یوروپول
بررسي مسائل اقتصادي حاکم بر تورنمنت بزرگ فوتبال در قاره سبز

یوروپول

نویسنده : مجید حسین زاده

جام‌ملت‌هاي اروپا موسوم به يورو 2012 در شرايطي از فردا در اوکراين و لهستان آغاز مي‌شود که اروپا شرايط اقتصادي بحراني را سپري مي‌کند. مسابقات يورو 2012 از 19 خرداد شروع خواهد شد و دوباره تب فوتبال، همه فوتبال دوستان را در سراسر جهان به وجد خواهد آورد. مسابقاتي با سطح بسيار بالا و حضور بهترين تيم‌هاي قاره سبز، که هرکدام‌شان بارها و بارها در جام‌هاي جهاني درخشيده‌اند. اما اين‌بار حال و هواي برگزاري اين مسابقات کمي متفاوت‌تر نسبت به دوره‌هاي پيش به نظر مي‌رسد. در روزهايي که مشکلات مالي گريبان‌گير اکثر کشورهاي اروپايي شده است، تصميم گرفتيم به جاي پرداختن به تيم‌هاي شرکت کننده در مسابقات يورو 2012، به صنعت مالي اين مسابقات اشاره کنيم. شما در ادامه اين پرونده با دلايل وجود بحران يورو در اروپا و هزينه‌هايي که در يورو 2012 انجام مي‌شود بيشتر آشنا خواهيد شد.

اسنادي در اثبات بحران‌زدگي يورو

هر روز در پايگاه‌هاي خبري مختلف، خبرهايي از بحران بانکي منطقه يورو و کاهش رتبه‌هاي مالي بانک‌ها در اروپا را شاهد هستيم. وضعيت يورو در اروپا، هر روز از بد به بدتر تغيير پيدا مي‌کند و در حال حاضر اعتماد به بانک‌هاي يونان، ايتاليا، اسپانيا و پرتغال با آهنگي هشداردهنده رو به کاهش است. در حال حاضر سيستم بانکي بعضي از کشورهاي اروپايي در آستانه فروپاشي قرار دارد که براي اين که بدانيد اوضاع چه جوري است بد نيست موارد زير را بخوانيد:

يونان

در روزهاي اخير، ميزان خروجي پول‌ها از بانک‌هاي يونان هشت برابر حد معمول شده است.

 

ايتاليا

موسسه اعتباري «موديز» اعتبار پولي و غير پولي 26 بانک در ايتاليا را کاهش داد.

 

اسپانيا

سهام بانک Bankia به‌عنوان چهارمين بانک بزرگ در اسپانيا، نسبت به سال گذشته، 61 درصد کاهش يافته است.

 

يورو و دلار

در ماه اخير براي چهارمين ماه ارزش يورو در مقايسه با دلار آمريکا در پايين‌ترين حد خود قرار گرفته است.

انگليس

به مقاله اخير روزنامه گاردين توجه کنيد: پس از آن‌که رئيس بانک انگليس، «مروين کينگ» هشدار داد که «اروپا در حال از هم پاشيده شدن است»، دولت انگليس نيز در حال آماده‌سازي فوري خود براي مقابله با عواقب خروج احتمالي يورو از پول واحد اروپايي مي‌باشد.

از جيب يوفا مي‌رود!

يوفا در اين دوره از مسابقات 174.5 ميليون يورو به 16 تيم‌ شرکت کننده در مرحله نهايي پرداخت خواهد کرد. در ابتداي مسابقات به هر تيمي 8 ميليون يورو داده مي‌شود و به ازاي هر پيروزي يک ميليون يورو ديگر در جيب‌هاي‌شان جا خوش خواهد کرد. در ادامه به تيم‌هاي راه‌يافته به مرحله يک چهارم نهايي 2 ميليون و به تيم‌هايي که به نيمه نهايي مي‌رسند، هر يک 3 ميليون يورو داده خواهند شد. همچنين دو تيم حاضر در ديدار نهايي 4.5 ميليون يورو دريافت مي‌کنند که به قهرمان مبلغ 7.5 ميليون يورو پرداخت مي‌شود. در پايان هم، با يک حساب سر انگشتي خواهيد فهميد که پاداش تيم قهرمان 25 ميليون يورو و نايب قهرمان 17.5 ميليون يورو مي‌شود.

پول‌هايي باد آورده در جيب...

اتحاديه فوتبال اروپا «يوفا» از برگزاري رقابت‌هاي يورو 2012 که در اوکراين و لهستان برگزار مي‌شود، يک ميليارد و 880 ميليون دلار درآمد کسب خواهد کرد. در پايان مسابقات يورو 2008مقامات يوفا اعلام کردند که از برگزاري اين مسابقات، يک ميليارد و 860 ميليون دلار درآمد کسب کرده‌اند. يوفا در توضيح به نحوه به دست آوردن يک ميليارد و 880 ميليون دلار گفته است: «انتظار داريم که 62 درصد از اين ميزان درآمد را از طريق حق پخش تلويزيوني به دست بياوريم و 22 درصد را هم از آگهي‌هاي بازرگاني». طبق پيش‌بيني مسئولان يوفا 16 درصد باقيمانده هم از طريق فروش بليت و اسکان تيم‌ها و ميهمان‌ها کسب خواهد شد.به گفته کارشناسان درآمدزايي يوفا طي بيست سال گذشته تقريباً سي برابر شده است به طوري‌که يوفا از رقابت‌هاي يورو 96 موفق به کسب 212 ميليون دلار شد و در يورو 2004 يک ميليارد و 230 ميليون دلار درآمد کسب کرده و در يورو 2012 اين درآمد به يک ميليارد و 880 ميليون خواهد رسيد.

يورو براي يورو!

صنعت گردشگري با توجه به درآمدزايي هنگفتي که براي کشورها در پي دارد، به طور ويژه‌اي مورد توجه همه کشورهاي جهان قرار گرفته است. امروزه، اکثر کشورهاي جهان با اتخاذ سياست‌هاي خرد و کلان سعي در رونق بخشيدن به اين صنعت در کشورهايشان دارند و تمام تلاش‌شان را مي‌کنند تا اين روياي گسترش صنعت گردشگري کشورشان را به واقعيت تبديل کنند. کشورهاي مختلف براي پيشرفت در اين صنعت به تحقيقات وسيعي پرداختند و تصميم گرفتند خدماتي همچون خدمات هوايي، حذف رواديد براي کشورها، ساخت مراکز خريد و تفريحي و ساخت اقامت‌گا‌ه‌هاي مناسب و هيجان‌انگيز، توجه گردشگران را براي سفر به کشورشان بيش از پيش جلب کنند. بر خلاف واهمه‌هايي که بود، جمعيت عظيمي که المپيک 2008 پکن را از نزديک ديدند نه تنها تاثيري بر روند برگزاري مسابقات نداشتند بلکه توجه بسياري از فعالان و کارشناسان گردشگري را به اين بخش جلب کرد. طبق آمار رسمي کشور چين، تعداد گردشگراني که تا قبل از المپيک به صورت ساليانه و به طور متوسط از چين ديدن مي‌کردند، 300 هزار نفر بودند که اين تعداد در مقابل 5 ميليون نفري که به خاطر المپيک وارد پکن شدند، قطره‌اي در مقابل اقيانوس به نظر مي‌رسد. به سبب اين اتفاق هر روز ارتباط تنگ‌تري بين ورزش و صنعت گردشگري در سراسر جهان به وجود آمد. جالب است بدانيد گردشگري ورزشي طبق گزارش مجله TTG در شماره جولاي 2010-2011 ميلادي، در سال 2010 درآمدي بالغ بر 600 بيليون دلاردر سراسر جهان داشته است. برگزاري بازي‌هاي جام ملت‌هاي اروپا يا يورو 2012 شايد تازه‌ترين و خبرسازترين در صنعت گردشگري دو کشور اوکراين و لهستان باشد که سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اين زمينه افق‌هاي تازه‌اي را براي گردشگران اين دو کشور مي‌گسترد. ظاهرا درآمد حاصل از ميزباني اين بازي‌ها آن‌چنان مورد توجه مسئولان اوکرايني و لهستاني نيست و آن‌چه اهميت بيشتري دارد، دستاوردهاي بلند مدت اين رويداد ورزشي براي صنعت گردشگري دو کشور است. «بوريس کولسينکوف» معاون نخست‌وزير اوکراين که مسئوليت آماده‌سازي زيرساخت‌هاي اين بازي‌ها را برعهده گرفته در مصاحبه‌اي اعلام کرده است: «براي آماده‌سازي زيرساخت‌هاي اين رويداد مهم ورزشي، اوکراين تبديل به يک کارگاه ساختماني بزرگ شده است به‌طوري که مي‌توان ادعا کرد هزاران فرصت شغلي به واسطه اين بازي‌ها به جامعه اوکراين هديه داده شده که اميدواريم همگي اين افراد پس از برگزاري بازي‌هاي يورو 2012 جذب بازارکار صنعت گردشگري شوند.» پيش‌بيني مي‌شود که در زمان برگزاري اين جام و پس از آن، اوکراين 10 ميليون گردشگر را در سال 2012 ميلادي، پذيرايي خواهد کرد. از سوي ديگر کشور لهستان که خود داراي سيستم گردشگري بسيار مدرن و موقعيت بسيار مناسب گردشگري در اروپاست طبق برآوردها پس از برگزاري اين بازي‌ها رشدي 24 درصدي را در اين صنعت تجربه مي‌کند.

اوکراين و سوء استفاده «چرنوبيلي»

فعاليت مسئولان اوکرايني براي جذب هرچه بيشتر گردشگران هنگام برگزاري اين بازي‌ها تاجايي ادامه يافته که حتي آن‌ها قصد دارند، از تلخ‌ترين حادثه کشور يعني انفجار نيروگاه هسته‌اي «چرنوبيل» در اين زمينه استفاده کنند. اگرچه اين نيروگاه چندي قبل درب‌هاي خودرا به روي گردشگران گشود اما اين کشور قصد دارد تا هنگام برگزاري اين بازي‌ها تحت تدابير شديد امنيتي و بهداشتي، اين نيروگاه را به‌عنوان مهم‌ترين مقصد گردشگري کشور اوکراين به دهکده جهاني معرفي نمايد. به هر حال سود اقتصادي حاصل از برگزاري و يا ميزباني اين‌گونه بازي‌ها در جهان برهيچ کس پوشيده نيست، اما اهداف بلند مدت گردشگري توانسته اين درآمد را تحت‌تاثير خود قرار دهد و از آن به‌عنوان نوعي سرمايه‌گذاري بلندمدت براي رونق صنعت گردشگري استفاده شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی