ریحانه های رنگی در خیابان های شهر
چادرهای رنگی، پوششی که می تواند یک فرصت خوب بسازد

ریحانه های رنگی در خیابان های شهر

نویسنده : اکرم انتصاری

یکی از عصرهای جمعه بود. از آن عصرهایی که در غروبش هرچه دلتنگی در عالم است ریخته‌اند و درمانش پناه بردن به خاطره‌ها. خاطره‌بازی را با آلبوم قدیمی خانه پناه شروع کردیم، احساسات مختلفی به هم گره می‌خورد. تعجب جا می‌گرفت در نگاه‌ها، شادی سُر می‌خورد در صورت‌ها و بساط خاطره‌بازی گرمِ گرم بود. میان آن همه عکس قدیمی هیچ کدام به اندازه عکس دسته جمعی خانم‌ها در مهمانی خاله به من نچسبید. در آن عکس مادرم چادر سرمه‌ای به سر داشت با خال‌های محو سفید. خاله چادرش قهوه‌ای بود با خطوط موازی کوتاهی که هم را قطع نمی‌کنند و دختر جوان کناری‌شان چادر آبی تیره با گل‌های کرم رنگ. چه خاطره‌های آشنایی! همین چند روز پیش بود که با دوستم در مورد خرید چادر رنگی و پوشیدن آن در کوچه و بازار حرف زدیم، گفت‌وگویمان رسید به سوال‌های زیادی که ترجیح دادیم در موردش بنویسیم و نظرتان را بخواهیم.

 

حجاب را دوست دارم اما نه همیشه مشکی!

کلیک ماجرا از چند سال قبل در ذهنم خورده بود، از همان روزی که صاحب تولیدی که از آن جا مقنعه می‌خریدم گفت چند وقتی است تعدادی از خانم‌ها تقاضای چادرهای هم رنگ بعضی از مقنعه‌های کرپ را دارند و ما هم برایشان تولید می‌کنیم، اگر شما هم خواستید خبرمان کنید. آن روزها با چادر رنگی پوشیدن بعضی از مجری‌ها در برنامه‌های تلویزیونی همزمان شد و گمان اثر بخشی رسانه ملی گمان بی‌راهی نبود. در آن روزها کلید واژه چادر رنگی در آن سال‌ها در گوشه ذهنم جا خوش کرد تا چند ماه پیش وقتی بنا به عادت همیشگی‌ام صفحه اکسپلورر اینستاگرامم را بالا و پایین می‌کردم به صفحه‌ای برخوردم به اسم «خاتون رنگی»، صفحه‌ای با 5هزار و خرده‌ای دنبال کننده و عنوان ِتولیدکننده چادرهای رنگی (گلپوش ایرانی- اسلامی).

چادر رنگی

 

بعد از درخواست دنبال کردن صفحه و قبول درخواست، عکس‌های صفحه خاتون رنگی را یکی‌یکی دیدم. صفحه پر بود از چادرهای رنگی قهوه‌ای، سرمه‌ای، سبز و بنفش و یاسی برای فروش. دوست داشتم واکنش‌ها را ببینم و نظرات زیر پست‌ها را دنبال کردم بعضی‌ها حسابی استقبال کرده بودند و بعضی‌ها با لحنی تند با قضیه برخورد کرده بودند. واکنش‌هایی که چند وقت پیش در پست منصوره مصطفی‌زاده صاحب صفحه روزهای مادرانه و عضو تحریریه همشهری بچه‌ها درباره چادرهای رنگی دیدم.

منصوره مصطفی زاده

 

مضمون پست این بود که: «اولین باری که چادر غیرمشکی سر کردم. اولین واکنش‌ها همان‌طور که انتظارش می‌رفت، ترکیبی از تمسخر و تعجب بود و جمله‌ چرا بقچه سرت کردی را یادم مانده. ولی من تصمیمم را گرفته بودم. تصمیم داشتم یک‌تنه بزنم به سیاهی روبرو و به تصور حجاب فقط مشکی است، پایان بدهم. در این سال‌ها همه چیز را درباره‌ی لباس شهرت و انگشت‌نما شدن و جلب توجه و تبرج و بقیه عبارات فقهی و عرفی شنیده‌ام. به تعداد گل‌های روی چادرم تذکر و چند برابرش تشویق شنیده‌ام. و البته هیچ کدام نه منصرفم کرده، نه تهییجم. من از اول تکلیفم را با خودم مشخص کرده بودم؛ #من_حجاب_را_دوست_دارم اما رنگ مشکی را نه. از محدود کردن حجاب گریزانم. از این که مقنعه به سرها شال‌دارها را بی‌حجاب می‌دانند، مشکی‌پوش‌ها قرمزپوش‌ها را، چادری‌ها مانتویی‌ها را؛ سیاه‌ها سفیدها را.... ناراحتم. اصلا تمام فرق مذهب ما با فرقه‌های افراطی در همین است که آدم‌ها صفر و یک نیستند. آدم‌ها طیف دارند. رنگی‌اند. ومن حجاب رنگی را دوست دارم. حالا چند وقتی‌ست مزون‌های تولید چادر رنگی می‌بینم و دخترهای نوجوانی با حجاب‌های گل‌گلی و شاد. دلم شاد می‌شود از این که تلاشم نتیجه داده: شاید در روزگاران دخترانم، حجاب رنگی‌تر باشد». 

راست می‌گفت دیشب در مرکز خرید خانمی را با چادر قهوه‌ای دیدم با این تفاوت که نه کسی بازخواستش کرد و نه کسی با انگشت نشانش داد.

جایگزین چادر مشکی

 

تنها این نبود، همین چند روز پیش دوستم هم از خانمی که در خیابان چادر بنفش پوشیده بود برایم گفت. در خاتون رنگی هم خانم‌هایی که با چادر خریداری شده‌شان در پارک، خیابان و یا مهمانی عکس گرفته بودند کم نبودند. این یعنی خانم‌های زیادی در واقعیت یک تنه زدهاند به دل سیاهی و نگذاشته‌اند باورهایشان در گوشه ذهن‌شان خاک بخورد.

 

ماجرای یک ورود پر سوال، چادر مشکی از کجا آمد؟

حافظه تاریخی بیشتر مردم نشان می‌دهد تا چند سال بعد از انقلاب چادر مشکی، چادر عزا و یا مهمانی‌های بسیار رسمی بوده است و جایش ازین مراسم تا آن مراسم در بقچه لباس‌ها. خانم‌ها برای استفاده روزانه چادرهای رنگی متناسب با مکان و آب‌وهوا را انتخاب می‌کردند و زندگی حتی روی خال خالیهای ریز و یا شکوفه‌های کم حال چادر جریان داشت. به طور مثال در تاریخ پوشاک اقوام ایرانی در سال 1314 آمده است :«زنان برای خروج، چادر سفید و یا بنفش بر سر می‌کشیدند که سراسر بدن آن‌ها را می‌پوشانید. چادر را با قیطان یا بندی نگه میداشتند.». یا در جایی دیگر در یکی از کتاب‌های آدام اولئاریوس، سفرنامه‌نویس آلمانی آمده است که: «زنان سر خود را کاملا می‌پوشانند و آن‌گاه که آهنگ بیرون رفتن می‌کنند با چادر سفید سراسر اندام خود را از سرتا پا می‌پوشانند و رویشان را زیر نقاب پنهان می‌دارند که جز مردمک چشم چیزی دیده نمی‌شود. زنان ایرانی چهار پوشش جداگانه دارند که از دوتای آنها در خانه و از دوتای دیگر بیرون از خانه استفاده می‌کنند». در بسیاری از گفت‌وگوها آمده که پارچه چادر مشکی از ژاپن وارد ایران شده است و یک بازی تجاری باعث می‌شود چادرهای مشکی که تا آن موقع فقط طبقه اشراف می‌توانستند از آن استفاده کنند با قیمت ارزان در دسترس همه قرار بگیرد و موضعش را از بقچه به جالباسی روزانه تغییر بدهند. بازی تجاری که تا همین الان هم ادامه دارد و باعث شده است چادر ایرانی را ژاپن و کشورهای همسایه‌اش تولید کند و نیاز سالانه 50 تا60 میلیون متری پارچه چادر مشکی در کشور وارداتی باشد و بس.

 

اسلام چه می‌گوید؟!

شاید الان بعد از خواندن این مطلب سوالی در ذهن‌تان پیش آمده باشد با این مضمون که چادر رنگی پوشیدن جزو مصادیق لباس شهرت و یا تبرّج است یا نه. برای آن که خیال خودم و شما را راحت کنم از سه روحانی آگاه و دانا به مسائل دین در این مورد پرسیدم. جواب همه یکی بود که:«در پوشش، رنگ شرط نیست و ملاک لباس شهرت عرف است». با این وجود اگر چادرهای رنگی همه‌گیر شود یعنی عرف جامعه شده است و لباس شهرت محسوب نمی‌شود. جدا از همه این مسائل اگر نگاهی به روایات بیندازیم استفاده از رنگ سیاه فقط در چند مورد ضرورت دارد. مثلا در چند روایت آمده است که در پوشیدن لباس زرد اشکالی نیست و یا نعلین زرد پوشیدن نیکوست. برخی فقیهان هم در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفتهاند:«بهترین رنگ‌ها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسی است اما سرخ تیره مکروه است». هرچند طبق همین روایت‌ها بهترین پوشش هر عصری لباس مردم همان زمان است.

 

حکایت همچنان باقی‌ست...

یک نگاه گذرا به گذشته کافی‌ست تا متوجه شوید شروع هیچ حرکت تازه‌ای آسان نیست. از روزی که چادرها به تناسب زمان حال به مدل‌های دانشجویی و یا انواع دیگر به روز شدند و یا آستینک‌های رنگی به بازار آمد. چادرهای رنگی اتفاق خوبی است که میتوان با روی خوش از آن استقبال کرد. )نگارنده مطلب را ویرایش می‌کند. رنگ چادر دلخواهش را برانداز می‌کند تا آن را سفارش بدهد و بعد از ماه صفر آن را بپوشد(. نظر شما با جامعه‌ای پر از چادرهای رنگی در ایام غیرعزاداری چیست؟

برچسب ها
جایگزین چادر مشکی
چادرهای رنگی
چادر رنگی خاتون
حجاب های رنگی
چادرهای رنگارنگ به جای مشکی
نظرات کاربران
کد امنیتی
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٦/٠٨/١٠
٢
٤
#تَبَرُّج
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٣
١
اسلام خیلی منعطف‌تر از چیزیه که به این بگه تبرّج. شاید اشکال از فقهای ماست که سال‌های سال نتونستن دین رو با زمان حال تعریف کنن. مخالفم با نظرتون
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٦/٠٨/١٠
٠
٣
یعنی شما از یه فقیه بیشتر می فهمید؟
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٢
٣
مراجع و فقها، افراد بزرگی مثل آیت الله بهجت، آیت الله وحید خراسانی و ... بودند و هستند که میدونن چه چیزی از دین رو باید با زمان حال حاضر تعریف کنن چه چیز رو نکنن. مگه این که در بزرگی این افراد شک داشته باشید که خوب باز جای بحثه
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
١
١
این اسلام منعطف فکر کنم چیزیه که ما دوست داریم بگیم حقیقته! در حالی که در همین قضیه چادر رنگی و اینا متن صریح قرآن هست. / اگر به دست تک تک ما باشه انعطاف اسلام رو در هر زمینه ای به کار می بریم و می اندازیم گردن قدیمی بودن دین! -الان شرایط سخته نمیشه ازدواج کرد مثل قدیم نیست پس برم دوست دختر دوست پسر داشته باشم -الان شرایط اقتصادی سخت شده برم پولم رو بذارم تو بانک سود بی دردسر بخورم، ربا هم اصلا نیست، زمان پیامبر مگه بانک بوده؟ سود خیلی هم حلاله // از این مثال ها زیاده، به نظرم آدم با عقل و دل خودش هر کاری دوست داره بکنه، ولی تنگش واژه اسلام رو نچسبونه!
m-aminfar
m-aminfar
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
مشکل ما از وقتی شروع شد که کسی مثل اقای ... دین رو برای ما تعریف کرد...( توهین نباشه)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
١
١
من گفتم متخصص دینم؟! گفتم وظیفه فقیه هست که احکام دین رو مناسب زمان حال و با رعایت احکام دین تبیین کنن. لطفا قبل از این که بنویسید، نظر رو بخونید لااقل.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٢
١
انعطاف دین از نظر من یعنی دین برای همه زمان ها کاربرد داره و کهنه نمیشه. متخصصین دین هم وظیفه شون این کاربردی کردن احکام برای هر عصره که اگه این چنین نبود تعریف فقیه و مرجع دچار خلا می شد. جناب خطیب من نه قصد شور کردن ماجرا رو دارم و نه قصد سفسطه. از احکام روابط دختر و پسر و یا بانک هم حرفی نزدم هرچند که خودم یکی از شاکی های سیستم های بانکی ام. نظر من طبق روایت ها و گفت و گو با چند روحانی آگاه به مسائل هست. منم دغدغه اسلام دارم و مایل به چسبوندن دلخواه های ذهنیم به اسلام نیستم :)
star_night947
star_night947
٩٦/٠٨/١٠
٣
٠
سلام.ایده جالبی میتونه باشه.البته توی روستا ها و برخی شهر های کوچیک چادر هار رنگی و گلدار رو خانم ها میپوشند اما اگر اشتباه نکنم چند سال پیش مطلبی خوندم در مورد تاثیرات پوشیدن چادر مشکی. در مطلب بیان شده بود که بدن نا محرم امواجی رو انعکاس میده که میتونه برای بدن مضر باشه .و رنگ مشکی قابلیت این رو داره تا این انعکاس ها رو خنثی کنه.و به دلیل رنگ رایج چادر رو مشکی قرار دادن.چون سالها از مطلب گذشته منبع فراموشم شده.اما خالی از لطف نیست اگر به این جنبه از رنگ مشکی هم توجهی بشه.سپاس از مطلبتون
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٢
١
واقعا فکر می‌کنید تو اوضاع این روزای جامعه که همه و همه نتیجه قانون اشتباه حجاب اجباری هست، امواج بدن نامحرم و دفعش توسط رنگ مشکی توجیه درستی هست؟ چادرهای رنگی همه‌گیر بشه خودش مشوقی هست برای حجاب سر کردن‌های اختیاری
star_night947
star_night947
٩٦/٠٨/١٠
١
١
اون که دیگه حجاب سر کردن نیست...اون یه پوشش جدیده..مثل همون انواع خاص پوشش و مدگرایانه غرب
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٣
١
خانم انتصاری واقعا فکر کردین چون رنگ چادر مشکیه؛ خانما سرشون نمی کنن؟؟؟ صورتی باشه ملت جذب چادر میشن؟ موهاشونو میکنن تو و ....
m-aminfar
m-aminfar
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
در جواب star یعنی غرب گفته خانم های ما چادر رنگی بپوشن/: در های جدید فلسفه رو باز کردین/: اقای استانه یکی از دلایلش همینه...
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
خانم امین فر: نمی دونم؛ شاید واقعا من اشتباه می کنم
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٢
دوست عزیز نمی دونم تا به حال جنوب رفتین یا نه. خانم های جنوبی چادرهایی دارن سراسر رنگ و گل و پروانه. با این حساب اون مدگرایان غربی هستن و یا مردان جنوبی در معرض خطر بیشتری به خاطر پوشش های رنگارنگ خانم های جنوبی؟ چادر رنگی هم می تونه طیف های متعادل رنگی رو شامل بشه نه زرد قناری یا قرمز جیغ. طیف متعادل رنگی!
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
١
١
آقاط خطیب گفتم ممکنه مشوق باشه برای حجاب های اختیاری. به خصوص نوجوون ها
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
اصلاح می کنم: * آقای
star_night947
star_night947
٩٦/٠٨/١١
١
١
از شیک و زیبا بودن رنگ مشکی واقعا که نمیشه گذشت...اما واقعا چرا رنگی...قرمز و زرد؟؟؟؟ باید بگم که زنان ایران از گذشنه هم عادت بر پوشیدن چادر های گل دار و پروانه و اینا که فرمودید داشتند. و زنان جنوب کشور فرهنگشونه استفاده از رنگ های اینچنینی.من خودم یه دختر جوان هستم و چادری.مشکلی هم با رنگ مشکی چادرم ندارم.اما این شیوه چادری کردن دختران امروزی نیست.همین الان هم انواع خاصی از چادر های حریر رو میشه دید.مشکل اصلی جوانان سر خود چادره نه رنگ چادر.از ما گفتن بود
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
من گفتم مشوقه به خصوص برای نوجوون هایی که می خوان حجاب اختیاری رو تجربه کنن. میشه از چادر مشکی در مراسم عزا استفاده کرد و از یه طیف رنگی متعادل برای داخل شهر و از رنگ های شادتر برای مهمونی های خونگی. هر کس مخیر به انتخابه.
afsan
afsan
٩٦/٠٨/١٠
٣
٤
ماجرا کلیک می خوره یا کلید؟!!! --- فلسفه چادر چیه؟ پوشاندن زن از جلب توجه مرد نامحرم. حالا شما رنگیش کن، میشه یه چیز جذابه تو چشم!
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٢
٠
زمانی که اقلیت مصرف کننده به حداکثر مصرف کننده برسه این رنگ‌ها هم عادی می‌شن و کم‌ترین نتیجه‌اش حق انتخابه. میشه برای عزاداری‌ها مشکی پوشید و برای بقیه ایام رنگی. شما چادری هستین؟
مرتضی تقی زاده
مرتضی تقی زاده
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
با خانم afsan موافقم
afsan
afsan
٩٦/٠٨/١٠
٢
٢
فکر کنم عکس پروفایلم واضح بگه که چادری نیستم. ولی خوب حق ندارم درباره چادر نظر بدم؟ چادر سرم نمی کنم چون سختمه، ولی مادرم خالم و اطرافیانم چادرین. فلسفه چادر رو نباید با این کارا خراب کرد. رنگی میخواین بپوشین بیاین سمت مانتو. ولی نیاید اصل چادر رو عوض کنید که بدعت بشه فردا روز. رنگ قرمز (که تو عکس اول گذاشتین) کلا جلب توجه شدیدی می کنه، حالا شما چادر قرمز بپوش، قشنگ چشمای مردم میان سمتت و از یه مانتو مشکی پوش معمولی هم بیشتر تو چشم قرار می گیری.
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
منظورم نظر ندادن شما نیست افسانه جان:) می خواستم ببینم اگه چادری هستین حاضرین چادر رنگی بپوشید یا خیر:)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
نمی دونم وقتی چادرا به شکل ملی ، لبنانی و یا ... اومد جریان نقدها و یا استقبال ها رو دنبال می کردین یا نه. مثلا چادر ملی اون اوایل بسیار مورد نقد بود، بعد از چند سال چادر ملی و ..سر کردن بسیار عادی شد( این یعنی عرف). الان نه تنها به کسی که چادر ملی سرش می کنه بد نگاه می کنن که بسیار طبیعی و عادیه. اون چادر قرمز می تونه در مهمونی خانوادگی استفاده بشه. اما اگه جامعه ما بعد از چند سال طوری بشه که در یک اتوبوس از ده خانم مثلا هفت یا هشت نفرشون چادر رنگی سر کردن عرف به اون سمت تغییر کرده ، نه کسی انگشت نماست و نه کسی تبرجی ساخته. اگه این بوده که نسل های قبل از ما با چادر رنگی سر کردن همه بدعت گذار و بدعت بردار بودند. منابع موثقی در صورت تحقیق هست که نشون می ده چادر مشکی پوشیدن فقط صرف مهمانی های خیلی خاص بوده و یکی دو بار در سال و مافیای تجاری با سیاست تجاری و هدف تجاری چادر مشکی رو باب مصرف روزانه کردن
a_a
a_a
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
مشکی بودن چادر فلسفه خیلی قشنگی داره ...ی فیلم دیدم از این مورد پیدا کنم میفرستم......
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
هه! از همین نظرهای این صفحه هم میشه فهمید که ذهنیت اغلب افراد جامعه چطوره! و البته اینا حالا قشر جوانن دیگه ببین قدیمیا چی میگن! من چادری بودم ولی نه دوستش داشتم نه میتونستم جمع و جورش کنم و گذاشتمش کنار ولی بنظرم ایده چادرهای رنگی اولن خوبه دومن چادر یعنی پوشش و حتا تو اسلام رنگ مشکی مکروه است!پادر رنگی نه تنها هیچ منافاتی با اسلام نداره بلکه برای سلیقه های بیشتر هم جا داره و هم اینکه چهره جالبی به حجاب میده! و اینکه برای تو چشم بودن و فلان که میفرماین اگه به نگاه کردن باشه به مشکی و صورتی جیغ و قرمز ماتیکیش توجه نمیکنن و نگاه میکنن پس الکی اینو بهونه نکنید و برید دنبال اصل قضیه باشید که چرا! البته اینم بگم کاری به اسلام و حجاب و فلان ندارم ولی در کل بنظرم ایده جالبیه!
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
١
٠
حرف من دقیقا همینه. چادر رنگی زیباست؛ عالیه ولی به اسلام ربطش ندیم و نگیم اسلامیه! من به شخصه به آزادی اعتقاد زیادی دارم و گفتم چیزی که عقلم میگه رو انجام میدم. اما به اسلام نمی چسبونمش و به دنبال این نیستم خودم رو گول بزنم. آهنگ شاد و رقاصانه گوش میدم؛ میدونم گناهه ولی مثل یه سری افراد نیستم خودمو گول بزنم که نه بابا اسلام و این چیزا مشکل نداره ما خودمون سختش می کنیم!! من مثل مرد گناه می کنم و پای عذابش هم وای میستم ولی خودمو گول نمی زنم
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
منم توقع این نظرات رو لااقل تو سایت جیم نداشتم. با این حساب تکلیف بزرگترها بسیار معلومه با این قضیه. یه سری از دوستان هم فکر کنم کلا مطلب رو نخوندن و من مجبورم تکرار مکررات کنم. منم موافقم با کسی که به خاطر این که نمی تونه درست و حسابی چادر بپوشه و یا ملزومات چادر پوشیدن و رفتار توامان رو رعایت کنه و چادر بپوشه. چیزی که حجاب اجباری در بطن جامعه و اجبار بعضی خانواده ها تو چادر سر کردن گل دختراشون موجب شده. یک سری رنگ متعادل برای شروع به نظر من خیلی خوبه . تصور کن ماه های خوب سال رنگی بپوشی و روزهای عزای اهل بیت مشکی. چهره بصری این جامعه بسیار آرامش بخش تره...
Snow_Queen
Snow_Queen
٩٦/٠٨/١١
١
٠
منم موافقم آقای استانه با صحبتاتون فقط اینکه میگید میدونم گناهه آهنگ شاد گوش دادن مخالفم! بحث اینه که ما میگیم قرآن تحریف نشده ولی اسلام تحریف شده و خیلی هم شده و بنظرم هرکی باید با اعتقادات خودش زندگی کنه نه حرف چند انسان دیگه که صد در صد منفعت طلب هم توشون پیدا میشه و نمیشه به حرفشون اعتماد کرد.
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
مثلا ورود زنان به ورزشگاه فوتبال از نظر اسلامی اصلا و ابدا درست نیست. ولی من با این کار حکومت مخالفم و میگم هر خانمی این حق رو داره که خودش انتخاب کنه... ولی نمیام کلا دین اسلام رو بر نظر شخصی خودم تغییرش بدم و بگم نه اسلام مشکلی نداره و ... / حجاب و هزار چیز دیگه رو معتقدم اجباری نمیشه و حق اختیار رو خود خدا به ما داده و بعد ما بیایم این حق الهی رو از مردم محروم کنیم /مشکل و بدبختی ما همین جاست که هر وقت دلشون خواست دین رو تغییر دادن و .... ( بقیه ش بماند )
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
این طور که پیداست شما خودتون فقیهید:) مطلب منم کشک فی الواقع:)
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
نه اختیار دارید بنده بیجا بکنم بخوام بگم متن شما غلطه. سرکار علیه انقدر تجربه در زمینه نویسندگی دارید که ما حتی جزو شاگردانتون هم به حساب نمیایم. اما با توجه به اینکه فقهای ما در 90 درصد دین با هم اختلاف دارند (اون 10 درصد هم در اصول دین مثل وجوب نماز و روزه س!) پس در بحث چادر رنگی هم هر کدوم یه نظری دارن. شما نظر 2 تا فقیه رو گفتید منم نظر 2 تا فقیه دیگه رو گفتم. در کل جسارت نباشه و اگر چنین برداشتی شده عذرخواهم
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
خواهش می کنم. به هر حال این شکاف بزرگ نشون می ده متخصصین دین ما اون جور که باید فعال نیستن به خصوص تو حوزه مسائلی که به جوون ترا و احکام سبک زندگی مربوط میشه. اختیار دارید چه جسارتی^_^
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٣
١
ختم کلام ؛ چادر رنگی تونو بپوشید و لذتش رو هم ببرید ولی خودتون رو گول نزنین که دارین حجاب فاطمی رو رعایت می کنین
m-aminfar
m-aminfar
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
یعنی شما کسی که چادر قهوه ای می پوشه با یکی که که اندامش از زیر لباس معلومه یکی میدونید؟ یا به نظرتون اولی داره حجابو رعایت می کنه؟
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
صد در صد حجاب داره ولی نه حجاب فاطمی. چادر حجاب برتر هست؛ اما مانتو و مقنعه هم حجابه؛ مانتو و روسری هم حجابه و ... . حرف من اینه که اون حجاب درجه یک دیگه نیست. همین
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
من نمی خوام پای این قضیه به این مطلب اضافه شه. پیشنهاد می کنم حجاب برتر و چادر رو به حجاب فاطمی نچسبونید. برید سراغ تاریخ دان ها و از حجاب حضرت فاطمه (س) بپرسید. با تحقیق بسیار خدمت تون می گم این قضیه رو . آیات قرآن در سوره نسا هم بسیار قابل دنبال کردنن از این موضع.
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
اینم بگم لازم میدونم از همه خانمای محترم جیم عذرخواهی کنم که اگر حرفم دخالت در انتخاب اوناست(چادر رو شما سرتون می کنید و ما آقایون هر چی دربارش بگیم یه جورایی دخالته)؛ یا مثلا بخوام یه دین از فکر و ذهن خودم بیارم و ... شرمنده
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٠
٠
٠
خسته نباشید بعد از این همه نظر به این نتیجه رسیدین=)
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
سلامت باشید :)
ali_sh
ali_sh
٩٦/٠٨/١٠
٢
١
نمیدونم یه عده چرا دارن اینقدر سخت با این مسئله برخورد میکنن. فلسفه چادر پوشاندن بدن زن از دید نامحرمه. خب برای اینکه پوشیده شه اصن اینکار گونی صورت بگیره. چه فرقی داره اخه؟ مهم پوشاندنه و خب میپوشونه چه رنگی چه مشکی چه یه پارچه کهنه چه ... مهم اصل این موضوع هستش. شاید خیلی از دخترهای جوان و نوجوان با همین در دسارس بودن رنگ های مختلف چادر بهتر و بیشتر جذب بشن خب. اگر هم توی چشم باشه صرفا اون رنگ چادر هست که تو چشمه دیگه اندام یک خانوم که تو چشم نیس. این نظر شخصیه منه. و خیلی خوب هم میشه اگه اتفاق بیوفته. خیلی ها ازش استقبال میکنن قطعا. خوبه ک اینقدری سخت نگیریم توی این موضوع :)) متشکرم خانوم انتصاری بابت این مطلب خوبتون شخصا ازین مورد اطلاعی نداشتم :)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
ممنون که نظر دادین. شنیدن نظرات آقایون تو این موضوع هم می تونه تامل برانگیز باشه. آخه مشکل اینجاست رنگ مشکی از ازل که رنگ حجاب نبوده، سرسختی تو این قضیه رو درک نمی کنم و نمی تونم قبول کنم که مثلا سرمه ای یا بنفش تیره پوشیدگی ندارن !مرسی از نظرتون^_^
a_a
a_a
٩٦/٠٨/١١
٢
٠
این فیلم ب نظرم پاسخویه همه سوالات باشه ب نظرم لطفا ببنید....
فاطمه
فاطمه
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
ممکنه لینک رو چک و اصلاح کنین؟ من متوجه نشدم کدوم فیلمه؟
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
اصلاح شد
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
ممنونم از شما. واقعا چقدر زیبا جواب دادن این خانم
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
این چه توجیهی هست که چون رنگ کمربند ورزشکاران هست و رنگ ردای قاضی و وکلاست رنگ مشکی رنگ خوبیه. اگه رنگ مشکی رنگ اشراف گرایی در انگلستانه که این یک نوع خودزنی محسوب میشه! ببینید ما در مطلب نگفتیم مشکی افسردگی میاره گفتیم بنا به این روایت و این روایت و این تاریخ رنگ حجاب مشکی نبوده و پوشیدن یه سری طیف رنگی متعادل هیچ ایرادی نه از نظر شرعی داره و نه از منظر عرفی اگه باب بشه. بسیار بسیار روایت داریم که سفید پوشید ردای زرد گلگون بپوشید و سبز اما مردم با این توجیه که مشکی رنگ شیک و مجلسی تر و همه جایی تره حتی برای پوشش داخل منزل هم خودشون رو محدود به این رنگا می کنن. از امامان بسیاری هم روایت داریک نعلین زرد بپوشید و نعلین زرد بپوشید که نورچشم تان زیاد شود.
afsan
afsan
٩٦/٠٨/١١
٢
٢
ضعف جیم همیشه این بوده که نویسنده ها و خبرنگاراش، حرفایی که خودشون دوست دارن و دلشون میگه رو میخوان به مخاطب بقبولونن. نمونه این متن هم این که چادر رنگی میتونه مردم رو با حجاب کنه! شما از 10 تا مانتویی بپرس دلیل چادر سر نکردنت رنگشه؟ هم یکی شون خوشبینانه نمی گه آره به خاطر رنگشه! ملت با اصل چادر مشکل دارن نه رنگش
مجتبی خطیب آستانه
مجتبی خطیب آستانه
٩٦/٠٨/١١
١
١
نه واقعا این حرف شما بی انصافی است، بالاخص درباره نویسنده این مطلب. تا جایی که بنده ایشون رو میشناسم، واقعا از خوبای خبرنگاری هستن که به جد زحمت میکشن یک مطلب جامع و کامل و با پوشش همه زوایا در اختیار مخاطب قرار بگیره
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
١
٠
افسانه جان ، من گفتم این رنگ برای یک دختر خانم نوجوان ممکنه مشوق باشه تا بخواد حجابی مثل چادر رو امتحان کنه. مطلب من چند بخش داشت که چند بخشش فقط به استناد تاریخ و روایت ها حرف زدم و در یک بخش نظر خودم رو. اگه شما موضوعی رو قبول نداری و ازش بنویسی به نظرم ظلمه. بنویسی تا نظر بقیه رو بدونی چه موافق چه مخالف. نوشتن اساسِ قبولاندن نیست و هر کسی می تونه نظرش رو به اشتراک بگذاره، نقد کنه. نوشتن و خوندن یک مطلب فقط راهی هست که بقیه به اون موضوع فکر کنن و نظرشون رو بگن. در باب ما هم بله ما یک خرده خبرنگاریم که راه های درازی داریم برای پیشرفت و هیچ وقت مدعی اکمال نبودیم والا:)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
نظر لطف شماست آقای خطیب^_^
فاطمه
فاطمه
٩٦/٠٨/١١
٢
٣
سلام. در ابتدا باید توجه داشت که مقصود از حجاب چیه؟ اینکه فقط موها پوشیده باشه؟! لطفا دقت کنید که حجاب باید طوری باشه که نگاه نامحرم رو دقیق نکنه. جلب توجه نکنه. دلنشین !! نباشه. رنگ سیاه به خاطر روان شناسی خاص این رنگ، نه تنها باعث میشه نگاه ها رو جلب نکنه، بلکه یه پیام مهم داره که به نامحرم میگه: "نه!" ... هییچ رنگ دیگه ای در پوشش و حجاب به پاش نمیرسه. ... این اشتباهه محضه که پای رنگهای مختلف رو به چادر باز کنیم. این راه به ترکستان است خانم انتصاری! . فردا پس فردا همین میمونه که یه خانم با چادر قرمز جذاب توی خیابون تردد کنه!!!!
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
١
خب پس سرتا پا مشکی بپوشیم که نامحرم نگاه نکنه. اون نامحرم خودش وظیفه ای در حفظ نگاه نداره ؟ تماما یک خانم باید رعایت کنه و سراسر مشکی باشه تا خدایی نکرده آقایی بهشون نگاه نکنه؟ حفظ حجاب و حفظ نگاه دو طرفه اس. همه چیزو در کفه ترازوی خانم ها نریزید. چرا فقط رنگ قرمز رو می بینید؟ من گفتم رنگ های متعادل مثل بنفش تیره و یا سرمه ای و قهوه ای. اون دست رنگ ها می تونه برای مهمونی های خونگی برای دوست دارانش استفاده شه.
m.shiezadeh
m.shiezadeh
٩٦/٠٨/١١
٣
٣
امیدوارم این چادرها رو به زودی توی سطح شهر ببینیم و تنها رنگی که به چشم مون می خوره مشکی نباشه / ایده خوبیه که ان شاالله همه گیر هم میشه :)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
با وجود فیدبکای مختلف این مطلب فکر کنم تا جا افتادنش بسیار راه درازی در پیشه. هرچند خودم یکی از شروع کنندگانش خواهم بود:)
الهام حبشی
الهام حبشی
٩٦/٠٨/١١
٤
١
من یک چادر گلدار پوست پیازی رو مامانم برام مدل لبنانی دوخته . انقد خفنه شاید باهاش عکس گرفتم گذاشتم اینستا. تو فکر این چادرا هم هستم . خیلی خوبن ^_^
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
١
٠
آخ چه قدر می چسبه این چادرا به خصوص برای زیارت^_^ ان شاالله با هم بپوشیم و به دل خوش^_^
marjan_mi
marjan_mi
٩٦/٠٨/١١
٣
١
یک ایده جدید همیشه مخالفان زیادی رو پشت سر میگذاره تا اتفاق بیفته. موافق با متن و موافق با چادر رنگی. تو فکر خریدش بودم ان شاءالله به شکل صحیح فراگیر بشه. مرسی :)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
همیشه همین طوره مرجان عزیز. معلومه که با سختی های بسیار همراهه اما جرات عملی کردنش می تونه کم کم سختی ها رو هموار کنه. خوشحالم که اینجا نظرت رو می بینیم جیمی قدیمی و عزیز:)*
f_behzadfar
f_behzadfar
٩٦/٠٨/١١
٢
١
حقیقتا وقتی مطلب و خوندم تصمیم گرفتم توی مهمونیا رنگی بپوشم مخصوصا که من چادر رنگی معمولی رو نمیتونم جمع کنم و چادر مشکی هم بهم اجازه ش و نمیدن! ولی برای بیرون خودم دوسش ندارم هیچ کاری هم به دین و غیر دین ندارم ولی بعد از خوندن کامنتا شک کردم ولی خب نه اینقدر بد بینانه که دوستان گفتن به نظرم خودم باید یکم تحقیق کنم بعد تصمیم بگیرم:)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
١
٠
رنگای شادترش مثل اون یاسی که دل من رو برده برای مهمونیا هم خیلی مناااسبه. اون چادر گل گلیا یه خرده برای جوونا زوده :) خیلی ممنون که بدون جبهه گیری می خوای مطالعه کنی و خودت تحقیق کنی. امیدوارم به نتیجه خوبی برسی فارغ از هر نتیجه ای که بود رنگی رنگی جانمان:)
f_behzadfar
f_behzadfar
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
ولی خیییییییلییییی مرسی که دوباره مطلب نوشتی واقعا جای شما و بقیه نویسنده های قدیمی جیم خیلی خالیه جان ما بازم بنویسین 😭😭😭😭😌
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
خواهش می کنم. وظیفه ماست که مطلب بنویسیم گاهی تنبل می شیم و فاصله مطالب زیاد میشه. حتما حتما تو روند نوشتن مون تجدی نظر می کنیم فاطمه جان^__^
سمیرا
سمیرا
٩٦/٠٨/١١
١
٠
حجاب داشتن یا نداشتن مسئله اینه! اینکه حالا چادر رنگی باشه یا نه به خود افراد برمیگرده.اول باید قضیه اجباری بودن حجاب تو جامعه ما درست بشه چون هر چیزی که اجبار باشه لجبازی هم به همراهش میاد.در کشورهای دیگه مخصوصا کشورهای همسایه که هر کس مختاره پوشش رو خودش انتخاب کنه قطعا انتخاب حجاب اثر و ماندگاری بیشتری برای افراد داره.ما باید بفهمیم که دیگه وقتش گذشته با حجاب دین و ایمان همو بسنجیم بلکه انسانیت که آدمارو کنار هم نگه میداره.برای من خانومای با حجابی که تو آذربایجان دیدم واقعا محترم بودن چون منو به خاطر نداشتن روسری سرزنش نمیکردن یا ایضا مارو به فحش نمیبستن.من احساس میکنم در مورد حجاب سطح فرهنگ ما خیلی پایینه و بین مردم واقعا شکاف وجود داره اینکه آدمای بدحجاب بدن و اونایی که چادر دارن خوبن.کاش دولتمردان ما انقدر دین رو دستمایه اهداف خودشون قرار ندن(البته این قسمت حرفام شاید بی ربط باشه).من امیدوارم هر کس با هر پوششی که میخواد انتخاب کنه به دیگران و سلائق اونها احترام بذاره. :))
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
١
٠
جانا سخن از زبان ما می گویی. منم مخالف جدی حجاب اجباری ام چون علاوه برا اون بد و بیراهی که به بی حجاب ها می گن به چادری ها هم نگاه خوبی ندارن مردم. دلیلشم اینه که بعضی ها به اجبار حجاب دارن و واسشون مهم نیست که بقیه چه فکری در مورد رفتارشون با اون حجاب می کنن. حتی این قضیه دیگه تو انتخاب دوست ها کمرنگ شده و یه خانم چادری و بی حجاب ممکنه رفاقت صمیمی با هم داشته باشن اما این قانونه حجاب اجباریه که نمی خواد این شکاف از بین بره...کاش این که خیر الامور اوسطهاست سرلوحه بشه...کاش
نیلوفر عیدی
نیلوفر عیدی
٩٦/٠٨/١١
٥
٠
اکرم جان مطلب رو با تمام نظراتش خوندم، راستش بنظرم اینکه ما وسیله رو محوریت قرار می‌دیم و هدف رو می‌بریم تو حاشیه باعث می‌شه اینقدر سر موضوعات این‌چنینی طیف گسترده‌ای از نظرات موافق و مخالف وجود داشته باشه. وگرنه خیلی ساده‌س اصل مطلب رعایت حجابِ درسته با همون حد و حدودی که خدا تعریفش کرده! ما بقی هرچه که هست تفاسیریه که به نام اسلام دارن عرضش می‌کنن! القصه اینکه: لُبِ مطلب حجابه، چادر وسیله‌س:)))
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
خدا خیرت بدهد، خیر دنباله دار و نامتناهی و ارغوانی^_^
هورام
هورام
٩٦/٠٨/١١
٢
٠
به موضوع خوبی پرداختین:) من بعنوان یه خانوم مانتویی اسم لباس شهرت رو روش نمیذارم! و چه بسا منم ترغیب شدم به استفاده:)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
واقعا ؟ خیلی هم خوب و عالی^_^ خواهش می کنم
banu69
banu69
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
سلام من اولین بار شش سال پیش سر دوستم دیدم.یه کن کن سرمه ای!اون موقع بچه ها دستش می انداختن اما به نظرم چیز قشنگی بود البته رنگ سرمه ای و قهوه ای خوبه....اما خب رنگ های خیلی روشن و نامتعارف دیگه عنوان چادر بودن رو ازش می گیره.خب فکر کن طرف با چادرسبز روشن و صورتی و سرخابی بیاد بیرون.... چادری که نه مشکی مطلق باشه نه رنگای ناجور خوبه به نظرم سرمه ای از همه بهتره...
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
دوست شما در شش سال پیش چه قدر جرات عملی کردن باورش رو داشته و چه قدر اوضاع رو تحمل کرده، آفرین:) بله منم با رنگای مناسبش برای خیابون موافقم و رنگای شادترش برای مهمونی ها. بسیار بسیار سپاسگزارم از بابت نظرتون
a_a
a_a
٩٦/٠٨/١١
٠
٠
خانم انتصاری شما دوباره فیلم بدون هچ طرز فکری و با دقت ببنید لطفا... فکر میکنم اشتباه متوجه شدید...
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٢
٠
٠
ویدئو رو چندباره دیدم. در فیلم از این که رنگ مشکی افسردگی میاره یا نه و استفاده رنگ مشکی در خیلی جاهای دیگه میگه. ظن ویدئو به رنگ های شاده نه چادر رنگی. دلیل استفاده از چادر رنگی در مطلب من زیر سوال بردن مشکی به خاطر افسردگی و .. نیست. تکیه حرفم به یک سری روایت و تاریخ هست. همین، شما هم آزادید تو انتخاب^_^ همون طور که من آزادم پوششم رو متعارف با جامعه ام انتخاب کنم
ali_sh
ali_sh
٩٦/٠٨/١١
٢
١
اصلا حرف یه عده درست. این رنگ ها کسیو چادری نمیکنه. ولی برای همون کسایی هم ک چادری هستن خوبه دیگه. خیلیا هستن ک حجاب رو صرفا برای پوشش اون و در امان موندن از نگاه های بد سرشون میکنن. خب این افراد حق ندارن یه چادری بپوشن ک رنگ شاد داشته باشه؟ یا یه رنگی ک دوس دارن و به باقی لباساشون بیاد؟ یا اصن رنگی که مناسب مکانی ک میخوان برن باشه. حق این رو ندارن؟ بالاتر هم گفتم. صرفا یک پوشش هست چه فرقی داره چه رنگی باش حالا؟ بهتر نیست این پوشش در رنگ های متنوع باشه تا کسایی ک ازش استفاده میکنن با حال و هوای خوشتر استفاده کنن؟
a_a
a_a
٩٦/٠٨/١٢
١
٠
بعضی رنگا یا بعضی لباسا هر چقدرم ک پوشیده باشن واقعا جلب توجه می کنن... حتی بد تراز نپوشیدنش... مشکی بودن چادر هم فلسفه جالبی داره ... پیشنهاد میکنم فیلم بالا رو هم ببنید...
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٢
٠
٠
همیشه اول هر راه جدیدی این مخالفت ها هست اما بعد از چند سال و به اصطلاح جا افتادن دیگه کسی نسبت بهش جبهه نمی گیره. باز میشه این در:)
AsedHamid
AsedHamid
٩٦/٠٨/١٢
٠
٠
جالب بود و البته جذاب :)
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٢
٠
٠
خدا رو شکر:)
Fateneh.R
Fateneh.R
٩٦/٠٨/١٢
١
٠
به خاطرسلام،من به عنوان کسی که برای خودم پوشش چادرو انتخاب کردم از رنگی بودم چادر استقبال میکنم و واقعا دلیل جبهه گیری برخی افرادو نمیفهمم(چه چادری چه غیر چادری)منافاتی با اسلام نداره که به نظرم پسندیده هم هست... حتی اگر تشویق کننده برای نوجوونها هم نباشه همین که حق انتخاب رنگ های بیشتری رو دارم منو خوشحال میکنه منی که پوشش چادرو میپسندم به کدوم دلیل باید توی گرمای 40درجه تابستون چادر مشکی بپوشم و روشن نپوشم! برای رونق بازار تاجر وارد کننده پارچه مشکی !؟(فلسفه مشکی بودن به نظرم همینه نه چیزهایی که خانم کارشناس گفتن)یا برای اینکه خودمون تو این چند دهه اخیر مشکی رو لباس رسمی کردیم که قبلا گل گلی بوده!؟ کاش به عنوان افرادی که حجابو قبول داریم با برچسب شهرت وتبرج انتخاب رو برای افرادی که تمایل دارن رنگی پوش باشن سخت نکنیم،تا بقیه فک نکنن که باید شجاعت داشته باشن تا رنگی بپوشن اگه برای خودتون دوست ندارید لااقل عادی برخورد کنید باسپاس ابراز نظرتان بسیار سپاسگزاریم
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٢
١
٠
آخه داستان اینجاست جریان استفاده روزانه از چادر مشکی کاملا تحت تاثیر یک جریان تجاری بوده و همین باعث شده ما فرهنگ پوشش خودمون رو از دست بدیم. جالبه که جنوبی ها با همون چادرهای رنگی وارد شهرهای ما می شن و نه جلب توجهی دارن و نه تبرجی. همین که یک خانم بتونه برای پوشش دلخواه و متعارفی مثل چادر حق انتخاب داشته باشه یک قدم رو به جلوئه که نه منافاتی با دین داره و نه با عرف
NA30M_PAHLAVAN
NA30M_PAHLAVAN
٩٦/٠٨/١٣
٠
٠
چه جالب!! از کجا باید تهیه کنیمشون؟؟
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٤
٠
٠
اگه شبیه همینا می خواید از خاتون رنگی . جنس اینا کرپ حریره اگه تو پروسه انتخاب رنگ دچار مشکل میشین اینترنتی می تونید پارچه شو بخرید و به یک چادر دوز ماهر بدین تا هر مدلی که دوست دارین واستون بدوزه، البته گمونم پرخرج تره این راه.
saiideh70
saiideh70
٩٦/٠٨/١٥
٢
٠
من به عنوان یه چادری نظرمو میگم ، آخه نمیدونم آقایون شده تو اوج گرمای تابستون یه چادر مشکلی زخیم و یه روسری و یه مانتو مشکی رو تنشون کنن تا ببینن چقدر همین رنگ مشکی گرما رو جذب میکنه؟ یعنی ببین کار ما به کجا رسیده که اومدیم سر رنگ چادر که اونم خود اسلام گفته رنگ مشکی مکروهه داریم بحث میکنیم :| من زمان پیامبر نبودم واقعا ولی فکر نکنم حضرت فاطمه هم یکسره حجاب مشکی داشتن !
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٦
٠
٠
آخه مشکل اینجاست اگه دین مهمه که دین هیچ توصیه ای درباره رنگ چادر مشکی نداره. اگه عرف مهمه که عرف رو مگه کی می سازه؟ غیر از آدمای همین جامعه ای که توش زندگی می کنیم؟!
Mahsa
Mahsa
٩٦/٠٨/١٥
٠
٣
حجاب یعنی اینکه جلب توجه نکنی ... حالا ما میایم چادر براق می پوشیم و رنگی بعد می گیم که حکم تبرج نداره و جلب توجه نمی کنه ... خوب دشمن به هر طرف می خواد ما سردرگم می کنه ... حضرت زهرا حجابی داشتند که جلوی نابینا هم حجاب و در اصل عفتشون رو رعایت می کردند حالا ما در اینستاگرام عکسهای شخصی که هیچی واویلاس عکس با حجاب می گذاریم می ترویج حجابه و روسری های رنگارنگ و لبخند های ملیح و... حصرت زینب سلام الله علیها زمانی که از خانه بیرون می رفتند چهار طرف ایشون رو برادرانشان می گرفتند تا حضرت برای نامحرم نمایان نشود حالا ما چه کار می کنیم؟؟؟!!!
الی
الی
٩٦/٠٨/١٦
٠
٠
شما این روایت رو درباره حضرت زینب باور میکنید؟؟؟ یا برادران حضرت بیکار بودن از صب تا شب، یا حضرت زندگی تجملاتی و اشرافی ای داشتن و به خاطر حضور صدتا کنیز و نوکر لازم نداشتن به جز گاهی وقتا، از خونه بیرون برن!!! تو رو خدا با ترویج این روایات عجیب و غریب آبروی دین رو نریزین😟
saiideh70
saiideh70
٩٦/٠٨/١٦
٠
٠
تکلیف ما که 4 تا برادر نداریم چیه اونوقت؟
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٦
٠
٠
بیاین این قدر توهم توطئه دشمن نداشته باشیم. آدم یا دین رو باور داره یا نداره. یا متخصصین دین رو باور داره یا نداره. اگه دین رو بخوایم با سلیقه خودمون مصادره به مطلوب کنیم که سنگ روی سنگ بند نمیشه که !
الی
الی
٩٦/٠٨/١٦
٠
٠
الان من یه چیزیو متوجه نشدم... این چادر هرچی که هست از مانتهای تنگ و جلوباز و کوتاه که کمتر تبرج داره.. حالا ظاهرا بین دوستان دعوا سر اسم این حجابه... خوب اسمشو بذارید "ویدا"... نگید چادر ک بعضیا کفری بشن... اصلا فرض کنیم این یه پوشش جدیده که اسمشم نه چادره نه مانتو..‌ اسمش ویداست... یه پوششیه که همه جای ادمو میپوشونه، بلنده، مو و دست و اندام و ... همه رو میپوشونه... چادرم نیست اصلا! حالا دیگه بازم مشکلی هست؟ دیگه از این مانتو های عجیب و غریب ک بهتره... بابا بعضیا اینقد سفت میگیرن ک جوونا جوونشون از حلقشون در بیاد... یه کم کوتاه بیایم.. یه کم دور و برمونو نگاه کنیم... بعد حکم به کفر و ارتداد هم بدیم...
اکرم انتصاری
اکرم انتصاری
٩٦/٠٨/١٦
١
٠
چرا اسم جدید؟ مادربزرگ و قبل تر از اون قبل از انقلاب هم چادر رنگی می پوشیدن. موضوع اینه چرا سر همچین چیزی باید این قدر موضع گیری افراطی داشته باشیم؟
پربازدیدتریـــن ها
ممنون که مهربونی!

زلزله شرمنده محبتتان شد

٩٦/٠٨/٢٥
بسته پیشنهادی کتاب برای هفته کتاب و کتابخوانی

به کی؛ چه کتابی هدیه بدهیم؟

٩٦/٠٨/٢٣
۶ راه‌کار عملی برای تمرکز بیشتر بر روی کار و‌ مطالعه

چطور تمرکز از دست رفته را بازگردانیم؟

٩٦/٠٨/٢٤
قبرستان یا آرامستان؛ مسئله این است!

سرگذشت عجیب قبرستان ها در ایران

٩٦/٠٨/٢٥
نگاهی کوتاه به «انسان عاقل» در حدیثی از امام مهربانی ها

یک کهکشان راه است تا فهمیدن او...

٩٦/٠٨/٢٨
بسته پیشنهادی بازی با چاشنی هیجان؛ مخصوص بزرگسالان

معرفی چند بازی فکری دو نفره

٩٦/٠٨/٢٤
این عادت را جدی بگیرید

اعتیادی که ساده از کنارش عبور کرده ایم

٩٦/٠٨/٢٩
با فراگیری یک زبان خارجی؛ چطور می توانیم وارد بازار کار شویم؟

بازار کار رشته های زبان خارجی

٩٦/٠٨/٢٧
از بازی خودجوش بچه ها جلوی دوربین صدا و سیما تا سفر پر دردسر سلبریتی ها به کرمانشاه!

کرمانشاه را برای حضور سلبریتی ها خالی کنید

٩٦/٠٨/٢٩
گودبای پارتی تلخ کاپیتان در شب ناکامی بزرگ

جام جهانی پا روی چکمه گذاشت

٩٦/٠٨/٢٣
حال خراب حضرت پاییز، مال من

ذهن زیبا؛ گلچینی از تک بیت ها و اشعار ناب (38)

٩٦/٠٨/٢٨
مصاحبه اختصاصی با رضا مهاجری؛ سرمربی تیم پدیده

پدیده با لشکری مصدوم به مصاف پرسپولیس می رود

٩٦/٠٨/٢٧
چند پیشنهاد ساده برای فرار از دغدغه های فکری متعدد

اتوبان افکارتان را دچار ازدحام نکنید

٩٦/٠٨/٣٠
معرفی ربات تلگرامی زیرنویس یاب

زیر نویس فیلم ها را راحت تر از همیشه بیابید

٩٦/٠٨/٣٠
تبلیغات