ترس و لرز روزهاي امتحان!
چگونه استرس امتحان را کنترل کنيم

ترس و لرز روزهاي امتحان!

نویسنده : وجیهه محمد پور مقدم

دست خودمان نيست تا چشم کار مي‌کند ملتي دور و اطراف مان هستند که امتحان دارند مثلا خود شما که حالا جيم را هم با استرس مي‌خوانيد!! آدم‌هايي که تا چند هفته ديگر به چيزي جز امتحان فکر نمي‌کنند و هيچ چيزي براي‌شان مانند امتحان مهم نيست! حالا يک عده مثل بچه آدم درس مي‌خوانند و امتحان مي‌دهند و يک عده تا اسم امتحان به گوش‌شان مي‌رسد دست و پاي‌شان مي‌لرزد، تپش قلب مي‌گيرند و توي دلشان خالي مي‌شود. اين‌ها همان‌هايي هستند که استرس امتحان مي‌گيردشان! استرسي که در اين ايام به ضررشان تمام خواهد شد. دست خودمان نيست واقعا نمي‌شود از استرس امتحان گذشت.

درس خوانده‌ها و نخوانده‌ها به‌گوش!

به قول يکي از بچه‌هاي جيم که هميشه و در همه جا، همه عالم و آدم را به دو دسته تقسيم مي‌کند، اين بچه محصل‌هاي استرسي هم دو دسته هستند! يک دسته کساني که با افتخاردر تمام اين 4 ماه گذشته سري به کتاب و دفترشان نزده‌اند و اصلا نمي‌دانند تا کدام فصل امتحان دارند يا در الگوي دانشجويي‌اش تازه دارند دنبال جزوه و کتاب درسي‌شان مي‌گردند، که خب استرس داشتن‌شان طبيعي است. هر بني بشري هم جاي اين‌ها باشد دچار استرس مي‌شود. البته باز خدا خير اين‌ها را دهد که همين قدر استرسي مي‌شوند عده‌اي که کلا بي‌خيال بي‌خيال‌اند! اما دسته دوم افرادي هستند که با اين‌که در طول ترم درس خوانده‌اند و چشم‌شان به جزوات و کتاب‌هاي درسي بارها و بارها روشن شده است اما با اين همه باز هم هنگام امتحان دچار استرس مي‌شوند و جان‌شان به لب‌شان مي‌رسد! راستش را بخواهيد در واقع هر دو اين عده بايد هر طوري شده است استرس خود را کنترل و مديريت کنند چه دسته اول که درس نخوانده‌اند و چه درس خوانده‌هاي دسته دوم! چون دسته اولي‌هاي با استرس، همين چند روز فرصت طلايي را هم از دست مي‌دهند و دسته دوم هم نمي‌توانند نتيجه خوبي از تلاش‌هاي‌شان بگيرند. محققان معتقد هستند که استرس باعث ايجاد اشکال در تمرکز و حافظه مي‌شود يعني نمي‌گذارد روي مورد خاصي تمرکز کنيم و يا داده‌ها به خوبي در حافظه مان جا خوش کنند يعني همان چيزي که ما بيشتر از هر زماني به آن نياز داريم. استرس اشتها، خواب و سلامت جسمي ما را به آساني به هم مي‌زند و نمي‌گذارد به راحتي درس بخوانيم و نمره بگيريم.

استرس را زنداني کنيد

اين‌که شما در ايام امتحانات استرسي شويد تا حدودي طبيعي است. تا آن حدي که شما را تشويق کند تا درس بخوانيد و نگران نمره‌هاي‌تان شويد. اما زماني حالت غير طبيعي پيدا مي‌کند که تمرکز و حافظه شما را دچار اختلال کند و اجازه ندهد شما به خوبي درس بخوانيد و نتيجه بگيريد. آن وقت مي‌شود سنگ راه تان. با اين اوصاف تنها کاري که بايد انجام دهيد کنترل استرس است. براي مديريت استرس‌تان پيشنهاد‌هاي زير به کارتان خواهد خورد:
مديريت زمان در روزهاي امتحان

خيلي‌ها به دليل سرگردان بودن دچار استرس مي‌شوند يعني چون بلد نيستند ساعات مطالعه خود را مديريت کنند گيج مي‌شوند و استرس به سراغ‌شان مي‌آيد بنابراين مديريت زمان کمک مي‌کند تا استرس‌تان را کم کنيد. اول به آن‌هايي که تا به امروز لاي کتاب و دفتر را باز نکرده‌اند بگوييم که در اين شرايط مطمئنا استرس نه تنها به دردتان نمي‌خورد بلکه همان ساعت‌هاي مفيد درس خواندن را هم از شما مي‌گيرد! بنابراين هي کتاب را جلوي‌تان نگذاريد و ورق بزنيد و حرص بخوريد که واي چه همه مانده است. چون اين‌کار استرس شما را افزايش مي‌دهد و باعث اختلال در تمرکز و حافظه‌تان مي‌شود براي همين بايد مطالعه و زمان خود را مديريت کنيد. کتاب درسي را برداريد تعداد صفحات کتاب را بر تعداد ساعت‌هاي باقي مانده تقسيم و بعد شروع به درس خواندن کنيد، اگر امکان خواندن تمام کتاب را نداريد از دوستان‌تان کمک گيرد و تنها به خواندن و فهميدن قسمت‌هايي که مهم است بپردازيد. اگر بتوانيد خلاصه نويسي‌هاي يک بچه درس خوان را بگيريد کار بزرگي انجام داده‌ايد، اگر نشد هم سعي کنيد از مفاهيم ساده بگذريد. فراموش نکنيد زمان شما کم است و نمي‌توانيد تمام کتاب را به خوبي بخوانيد اما مي‌توانيد در همين زمان مطالب کليدي را بخوانيد. موقع خواندن دائم صفحات را نشماريد يا هي حساب و کتاب نکنيد، اين مسائل حاشيه‌اي دزدان زمان شما است و فرصت شما را خواهد گرفت. مديريت زمان باعث مي‌شود شما خيال‌تان از وقت و مطالعه راحت شود و چنان آرامشي بگيريد که کلا استرس را فراموش کنيد.

از دوستان استرسي دوري کنيد

از همه کساني که شما را استرسي مي‌کنند دوري کنيد. اين بچه‌هايي که هي زنگ مي‌زنند که من اين قدر خواندم تو چه قدر خواندي؟ واي مي‌گويند امتحان اين استاد وحشتناک است؟ من 20 دور کردم اما باز هم چيزي نفهميدم؟ و يا حتي از جلوي چشم اعضاي خانواده‌تان هم دور شويد به‌خصوص آن دسته پدر و مادرهايي که متاسفانه به جاي ايجاد آرامش دائم در حال تذکر هستند و گفتن اين‌که نبايد در روزهاي امتحان حتي نفس بکشي و فقط و فقط درس بخواني و خلاصه آدم‌ها با حرف‌هاي‌شان تنها شما را با آن‌ها استرسي مي‌کنند پس در روزهاي امتحان رابطه‌تان را محدود کنيد و سعي نکنيد هي داشته‌هاي خواندن‌تان را با دوستان مقايسه کنيد.

افکار منفي را مديريت کنيد

فکر‌هاي منفي کلي استرس توي دل آدم مي‌اندازد. اگر در طول ترم مثل بچه آدم درس خوانده ايد اما کلا استرسي هستيد بهتر است به اين فکر کنيد که شما از همه کساني که تا به حال درس نخوانده‌اند جلو و خيلي از مباحث کتاب را الان بلد هستيد، همين توجه به داشته‌ها باعث آرامش شما مي‌شود. اگر هم درس نخوانده ايد الان مقايسه خودتان با ديگران فايده‌اي ندارد چون شما را بيشتر استرسي مي‌کند. يکي از دلايل استرس همين تصورات منفي است که آدم‌ها از امتحان دارند. چون هي سئوالات امتحان را در ذهن‌شان سخت و وحشتناک تصور مي‌کنند و دائم با خود مي‌گويند دفعه پيش که اصلا از توي کتاب نبود و معلوم نيست استاد از کجا در آورده بود و... و بعد هم خودشان را در جلسه امتحان مي‌بينند که با يک سري سئوال سخت رو‌به‌رو شده‌اند که نمي‌توانند به آن‌ها جواب دهند اين افکار و تصورات نتيجه‌اي جز استرس به دنبال نخواهد داشت. پس اصلا به امتحان، نوع سئوالات و حتي طراح سئوال فکر نکنيد الان تنها درس خواندن به شما کمک مي‌کند.

مثل آدم‌هاي خوب امتحان بدهيد

خيلي از کساني که استرس نمي‌گذارد خوب امتحان دهند کساني هستند که در سر جلسه امتحان خودشان را استرسي مي‌کنند. يعني وقتي برگه‌هاي امتحان توزيع مي‌شود يا همان اول شروع مي‌کنند به مرور تمام سئوالات که اين باعث مي‌شود که استرس‌شان زياد شود يا اگر همان سئوال اول را بلد نباشند تمرکزشان را از دست مي‌دهند و چنان فشار رواني به خودشان وارد مي‌کنند که به امتحان‌شان گند مي‌زنند. وقتي سر جلسه مي‌نشينيد اول از همه به خدا توکل کنيد. بسم‌ا... بگوييد، همين به شما آرامش مي‌دهد. بعد سئوالات را يکي يکي بخوانيد و جواب دهيد. اگر سئوالي را به خاطر نمي‌آوريد يا بلد نيستيد نمي‌خواهد وقت‌تان را روي آن بگذاريد دور سئوال را خط بکشيد و برويد سراغ سئوال بعد. وقتي تمام سئوالاتي را که ياد داشته ايد جواب داديد برگرديد و سئوالاتي که دورشان را خط کشيده‌ايد را جواب دهيد. موقع امتحان سرتان روي برگه خودتان باشد نگاه کردن به مراقب، همکلاسي‌هايي که دارند تند تند جواب مي‌دهند، رفت و آمد آدم‌ها و نگاه کردن ثانيه ثانيه به ساعت مي‌تواند شما را نگران کند اما اگر توجه‌تان را رو برگه متمرکز کنيد کم‌تر دچار استرس مي‌شويد.

نظرات کاربران
کد امنیتی