خطرهاي ديجيتالي

خطرهاي ديجيتالي

نویسنده : گلسا ماهیان

شايد تصورش هم براي شما مشکل باشد که ابزارهايي که در ظاهر به چشم شما بي‌خطر هستند، در زماني بتوانند به قدري سلامتي شما را تهديد کنند که شما ديگر قادر نباشيد از اين ابزارها استفاده کنيد. بعد از ماوس، صفحه کليد رايانه مي‌تواند مضرترين ابزار جانبي باشد که سلامت شما را تهديد مي‌کند. اگر جزو آن دسته از کاربران هستيد که در طول روز مدت زمان زيادي را براي کار با رايانه صرف مي‌کنيد بايد بدانيد که دستان شما از ناحيه شانه‌ها گرفته تا مچ دست در صورت استفاده نادرست از ماوس يا کيبورد، بسيار آسان‌تر از آن‌چه که فکرش را بکنيد از کار خواهند افتاد. در زمان استفاده از صفحه کليد رايانه دستان شما بايد به شکلي روي آن قرار گيرد که زاويه ميان ساعد و بازوي شما 90 درجه باشد. صفحه کليد شما بايد به طور مستقيم مقابل جايگاهي قرار داشته باشد که شما قرار گرفته‌ايد و از قرار دادن آن به شکلي زاويه دار خودداري کنيد. در ميان استفاده خود از کيبورد هر چند وقت يک بار دستان خود را از روي آن برداشته و روي ران‌هاي‌تان قرار دهيد. شيب صفحه کليدتان را به شکلي تنظيم کنيد که مچ دست شما به شکلي مستقيم و صاف روي آن قرار بگيرد و به هيچ وجه در زمان تايپ کردن صفحه کليد شما به عقب خم نشود. توجه داشته باشيد که در زمان تايپ، دکمه‌هاي صفحه کليد را به شکلي بسيار آرام بفشاريد و در اين حالت عضلات مربوط به شانه‌ها، بازوها و انگشتان‌تان را بسيار شل نگه داريد تا خودشان به راحتي روي صفحه کليد به حرکت درآيند. فشردن بيش از حد يک کليد ممکن است که باعث شود به رگ‌هاي دست شما فشار وارد شود و به شکلي باعث ايجاد تورم در آن‌ها شود. دقت داشته باشيد که صفحه کليد شما در جايگاهي قرار بگيرد که نيازي نباشد دست‌هاي شما براي قرار گرفتن روي آن بيش از حد کشيده و دراز شوند. بهتر است که ماوس شما در نزديک‌ترين مکان نسبت به کيبورد شما قرار گيرد که نيازي به حرکت بيش از حد دست‌ها براي کار با اين دو ابزار نباشد.

چشم‌هايم را دوست دارم

کاربراني که مدت زمان زيادي را صرف کار با رايانه مي‌کنند، بيشترين آسيب‌ها را متوجه چشم‌هاي خود مي‌کنند. صفحه نمايش رايانه‌ها به دليل اين که اشعه‌هاي مضري را از خود ساطع مي‌کنند، لطمات جبران ناپذيري را به چشم کاربران وارد مي‌کنند. فاصله بسيار کمي که بين کاربر و صفحه نمايش وجود دارد، اين ضرر را چند برابر متوجه شخص مي‌کند.

در هنگام استفاده از اين ابزارها، معمولا نکاتي را بايد به دقت رعايت کرد تا بتوان ميزان صدمه‌اي را که به سيستم بينايي وارد مي‌شود به طريقي کاهش داد.

حتما بايد دقت شود که فاصله استاندارد چشم تا صفحه نمايش به درستي تنظيم شود تا چشم بعد از مدتي دچار خستگي نشود. بر اساس استانداردهاي جهاني بهترين فاصله بين چشم و صفحه نمايش بين 50 تا 75 سانتي‌متر مي‌باشد.

انعکاس هرگونه نور، اعم از نور طبيعي خورشيد و انواع لامپ‌ها روي صفحه نمايش رايانه، مي‌تواند براي ديد کاربر ايجاد مشکل کند. به گونه‌اي‌که براي ديدن صحيح تصاوير فشار مضاعفي به چشم وارد مي‌کند. وجود گرد و غبار روي صفحه نمايش رايانه، موجب مي‌شود کاربران فشار زيادي براي ديدن تصوير مورد نظر به چشم خود وارد کنند، از اين رو بايد قبل از استفاده از رايانه، به دقت صفحه نمايش آن را تميز کرد. به اين نکته بايد توجه داشته باشيد که اين گرد و غبارها در زماني که مانيتور روشن باشد ديده نمي‌شوند و به همين خاطر ممکن است که شما فکر کنيد مانيتورتان تميز است.

بعد از استفاده طولاني مدت از رايانه، چشم‌ها نياز به استراحت کافي دارند. پس بايد براي مدت کوتاهي چشم‌ها را ببنديم، تا سيستم بينايي براي استفاده‌هاي آتي انرژي کافي داشته باشد. پلک زدن پي‌درپي، در هنگام استفاده از صفحه نمايش موجب خيس شدن چشم مي‌شود، که اين کار به رفع خستگي چشمان کاربر کمک مي‌کند. لازم به ذکر است که بر اساس تحقيقات به دست آمده از سوي گروهي از متخصصان، بايد بعد از هر 10 دقيقه کار با رايانه، به نقطه‌اي ديگر نگاه کرد تا اثر اشعه تابيده شده به چشم براي مدتي کاهش پيدا کند.

پرينتر خطرناک‌تر از سيگار

گروهي از دانشمندان آزمايشگاهي در انگلستان، پس از انجام تحقيقات گسترده‌اي در خصوص مضرات تجهيزات رايانه‌اي به نتايج جالبي دست پيدا کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که آسيبي که از طريق پرينتر به کاربران وارد مي‌شود، به مراتب بيشتر از صدمه‌اي است که سيگار به ريه افراد سيگاري وارد مي‌کند. تحقيقات اين گروه نشان دهنده اين مطلب است که حدود 3 درصد از پرينتر‌هاي موجود در بازار، اشعه‌اي از خود ساطع مي‌کنند که براي بدن مضر است و استفاده طولاني مدت از آن، مي‌تواند خطرات جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد.

گاهي اين‌جا گاهي آن‌جا

درد عضلات و مفصل‌ها در هنگام استفاده طولاني مدت از رايانه، يکي از شايع‌ترين عوارض استفاده از اين فناوري مي‌باشد. ثابت بودن عضلات گردن و مهره‌هاي ستون فقرات در هنگام کار با رايانه، موجب وارد آمدن فشار روي ماهيچه‌هاي فرد و تاندون‌هاي او مي‌شود و دردهاي زيادي را به دنبال خواهد داشت. به گفته پزشکان متخصص ارتوپدي، کمر دردهاي ناشي از نشستن مداوم روي صندلي، به منظور استفاده از رايانه، مدت زمان بيشتري را نياز دارند تا کاملا مداوا شوند. به گفته اين پزشکان، بايد پس از 30 دقيقه نشستن روي صندلي، يک سري حرکات نرمشي مخصوص گردن و زانوها انجام شود تا بدن براي فعاليت‌هاي بعدي آماده شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی