سينماي ژاپن
30جيم‌نما

سينماي ژاپن

نویسنده :

. تنها کشور آسيايي که توانسته با سينماي جهان رقابت کند سينماي ژاپن است. اما اگر بخواهيم به سينماي اين کشور‌ نمره بدهيم و تاثير فيلم‌سازي آن را در جهان با بقيه کشورها مقايسه کنيم ژاپن نمره اول را مي‌گيرد. سينماي ژاپن در تمامي دوره‌هاي فيلم‌سازي شاهکارهايي در کارنامه خود دارد. سينما در اين کشور يک اتفاق ساده نبوده و گاهي سينماي اين کشور را حتي نمي‌شود با بعضي از کشورهاي اروپايي هم مقايسه کرد. در بعضي از کشورهاي اروپايي مانند دانمارک، بلژيک و لهستان که در طول تاريخ سينماي اين کشورها تنها چند فيلم‌ساز درخشيده‌اند. سينماي ژاپن حدود 90 سال است که فيلم‌سازان بزرگ و فيلم‌هاي بزرگ به سينماي جهان عرضه مي‌کند.

2. سينما در ژاپن بيشتر از اين‌که بخواهد يک عامل خارجي باشد يا وسيله براي ورود مدرنيته به اين کشور شود تبديل به زباني شد تا ژاپن فرهنگ کشورش را به تمام جهان نشان دهد و تاثيري چشم‌گير در تمامي جهان بگذارد. اولين فيلم‌ساز ژاپني که شهرت جهاني پيدا کرد «کنجي ميزوگوچي» بود. ميزوگوچي سينما را با فيلم هاي صامت شروع کرد و همان آثار صامت در کشورهاي اروپايي اکران شد و چشم هنرمندان و همچنين مردم آن سرزمين‌ها را به سمت آسيايي دور چرخاند.اما معروف‌ترين فيلم ميزوگوچي «اوگتسو ماگاتاري» نام دارد؛ داستان فيلم در ژاپن قرن 16 مي‌گذرد. مرد يک خانواده روستايي براي کار و فرار از جنگ‌هاي داخلي به شهر مي‌رود و پس از سال‌ها زماني که دوباره پا به روستاي خود مي‌گذارد مي‌بيند که خانه‌اش هنوز پابرجاست و پيش همسر خود مي‌رود و شب را تا صبح در خانه‌اش مي‌گذراند و فرداي آن روز خانه را خالي از انسان مي‌بيند. با مردم روستا که در اين باره صحبت مي‌کند به او خبر مي‌دهند که همسرش سال‌ها پيش فوت کرده و آن‌ها او را در باغچه همان خانه دفن کردند. مرد به اين فکر مي‌افتد شب پيش چه کسي از او پذيرايي کرد.

3. تاريخ سينماي ژاپن پر است از اين‌جور فيلم‌سازان بزرگ؛ يکي ديگر از آن‌ها «اوزو» مي‌باشد او که ابداع جديد در نوع فيلم‌برداري داشت دوربين را تا کنار مردي که بر روي تاتامي نشسته پايين مي‌آورد. اوزو يکي از تاثيرگذارترين فيلم‌سازان ژاپني بر روي بزرگان سينماي اروپا و آمريکا بود. بارها کارگردان‌هايي مثل «نيکولاس ري»، «جيم جارموش» و اهالي موج نوي سينماي فرانسه از او تجليل و قدرداني کردند. سادگي سينماي اوزو در کنار پيچيدگي‌هاي شخصيت‌هايش هميشه مورد پسند منتقدين اروپايي بود.

4. اما در کشور ما بينندگان سينما شايد از همه بيشتر سينماي ژاپن را با نام «پون آکيرا کوروساوا» بشناسند. فيلم‌سازي که با فيلم‌هايي که ساخت جهان سينما را دگرگون کرد. کوروساوا تا حدودي معروف‌ترين فيلم‌ساز ژاپني است و همچنين از جهاتي پرکارترين آن‌ها. اکثر فيلم‌هايش در بيشتر کشورهاي اروپا اکران شده‌اند. يکي از بزرگ‌ترين فيلم‌هاي کوروساوا «هفت سامورايي» است. داستان فيلم هفت سامورايي درباره 7 سامورايي است که قرار بوده تا از روستا و جان و مال مردم آن روستا دفاع کنند. سال‌ها پس از ساخت اين فيلم «جان استرجس» کارگردان آمريکايي فيلم وسترني را به نام «هفت دلاور» از روي هفت سامورايي بازسازي مي‌کند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به « انتقام جویان: جنگ اینفینیتی» به بهانه اکران بزرگترین پروژه سینمایی «مارول»

بزرگترین گردهمایی تاریخ ابرقهرمان‌ها

٩٧/٠٢/٢٧
آنتن

ما هم نازک!

٩٧/٠٢/٢٧
شاخ هفته

ای تو نگهبان من

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

دعوت شدگانیم...

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک ایران، یک صدا

٩٧/٠٢/٢٧
درباره «پلنگ سیاه»، فیلمی که در گیشه‌های دنیا عجیب و غریب می‌فروشد

ابرقهرمان بفروش و نچسب

٩٧/٠٢/٢٧
نگاهی به پرونده قلدری‌های آمریکا در چند قرن اخیر به بهانه خروج ترامپ از برجام که البته اتفاق عجیبی هم نبو

قلدرامپ

٩٧/٠٢/٢٧
پایان نامه

لوبیا، گلابی و غوطه‌ای که نخورد!

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

جامعه‌شناسی تدفین و چیزهای دیگر...

٩٧/٠٢/٢٧
جانونی

تقدیم به جناب خرما... با احترام

٩٧/٠٢/٢٧

تقریبا هیچ!

٩٧/٠٢/٢٧
درباره درخشش بانوان فوتسالیست ایران در آسیا؛

قهرمانان وطن

٩٧/٠٢/٢٧
تا جامِ جهانی

یک ایرانی بین خوش‌تیپ‌ترین بازیکن‌های جام‌جهانی2018

٩٧/٠٢/٢٧
مینیمال

مینیمال 535

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

من از شما می‌پرسم: آیا مشکل ما این است؟

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک حقیقت مرگبار

٩٧/٠٢/٢٧
راهکارهایی برای تنفسِ جان، به بهانه آمدن ماه رمضان

هوای تازه برای ریه‌های روح خسته

٩٧/٠٢/٢٧
حکایت هفته

اندر حکایت ابن جیم و انبار پر خودروسازان

٩٧/٠٢/٢٧
گفت‌و‌گو با دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ایران

لژیونر شدن ما خیلی محال است

٩٧/٠٢/٢٧
درباره مهم ترین تکنولوژی روز یعنی دستیارهای شخصی که در حال تبدیل شدن به انسان اند

#virtual_asistant

٩٧/٠٢/٢٧