شما بگوييد عوض کنيد، ما هم عوض مي‌کنيم!
گفت و گو با يک «جيمي» خاص و متفاوت

شما بگوييد عوض کنيد، ما هم عوض مي‌کنيم!

نویسنده :

مازيار حکاک

در نوع خودش عجيب بود. آن قدر عجيب بود که مصاحبه‌اي در صفحه «جورواجيم» را به آن اختصاص دهيم. تصورش را بکنيد در خيابان در حال قدم زدن هستيد که چشم‌تان به لوگوي جيم مي‌افتد. همين لوگوي جيم خودمان البته نه در کيوسک روزنامه‌فروشي بلکه روي يک مغازه موبايل فروشي! اگرچه اين نوع کپي‌برداري‌ها در کشور ما شايع است اما انتخاب اين اسم براي يک کار تجاري در نوع خودش خلاقيت مي‌خواهد. کاري که آقاي باقري انجام داده و ما هم به همين دليل سراغش رفتيم تا درباره اين موضوع با او وارد گفت‌وگو شويم.

چي شد که اسم مغازه رو «جيم» گذاشتي؟

راستش من روزنامه خراسان را از قديم تهيه مي‌کردم و مطالعه داشتم. از وقتي هم که جيم آمد، جيمي شدم و به اين ويژه‌نامه علاقه‌مند شدم، به همين خاطر اسم مغازه را جيم گذاشتم. از طرفي در کار ما اسم تک و خاص خيلي در جذب مخاطب تاثير دارد و اين ويژگي بزرگي است که اسم جيم دارد. به هر حال خيلي از مشتري‌ها تا اسم جيم را مي‌شنوند تعجب‌ مي‌کنند و تو فکر مي‌روند.

حدس مي‌زنيد دليل انتخاب اسم جيم چي بوده؟

نمي‌دانم اما فکر کنم چون مخاطب ويژه‌نامه شما بيشتر جوان‌ها هستند، اين اسم به مخاطب شما مربوط باشد. البته حتما‌ دليل ديگري هم دارد که شما اين طوري پرسيدي!

لوگوي مغازه هم که با لوگوي جيم مو نمي‌زند؟

همين‌طور است. چون من مي‌خواستم با ديدن لوگو در ذهن مشتري‌ها جيم شما تداعي شود از لوگوي اصلي جيم استفاده کردم. البته همان طور که مي‌بينيد رنگش عوض شده است.

جيم شما چند وقت بعد از جيم ما آمد؟

شروع کار ما در مغازه با اسم جيم يکي دو ماه بعد از انتشار هفته‌نامه جيم بود. البته من خودم از همان روزهاي اول جيم مي‌خواندم و الان هم به غير از چند شماره اول، از جيم آرشيو دارم.

فکر نمي‌کني اين کار شما يک جورايي تقلب باشد؟

نه، چون کاري که شما مي‌کنيد با کاري که ما مي‌کنيم فرق مي‌کند، تقلب يا کپي‌برداري نيست. اگر شما کار خدماتي انجام مي‌داديد و يا ما کار مطبوعاتي مي‌کرديم اين تشابه درست نبود و به نوعي تعارض محسوب مي‌شد، اما الان اين طور نيست. ضمن اين که من معتقدم اگر مغازه‌هايي با اسم جيم زيادتر شود، شايد به نوعي براي خوانندگان شما هم سوال ايجاد کند و بيشتر جلب توجه کند. شايد اين نوع اتفاق براي مخاطب شما هم کمک بزرگي باشد که جيم چه کار خوب و متفاوتي است که همه از اين اسم استفاده مي‌کنند. در هر حال جيم اصلي شماييد و خلاقيت چون مال شماست بقيه از شما تبعيت مي‌کنند و اين بيشتر از همه براي شما موثر است.

شده مشتري بيايد و بگويد چون اسم مغازه شما جيم است، من به اين خاطر اين جا آمدم؟

آره؛ اين طوري بوده که بعد از حضورشان در مغازه دليل انتخاب اين اسم و مشابهتش با جيم روزنامه خراسان را پرسيده‌اند.

به غير از اين‌جا، جاي ديگري به نام جيم هست؟

نه،‌ من نديدم. فکر هم نمي‌کنم تو مشهد مغازه ديگري به اين نام وجود داشته باشد.

از اين نوع کپي‌برداري چطور، جاي ديگري سراغ داري؟

آره،‌ بيشتر اسم‌هاي مغازه‌ها از اين نوع کپي‌برداري‌ها دارند. به عنوان مثال مغازه‌‌اي به نام «بايت» هم داريم. همين طور اسم‌‌هايي مثل «It» و «915» يک اصطلاح خاص هستند که براي اسم مغازه‌ها يا حتي مجموعه‌ها انتخاب شدند. به هر حال کپي‌برداري از اسم‌هاي شناخته شده خيلي شايع است و اين خودش يک نوع تبليغ است.

فکر مي‌کني ما بتوانيم بابت اسم مغازه از شما شکايت کنيم؟

بله. البته فکر نمي‌کنم درباره اسم دست‌‌تان به جايي برسد اما درباره لوگو و اين که ما دقيقا از لوگوي شما استفاده کرديم، شايد بتوانيد يک کارهايي بکنيد. البته همين جا بگويم که نيازي به شکايت نيست، شما بگوييد عوض کنيد، ما هم عوض مي‌کنيم!

جشن‌هاي جيم را آمدي؟

آره، هر دو تا را آمدم. ضمن اين که خواهري دارم که حسابي به جيم علاقه‌مند است و خيلي بيشتر از من جيمي است.

راستي تا يادمان نرفته، شما به جيمي‌ها تخفيف هم مي‌دهيد؟

آره، صد در صد. چون همه جيمي‌ها از خودمان هستند و ما الان جزو خانواده جيم محسوب مي‌شويم. قدم‌شان روي چشم!

نظرات کاربران
کد امنیتی