ورود آقايان به سينماها ممنوع
مروري بر آخرين ساخته بلند رامبد جوان

ورود آقايان به سينماها ممنوع

نویسنده :

فرقي نمي‌کند که «رامبد جوان» در پشت دوربين باشد يا در جلوي آن، به‌هرحال فيلمي که نام رامبد جوان را همراه خود داشته باشد خنده‌دار است و ارزش اين را دارد که ساعتي کوتاه از روزمان (به همراه مقدار کمي از پولمان) را براي آن صرف ديدن آن بکنيم. اين مرتبه نوبت سومين و جديدترين تجربه کارگرداني او پس از اسپاگتي در 8 دقيقه (1383) و پسر آدم، دختر حوا (1388) در زمينه آثار بلند سينمايي است که به‌تازگي راهي سالن‌هاي سينماي کشور و همچنين شهر ما (مشهد) شده است. به همين بهانه در ادامه اين نوشته به مرور برخي از ويژگي‌هاي آخرين اثر رامبد جوان و حواشي‌ که در طول ساخت و نمايش دامن‌گير آن شد مي‌پردازيم.

ورود آقايان ممنوع
ماجرا در يک دبيرستان دخترانه غيرانتفاعي ممتاز اتفاق مي‌افتد، جايي که هرساله شاگردانش جزو رکوردداران قبولي در کنکور سراسري و المپيادهاي علمي هستند. از همان ابتدا براي بيننده روشن مي‌شود که مدير مدرسه (خانم دارابي با بازي ويشکا آسايش) خصوصيات رفتاري عجيب و غريبي دارد، از جنس مرد متنفر است و از دانش‌آموزانش هم مي‌خواهد که مثل او فکر کنند؛ به همين جهت تابه‌حال اجازه نداده که پاي هيچ معلم مردي هم به مدرسه باز بشود، تا جايي که با پيش آمدن وضع حمل زودهنگام معلم شيمي بچه‌هاي تيم المپياد مدرسه، او به ‌اجبار اجازه مي‌دهد تا اولين معلم مرد (آقاي جبلي با بازي رضا عطاران) وارد مدرسه بشود که علي‌رغم تبحري که در تدريس شيمي دارد، ذاتا يک مرد دست و پاچلفتي است. در ادامه داستان، اين مدير ضد مرد متوجه مي‌شود که يکي از شاگردان تيم المپياد ازدواج کرده و او که هيچ اعتقادي به عشق و ازدواج ندارد، برخلاف نظر ساير مسئولان مدرسه، دختر مذکور را از تيم و مدرسه اخراج مي‌کند و اين آغاز ماجرايي است که شاگردان مدرسه آن را برعليه مديرشان آغاز مي‌کنند؛ آن‌ها تصميم مي‌گيرند خانم مديرشان را عاشق کنند و تنها گزينه در دسترس آن‌ها همين آقاي جبلي است.

اظهارنظرها
اين روزها به هر گوشه‌اي که نگاه کنيم از فيلم رامبد جوان به‌عنوان فيلمي با صفت «ضد فمينيستي» ياد مي‌کنند و با ذکر تک‌تک صحنه‌ها و شخصيت‌ها سعي در اثبات ادعاي خود دارند، عده‌اي ديگر هم مي‌گويند فيلم «ورود آقايان ممنوع» يک فيلم ضد فمينيستي نيست و تنها با مسخره کردن انسان‌هاي فمينيست و بدون اين‌که دليلي براي رد اين جريان بياورد قصد دارد مخاطب را فقط بخنداند. نويسنده اين نوشته چون علاقه‌اي به کشف جريانات عجيب و غريب در فيلم‌هاي سينمايي ندارد و سينما را تنها به‌عنوان سينما نگاه مي‌کند قصد دارد از دوستاني که روي فيلم‌ها اسم و صفت مي‌گذارند بپرسد که آيا براي يک بار هم که شده از زبان رامبد جوان يا پيمان قاسم‌خاني شنيده‌ايد که صفت خاصي را به فيلمشان اختصاص بدهند يا بگويند که اين قصه را به اين دليل انتخاب کرديم که چنين قصدي را در آن ديديم؟ به اين دوستان توصيه مي‌کنيم که حداقل براي يک مرتبه هم که شده فرض را بر اين بگذارند که هدف فيلم‌ساز، ساختن فيلم بوده و فلان تفکر يا جريان، فقط دستمايه‌اي بوده براي ساختن و پرداختن قصه‌اي براي ساخت يک اثر سينمايي.

يک فيلم موفق
براي يک فيلم موفق تعاريف متعددي وجود دارد چرا که معمولا هر فرهنگ و سليقه‌اي فيلم موفق را باب ميل خود تعريف مي‌کند؛ برهمين اساس اگر ما هم بخواهيم فيلم موفق ايراني را تعريف کنيم دچار مشکل مي‌شويم، اين مشکل هم از آن‌جا ناشي مي‌شود که دست‌اندرکاران سينمايي کشور ما علاقه عجيبي به ساخت واژه‌ها و صفت‌هاي جديد دارند؛ يکي فيلم‌هاي «فاخر» را موفق مي‌داند، يکي ديگر فيلم‌هاي «معناگرا» را، يک نفر روي فيلمي که در سينماهاي کشور اکران مي‌شود، صفت «مبتذل» مي‌گذارد و يکي ديگر به فلان فيلم مي‌گويد «کمدي سخيف» از همين رو ما هم نمي‌دانيم روي فيلم «ورود آقايان ممنوع» چه اسمي بگذاريم چون اعتقاد داريم که فيلم‌ها گوياي همه چيز هستند و مي‌توانند خود را معرفي کنند، از اين رو نيازي به توضيح و تفسير و اسم گذاري عده‌اي که در گوشه ميدان نشسته‌اند ندارد.

اما با همه اين توصيف‌ها مي‌توان گفت که «ورود آقايان ممنوع» فيلم موفقي است چون قصه سرراستي دارد و مخاطبش را به زحمت نمي‌اندازد، که البته اين موضوع با حضور «پيمان قاسم خاني» درمقام نويسنده فيلمنامه کاملا قابل پيش‌بيني بوده است. اگر نگاهي به کارنامه قاسم‌خاني بکنيم هيچ اثر ناموفقي در آن نمي‌بينيم، از «من زمين را دوست دارم» (1372) گرفته تا «سن‌پطرزبورگ» (1388)، کليه آثاري که نوشتن فيلمنامه آن‌ها برعهده او بوده به کمترين هدفشان که خنداندن تماشاگر بوده است رسيده‌اند.

ازطرفي بايد اعتراف کنيم که متأسفانه ميزان فروش آثار سينمايي دليل خوبي براي موفق دانستن يک اثر نيست چراکه اين موضوع باعث شده است تا برخي فيلم‌سازان با تکيه بر فروش‌هاي ميلياردي، خود و فيلمشان را هم رده «چارلي چاپلين» تصوير کنند؛ با اين حال ميزان فروش فيلم مي‌تواند تاحدودي نشان‌دهنده برقراري ارتباط موثر با مخاطب باشد و تا اين لحظه که ما اين مطلب را مي‌نويسيم اطلاع داريم که ورود آقايان ممنوع در سه روز اول نمايشش در تهران و شهرستان‌ها فروش خود را به 137 ميليون تومان رسانده است که با توجه به تعداد سينماهايي که در اختيار آن قرار داده شده، فروش قابل قبولي است.

حواشي
فيلمنامه «ورود آقايان ممنوع» قرار بود به کارگرداني «مرضيه برومند» و تهيه کنندگي «منوچهر محمدي» ساخته شود اما خانم برومند با تغييراتي که در فيلم‌نامه ايجاد شد موافقت نکرد و از ادامه آن انصراف داد تا اين‌که «منيژه حکمت» فيلمنامه را خريد و تصميم گرفت فيلم را به تهيه‌کنندگي «علي سرتيپي» و کارگرداني «رامبد جوان» بسازد.

پيمان قاسم خاني گفته است که نوشتن فيلمنامه «ورود آقايان ممنوع» يک سال به طول انجاميده است.

خبرگزاري سينماي ايران پيش از آغاز نمايش فيلم به‌نقل از روابط عمومي موسسه فيلميران (تهيه‌کننده و پخش‌کننده اثر) نوشته بود که در صورت موافقت شوراي صنفي نمايش، «ورود آقايان ممنوع» در هفته اول نمايش تنها براي بانوان به نمايش درخواهد آمد، ادعايي که کمي بعدتر توسط تهيه کننده و مدير شرکت فيلميران (علي سرتيپي) به‌شدت تکذيب شد.

رامبد جوان از تعداد سينماهاي اختصاص داده شده به فيلمش گلايه کرد و گفت: فيلم ما براي نمايش با 25 سالن سينما قرارداد داشت، درحالي‌که فقط 16 سالن در اختيار ما گذاشتند. او همچنين با اشاره به استقبال گسترده مردم طي دو روز اول نمايش فيلم از مردمي که مقابل سينماها آمدند و بليت گيرشان نيامد، عذرخواهي کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی