در روزهای امتحان به چه چیز پناه ببریم؟
دور خودتان حصار نکشید

در روزهای امتحان به چه چیز پناه ببریم؟

نویسنده : عطیه میرزاامیری

هرچقدر رویای «تلنبار نکردن کارها و درس‌ها روی هم» و انجام دادن به موقع‌شان را به واقعیت تبدیل کنیم اما باز هم جان به جان‌مان کنند، آدم‌های دقیقه نودی هستیم. باید دقیقه‌ی نود که اولتیماتوم‌ها داده شد و گهگاهی تهدید به اخراج یا مردودی شدیم، کارهایمان را پیش ببریم. همین می‌شود که در یک سری بازه‌های زمانی آن‌قدر کلافه می‌شویم که در طول روز مدام ذکر «کاش هرچه زودتر از شر این درس و کار خلاص بشم» برمی‌داریم. در این شرایط به قطع یقین همه‌مان معتقدیم که وقت سر خاراندن نداریم و نباید یک دقیقه را از دست بدهیم! اما اینطور نیست. دقیقا در همین شرایط کلافگی از ایام امتحانات یا فشار زیاد کاری و درسی، نیاز به انجام یک سری کارهای حاشیه داریم که بعد از انجام‌شان با انرژی بیشتری به کارهایمان رسیدگی کنیم. در ادامه چند پیشنهاد «حال خوب کن» جهت گرفتن انگیزه و انرژی نوشته شده. بخوانید و به کار ببرید.

 

به دنیای رنگ‌ها پناه ببرید

به طور کلی دیدن رنگ‌ها به انسان حس شادابی و سرزندگی می‌دهند. خیلی اوقات دیدن اشیاء ساده‌ای که آمیخته به رنگ شده‌اند می‌تواند حال‌مان را خوش کند. یکی از راه‌های تقویت حافظه و تمرکز، رنگ‎‌ آمیزی است. همچنین سال‌هاست از رنگ آمیزی به عنوان درمان استرس نیز استفاده می‌شود. امروزه کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای گروه سنی بزرگسال وارد بازار شده است که به راحتی قبل دسترسی است. با رنگ آمیزی می‌توانید فشارهای هیجانی و روانی خود را در قالب رنگ تخلیه کنید.

 

خودتان را تحویل بگیرید

برای خودتان شرط بگذارید و در قبال انجام این شرط و شروط یک جایزه تعیین کنید. مثلا به خودتان بگویید: "اگر تا ساعت سه ظهر تا سر فلان صفحه درس خواندم، بعد اجازه دارم یک قسمت از سریال مورد علاقه‌ام را ببینم". حتما نباید جایزه‌ای که به خودتان می‌دهید چیز بزرگ یا خاصی باشد. ببینید با داشتن و انجام چه کاری حال‌تان خوب می‌شود و انرژی پیدا می‌کنید. همان کار را به خودتان هدیه دهید. گاهی با خرید یک جوراب و گاهی دعوت کردن خودمان به یک کافه خستگی یک روز کاری و درسی از روح و بدن‌مان در می‌رود.

 

تک بعدی عمل نکنید

همیشه هم نباید به درس و امتحان چسبید و خود را درگیر یک چیز واحد کرد. اگر اینطور عمل کنید یک جایی از زندگی‌تان احساس می‌کنید هیچ چیزی نمی‌دانید و این سال‌های درس و دانشگاه عملا وقت‌تان را تلف کرده‌اید. در کنار کارهای علمی می‌توانید یک هنر یا ورزش مورد علاقه‌تان را دنبال کنید. می‌توانید لیست کتاب‌ها و فیلم‌هایی که باید قبل از مرگ خواند و دید را تهیه کنید و برای خواندن و دیدن‌تان برنامه‌ریزی کنید. اگر این‌طور پیش بروید حتی در موقع امتحانات هم می‌توانید به عنوان راه فرار به این علایق یا سرگرمی‌هایتان گریزی بزنید و برای رفع خستگی به آن‌ها پناه ببرید.

 

ورزش کردن را دست کم نگیرید

در هر موقع از شبانه‌روز که احساس کسل بودن و خستگی کردید، کافی ا‌ست یک جفت کفش راحت بپوشید و به خیابان بروید. همین. قدم زدن در هوای آزاد باعث می‌شود خون در مغز جریان یابد. اگر برای راه رفتن آلودگی هوا را بهانه می‌کنید، به استخر بروید. آب تنی کردن باعث نشاط می‌شود. حتی آدم با استخر و ورزش خوش‌اخلاق می‌شود. ورزش را از زندگی‌تان حذف نکنید. مخصوصا در ایام امتحانات و زمانی‌که مشغله‌ی کاریتان زیاد می‌شود. ممکن است با ورزش کردن خسته شوید، اما این خستگی کاذب نیست و حتی در تنظیم خواب به شما کمک می‌کند.

 

درها را به روی خودتان نبندید

ممکن است برای خودمان پیش آمده باشد که وقتی درگیر امتحانات و کارهای زیاد درسی باشیم، اول از همه تلفن همراه‌مان را خاموش می‌کنیم، از تمام گروه‌های مجازی خارج می‌شویم و به‌طور کلی دور خودمان یک حصار بلند و سخت می‌کشیم. شاید این حرکت به تسریع کارها کمک کند، اما همیشه هم اینطور نیست. جدا کردن خودمان از دنیای بیرون باعث می‌شود زودتر خسته شویم. چه عیبی دارد میان کارها و مشغله‌هایمان به یک دوست قدیمی زنگ بزنیم یا به اینترنت وصل شویم و چند وبلاگ خوب را بخوانیم؟ شاید از همین کارها انرژی بگیریم و بهتر بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم.

برچسب ها
کاهش استرس امتحان
کارهایی برای زمان امتحانات
کاهش فشار امتحانات
چند نکته برای ایام امتحانات
نظرات کاربران
کد امنیتی
n_hasannejad
n_hasannejad
٩٦/١٠/٢٣
٠
٠
بنده در فصل امتحانا یک عدد موجود تک بعدی میشم اگر بخوام وقتم رو به ورزش و فیلم و اینا حتی برای نیم ساعت بگذرونم می میرم از استرس.
پربازدیدتریـــن ها