 تا570 يورو است.

 

لوازم آرايش؛ سمومي زيبا و خوشبو

مقاله‌هاي زيادي درباره خطر استفاده از برخي روان سازها در مواد آرايشي منتشر شده است. اين گزارش تنها اشاره‌اي کوتاه دارد به اين مقوله:

سديم لوريل سولفات (SLS) استفاده شده در اين مواد سبب مشکلات پوستي متعددي مي‌شود که آماس پوستي شايع‌ترين آنهاست. از مواد رايجي که در بعضي محصول‌ها يافت مي‌شود، مي‌توان به ماده‌اي اشاره کرد که به ويژه در محصولات حاوي سورفاکتانت يافت مي‌شود و از طريق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته مي‌شود علاوه بر خشکي و التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زياد آثار سرطان زايي نيز دارد. ايزوپروپيل الکل و الکل‌هاي مشابه که به وفور در اين محصولات يافت مي‌شود، مي‌تواند باعث خشکي، التهاب و درماتيت آلرژيک و چروک خوردگي سريع‌تر پوست شود.

سديم لوريل سولفات و آمونيوم لوريل سولفات که در بسياري از مواد آرايشي و بهداشتي يافت مي‌شود، در اکثر مواد شوينده و کف کننده استفاده مي‌شوند. مصرف اين مواد علاوه بر آثار التهابي و آلرژيک بر پوست و چشم، درصورت جذب سيستميک يا خورده شدن به طور اشتباهي مي‌تواند آثار داخلي متعددي داشته باشد.

پارابن که به عنوان ماده نگه دارنده در لوازم آرايشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد علاوه بر اين که مي‌تواند سبب خارش و آماس پوستي شود، همچنين مي‌تواند فعاليت‌هاي غددي را کمي مختل کند يعني به عبارت ساده‌تر کار هورمون‌هاي بدن را مختل مي‌کند. اين ماده در ريمل، کرم‌هاي صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و... وجود دارد.

فرمالدئيد که در خيلي از محصول‌ها مثل رژ لب، لاک ناخن و... يافت مي‌شود، مي‌تواند باعث التهاب و تحريک پوستي و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومي بدن شود. به ويژه در مورد رژلب که در طول روز چند بار تکرار شده و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذايي مقداري از آن مستقيما نيز وارد بدن شود.

همچنين استفاده بلندمدت از مواد آرايشي سبب نازک شدن پلک مي‌شود.

 

 

اقتصاد کشي به نام قاچاق

طبق اظهارات مقامات ايراني سالانه ۸۰۰ ميليون دلار لوازم آرايشي قاچاق وارد کشور مي‌شود. در حالي که واردات قانوني کشور ما در لوازم آرايشي بهداشتي به طور متوسط 150 ميليون دلار است. بيشتر اين محصولات از کشورهاي چين، ترکيه، کره و امارات وارد يا قاچاق مي‌شوند که بيشتر آن‌ها به صورت غيربهداشتي ساخته شده و چون توان رقابت با ديگر محصولات معتبر در کشور خود را ندارند، سر از کشور ما درآورده‌اند! اغلب اين محصولات از طريق شبکه‌هاي ماهواره به افراد تبليغ شده و بسياري از مردم که اطلاع کافي ندارند به صورت تلفني و با پيک موتوري به خريد آن‌ها اقدام مي‌کنند.

 

سهم مردان در مصرف لوازم آرايشي

نکته جالب اين گزارش اين است مصرف لوازم آرايش در ايران صرفا در انحصار زنان نيست. در همين زمينه مجيد ابهري؛ کار‌شناس علوم رفتاري دانشگاه شهيد بهشتي، از تحقيقي خبر مي‌دهد که بر مبناي آن مردان ايراني مصرف‌کننده 12 درصد از لوازم آرايش موجود در بازار هستند. درباره افزايش گرايش جوانان به استفاده از مواد آرايشي، جامعه شناسان معتقدند گاه آرايش بيش از حد و غيرمتعارف در دختران و پسران، جدا از دلايل شخصيتي ازجمله نداشتن اعتماد به نفس، تبديل به ابزاري براي کسب قدرت اجتماعي و لجبازي مي‌شود، آنها کج دهني خود به برخوردهاي نسنجيده خانواده و اجتماع را با رنگ‌هاي تند صورت‌هايشان يا هر نوع هنجارشکني ممکن نشان مي‌دهند. همچنين تغيير ملاک‌هاي ازدواج از ديگر علل علاقه‌مندي آن‌ها به متفاوت بودن است. به گفته بسياري از جوانان، اولين ملاک‌ها براي ازدواج، ثروت و زيبايي هستند. به اين ترتيب زماني که چهره اولين عامل انتخاب محسوب شود، طبيعي است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد و به مواد آرايشي پناه ببرد. به هر حال، استفاده از لوازم آرايشي در ايران ديگر نه سن خاصي دارد و نه قشر خاصي. امروزه برخي از دختران و زنان ايراني استفاده از لوازم آرايشي را جزء لاينفک زندگي خود مي‌دانند و روزانه ساعت‌هاي زيادي از عمر خود را جلوي آينه سپري مي‌کنند. از سوي ديگر سن مصرف لوازم آرايشي نيز به 15 سال رسيده و اين در حالي است که در کشورهاي توسعه يافته تمايل به آرايش بيشتر در بين زنان مسن ديده مي‌شود که طراوت و شادابي پوست خود را از دست داده‌اند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
جارچی

جارچی 475

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
بهـتــرین فروشــگاه‌هـای اینتـــرنــــتی ایـران را کــامــل بشــناســید

#خرید_اینترنتی

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات