شمعی‌ که سال‌هاست مي‌سوزد!

شمعی‌ که سال‌هاست مي‌سوزد!

نویسنده : وجيهه محمدپور مقدم

خیلی از ماها از بچگی دوست داشتیم معلم شویم! دلیلش این نبود که جوگیر شده بودیم چون معلمی نه شهرتی داشت و نه ثروتی را در ذهن‌مان متصور مي‌کرد. دلیلش این بود که همیشه معلم‌ها در زندگی ما جایگاه ویژه‌اي داشتند. آدم‌هاي مهربان و دلسوزی که خیلی مادرانه و پدرانه نگاه‌مان مي‌کردند و غصه‌مان را مي‌خوردند و تمام تلاش‌شان را مي‌کردند تا ما آدم و برای خودمان کسی شویم. شاید تنها همین صمیمیت و محبت خالصانه معلم بود که باعث مي‌شد تا همه به اتفاق دوست داشته باشیم که روزی معلم شویم! هفته معلم بهانه خوبی شد تا این بار به سراغ حرفه معلمی برویم و ببینیم پشت پرده این شغل این همه رو! چه خبر است. اطلاعات حرفه معلمی را احمد محمدپور معاون آموزشی دبیرستان پسرانه سیدالشهدا در اختیارمان گذاشت.

چه طور معلم مي‌شوند؟!

برای این که یک نفر معلم شود مهم‌ترین راهش قبولی در دانشگاه تربیت معلم است. اما آموزش و پرورش در چند سال گذشته از طریق برگزاری آزمون رشته‌هايي که به آن نیازمند است افرادی را مي‌پذیرد. معلم‌ها همه‌شان یک‌سری درس‌هاي مشترک دارند که باید بخوانند اما یک‌سری از واحدهای درسی‌شان هستند که با توجه به این که مي‌خواهند معلم ریاضی شوند یا معلم تاریخ به صورت تخصصی مي‌گذرانند.

چه تخصص‌هايي باید داشته باشند؟

یک‌سری تخصص‌هاي عمومی وجود دارد که معلم‌ها حتما باید آن را در هر رشته‌اي کسب کنند مانند طرح درس و مدیریت کلاس و... و یک‌سری از تخصص‌ها هم مربوط به رشته‌اي است که معلم قرار است در آن تدریس کند. اما کلا معلم‌ها جزو معدود افرادی هستند که دائم باید علم خود را بروز کنند و با علوم و فنون جدید پیش بروند. دوره‌هاي ضمن خدمت که در طول سال برای معلمان مقاطع مختلف برگزار مي‌شود قرار است همین هدف را دنبال کند.

استخدام معلم‌ها

معلم‌ها تنها افرادی هستند که در ابتدای قبولی در تربیت معلم استخدام شدن‌شان تضمین شده است. فقط مي‌مانند افرادی که تربیت معلمی نیستند و اسم‌شان معلم حق التدریس است. یعنی یک چیزی تو مایه‌هاي حق التحریر جیمی‌ها! که البته در سال‌هاي گذشته تقریبا بیشترشان استخدام شده است.

معلم روستا!
یک معلم پس از پایان تحصیلاتش با توجه به شرایط شهر و منطقه استخدامی خود باید حدود 5 سال را در یکی از مناطق محروم تدریس کند. که معمولا یکی از روستاهای استان مورد نظر است. خیلی از معلم‌ها می‌گویند بهترین سال‌هاي تدریس‌شان را در همین روستاها گذرانده‌اند.

تعداد ساعت‌هاي کاری

معلم‌هايي که زیر 20 سال سابقه دارند باید هفته‌اي 24 ساعت کار کنند. یعنی در ماه مي‌شود 96 ساعت. البته این ساعت کار بعد از 20 سال سابقه کاری به 20 ساعت در هفته کاهش می‌یابد. طبق جدیدترین قوانینی که برای معلم‌ها در نظر گرفته شده است هر معلم مي‌تواند تا 14 ساعت اضافه کار داشته باشد که البته به دلیل نیاز آموزش و پرورش و کمبود معلم این خیلی رعایت نمي‌شود.

معلم‌هاي مقاطع مختلف


معلم‌هاي ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خیلی در ساعت کار با هم فرق نمي‌کنند! تنها تفاوتش در این است که معلم‌هاي ابتدایی چون تعداد ساعت کاری‌شان در روز 4 ساعت است بنابراین تمام روزهای هفته مشغول به کار هستند تا همان 24 ساعت‌شان کامل شود. تازه آن‌ها تنها در یک مدرسه مشغول به کارند در حالی که معلم‌هاي مقطع راهنمایی و دبیرستان مي‌توانند ساعت کاری‌شان را در یک یا چند مدرسه بگذرانند و همچنین 24 ساعت کاری‌شان را در کمتر از 6 روز داشته باشند.

معلم‌هاي خارجی!

صدور معلم‌هاي ایرانی به کشورهای دیگر از جمله مواردی است که در آموزش و پرورش ما اتفاق مي‌افتد که با توجه به حضور ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر و میزان نیاز آن‌ها آموزش و پرورش آزمونی را برگزار مي‌کند که یک معلم پس از قبولی در آن تازه 20 درصد از کل امتیاز را کسب کرده است و بقیه‌اش به سابقه، گفت‌وگو حضوری و البته تسلط به زبان انگلیسی را شامل مي‌شود.

حقوق معلم‌ها

حقوق معلم‌ها تو مایه‌هاي حقوق کارمندی است که معمولا حداقلش 500 هزار تومان برای کسانی که تازه وارد این شغل شده است و حداکثرش هم به طور میانگین یک میلیون مي‌باشد.

وظایف یک معلم

می‌گویند معلم‌ها مهم‌ترین شغل را در جامعه ما بر عهده دارند آن هم به خاطر اثر تربیتی که بر دانش‌آموزان مي‌گذارند. برای همین نمي‌شود گفت تنها تدریس یک درس، آزمون گرفتن و ارزیابی از وظایف معلم‌هاست چرا که یک معلم با دانش‌آموزان کلاسش زندگی مي‌کند و این یعنی در همه دغدغه‌هاي یک دانش‌آموز شریک است آن قدر که وارد دنیای دانش‌آموزان مي‌شود. ارتباط با خانواده دانش‌آموز هم از آن مواردی است که معلم علاوه بر 100 تا دانش‌آموزی که یک سال با آن‌هاست باید داشته باشد.

رده‌هاي شغلی

مدیر؛ بالاترین جایگاه در یک آموزشگاه متعلق به مدیر مدرسه است علاوه بر میزان تحصیلات سوابق کاری هم در انتخاب یک معلم به عنوان یک مدیر دخیل است. مدیر مدرسه را آموزش و پرورش ناحیه مربوطه انتخاب مي‌کند.
معاون آموزشی؛ یا ناظم که تمام انضباط‌مان دستش بود. رسیدگی به مسائل آموزشی و انضباطی دانش‌آموزان و پیگیری مسائل معلم‌ها به عهده معاون آموزشی یک آموزشگاه است. مدیر مدرسه معاونان خود را انتخاب مي‌کند. در انتخاب یک معاون بیشتر از هر چیز توانایی مدیریت مدنظر است.
معاون پرورشی؛ همه کارهای اجتماعی، فرهنگی و گاهی سیاسی مدرسه که کمی جنبه فوق برنامه‌اي دارد به عهده معاون پرورشی است.
معاون فناوری؛ این معاونت که ظاهرا چند سالی است به رده‌هاي شغلی یک مدرسه اضافه شده است بیشتر به درد آموزشگاه‌هايي مي‌خورد که کارگاه کامپیوتر یا آزمایشگاه دارند و آن وقت معاون فناوری مسئول این قسمت‌هاست.

نظرات کاربران
کد امنیتی