سينماي آمريکاي لاتين
30جيم‌نما

سينماي آمريکاي لاتين

نویسنده :

. سينما در حال حاضر به عنوان مهم‌ترين هنر جهان شناخته شده است. سينماي هر کشور به نوعي نماينده فرهنگ و تاريخ همان کشور است. در اين بين کشور‌هايي هستند (به‌خصوص کشورهاي جهان سوم) که به تازگي به زبان مجزا و متفاوتي در مديوم سينما رسيده‌اند. کشورهايي که سينماي آن‌ها به تازگي جهانيان را مدهوش خود کرده است. شايد در يک دهه گذشته يکي از آن پديده‌هاي سينما؛ جريان فيلم‌سازي آمريکاي لاتين باشد. فيلم‌سازاني که در اين کشور پا به عرصه سينما گذاشتند بيشترين تاثير را بر زبان سينما گذاشته‌اند.

2. جريان سينماي آمريکاي لاتين و زبان سينماي آن‌ها که به تازگي جهان‌گير شده است، داراي مشخصات خاصي است. حتما شنيده‌ايد که امسال اسکار فيلم خارجي را فيلم «رازي در چشم‌هايش» از سينماي آرژانتين گرفته است. اگر بخواهيم تقسيم‌بندي کنيم و آمار فيلم‌هايي را که در جشنواره‌هاي متعدد شرکت و جوايزي را دريافت مي‌کنند، درآوريم، آمريکاي لاتين در صدر جدول است. از همان ابتدا در آمريکاي لاتين نام کشور به تنهايي مهم نبوده بلکه آمريکاي لاتين يک کشور متحد است. به ادبيات اين کشورها نگاه کنيد. تمام اين بزرگان ادبيات اسم‌هايي مانند «بورخس»، «مارکز»، «يوسا»، «پابلو نرودا»، «خوليو کورتاسارا» و «خوان رولفو» و... دارند و بيشتر از اين‌که نويسنده‌ از يک کشور خاص باشند نويسنده ادبيات آمريکاي لاتين هستند و خودشان را زبان آمريکاي لاتين مي‌دانند تا يک کشور خاص مانند کلمبيا يا شيلي يا آرژانتين. همين فرهنگ در سينماي آمريکاي لاتين هم وجود دارد.

3. سينما آمريکاي لاتين داراي ويژگي‌هاي خاصي است. سينماي اين کشور به شدت تحت تاثير ادبيات اين کشورهاست. در واقع رئاليست جادويي ادبيات آمريکاي لاتين زبان ويژه سينماي همين مرز و بوم نيز هست. عقب و جلو رفتن زمان يا به نوعي بي زماني آن هم از نوع ادبيات رئاليسم جادويي در بيشتر آثار فيلم‌سازان آمريکاي لاتين ديده مي‌شود که معروف‌ترين‌هايش سه‌گانه «ايناريتو» است. فيلم‌هاي «عشق سگي»، «بابل» و «21‌گرم».

نوعي ديگر از اين جريان زمان را در فيلم‌هاي «والتر سالس» هم که باز يکي از قطب‌هاي سينماي آمريکاي لاتين است مي‌توان ديد. به طور کلي يکي از تفاوت‌هاي سينماي آمريکاي لاتين با تمامي جهان همين بيان متفاوت آن‌ها در روايت داستان است. در اين فيلم‌ها سير داستاني به صورت معمول ديده نمي‌شود؛ ممکن است در اوايل فيلم شما بخشي از اواخر داستان را ببينيد و در طول فيلم اين تکه‌هاي زماني که در فيلم مي‌بينيد مانند پازل در ذهن شما کامل مي‌شود.

يکي ديگر از ويژگي‌هاي سينماي آمريکاي لاتين نگاه متفاوت سياسي اين کشور‌هاست. کشمکش‌ها و جنگ‌هاي داخلي و کودتا‌هاي نظامي همگي داستان‌هايي است که حالا به نوعي بيان شده است. در واقع سينماي سياسي اين کشورها از بيان مسائل سياسي به صورت واضح خودداري مي‌کنند مثلا در طول 20 سال از فيلمي چون «بوسه زن عنکبوتي» که يک فيلم سياسي است به فيلم «زن بي سر» رسيده‌اند؛ که در ظاهر هيچ‌گونه بيان سياسي و دغدغه سياسي ندارد گرچه در لايه‌هاي زيرين پر است از شعارهاي سياسي.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

حسام علیه شبکه های تلویزیونی

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات