فجراز يک زاويه ديگر
نگاهي به اتفاقاتي که در حاشيه نمايش فيلم‌ها در جشنواره فجر موجب جلب توجه رسانه‌ها شد

فجراز يک زاويه ديگر

نویسنده : علی نیک فرجام
کارگردان خارجي نيامد

يکي از عوامل مهم در برگزاري هرچه پرشورتر يک جشنواره سينمايي، حضور ميهمانان نام‌آشناي خارجي است. مهماناني که حضور آن‌ها به همراه فيلم‌شان يکي از اصلي‌ترين و مهم‌ترين عوامل مطرح شدن يک جشنواره به‌عنوان يک «جشنواره بين‌المللي» است و متاسفانه جشنواره فجر به‌ندرت موفق به استفاده از اين عامل اساسي در مطرح شدن به‌عنوان يک اتفاق جهاني بهره برده است و با تاسف فراوان امسال هم که قرار بود «نوري بيلگه جيلان»، فيلم‌ساز صاحب‌نام اهل ترکيه که پيش از اين با فيلم «سه ميمون» جايزه بهترين کارگرداني جشنواره فيلم «کن» و با «روزي روزگاري در آناتولي» جايزه بزرگ هيئت داوران اين جشنواره را از آن خود کرده بود در جشنواره فجر حضور پيدا کند، خبر رسيد که او به‌دليل بيماري ناگهاني پدرش از حضور در جشنواره فجر عذر خواسته است.

سه رکورد براي يک فيلم

فيلم سينمايي «دوباره با هم» داراي سه رکورد در جشنواره امسال بود، فيلمي که دست‌اندرکاران آن علي‌رغم حضور در بخش «مسابقه سينماي ايران» موفق نشدند نسخه نهايي فيلم‌شان را به جشنواره برسانند و از نسخه نيمه‌کاره که در تدوين و صداگذاري بود استفاده کردند. دومين رکورد اين فيلم مربوط به حضور نداشتن کارگردان (روزبه حيدري) در جلسه نقد و بررسي اثر و سومين رکورد هم مربوط مي‌شد به عذرخواهي دو نفر از بازيگران اصلي فيلم (سحر قريشي و ماني کسرائيان) از مردم به خاطر بازي در اثري با بازي‌هاي ضعيف که به شعور مخاطبش توهين مي‌کند!

فيلم ناقص

از فيلم‌هاي مهم جشنواره امسال فيلم «ميگرن»، محصول يک کارگردان فيلم‌اولي بود که در ميان منتقدان و تماشاگران واکنش‌هاي متنوعي را برانگيخت؛ برخي آن را يک کار ضعيف خواندند که سعي بر کپي برداري از فيلم‌هاي اصغر فرهادي داشته است و برخي ديگر (نمي‌دانم به چه دليلي) اعلام کردند که بسيار به اين فيلم اميدوار بودند ولي با ديدن آن تمام اميدهاي‌شان را از دست دادند. به‌هرصورت اين فيلم هم در نوع خود فيلم شاخصي است از آن جهت که بنا بر گفته‌هاي کارگردان (مانلي شجاعي‌فرد) چيزي حدود 15 دقيقه از آن کم شد تا موفق به گرفتن مجوز شد و سوال اين‌جاست که آيا واقعا ديدن فيلمي که مي‌دانيم 15 دقيقه از آن کم شده است کار درستي است يا نه؟ «ميگرن» قصه‌ متفاوت سه زن از سه طبقه فرهنگي را روايت مي‌کند که هر کدام دردهايي در زندگي‌شان دارند.

کاهاني فيلمش را نمايش داد

جشنواره فيلم فجر براي «عبدالرضا کاهاني» اتفاق خجسته‌اي بود، فيلم «بي‌خود و بي‌جهت» که پيش از جشنواره از سوي اداره کل نظارت و ارزشيابي شديدا مورد اعتراض قرار گرفته بود، در اولين روزهاي جشنواره فيلم فجر مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. گذشته از تمام توانايي‌هاي کاهاني مي‌توان احتمال داد که استقبال اوليه از اين فيلم، بي‌ربط به اخبار مربوط به توقيف آن نبوده است.

مجريان گوش کنند

ماجراي انحلال خانه سينما هنوز هم خبرساز است. آقاي «عباس بابويهي» که يکي از اعضاي کميته ساماندهي به امور صنوف سينمايي هستند به تهيه‌کنندگان و مجريان برنامه راديويي جشنواره فيلم فجر پيشنهاد يا بهتر بگوييم توصيه کرد که در برنامه‌هاي خود از چه منظري به موضوع خانه سينما بپردازند. اين توصيه يا پيشنهاد که براساس گفته‌هاي خبرگزاري‌ها بيشتر به يک تعيين تکليف شباهت داشت، آن هم از سوي يکي از اعضاي شوراي ساماندهي به امور صنفي بر تهيه‌کنندگان و مجريان برنامه‌هاي راديويي آن‌قدر سنگين آمد که موجب اعتراض آن‌ها شد.

فيلم جشنواره يا جشنواره فيلم

گاهي براي ما اين سئوال پيش مي‌آيد که فيلم مهم‌تر است يا جشنواره فيلم؟ اين از آن دسته سئوالاتي است که فيلم «پريناز» مصداق حقيقي آن است. در روزهاي مياني جشنواره بيانيه‌اي از تهيه‌کننده (عبدالمحمد نجيبي) و کارگردان (بهرام بهراميان) فيلم «پريناز» منتشر شد مبني بر اين‌که در همکاري با نماينده کميته نظارت و ارزشيابي، هشت دقيقه از فيلم‌مان را کوتاه کرديم تا به جشنواره برسد اما باز هم با مخالفت آقاي سجادپور، فيلم امکان حضور در جشنواره را پيدا نکرد. حالا يکي بايد از آقاي بهراميان بپرسد که شما فيلم‌تان را بيشتر دوست داريد يا حضور آن را در جشنواره؟

نظرات کاربران
کد امنیتی