زادگاه فردوسي و چند سؤال

زادگاه فردوسي و چند سؤال

نویسنده :

اصولا در ادبيات سؤال با علامت «؟» مشخص مي‌شود و رسم بر اين است که بعد از اين علامت معروف جهاني، جوابي براي مورد سؤال داده مي‌شود. ولي اين يک قانون ادبي است و در مکالمه‌هاي بين مردم و مسئولين، بعد از علامت فوق گاها «!»، «...»، «بيب» و يا حتي «؟» هم ديده مي‌شود!

مثلا اين سؤال که چرا با توجه به تاکيدهاي مقامات عالي رتبه کشور براي بازسازي و احيا شهر توس زادگاه شاعر بلند آوازه کشورمان فردوسي اتفاقي در خور توجه نيفتاده است؟ و چرا پس از گذشت ساليان متمادي، خانه منتصب به او در روستاي «پاژ» تبديل به خرابه‌اي مي‌شود که به غير از يک نوشته کوچک، نشاني از فردوسي کبير ندارد؟

چرا پروژه برق‌رساني به ترکمنستان که پنج سال پيش به درستي و به دليل مخدوش ساختن منظر آرامگاه فردوسي متوقف شده بود؛ در چند روز گذشته و نزديک روز بزرگداشت فردوسي دوباره آغاز شده است؟ چرا بعد از مطلع شدن از اين خبر بايد با نا اميدي بگوئيم: ما را به خير تو اميدي نيست شر مرسان!

چرا آرامگاه فردوسي که بايستي همانند آرامگاه ساير اديبان پارسي‌گو به عنوان نمادي ارزشمند بر فراز فرهنگ و تمدن اين مرز و بوم سرفرازي کند از امکانات اوليه محروم است تا جايي که پس از سال‌ها، در ديماه سال گذشته خبر مجهز شدن اين مکان را به سرويس‌هاي بهداشتي و نمازخانه داشتيم!

چرا تا وقتي کسي ميراث‌مان را تهديد نکند خودمان به فکر آن‌ها نيستيم؟ در موضوع خليج فارس، اصليت ايراني مولوي و ... به درستي و بارها جهت‌گيري‌هايي صورت گرفت؛ آيا لزوما بايد رسانه‌هاي مغرض عربي و غربي عنوان مجعولي را براي فردوسي عزيز نيز بر سر زبان‌ها بياندازند که به فکر بيفتيم! که تازه در اين صورت براي اثبات مدعاي خودمان از فرستادن دوربين‌هاي صدا و سيما به زادگاه فردوسي هم معذوريم!

و البته اگرچه تا اينجا مطلب تشويق به جواب دادن بود ولي در اوقاتي هم احتمالا سکوت بهتر باشد مثلا وقتي که يک توريست خارجي از شما آدرس زادگاه فردوسي را مي‌پرسد شايد بهتر باشد او را از بازديد منصرف کرده و با اهداي يک شاهنامه او را بي خيال ماجرا کنيد.

به هر حال در پس اين همه نام‌گذاري‌هاي فردوسي بر روي دانشگاه، خيابان، سينما، بازار، مدرسه و... که مسلما ذهن پرسشگر نسل امروز ما را در گير مي‌کند آرامگاه و زادگاهي مورد انتظار است که در خور اين تعدد و البته جايگاه بلند فردوسي باشد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و رفیق ناباب

٩٦/٠٩/١٦
مینی

مینی 515

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات