کنکور با چاشني استرس
سايکولوجيم

کنکور با چاشني استرس

نویسنده :

سلام؛ فرقي نمي‌کند دغدغه شما چيست و چه مشکلي است که دارد شما را مي‌رنجاند مهم اين است که شما اولين قدم يعني تلاش براي حل آن را برداشته‌ايد و اميدواريد که مي‌توانيد با مشورت و مشاوره حلش کنيد اين پيام‌ها و ايميل‌ها نماد اميدهايي است که توي دل شما وجود دارد.

سلام من امسال کنکور دارم اما استرس کنکور و مشکلات خانوادگي در اين ماه آخري نمي گذارد خوب درس بخوانم. خواهش مي‌کنم من را راهنمايى کنيد.

اين که شما در اين زمان اضطراب داشته باشيد يک امر کاملا طبيعي است و فقط منحصر به شما نيست. مطمئن باشيد حتي نفر اول کنکور هم در حال حاضر، در حال تجربه کردن سطحي از استرس است. بنابراين استرس يک امر طبيعي است و حداقل درباره خود استرس نبايد استرس داشت! اما نکاتي که مي‌تواند به شما کمک کند شامل اين موارد مي‌شود: براي کاهش استرس سعي کنيد از صحبت کردن با دوستان‌تان در مورد کنکور و اضطراب آن و درس‌هايي که نخوانده‌ايد خودداري کنيد. سعي کنيد بيشتر روي دروسي که تا به حال خوانده‌ايد متمرکز شويد که اين باعث ايجاد دو مسأله مي‌شود: اولا فکر کردن به آنچه خوانده‌ايد به شما کمک مي‌کند تا کمتر استرس داشته باشيد و ثانيا باعث مي‌شود تا با مرور آن‌ها به ثبت مطالب خوانده شده در حافظه کمک بيشتري کنيد. تلاش کنيد در اين دوران زندگي‌تان را منظم‌تر کنيد. در ساعات خاصي بخوابيد و بيدار شويد. به غذاهايي که مي‌خوريد توجه بيشتري کنيد مثلا از خوردن غذاهاي کافئين‌دار خودداري کنيد. بهتر است با استفاده از تصوير سازي ذهني، موقعيت کنکور را در ذهن‌تان ترسيم کنيد و تصور کنيد که توانسته‌ايد سوال‌ها را به خوبي پاسخ دهيد و با موفقيت و سربلندي از آن بيرون آمده‌ايد. پژوهش‌ها نشان داده است که فکر کردن به فرآيند، کارآمدتر از فکر کردن به نتيجه است. به اين معني که اگر شما دائم به نتيجه کارتان فکر کنيد نه تنها بي‌خودي وقت خود را صرف اين کار کرده‌ايد، بلکه استرس زيادي نيز به خودتان وارد کرده‌ايد. اما با تمرکز داشتن به زماني که در حال حاضر در آن هستيد هم مي‌توانيد از وقت‌تان استفاده کنيد و درس‌تان را بخوانيد و هم از استرس فکر کردن به نتيجه، کم کنيد. چنانچه در حال حاضر دچار مشکلات خانوادگي يا مسائل ديگر در زندگي‌تان هستيد از آن جايي که تا کنکور زمان زيادي نمانده است سعي کنيد به درگيري‌هاي خانوادگي توجه نکنيد و حل اين مشکلات را به بعد از کنکور محول کنيد. در حال حاضر اگر يک فکر آزاردهنده برايتان وجود دارد که زمان درس خواندن مزاحم‌تان مي شود آن فکر را يادداشت کرده و به خودتان قول دهيد که در وقت استراحت به آن فکر خواهيد کرد: مثلا به مدت 10 دقيقه و البته بايد اين کار را در آن ساعت حتما انجام دهيد چون به اين طريق به خودتان کمک مي‌کنيد تا وقت مفيدتان را صرف افکار نامربوط نکرده و در ضمن براي آن‌ها هم، در فرصت مناسب تدابيري بينديشيد. اما يک توصيه هم براي استرس در زمان کنکور دادن داريم: در موقع کنکور تنها به آزمون فکر کرده و به اين توجه نکنيد که شايد ديگران اين سئوال ها را بهتر و يا سريع‌تر از شما جواب مي‌دهند، چون شما در آن لحظه با اين کار، تمرکز خود را کم و استرس‌تان را زياد مي‌کنيد و در ضمن هيچ تضميني وجود ندارد که ديگران از شما بهتر عمل کرده‌اند، بنابراين ممکن است با اين افکار سطح عمکرد خود را کاهش داده و نتوانيد در سطح توانايي‌هاي‌تان عمل کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی