از داستان های مصور چه می دانید؟
سفر به دنیای داستان های مصور

از داستان های مصور چه می دانید؟

نویسنده : mr_razmi

دلقکی که روانی است و شرارت می‌کند، پروفسوری که با ویلچر راه می‌رود و ذهن همه را می‌خواند، مرد ثروتمندی که با همکار خود تجهیزات فوقالعاده‌ای می‌سازد و تبهکاران شهر را به سزای اعمالشان می‌رساند. این‌ها همه داستان کسانی است که آن‌ها را به خاطر نسخه سینمایی‌شان می‌شناسیم. اما ریشه آن‌ها در سبک دیگری از داستان‌گویی است. داستان‌گویی تصویری یا کمیک بوک که دروازه‌اش برای بسیاری از ما «ماجراهای تن تن» بود. 

 

عصر طلایی داستان های مصور

در ابتدا داستان‌های مصور به شکل کتاب‌های کوچک و ارزان قیمت چاپ می‌شد. «ملوان زبل» مشهورترین شخصیت این داستان‌ها بود. تا اینکه در دهه 40 میلادی برای اولین بار مجلات کمیک به شکل امروزی شروع به کار کردند. به این صورت که در هر شماره حدود 8 صفحه از داستان را پیش می‌بردند. این داستان‌ها با رگه‌های طنز همراه بود. در ابتدا قهرمانان داستان انسان‌هایی معمولی بودند اما با ظهور شخصیت «سوپرمن» جریان مجلات کمیک تغییر کرد. مردم آمریکا به ویژه نوجوانان مجذوب شخصیت فراانسانی سوپرمن و سایر ابرقهرمانان کمیک‌ها شدند. اقبال عمومی به سمت این مجلات تاحدی زیاد شد که بعد از گذشت 80 سال از عمر کمیک‌ها همچنان بیست سال اول ظهور آن به عنوان «عصر طلایی» شناخته می‌شود.

 کمیک استریپ

 

وحشت در شیرخوارگاه» از راه می‌رسد»

درست در زمانی که شرکت‌های نشر کمیک خود را در اوج رشد و پیشرفت می‌دیدند، روانشناسی زندگی خوششان را به مخاطره انداخت. این روانشناس معتقد بود که مجلات کمیک موجب بروز خشونت در سنین پایین به ویژه در پسران می‌شود. او نظریات خودش را در مقاله‌ای با عنوان «وحشت در شیرخوارگاه» منتشر کرد. مجله مشهور تایم نیز با این دیدگاه موافق بود. تایم در گزارشات خود کمیک‌ها را کمونیستی، نژادپرستانه و مملو از تلقینات جنسی معرفی می‌کرد. این جریان‌سازی‌ها اثرگذار بود و باعث شد که در بعضی از شهرها والدین این مجلات را بسوزانند. ناشران کمیک بوک به فکر راه‌حل افتادند. آن‌ها در کنار هم جمع شدند و اتحادیه‌ای را برای تعیین خط مشی داستان‌ها تشکیل دادند. اما از آنجا که شرکت‌های بزرگ کمیک به این جمع نپیوستند به نتیجه نرسید.

جریان اعتراض مخالفین کمیک بوک و ناشران آن ادامه داشت تا آنجا که دولت آمریکا وارد ماجرا شد. کمیته‌ای متشکل از سناتورها تشکیل شد و موضوع را بررسی کرد. در نهایت سناتورها نظر معترضین را تایید کردند و ناشران کمیک مجبور به چاره‌اندیشی شدند. آن‌ها این بار اتحادیه جدیدی تشکیل داده و همگی به قانونی مشخص رسیدند. به این ترتیب اعتراضات علیه کمیک بوک‌ها به تدریج کم شد. پس از فرونشستن اعتراضات کمیک دوباره به محبوبیت خود بازگشت. در همین حین به تدریج محتواهای قبلی مانند خشونت و تصاویر اروتیک نیز به کمیک‌ها بازگشتند.

 

حماسه سازی برای کشور بی اسطوره

در هر فرهنگی تعدادی اسطوره شجاعت که حماسه آفریدند وجود دارد. اما کشور آمریکا از این دست اساطیر نداشت. این خلا در جنگ جهانی دوم به شدت خودش را نشان می‌داد. از این رو ارتش برای اسطوره‌سازی سراغ افراد مختلفی از جمله نویسندگان کمیک رفت. کمیک نویس‌ها ابرقهرمانان را به سمت دفاع از کشور، حماسه سازی و ایستادگی در برابر دشمن بردند. از مشهورترین کمیک‌های آن برهه نیز به جنگ سوپرمن با هیتلر و امپراطور ژاپن می‌توان اشاره کرد.

بعد از جنگ جهانی دوم نیز حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف ادامه یافت. این حضور هم برای کمک به قهرمان داستان بود هم برای شرارت. دو شخصیت «کامله خان» و «سیروکو» نمونه مسلمان و ایرانی آن هستند. کامله خان دختری پاکستانی است که برای مقابله با اسلام‌ستیزی در آمریکا تلاش می‌کند. سیروکو نیز همراه ایرانی سوپرمن در یکی از نبردهای او با شرور ایرانی است. شرور ایرانی که «حسن صباح» نام دارد و حملاتی سایبری به آمریکا انجام داده است. در این داستان تصاویر جالبی از ایران مانند چهره امام خمینی، شهید بهشتی و همچنین نماد قوه قضاییه را می‌بینیم.

 

پی نماهای وطنی

روایت داستان به شکل تصویری از چند سده پیش در کشور ما وجود داشته است. در کتاب‌های تاریخی که مربوط به قرون اولیه پس از اسلام می‌شود داستان‌های دینی را همراه با تصویر نقل می‌کردند. داستان‌هایی مانند هابیل و قابیل و معراج پیامبر. اما کمیک به سبک فعلی، که معادل فارسی آن پی نما است، از دهه 30 شمسی وارد ایران شد. ابتدا با ترجمه آثار روز دنیا و سپس خود ایرانی‌ها دست به قلم شدند. شاهنامه فردوسی به دلیل سبک حماسی داستان‌هایش بهترین گزینه برای شروع کمیک ایرانی بود.

این شیوه از داستانگویی برای ایرانی‌ها نیز جذابیت خود را داشته است. اما سبک کمیک استریپ بیشتر از کمیک‌های معمول متداول است. کمیک‌ها چندین صفحه هستند که در کنار یکدیگر داستانی بلند را تشکیل می‌دهند. اما کمیک استریپ 6 تا 8 فریم است که هرکدام در عین مجزا بودن مفهوم واحدی را می‌ر‌سانند. این سبک به دلیل کوتاه بودن و خاصیت انتقادی در مطبوعات ایران گسترش زیادی یافته است.

کمیک‌های داستانی ایرانی در ژانرهای مختلفی نوشته شده‌اند. ژانر حماسی مانند داستان‌های شاهنامه، ژانر جنگی مانند خاطرات دفاع مقدس و ژانر مذهبی مانند روایت واقعه عاشورا. در کنار این‌ها ژانر داستان‌های معمایی نیز وجود دارد که بیشتر آن‌ها تقلید کامل از نمونه‌های آمریکایی هستند. کمیک‌های ایرانی به دلایل مختلفی مثل شخصیت پردازی ضعیف، فریم کم و دیالوگهای تصنعی گسترش زیادی نداشته است. اما علاقه به کمیک‌های مطرحی مانند «ماجراهای تن تن» نشان می‌دهد که در بین مردم ما علاقه به کمیک بوک وجود دارد و از نسخه خوب آن استقبال می‌کنند.

کمیک استریپ شاهنامه

برچسب ها
تاریخچه داستان های مصور
کمیک بوک
کمیک استریپ
کمیک استریپ داستانی
کمیک استریپ شاهنامه
تاریخچه کمیک استریپ
نظرات کاربران
کد امنیتی
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٦/١٠/٢٦
٠
٠
فقط امیدوارم داستان های مصور شاهنامه ادامه دار باشه. بهترین کتاب کمیکی که خریدم همین مجموعه بوده
Mrs.NA30M
Mrs.NA30M
٩٦/١٠/٢٧
٠
٠
0_o شما هنو زنده اید؟ عجب!!!
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٦/١٠/٢٧
٠
٠
زنده چیه دختر خجالت بکش! اتفاقا پیام گذاشتی جواب دادم که
فرانک باباپور
فرانک باباپور
٩٦/١٠/٢٨
٠
٠
:)))) مثلا زبونتو گاز بگیر دختر!
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٦/١٠/٢٨
٠
٠
فرانک باباپور: یک دلمون تنگ شده واسه شما در شما هنوز زنده اید مستتره :)
Mrs.NA30M
Mrs.NA30M
٩٦/١٠/٢٨
٠
٠
نه بابا :/ سقف :/// ... شما زنده اید من خجالت بکشم؟ :|
محسن_قربانی
محسن_قربانی
٩٦/١٠/٢٨
٠
٠
کمیک کاکمنتی شد واسه خودش این کامنتا
Mrs.NA30M
Mrs.NA30M
٩٦/١٠/٢٧
٠
٠
وااااای واااای واااای اون ماجراهای تن تنو چقد دوسش داشتم اول کتابشو داشتم بعدشم کارتونشو دیدم ^_^ داستانای کتاب عربیمونم با همین سبک چی نما برامون درست می کردن برا همین اونام واسم جذاب بود و فهمشم راحت تر :)) ... ممنون :)
پربازدیدتریـــن ها