جیم - اجتماعی‌طور - وقتی همه چیز فدای جذابیت های ظاهری می شود www.jeem.ir
وقتی همه چیز فدای جذابیت های ظاهری می شود
تبلیغات جنسی در فضای مجازی

وقتی همه چیز فدای جذابیت های ظاهری می شود

نویسنده : سیده محبوبه عظیم زاده

چند وقتی است که در بحث تبلیغات در فضای مجازی، به ویژه در کانال‌های پر تعداد تلگرام و صفحات پر مخاطب اینستاگرام، تبلیغات شرکت‌ها و برندهای مقبول و بعضا معروفی به چشم می‌خورد که دارد روی محور جذابیت‌های جنسی و مفاهیم اروتیک می‌چرخد. قرن، قرن بیست‌و‌یک است و دنیا، دنیای رسانه. پس طبیعی است که فعالان عرصه فروش و بازاریابی برای عقب نماندن از دنیای سرشار از رقابتشان، به کمک ابَرقدرتی به اسم شبکه‌های اجتماعی به حربه‌های مختلفی دست بزنند. اما خب از چه طریقی و تا چه حد؟ مانور روی جاذبه‌های جنسی،  آن هم در سطحی‌ترین و سخیف‌ترین حالت خود، واقعا درست‌ترین و بهترین راه برای دیده شدن و فروش یک محصول است؟

 

تبلیغات جنسی برندهای ایرانی

قبل از هر حرفی بیایید چند نمونه از همین تبلیغات را ببینیم؛ همین تبلیغاتی که شرکت‌ها و موسسات مختلف به منظور بهتر و بیشتر دیده شدن محصول و خدمت مورد ارائه خود، ساخته‌اند و روانه دنیای مجازی کرده‌اند. شرکت نوین زعفران، بیمیتو و سایت تدریس خصوصی استاد سلام مشتی از خرواراند. 

 

نوین زعفران

 

بیمیتو

===

 

استاد سلام

 

یک حربه تضمین شده

جامعه ما امتحان خودش را پس داده است. جامعه که چه عرض کنم؟! دنیا امتحانش را پس داده است. دیگر اصلا نیازی به تحقیق و تفحص نیست. عیان است که انسان‌ها و دنیای مجازی رابطه متقابل و تاثیرگذار و تاثیرپذیری دارند. پس اگر شرکت‌ها و نهادهای کوچک و بزرگ برای بحث تبلیغات و دیده شدن دست روی دنیای مجازی نگذارند جای تعجب دارد. دو واژه «تبلیغات» و «دنیای مجازی» آنقدر پرقدرت هستند که ترکیبشان با یکدیگر موفقیت فروش یک محصول را تضمین کند. حالا بیایند به همین، رنگ و لعاب جذابیت‌های ظاهری و جنسی را هم اضافه کنند. می‌شود نور علی نور و در این صورت احتمال شکست تبلیغ واقعا کم است. مگر چه کسری از مردم واقعا متفکرانه و با دید بازتری به این تبلیغات رنگارنگ پیش چشمانشان نگاه می‌کنند که از خودشان بپرسند آخر برای تبلیغ زعفران و بیمه چه نیازی است در به رخ کشیدن مفاهیم جنسی؟!

 

منع بیشتر، تشنگی بیشتر 

نکته بعد را هم شاید بتوان به این جمله ارجاع داد که همه ما هر از گاهی به گوشمان خورده است؛ مردم از هرچیزی منع شوند، برایش تشنه‌تر می شوند. و مگر غیر از این است که سانسوربازی ها و منع و محدودیت‌های خیلی اوقات سختگیرانه در جامعه و فرهنگ ما بی‌داد می‌کند؟ همین تفکر حاکم و همین اقدامات منع‌کننده در عمل، باعث شده است تا ناخودآگاه در ذهن ما مفاهیم جنسی یک تابوی بزرگ و غیرقابل شکست باشد. آن مغز متفکر عرصه بازار و تبلیغات هم به خوبی این را می‌داند؛ می‌داند که چنین مفاهیمی جاذبه دارد، مردم هم به آن واکنش مثبت نشان می‌دهند، پس کارشان و محصولشان و خدمتشان و برندشان دیده می‌شود. خب مگر غیر از این هدف دیگری هم دارند؟

 

یا رومی روم، یا زنگی زنگ

داریم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شالوده‌اش مفاهیم دینی و اسلامی است؛ همیشه یکسری چهارچوب‌هایی وجود دارد که هنجار را از ناهنجار برایمان مشخص می‌کند. اما نکته بد ماجرا اینجا است که همین الآن اگر بخواهیم در بحث مفاهیم جنسی برویم سراغ بحث آموختن و آموزش دادن، هزارتا سنگ می‌افتد جلوی پای آدم که نه! ایراد دارد، درست نیست، خلاف عرف و فرهنگ است، قبحش می‌ریزد و خلاصه کلی دستاویز دیگر وجود دارد برای نه گفتن! اصلا هم مهم نیست که یک برنامه آموزشی در رسانه ملی باشد که چقدر از قبل پیرامونش بحث و جدل باشد برای پخش شدن یا نشدن و حتی ساعت پخش آن، یا مثلا شوخی‌هایی که در یک استندآپ کمدی می‌شود یا حتی فلان صحنه در فلان فیلم سینمایی. حرف این است که اگر یک شاخص وجود دارد و قرار است همه چیز منطبق بر یک اصل باشد، پس این دوگانگی برای چیست؟ چرا در تبلیغات‌مان با وجود چنین مسئله‌ای طبیعی برخورد می‌کنیم، اما در مسائل جدی‌ترِ آموزشی و علمی، حجب و حیای بیش از حد باید مانع از انتقال یکسری آگاهی‌ها به مردم بشود؟ بلاخره یا رومی روم، یا زنگی زنگ دیگر.

برچسب ها
تبلیغات اروتیک
تبلیغات جنسی
تبلیغات جنسی تلگرام
تبلیغات شرم آور
تبلیغ جنسی بیمتو
درباره نویسنده
نظرات کاربران
کد امنیتی
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٦/١٠/١١
١
١
بیشتر از اینکه تبلیغ باشه، ضد تبلیغ؛ اعتبار برندشونو زیر سوال می بره!
پربازدیدتریـــن ها